Jumaat, 9 Mei 2014

Hari 2 (Kawthoung, Myanmar & Ranong, Thailand - 30 April hingga 03 Mei 2014) - Ranong Yang Direnung.

Bersambung dari Hari 1.

Jika mahu lihat: 



If want to read in English: 

  • Day 2 (this part), 
  • Day 1, 
  • Day 3 or 
  • Day 4.




01/05/2014 (Khamis)

Pukul 01:05 pagi barulah bas yang ditunggu baru sampai di Pudu Sentral ini. Baru sahaja bercadang untuk membatalkan kembara ini. Pukul 01:20 barulah bas ini bergerak menuju ke Hat Yai. Bas ini sebenarnya bagus juga, siap ada WiFi lagi. Memandangkan perjalanan bas ini di waktu malam hari, maka saya tidur sahaja selepas tol Jalan Duta. Saya tersedar dari tidur apabila bas tiba di tol Juru pada pukul 05:30 pagi. Bas ini berhenti sebentar di stesen minyak Shell tidak jauh dari tol Juru ini untuk mengisi minyak. Saya mengambil kesempatanuntuk melakukan ada yang patut. Apabila bas meneruskan perjalanan, saya tidur balik, tapi tidak lama, kerana telefon saya berkumandang bunyi azan Subuh, maka saya mengambil wuduk secara spay air yang memang dibawa dan solat Subuh secara duduk di atas bas. 


Sampai di Changlun pada jam 07:00 pagi, kemudian bas singgah di restoran CTC di tepi lebuhraya menuju ke Bukit Kayu Hitam, selepas persimpangan ke Sintok dan Arau, untuk buat borang ketibaan dan berlepas imigresen Thai oleh syarikat bas di sini. Ia adalah percuma sahaja. Suasana pagi di sini agak berkabus tebal. Sejuk hati memandang.


Di CTC ini, terdapat restoran untuk makan, juga pelbagai perkhidmatan lain seperti pengurup wang asing, perkhidmatan dengan urusan sempadan Malaysia-Thailand, insurans kereta Thailand dan Malaysia dan jualan kad SIM pra bayar bagi kedua-dua negara. Harga makanan di restoran ini agak mahal, melainkan kalau sudah lapar sangat, saya rasa baru saya makan. Begitu juga dengan kad SIM Thailand, harganya mungkin dinaikan sedikit, bagi saya lebih baik saya beli di Dannok atau Hat Yai sahaja. 


Begitu juga dengan kadar tukaran asing oleh pengurup wang di sini, contohnya hendak tukar kepada baht, kalau RM100.00 cuma akan dapat ฿972 sahaja berbanding di masjid India akan dapat ฿978. Namun saya perlu tukar juga kerana saya hanya tukar sidikit sahaja di KL. Selain itu saya juga membuat beberapa matawang lain seperti Ringgit Brunei (BND) (di sini dinyatakan tukaran dengan Dollar Singapura (SGD) kerana nilainya sama) dan Yuan China (Renmenbi/RMB)/CNY) yang ada di dalam simpanan saya. Dapatlah bernafas sikit semasa di Thailand nanti.


 

Inilah bas ekspres yang saya telah naiki untuk ke Hat Yai dari Pudu Sentral.

Pukul 08:05 pagi, bas kami mula bergerak dari CTC menuju ke Bukit Kayu Hitam. Keadaan trafik agak baik dan kurang sesak di sebelah Malaysia (seperti biasa di mana-mana pintu sempadan daratan di Malaysia). Kami sampai di Kompleks Imigresen Bukit Kayu Hitam Malaysia pada 08:15 pagi dan bas berhenti untuk menurunkan kami bagi urusan keluar dari Malaysia. 


Orang beratur di kaunter pejalan kaki (penumpang bas dikira pejalan kaki), walaupun asalnya saya ingin mendapatkan cop pasport keluar Malaysia (berbentuk segitiga merah) sebagai kenangan, namun oleh kerana banyaknya orang, maka saya mengambil keputusan untuk menggunakan Auto Gate sahaja. Lebih cepat. Saya orang pertama di dalam bas yang berjaya selesai prosedur imigresen Malaysia. Sempat juga saya ambil gambar dan berborak dengan pemandu bas. Macam-macam juga berborak, sambil itu saya meminta agar beliau dapat turunkan saya di stesen bas Hat Yai kerana bas ini akan berhenti di depan pejabat ejen di tengah bandar Hat Yai.


Jam 08:45 pagi, selesai urusan imigresen bagi semua penumpang bas yang saya naiki di imigresen Malaysia, dan kami meneruskan perjalanan ke  Pusat Pemeriksaan Sempadan Sadao pula. Kami cuma sampai di imigresen Thai kira-kira jam 08:45 waktu Thailand (iaitu lambat sejam dari waktu Malaysia, bermakna pukul 09:45 pagi waktu Malaysia, bermakna kita perlu menyesuaikan jam kita agar tidak silap) walaupun jaraknya cuma 1km dari Kompleks Imigresen Bukit Kayu Hitam. 

Tanda 0 km Lebuhraya E1 (Lebuhraya Utara Selatan @ NSE), bermulanya NSE di sini.

Trafik agak sesak disebabkan bas-bas perlu menurunkan penumpang untuk pemeriksaan imigresen dan kastam (bermakna perlu membawa sekali semua beg-beg yang dibawa). Juga sesak kerana, setiap kereta yang ingin melaksanakan prosedur imigresen dan urusan masuk kereta ke Thailand, perlu memarkirkan kereta di lapangan letak kereta dan setiap orang yang ada di dalam kereta perlu turun dan beratur di kaunter imigresen (sama juga di mana-mana sempadan Thailand sebagai mana yang pernah saya alami semasa jalan-jalan ke Betong tempohhari). Ini kerana, setiap pengunjung ke Thailand, perlu diambil gambar mukanya semasa urusan imigresen.


Di imigresen Sadao ini (atau sebenarnya Dannok sebenarnya kerana pekan sempadannya adalah Dannok, Sadao terletak 10 km ke utara, mungkin nama Sadao diambil sempena nama daerah atau amphoe dalam bahasa Thai). Biasanya di sini agak cekik darah, di mana borang imigresen tidak diberi, sebaliknya kena guna penulis yang upahnya RM2 (cuma ini tidak perlu kerana borang sudah dibuatkan oleh syarikat bas di CTC tadi) dan kena selit RM2.00 untuk "bayaran" urusan imigresen yang sebenarnya percuma. 


Kali ini saya cuma selit RM1.00 sahaja dalam pasport. Barisan saya agak laju dan juga pendek, mungkin disebabkan kedudukannya di depan berbanding beberapa kaunter yang dibelakang, dari psikologinya nampak kaunter dibelakang itu pendek dari depan, namun sebenar lebih panjang berbanding barisan saya yang melimpah tapi sebenarnya pendek kerana kedudukannya di depan. Alhamdulillah kali ini cuma RM1.00 sahaja. Mungkin kerana itu "bayaran"nya pada masa ini atau kerana orangnya ramai. Saya rasa ada dalam 500 ke 1000 orang pengunjung ke Thailand ini, maka saya rasa berapa banyak pegawai imigresen Thailand akan dapat pada kali ini. Yang penting, inilah antara kos masuk termurah masuk ke yang pernah saya dapat (kecuali di Pengkalan Kubur-Tak Bai yang tiada langsung bayaran). Akhirnya saya selesai dengan prosedur imigresen Thailand dalam masa 15 minit sahaja.


Kemudian tidak ke bas, tetapi terus ke 7-Eleven terdekat dengan sempadan, untuk membeli kad SIM dtac Happy Tourist yang bernilai ฿299 (+- RM30.00) pula (sebelum ini saya membeli kad SIM sama bernilai ฿49 (+- RM5.00), kali ini ambil ฿299 kerana saya akan berada lebih lama di Thailand). Selepas itu saya kembali menaiki bas, sambil itu sempat juga saya beli Pulut Ayam yang berharga RM7.00, buah tembikai dan mangga muda berharga RM5.00 untuk sarapan dan kudapan di dalam bas. Boleh pakai Ringgit di Dannok dan juga beberapa tempat di Hat Yai, boleh tumpukan pakai baht di tempat lain.


Di dalam bas saya masukan kad SIM dtac itu, kemudian saya aktifkan Flexiroam yang memang jadi kaedah saya untuk membuat perayauan antarabangsa telefon saya kerana ia lebih banyak murah berbanding perayauan antarabangsa yang biasa. Cuma RM10 sehari dan dapat kad SIM tempatan, kita cuma bayar harga sms antarabangsa bagi panggilan keluar dan kadar panggilan tempatan di Malaysia bagi terima panggilan masuk. Murahkan, jadi pakailah Flexiroam jika keluar negara. 


Pada jam 09:20 pagi barulah bas bergerak dari Dannok menuju ke Hat Yai. Setelah itu, bas telah sampai di stesen bas Hat Yai jam 10:20 pagi, hanya saya seorang sahaja turun pasal yang lain turun pusat bandar. Semasa di stesen bas ini, saya agak mengagau cari kaunter tiket ke Ranong pasal semua tulisan cacing (tulisan Siam). 



Namun akhirnya dapat juga beli tiket bas ke Ranong selepas tertengok basnya (di dinding bas kerajaan Thai ini ada menyatakan laluannya) dan juga selepas menanya kaunter demi kaunter. Harga tiket bas kerajaan ini berharga ฿420 (kira-kira RM42.00) dari Hat Yai ke Ranong. Bas bergerak ini jam 11:00 pagi dari stesen bas Hat Yai.



Belakang tiket, terdapat jadual waktu bas ini berlepas dari Hat Yai dan Ranong, 3 kali sehari. Dari Hat Yai, jam 07:00 pagi, 11:00 pagi & 21:00 (9:00 malam), dari Ranong pula, jam 06:00 pagi, 10:00 pagi & 20:00 (8:00 pagi).


Semasa membayar tiket bas ini, dapat pula duit syiling ฿5 (bernilai lebih kurang 50 sen Malaysia) yang tidak pernah dapat sebelum ini. Alhamdulillah, dapat juga dijadikan koleksi.


Bas ini, walaupun ekspres, tetapi tetap mengambil penumpang bukan sahaja di stesen-stesen bas bandar-bandar atau pekan-pekan sepanjang laluannya, malahan di tepi jalan juga. Dengan susunan tempat duduk empat tempat duduk sebaris, berbanding kebiasaan tiga tempat duduk sebaris di Malaysia, saya rasa agak kurang selesa sedikit. Kena pula yang duduk di sebelah kita adalah orang lelaki. Tidak mengapa, inilah pengalaman orang mengembara. 

Sambil itu saya merenung ke luar jendela bas melihat permandangan negara Thailand ini yang dahulunya merupakan salah satu dari tanah-tanah orang Melayu.  Nama Ranong berasal dari perkataan Melayu, Rundung. Kira amat sesuai dengan keadaan kini, di mana tanah Rundung/Ranong, milik orang, bukan milik Melayu. Kira orang Melayu perlu mengenang nasib kita yang memang merundung malang kerana kehilangan wilayah-wilayah Melayu kepada bangsa Siam & Burma ini. Saya merenung keluar menembusi kaca tingkap bas, bagaimana keadaan Ranong yang akan sampai selepas ini.


Pukul 14:05 (2:05 petang), bas ini sampai untuk berehat di kawasan rasanya namanya Nong Hong dalam Wilayah Nakhon Si Thamarrat. Semua turun di sini. Saya pun turun untuk ke tandas dan jika boleh untuk makan. Namun restorannya jelas tidak halal. 


Rupanya di ruang belakang tandas terdapat jalan menuju ke surau, alhamdulillah. Maka saya solat jamak qasar berjemaah Zohor Asar dengan beberapa orang Muslim Thai. Sebelahan dengan surat itu, terdapat kedai makan Islam di sini. Namun saya tidak sempat makan, kerana gerak hati saya mengatakan bas mahu berjalan. Memang betul telahan saya, nasib baik tidak tertinggal, kalau tidak, habislah, kerana beg saya ada di dalam bas.


Bas pun bergerak pada jam 14:30 (2:30 petang). Rupanya perjalanan jauh lagi, naik kematu punggung, dengan tempat duduk kecil. Memandangkan saya merasakan saya akan sampai lewat malam dan tidak sempat untuk ke Kawthoung lagipun agak bahaya jika menaiki bot waktu malam, maka saya ke applikasi Agoda, untuk menempah hotel. Saya membaca pelbagai maklumat mengenai pelbagai hotel yang ada di Ranong, akhirnya saya memilih Luang Poj Boutique Hotel. Hotel ini antara termurah dan ada WiFi & pendingin hawa di mana cuma tambah beberapa ringgit sahaja berbanding hotel tiada WiFi & pendingin hawa. Di Agoda ini, kita membayar menggunakan kad kredit dan mengikut matawang asal kita. Harga hotel Luang Poj ini cuma RM51 sahaja semalam.


Dalam perjalanan ini, saya perhatikan juga stesen-stesen minyak yang ada di tepi jalan. Kebanyakannya memaparkan harga-harga minyak-minyak yang ada dijual di premis mereka. Ada banyak, malah sehingga sepuluh jenis harga. Hentak tau minyak jenis apa, tidak berapanampak, dan kalau nampak pun, ia dalam tulisan Thai. Cuma apa yang saya dimaklumkan oleh penumpang di sebelah saya, harga yang atas sekali adalah petrol yang paling murah yang dipanggil gasolin oleh mereka berRON 85. Harga pun berbeza-beza waima stesen yang bersebelahan. Paling murah saya lihat adalah ฿30.25 (+- RM3.025) bagi gasolin RON 85 malah ada sampai ฿30.68 (+- RM 3.068). Ada ternampak tulisan 95 dan 97 di dua tiga stesen, yang saya rasakan RONnya. RON 95 & 97 dipanggil benzin, harga bagi RON 95 adalah dari ฿42 ke ฿44 (+- RM4.20 ke RM4.40), manakala RON 97 sekitar ฿48 ke ฿50 (+- RM4.80 ke RM5.00)

Lima jam kemudian iaitu pukul 19:30 (7:30 malam), setelah 8 1/2 jam perjalanan akhirnya sampai juga di seberang stesen bas Ranong. Sebelum itu, kira-kira sejam sebelum sampai ke stesen Ranong, bas perlu berhenti kerana ada pemeriksaan tentera Thai di tengah-tengah hutan! Memang setiap orang diperiksa dokumen pengenalan diri, termasuk pasport saya yang diperiksa teliti. Alhamdulillah, lepas juga. Di Ranong, basnya sebelah kanan jalan, bukan di stesennya di sebelah kanan jalan. 



Turun sahaja dari bas, terdapat banyak penyedia teksi motor menawarkan perkhidmatan mereka. Saya terus ambil salah satu teksi motor untuk ke hotel dengan bayaran ฿80 (kira-kira RM8.00). Agak mahal dengan perjalanan kira-kira 3 km. Tidak mengapalah, pengalaman. Saya daftar masuk hotel ini dan segera solat jamak Maghrib dan Isyak (secara qasar. 


 

Kad perniagaan hotel ini, perlu ambil agar memudahkan kita untuk pulang balik ke hotel. Boleh juga jika mahu tempah pada masa akan datang.

Keadaan bilik yang selesa dan kemas. Cuma tiada almari sahaja. Bilik saya ini tiada tingkap.

Tandas hotel ini perlu berkongsi dengan bilik lain (kira konsep asrama). Cuma saya bernasib baik, tidak berebut dengan penginap lain.

Keadaan lobi. Banyak barang antik di sini.

Saya segera mengecaj telefon saya yang sudah hendak habis baterinya. Power bank tinggal sikit lagi, namun saya terlupa pula bawa pengecajnya. Soket plag di Thailand ini adalah seperti gambar di bawah, lebih kurang sama di Filipina. Kalau plag 2 pin Malaysia boleh masuk cuma plag 3 pin kena pakai penyuai (adapter). 



Baru sedar kali terakhir saya makan 9 1/2 jam yang lalu (makan pulut ayam di dalam bas). Macam berpuasa pula, baik saya puasa sunat Rejab, huhuhu, tetapi saya adalah minum air sahaja. Sebenarnya tidak rasa lapar, namun bila dah lama, dan bila teringat, laparnya tidak ingat. Jadi saya keluar hotel untuk cari makanan. Rupanya, 7-Eleven dengan hotel selang 3 kedai sahaja. Dan di seberangnya ada kedai makanan muslim. Jadi saya beli air mineral di 7-Eleven dan beli roti telur 2 keping yang berharga ฿15 (+- RM1.50) sekeping (oleh kerana lapar sangat, sampai lupa nak ambil gambar). Akhirnya saya kembali ke hotel dan jam 22:00 (10:00 malam), saya pun tidur. 

Akan bersambung ke Hari 3.

Atau ingin melihat 


If want to read in English: 

  • Day 2 (this part), 
  • Day 1, 
  • Day 3 or 
  • Day 4.

Isnin, 5 Mei 2014

Hari 1 (Kawthoung, Myanmar & Ranong, Thailand - 30 April hingga 03 Mei 2014) - Menjejaki Perbatasan Alam Melayu.

Jika mahu lihat: 



If want to read in English: 

  • Day 1 (this part), 
  • Day 2, 
  • Day 3 or 
  • Day 4.


Sebenarnya, kembara ini saya terancang ketika sibuk membaca blog-blog pengembara dan pelancong ke selatan Thailand. Lagipun sahaja hendak melihat perbatasan terakhir dunia Melayu.

Kawthoung (disebut Ko Song), satu nama yang agak jarang-jarang kedengaran di telinga rakyat Malaysia. Ia merupakan salah sebuah bandar di negara Myanmar (atau dulu dikenali sebagai Burma), adalah juga merupakan titik daratan terselatan negara Myanmar. Perkataan Kawthoung bermaksud Pulau Dua di dalam bahasa Thai iaitu Ko Song, dieja secara tulisan latin (rumi) dalam bahasa Myanmar. Pulau Dua juga merupakan nama bandar ini dalam bahasa Melayu, kerana penduduk asal kawasan ini adalah orang Melayu. Ini jelas dengan kawasan sekitarnya masih menggunakan nama bahasa Melayu seperti Kampong Tengah, Kampung Hulu, Pulo (pulau) dan sebagainya. Masih ada pengaruh keMelayuan di sini. Nama rantau atau wilayah Kawthoung berada adalah Tanintharyi daripada Tanah Sari juga asal dari nama Melayu. Semasa penjajahan British, bandar ini bernama Victoria Point.



Hati saya agak ingin tahu apa yang ada di sana, selain dalam misi saya untuk menjejakan kaki dan mendapatkan cop pasport bagi kesemua kesepuluh-sepuluh negara di dalam pertubuhan ASEAN.

Saya tidak merancang secara teliti mengenai kembara kali ini. Cuma saya telah bercadang untuk membuat kembara ini di dalam bulan Mei 2014. Ada pilihan sama ada hendak pergi pada cuti Hari Pekerja yang jatuh pada hari Khamis. Jadi saya akan ambil cuti hari Jumaat. Atau pergi pada hari Jumaat malam Sabtu, 09 Mei 2014, kerana hari Selasa, 13 Mei 2014, adalah Hari Wesak, dengan saya mengambil cuti hari Isnin. Kedua-duanya terdapat empat hari cuti.

16 April 2014 (Rabu)

Saya sengaja pergi berjalan-jalan sebentar ke Pudu Sentral. Sambil-sambil tu membuat tinjauan mengenai kembara ini. Ketika ini, saya belum tetapkan sama ada saya hendak pergi atau tidak. Namun, semasa saya bertanya harga tiket Alisan, saya terus beli tiket ini kerana tiket bas ini hanya tinggal 1 tempat duduk sahaja. Jadi saya kira dan beriltizam untuk kembara ini.


23 April 2014 (Rabu)

Pada waktu rehat tengahari, saya ke kawasan Jalan Masjid India untuk menukar wang Peso Filipina (PHP atau ₱) untuk kembara saya Manila pada dua hari selepas itu. Sambil itu, saya tinjau juga nilai Baht Thai (THB atau ฿) untuk kegunaan sepanjang kembara ini di Thailand & Kawthoung, Myanmar (yang mana boleh menggunakan ฿) dan Dolar Amerika Syarikat (USD @ US$), untuk kegunaan pembayaran untuk visa Myanmar nanti.

Saya meninjau 4 buah pengurup wang di situ (boleh rujuk artikel saya mengenai pengurup wang di Masjid India), dan melihat kedai HM Ghazali Ahmad Sdn Bhd telah memberikan kadar terbaik. Saya pun menukar US$ 10.00 dan beberapa ฿ (tidak banyak kerana saya hendak tukar di Changloon atau Dannok nanti, cukup jika berlaku kecemasan sahaja).

 


US$ 10.00 = +-RM 3.26

(Gambar duit-duit ฿ boleh rujuk artikel Kembara Ke Hat Yai)


30/04/2014 (Rabu)

Saya bergerak dari rumah menaiki skuter saya ke Pudu Sentral atau dahulunya dikenali sebagai Puduraya pada pukul 23:00 (11:00 malam). Perjalanan dalam keadaan lancar sahaja, kerana sudah hampir tengah malam. Saya sampai di Pudu Sentral pada jam 23:20 (11:20 malam). Terus saya memakir ke tempat parkir motorsikal di tingkat 2, keadaan parkir yang tertutup dan insya Allah selamat.


Parkir motorsikal ini merupakan parkir berbayar yang diuruskan sendiri oleh pemilik dan pengurus bangunan Pudu Sentral iaitu UDA Mall Sdn Bhd, anak syarikat UDA Holdings Berhad.


Di parkir ini mudah, untuk ke kaunter tukar tiket, cuma tidak jauh dari parkir motorsikal ini. Sampai di kaunter baru saya tahu, yang penjual sebelum ini bukan staf syarikat bas. Dia sudah berhenti, namun dia masih mempunyai kunci pintu. Bahaya juga. Nasib baik, tiket yang diberikan boleh diguna pakai, dan nasib saya baik, masih mempunyai tempat duduk. Untuk masa akan datang, tokey kaunter tersebut suruh saya menelefon dia dulu sebelum beli.


Kemudian saya perasan, bahawa tiket itu hanya membawa saya ke Changloon (pekan kedua terakhir sebelum sampai Bukit Kayu Hitam). Seingat saya, saya meminta untuk ke Hat Yai semasa membeli tiket pada  16 April 2014 yang lepas. Saya kembali bertanyakan kepada kaunter, bagaimana ini boleh berlaku. Saya kemudian diberitahu agar tidak perlu turun di Changloon dan terus duduk di dalam bas untuk terus ke Hat Yai. Saya bertanya lagi, ada tambahan bayarankah? Jawapannya, tiada kerana harga ke Hat Yai adalah RM52 juga. Begitu rupanya.

Setelah itu saya ke platform 5 untuk menunggu bas. Namun yang ada bukan bas saya tapi bas asal. Bas saya merupakan bas tambahan. Tunggu punya tunggu, bas saya masih belum sampai-sampai.

Akan bersambung ke Hari 2.

Atau ingin melihat 


If want to read in English: 

  • Day 1 (this part), 
  • Day 2, 
  • Day 3 or 
  • Day 4.

Sabtu, 3 Mei 2014

Hari 3 (Manila, Filipina - 25 hingga 27 April 2014) - Paalam Pilipinas & Selamat Tinggal LCCT KLIA.

Sambungan dari Hari 2.

Jika mahu lihat: Hari 1.

If want to read in English: 

  • Day 3 (this part), 
  • Day 1 or 
  • Day 2.





27/04/2014 (Ahad)


Saya terbangun pukul 05:40 pagi, alamak, sudah subuh gajah!!! Huhuhu... Ini kerana Subuh di Manila ini adalah pada pukul 04:35 pagi!!! Apa lagi, cepat-cepat solat sebelum waktu tamat... Oleh kerana masih penat lagi, sambung tidur, walaupun asal nak layan TV Filipina.

Tetiba saya terbangun, alamak, dah nak dekat pukul 08:00 pagi (keadaan seperti pukul 09:30 pagi di Semenanjung Malaysia). Saya segera mandi dan bersiap. Segera turun ke bawah untuk ke restoran, bagi menikmati sarapan pagi. Ingat nak ke restoran halal semalam, namun saya terus ke restoran hotel. Kali ini saya bersarapan hampir sama dengan semalam cuma tukar fish & chips kepada telur omelette berisi bawang yang ditumis. Minum pula pagi ini dengan kopi. Kali ini saya minta kicap dan sos cili, tapi diberikan sos pemerap (seasoning) Knorr's dan sos pedas (seperti Tabasco cuma keluaran tempatan). Jadilah, sebagai perisa. Buat pengetahuan, makanan Filipina yang saya telah rasai kebanyakan kurang perisa, tidak hairanlah kalau di kedai makanan tempatan, memang ada bahan-bahan perisan seperti cuka, garam, gula malah ajinomoto diletakkan. 


Selesai sarapan, saya terus ke Rizal Park, bertujuan untuk pergi ke tempat yang belum dilawati dan mengambil gambar kenang-kenangan mercu tanda Manila ini. Pertama kali, saya ke Auditorium Besar di Manila Ocean Park. Namun di sini tiada apa yang menarik. Terus saya ke Tugu Jose Rizal untuk mengambil gambar. Tugu inilah yang  menjadi mercu tanda utama jika ke Manila. Tugu ini dibina ketika tahun 1907, setelah diadakan pertandingan mereka tugu ini pada tahun 1903. Namun pemenang pertama mereka tugu ini kurang mampu walau diberikan geran untuk membina tugu, maka pembinaan tugu ini berdasarkan rekaan tugu yang mendapat tempat kedua. Gambar yang saya ambil waktu pagi di tugu ini tidak berapa cantik, berbanding di bawah yang saya ambil di waktu tengahari ketika hendak ke lapangan terbang. Difahamkan, di tapak tugu inilah, Jose Rizal disemadikan selepas gugur ditembak oleh askar Sepanyol.


Seterusnya saya ke tempat Jose Rizal dihukum bunuh. Terdapat beberapa patung yang bertujuan menceritakan kisah hidup Jose Rizal sehingga dibunuh. Untuk masuk ke kawasan ini perlu membayar tiket masuk ₱20 (+- RM1.50). Jika di waktu malam, terdapat persembahan cahaya dan bunyi menceritakan kisah hidup Jose Rizal.


Sebenarnya kawasan Rizal Park atau Lenate ini merupakan kawasan tempat penjajah Sepanyol menghukum mati ramai anak-anak Filipina yang menentang mereka. Dahulu, tempat ini dikenali sebagai Bagumbayan. Di bawah antara tugu yang menyatakan ia adalah tapak pejuang-pejuang ini dihukum bunuh, termasuk paderi gereja juga.


Di Rizal Park ini juga terdapat banyak juga taman-taman yang boleh dilawati. Ada yang percuma dan ada yang berbayar. Antara yang berbayar adalah Taman China, Taman Jepun, Taman Botani dan akan dibuka Taman Orkid. Kebanyakan taman-taman berbayar ini hanya perlu dibayar ₱10 sahaja bersamaan lebih kurang 75 sen Malaysia sahaja.



Antara pondok tiket untuk masuk ke taman berbayar, contoh ini adalah pondok tiket Taman China.


Di tengah-tengah Rizal Park ini terdapat tugu-tugu yang mengabadikan pejuang-pejuang kemerdekaan Filipina.

Peta Rizal Park.

Asalnya saya ada melihat banyak papan tanda menunjukan arah  ke "Comfort Room". Saya berfikir, apa yang uniknya "bilik selesa", sampai banyak ada di kawasan-kawasan tarikan utama. Rupa-rupanya ia adalah istilah bagi tandas di dalam bahasa Inggeris Flipina.


Akhir sekali saya bergambar di tugu Lapu-lapu yang paling besar dan tinggi di Rizal Park ini. Lapu-lapu merupakan seorang ketua sebuah puak di Pulau Mactan, berdekatan dengan pulau Cebu di Kepulauan Visayas, Filipina. Beliaulah yang membunuh Ferdinand Magellan (orang yang konon dicanang oleh pihak Barat sebagai orang pertama mengelilingi dunia), ketika Perang Mactan, yang merupakan satu usaha pertama Sepanyol untuk menjajah Filipina. Namun akibat kekalahan Sepanyol dan kematian Magellan, maka Sepanyol menangguhkan penjajahannya ke atas Filipina untuk 50 tahun seterusnya.

Kemudian setelah dekat dua jam di Rizal Park, saya pulang ke hotel untuk berehat dan bersiap-siap untuk pulang ke Malaysia.


Jam 11:55 pagi, maka masuk waktu solat Zuhur bagi kawasan Manila dan kawasan-kawasan sewaktu dengannya. Maka saya pun solat jamak qasar dengan Asar dengan segera, kerana pada pukul 12:00 tengahari saya perlu daftar keluar. Usai solat dan daftar keluar, saya ke Rizal Park untuk mengambil gambar kenangan terakhir di sana.


Seterusnya saya terus ke stesen LRT United Nations Avenue untyk mengambil LRT ke stesen LRT Baclaran, seterusnya ke berjalan kaki ke Terminal 4, NAIA.



Apabila tren sampai dalam 15 minit kemudian., alamak, ramainya, namun alhamdulillah, dapat juga saya masuk. Selepas 15 minit maka sampailah tren di stesen Baclaran.



Saya berjalan-jalan kira-kira hampir dua jam di sekitar Baclaran dan sempat juga membeli beberapa barang untuk orang tersayang. Barang di Baclaran ini begitu murah, seluar boxer boleh didapati dengan harga ₱100 (+- RM7.50) sahaja bagi 3 helai. Kasut ala-ala jenama Converse boleh didapati dengan harga ₱150 (+- RM11.50) sahaja... Banyak lagi. Panas juga di sini, sempat saya minum 5 gelas air kelapa dengan harga antara ₱5 (+- 38 sen Malaysia) ke ₱10 (+- 75 sen Malaysia) segelas. Itu buah-buahan potong lagi. Mewah.

Setelah hampir 2 jam di Baclaran, pada jam 14:40 (2:40 tengahari), saya segera berjalan kaki ke Terminal 4, NAIA untuk daftar masuk pesawat pulang saya.


Akhirnya saya dapat juga mendapat nota wang ₱200 setelah membeli air mineral yang sudah hendak habis di salah sebuah 7-Eleven di Baclaran ini.


₱200 (logo BSP lama) = +- RM 15.00


Semasa saya berjalan kaki, sempat juga saya saya mengambil gambar harga minyak di stesen minyak Petron yang berdekatan dengan Terminal 4. Jelas harga agak berbeza berbanding harga semalam di stesen Shell di Kalaw Avenue.


Gambar di hadapan Terminal 4, NAIA, juga dikenali sebagai Terminal Penumpang Domestik Manila. Kecil sahajakan.


Sampai sahaja di terminal, saya terus ke balai pelepasan antarabangsa untuk daftar masuk. Alamak, sudah penuh dengan penumpang penerbangan yang sama. Macam mana tak sesak, lihat sahaja "besar"nya balai berlepas ni, di sinilah tempat untuk daftar masuk, di sini nak bayar cukai melancong (bagi warga negara Filipina), di sini juga tempat nak bayar caj perkhidmatan penumpang NAIA dan di sini juga kaunter imigresen.



Sebelum anda menaiki kapal terbang, anda jangan habiskan duit peso Filipina anda. Asingkan sebanyak ₱550 (+- RM 41.25) untuk Caj Perkhidmatan Penumpang. Ini adalah wajib dan hanya boleh dibayar dengan peso Filipina sahaja. Di Terminal 4, NAIA ini tiada mesin ATM, jadi perlu beringat. Kalau pesawat anda di terminal lain pun sama, cuma kemudahan ATM mungkin ada. Jika tiada resit ini dikepilkan pada pas berlepas anda, anda tidak dibenarkan menaiki pesawat. Tidak ke naya tu.



Walaupun saya ditahan agak lama, kerana pegawai imigresen itu keliru dengan nama saya, dia tidak tahu mana nama keluarga saya, namun akhirnya saya secara rasmi keluar dari Filipina. Kami ditempatkan di balai menunggu untuk ke pesawat.


Apabila tiba masa kami memasuki pesawat, kami dibawa dengan bas untuk ke pesawat. Kali ini, agak jauh sedikit berbanding semasa datang tempoh hari.


Alhamdulillah, kali ini dapat naik Airbus A320 AirAsia yang bukan dari Zest Air. Cuma saya tidak berapa gemar, sewaktu pesawat berada di laluan teksi dan landasan agak lama di NAIA. Sudahlah Terminal 4 terletak paling jauh dengan landasan. Walaupun NAIA ini ada dua landasan, namun hanya satu sahaja digunakan, demi keselamatan, kerana landasan  2 ini bersilang di tengah-tengah landasan 1. Maka ia tidak boleh digunakan secara serentak. Sebenarnya saya ketika kapal terbang ini mula bergerak untuk ke landasan, saya baru hendak terasa terkucil. Dekat sejam juga saya tahan sehingga lampu pasangkan tali pinggang keselamatan dimatikan. Sabar sahaja.

Ketika kapal terbang berlepas dan membelahi langit bandaraya Manila, saya dapat melihat Manila dari atas pesawat. Paalam Pilipinas, selamat tinggal Filipina, semoga ada masa saya akan ke Filipina sekali lagi. Paalam Pilipinas sekali lagi.

Agak selesa sedikit pesawat ini. Dapat juga saya tidur sedikit. Cuma berbeza, saya agak lapar dan kebiasaannya saya menaiki penerbangan domestik AirAsia saya tidak membeli makanan, namun kali ini, saya beli juga Nasi Ayam Uncle Chin berharga ₱200. Nampaknya tidak dapat saya simpan ₱200 saya itu.. Akhirnya pada jam 21:25 (9:25 malam), penerbangan Z2 940 AirAsia Zest dari Manila ke KLIA mendarat di KLIA dan sepuluh minit kemudian, sampai di terminal LCCT.


Oleh kerana saya tiada bagasi dan saya agak cepat ke balai ketibaan, saya antara terawal sampai di pintu ketibaan. Urusan imigresen juga agak pantas.Seterusnya saya terus ke surau untuk solat jamak qasar Maghrib & Isyak. 
Usai solat, terus membayar parkir motorsikal. Cuma RM1.00 sahaja sekali masuk, tidak kira berapa hari. Alhamdulillah. Maka saya terus ke skuter saya dan pulang ke rumah. Saya pandang ke arah LCCT. Mungkin ini kali terakhir saya menggunakan LCCT ini kerana pada bulan Mei ini, LCCT akan ditutup kerana klia2 yang menggantikannya akan mula beroperasi. Selamat Tinggal LCCT.


Ketika dalam perjalanan, saya singgah di kawasan rehat dan rawat (R&R) Dengkil arah utara untuk membeli Sate Kajang Haji Samuri. Memang penangan tidak dapat rasa daging halal walaupun dua hari agak kuat ye, hehehe.

Itulah pengalaman kembara saya ke Filipina, negara ASEAN kelima saya sudah pergi. Banyak pengalaman diperolehi terutama berkenaan Jose Rizal. Semoga siri kembara ke Manila ini dapat beri manfaat kepada yang membaca.

Sekian, Assalamuaaikum warahmatullahi wabarukatuh.


Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...

Ingin melihat:



If want to read in English: 

  • Day 3 (this part), 
  • Day 1 or 
  • Day 2.