Isnin, 24 Februari 2014

Bahagian 1 (Hat Yai, Thailand - 21 hingga 22 Februari 2014) - Perjalanan ke Padang Besar.

Jika mahu lihat catatan:  

If want to read in English: 


(Sila rujuk jadual baru jadual perjalanan KTM Intercity & KTM ETS di laman sesawang KTMB, kerana jadual perjalanan telah berubah mulai Oktober 2015, terima kasih).



21/02/2014 (Jumaat)

Pengembaraan tanpa perancangan, hendak hilangkan tekanan, ke Padang Besar menaiki keretapi KTM Intercity Tren 20 Senandung Langkawi, terus ke Hatyai. Beli tiket di KL Sentral pada 10:30 pagi ke Padang Besar bagi perjalanan malamnya pukul 21:30 (9:30 malam) untuk kelas ekonomi (biasa RM24, diskaun 25% Kad KTM iCard Tiger jadi RM19) tapi habis. Jadi beli tiket kelas 2 duduk (biasa RM44, diskaun jadi RM35). Beli juga balik ke KL keesokannya (Tren 21 Senandung Langkawi sila rujuk tiket keretapi di bawah).

 Tiket keretapi KTM dari KL Sentral ke Padang Besar.


Tiket keretapi KTM dari Padang Besar ke KL Sentral.

Bukan tidak mahu beli secara online, tetapi hanya di kaunter sahaja boleh guna kad diskaun seperti di bawah ini.





Kad diskaun KTM Tiger iCard.






Tips saya, jadilah ahli Kad diskaun KTM Tiger iCard, dengan hanya RM20 setahun, anda boleh dapat diskaun 25% atas tambang KTM Intercity & KTM ETS. Tapi ia tak termasuk KTM Komuter ya... Pergi balik KL Sentral ke HatYai dengan kelas 2 tempat duduk dah balik modal. 

Pengiraan diskaun adalah seperti berikut jika tiket KL Sentral ke Padang Besar harga biasa kelas 2 duduk adalah RM44 (di mana RM36 adalah tambang + RM8 adalah caj tambahan tetap*). Jadi harga tiket diskaun 25 % adalah RM35 (iaitu 25% dari tambang RM 36 = RM 27 + RM8 caj tambahan tetap).



* Caj tambahan tetap adalah seperti berikut: 

      RM4 bagi tempat duduk kelas ekonomi;
      RM8 bagi tempat duduk kelas 2;
      RM14 bagi tempat tidur bawah kelas 2;
      RM20 bagi tempat tidur atas kelas 2;
      RM8 bagi tempat duduk kelas 1;
      RM21 bagi tempat tidur bawah kelas 1;
      RM30 bagi tempat tidur atas kelas 1;


Jadi jangan keliru dengan diskaun 25% ye, bukan atas tiket tapi atas tambang. Jadi tiket Padang Besar - Hatyai harga biasa RM13, tapi lepas diskaun RM12 (patut RM10 sahajakan)... Ingat formula atas.

Satu lagi tiket di Malaysia dibundarkan kepada Ringgit seterusnya. 

Kemudian ke Low Yat beli power bank, maklum la nak jalan jauh... Nak tangkap gambar (maaf x pakai DSLR pasal kalau boleh backpacker kena ringkas), tulis log untuk dibuat blog dan lain-lain, banyak pakai bateri iPhone5 saya ni. Masa kat Low Yat baru teringat, kalau dah beli kelas 2 kenapa tak beli ke Hatyai terus???



  Power Bank jenama Pineng 11200 mAh


Lepas beli power bank cap Pineng 11200 mAh RM99 lepas diskaun, terus balik ke KL Sentral tapi kira nasib tak baik, kena beli malamnya nanti, pasal sistem dah lock untuk jualan jarak dekat (Padang Besar-Hatyai). Kenalah beli tiket Padang Besar-Hatyai kelas 2 yang harga RM13 (diskaun RM12) malam karang... Takut tak ada tiket lak kat Padang Besar kang... Macam mana nak ke Hatyai, nak tuktuk atau mini van (apa ntah dalam bahasa Thai, lupa lak), mahal... Kalau batal kemudian beli tiket dari KL-Hatyai lagi rugi... Apa ntah pemikiran semasa beli tiket tu, tak tahu lah... Setting nak beli tiket kelas ekonomi yang hanya sampai Padang Besar je kot... Kan dah rugi RM11 seperjalanan (kalau direct RM48 (RM38 diskaun), kalau KLSentral-Padang Besar (RM44 (RM35 diskaun) kemudian Padang Besar-Hatyai (RM13 (RM12 diskaun), jadi RM57 (RM47 diskaun)... Takpelah ada hikmah kot.


Balik rumah solat Jumaat, sambil kemas beg, antara barang bawa:
1. Beg galas Deuter Futura 28 liter;
2. Passport;
3. Duit Thai (Baht) - ada la sikit dalam ฿ 422 (422 Baht);
4. Sejadah & spray wuduk (memang bawa, sejak jadi haji ini, macam itu lah, solat kena jaga);
5. Extention 5 gang (standby je);
6. Selimut, bantai angin & tutup mata (dalam keretapi tak boleh tutup lampu, hehehe);
7. Power bank & kabel2;
8. Plug adapter (Thai pakai plug pin lain);
9. Pakaian, selipar & tuala;
10. Toiletries & plastik;
11. Gula-gula, jajan, air secukupnya.

Kena pergi awal ke KL Sentral pasal nak beli tiket Padang Besar-Hatyai pergi balik yang belum beli lagi. Ke KL Sentral naik motorsikal selepas maghrib & parkir sana sahaja pasal balik nanti pun akan ke KL Sentral juga.

Memakir motorsikal di KL amat mudah, paling dekat dan percuma pula tu adalah parking sementara (tapi macam tetap je) di tepi jalan Balai Ketibaan ERL (di kawasan ada RHB Bank, Starbucks, Subway, Kenny Roger's Roaster & Secret Recipe tu). Cuma agak terbuka dan terdedah kepada cuaca.
(Kemaskini 15 Mac 2015: Jangan parkir di kawasan ini, kerana sekarang ia kawasan larangan parkir motorsikal, jika parkir juga, akan disaman oleh Polis atau DBKL). Ada lagi di hadapan bangunan MIDA, SSM & Axiata (selepas susur ke Bukit Persekutuan/Muzium Negara/Jalan Mahameru, kira seberang bekas Balai Polis Jalan Travers). Kena bayar RM1.00 sahaja, tetapi masih terbuka. Satu lagi pilihan adalah parking di bawah Suasana Sentral. Percuma tertutup pula tu, cuma sunyi. Jadi pilihlah di mana anda mahu parkirkan motorsikal anda, atau naik sahaja pengangkutan awam yang ada, atau kalau naik kereta, parkir di parkir kereta (pilhan terakhir saya).  

Alhamdulillah dapat beli tiket Padang Besar ke Hatyai tapi Hatyai ke Padang Besar kena beli di Padang Besar atau Hatyai pasal ia tiket jarak dekat dan kurang 24 jam jadi tak boleh beli di KL Sentral, kena beli di mana-mana stesen tersebut. Kalau begitu rasa nak beli di Hatyai.

Tiket keretapi KTM dari Padang Besar ke Hat Yai.

Solat Isyak berjemaah di surau KL Sentral pada pukul 20:45 (8:45 malam) dan kemudian terus ke Pintu A (jam 21:00 / 9:00 malam) untuk menunggu masuk. Boleh tahan ramai. Jam 21:15 (9:15 malam) pintu dibuka dan jam 21:35 (9:35 malam) (sepatutnya tren bergerak 21:30 (9:30 malam)) roda keretapi Senandung Langkawi pun bergerak. 

Di Pintu Pelepasan A di KL Sentral.

Di tempat duduk dalam keretapi.

Gambar tempat duduk.

Gambar koc.


Peta perjalanan.

22/02/2014 (Sabtu)

Pasal Tren 20 Senandung Langkawi ini satu-satunya keretapi ke Hatyai dari KL dan malam pula tu, lebih baik tidur. Tapi kerana menaiki keretapi maka tidak berapa nyenyak. Banyak stesen berhenti, terjaga juga tapi tak lah bangun terus. Cuma yang pasti bila sampai di Bagan Serai pukul 04:00 (4:00 pagi) kerana berhenti agak lama. Juga berhenti di Bukit Mertajam  (BM) kali pertama jam 05:00 (5:00 pagi). Kira on time juga la. Untuk pengetahuan, keretapi Senandung Langkawi ini akan singgah BM dua kali kerana pertamanya tren akan singgah ke Butterworth dulu (kerana trek ke sini adalah trek cabang bukan trek utama) kemudian patah balik BM untuk kembali ke trek utama. Pukul 05:35 (5:35 pagi sampai ke Butterworth, keluar sekejap pasal berhenti lama juga di sini. Lama tak lihat stesen ni, dulu macam cikai sahaja, sekarang dah besar, selepas projek trek berkembar dilaksanakan, stesen-stesen pun diperbesarkan & dimodenkan. Alhamdulillah.


Oleh kerana azan Subuh berkumandang di iPhone5 ni pukul 06:20 (6:20 pagi) di antara Butterworth dan BM, maka solatlah secara duduk di dalam keretapi atau kapal terbang (insya Allah akan saya kongsikan kaedahnya). Wuduk pun menggunakan spray sahaja, tak perlu basah-basah lantai tren.



Perjalanan diteruskan, BM, Sungai Petani (kedua-duanya masih gelap ketika sampai). 07:30 (7:30 pagi) sampailah di Gurun, stesen pertama yang suasana dah terang. Cantik permandangan Gunung Jerai. Stesen pun cantik (belum siap sepenuhnya). Maaf tak sempat ambil gambar pasal iPhone tengah caj ketika ini. Cuma trek masih single lagi. Lambat juga proses pembinaan. Rasanya 2 setengah tahun lepas kali terakhir ke pekan Gurun ni pun dah mula (lebih awal lagi) kerja pembinaan.




Jam 08:00 (8 pagi) dah sampai di Alor Setar. Stesen lama kelihatan rendah dari stesen baru. Tapi alhamdulillah, stesen lama ni tak diruntuhkan. Selamat satu lagi khazanah negara







Jam 9:00 pagi pula sampai di Arau. Dapatlah lihat Masjid Negeri Perlis & Istana Arau dari dalam keretapi. Permandangan sawah padi dari Gurun hingga Bukit Ketri (lepas Arau sebelum sampai Padang Besar) memang cantik. Syukur ke hadrat Allah, permandangan cantik... Subhanallah, alhamdulillah, Allahu akbar. Musim lepas menuai, ada yang telah dibakar. Cuma permandangan di sini tak sejauh nun mata memandang bendang padi (kata orang Utara nooo) berbanding sawah padi di Tanjung Karang hingga Sungai Besar. Tapi lain tempat lain permandangannya, di sini unik tak sama dengan di Tg Karang - Sg Besar.


Permandangan unik Perlis pun amat menarik. Tak perlu ditulis, biar video menjadi saksi. Malah rasa macam musim luruh di negara 4 musim pula, bila melihat ladang getah yang teratur, pokoknya ada yang gondol dan ada yang daunnya perang...







Pukul 09:25 (9:25 pagi) dah sampai ke stesen Padang Besar. Keluar keretapi terus ke imigresen Malaysia, scan & minta pegawai imigresen cop buat kenangan (tak payah cop sebenarnya tapi saja minta, pasport pun banyak kosong (ada 28 muka lagi) & nak tamat tempoh lagi 10 bulan).








Selesai, ke imigresen Thai lak, tak jauh selang 10 meter je. Satu je tak berapa suka imigresen Thai ni, dah la suruh kita isi borang Ketibaan/Berlepas (Arrival/Departure) dulu tapi tak diletaknya borang, kena minta pula. Tak de masalah tapi selepas habis prosedur, main campak lak pasport. Sabar je. Cuma diingatkan, bahawa borang Berlepas (Departure) perlu disimpan agar semasa kita keluar kembali tidak jadi masalah. Alhamdulillah di Padang Besar ini (juga di Khuan Don/Wang Prachan (Wang Klian,Perlis), (Sungai Kolok (Rantau Panjang, Kelantan) & Tak Bai (Pengkalan Kubor, Kelantan)) borang ini akan dikepil (staple) sekali, tetapi pengalaman saya di Sadao/Dan Nok (Bukit Kayu Hitam, Kedah), ia tidak dikepilkan. Jadi jagalah agar kurang masalah bila di kaunter imigresen. Mahu nanti tak masuk Malaysia balik, hendak ke? Saya tak nak... Malaysia tetap tanah airku... 


Lepas tu, ada akak orang Siam bertudung, regular kat sini kot, offer jadi money changer tukar RM (Ringgit Malaysia) kepada ฿  (Thai Baht). Saya tanya berapa banyak dapat kalau tukar RM100? Dia tunjuk calculator nombor 970. Makna RM100 dapat ฿ 970. Ok la dari kat KL Sentral survey masa sebelum pergi RM100 dapat ฿ 945. Tapi tak boleh lawan yang dapat masa tukar kat Pekan Siam Padang Besar masa melawat guna kereta masa Tahun Baru Cina pada 02 Februari 2014 yang lepas, dapat ฿ 982 bagi RM100. Last-last aku tukar RM50, dapat ฿ 490 (untung ฿ 5, hehehe, alah 50 sen je nilainya)...









Makan dulu di tingkat atas, makan nasi lauk daging dan telur dan air suam, RM4.50 je. Ingat mahal, pasal biasa makan kat stesen keretapi agak mahal.





Kejap di kawasan Malaysia...


Kejap di kawasan Thailand...



Sambil tunggu juga tunggu tren nak gerak masuk ke Thailand... Di platform sebelah Tren 35 Ekspres Antarabangsa dari Bangkok ke Butterworth pun sampai...



Sambil tu tertangkap la gambar pekan Padang Besar Malaysia dari celah-celah gerabak kontena & Kompleks CIQS (Malaysia) Padang Besar...


Ingat nak beli tiket balik Hat Yai ke Padang Besar untuk perjalanan petang tu di stesen Padang Besar ni, tapi 1. tak jumpa pula kaunter tiket (maklum la pertama kali di stesen ni...), 2. ada orang kata semasa menunggu tren ke Thailand, harga tiket di Thailand lebih murah. Ahh... Beli kat Hat Yai lah...



Oklah, untuk cerita mengenai perjalanan masuk ke Thailand pula sila tunggu... Ia akan bersambung ke Bahagian 2...

Untuk lihat itinerari 

If want to read in English: 

Tiada ulasan: