Ahad, 8 Jun 2014

Hari 2 Bahagian 1 (Batam & Bintan, Indonesia - 23 hingga 25 Mei 2014) - Terjumpa Makam DiRaja Johor Di Teluk Belanga.

Sambungan dari Hari 1.

Jika mahu lihat:

• Day 2 Part 1 (this part);
  • Day 2 Part  2;
  • Day 1; or
  • Day 3.

24 Mei 2014 (Sabtu)

Pada jam 0000 (12:00 tengah malam), saya mulai keluar dari dalam kapal terbang menuju ke pintu pelepasan dan seterusnya menuju ke balai imigresen di Terminal 3, Lapangan Terbang Antarabangsa Changi, Singapura. Namun saya tidak terus ke kaunter imigresen tetapi menaiki Skytrain untuk ke Terminal 2 yang tidak berapa jauh dari situ. Bukan apa, ini pertama kali saya tiba di lapangan terbang ini, jadi saya mahu mengenali dengan berjalan-jalan sekeliling terminal-terminal di Changi ini. Lagipun saya sudah terlepas MRT yang telah berlepas pada pukul 2318 (11:18 malam) tadi.

Skytrain ini merupakan sejenis keretapi yang menghubungkan terminal-terminal di Lapangan Terbang Changi ini. Ini menjimatkan masa jika perlu ke terminal lain dan yang penting, ia adalah percuma. Perkhidmatan ini bukan sahaja menghubungkan kawasan dalamkawalan imigresen satu terminal dengan terminal yang lain, malah kawasan luar kawalan imigresen antara terminal. Namun sudah pasti ia tidak menghubungkan kawasan luar dengan dalam kawalan imigresen. Terminal-terminal ini juga dihubungkan juga antara satu sama lain seperti sebuah bangunan, namun jika berjalan pastinya lebih lambat dan memenatkan.

Saya sampai di terminal 3, di mana penerbangan jarak jauh seperti ke Eropah dan Amerika Utara berpusat di sini. Ini adalah terminal terbaharu (sebenarnya terminal 4 atau LCCTnya lebih baru tapi sudah ditutup untuk naik taraf dan kebanyakan penyedia tambang murah berpindah ke terminal 3 kecuali AirAsia di terminal 1). Terminal adalah paling cantik dan moden. Pintu pelepasannya pula begitu besar juga dengan balai menunggunya.

Kemudian saya ke terminal 1 dan kemudian kembali ke terminal 2 dengan berjalan kaki atau menggunakan travelator. Pendek kata kemudahan di dalam kawasan selepas kawalan imigresen ini begitu banyak dan agak lengkap. Seumpama pusat membeli belah, namun kebanyakannya mahu tutup kerana hari sudah masuk awal pagi. Kemudahan seperti pengurup wang (RHB dan UOB sahaja) dan beberapa kedai dibuka 24 jam. Cuma di dalam tandasnya, jika ingin menggunakan tandas duduk, perlu membawa air siap-siap kerana di dalam kubikel tandas tidak disediakan paip air. Jika ada kubikel yang sediakan paip air cuma tandas cangkung dan biasanya setiap tandas hanya ada 1 unit sahaja.

Pada jam 0130 pagi, saya turun ke balai imigresen di terminal 2, tempat yang sepatutnya saya pergi tadi dan pergi ke kaunter. Sebenarnya di dalam pesawat tadi diberikan borang imigresen untuk diisi, namun saya sudah siap-siap menyediakan dari rumah kerana saya masih menyimpan banyak borang ini, disebabkan saya selalu ke Singapura. Di kaunter, memang nasib saya selama ini terutama selepas saya mula bekerja, kerana boleh dikatakan setiap kali saya diperiksa oleh pegawai imigresen Melayu. Nasib saya agak baik dengan pegawai imigresen Melayu ini kerana tiada banyak kerenah (namun orang lain pula lain pengalamannya). Cuma kali ini sistem yang digunakan adalah baru maka agak lama juga. Tidak mengapa pasal saya tidak tergesa-gesa kerana saya perlu menunggu hingga pukul 0530 untuk tren MRT pertama ke Harbourbay.

Akhirnya selepas 20 minit, saya melepasi pemeriksaan walaupun hanya ada 3 orang sahaja semasa pemeriksaan saya dan menariknya ketiga-tiganya warga Malaysia.

Setelah melepasi imigresen dan kastam, maka saya tiba di balai ketibaan terminal 3 ini. Seterusnya saya ke kedai serbaneka Cheers untuk menambah nilai kad SIM SingTel Prabayar Hi! saya. Juga saya aktifkan pas Flexiroam Singapura saya.Asalnya saya ingin berjalan-jalan sekitar kawasan luar kawalan imigresen di ketiga-tiga terminal tapi saya mulai penat dan saya teringat bahawa saya pasti akan mengembara di bawa Azmi sepanjang hari nanti. Maka saya pergi ke beberapa barisan bangku di mana terdapat orang lain tidur di situ. Saya pun mengambil keputusan untuk tidur di situ. Saya memang rasa selamat untuk tidur di situ kerana ia bukan di Indonesia atau negara benua Asia Tenggara yang pastinya anda akan diganggu atau dalam bahasa kasarnya dipaw. Di sini insya Allah selamat seperti di Malaysia. Lagipun bangku ini berdekatan dengan pintu masuk ke stesen MRT Changi Airport yang ditutup pada masa itu.

Pada jam 0500 pagi, dengan tidur separuh nyenyak, saya pun bangun dan ke tandas untuk membersihkan diri. Setelah keluar dari tandas, saya segera menghantar mesej Facebook kepada Azmi, menyatakan ketibaan saya di Batam Centre nanti.

Tepat jam 0520, eskalator ke stesen MRT pun mula bergerak dan saya pun menaikinya menuju ke stesen. Untuk tambang, saya tidak membeli tiket di mesin, sebaliknya saya membawa Autopass, sekeping kad yang tujuannya untuk kenderaan berdaftar luar Singapura masuk ke Singapura. Ia digunakan untuk membayar semua bayaran untuk kenderaan tersebut seperti tol pintu sempadan, permit masuk harian, ERP (Electronic Road Pricing - Pembayaran Jalan Elektronik, tol jalan-jalan di Singapura), parkir dan sebagainya. Kini saya ingin menggunakannya untuk MRT setelah mengetahui ia boleh digunakan untuk tujuan itu. Autopass ini adalah autopass kereta saya. Harga tambang pun lebih murah dari tambang tiket biasa contohnya tambang dari Changi Airport ke HarbourFront bernilai SG$2.50 (+-RM6.50) namun dengan kad Autopass yang ada logo EZ-link, hanya perlu bayar SG$1.98 (+-RM5.15) sahaja.

Jam 0528, pintu tren dibuka dan jam 0530, tren pun menutup pintunya dan meluncur menuju stesen MRT Tanah Merah untuk bertukar tren. Alhamdulillah, tren ke Joo Koon melalui stesen Outram Park sudah sedia menunggu dan selang seminit terus menuju ke Joo Koon melalui pusat bandaraya. Azan Subuh berkumandang melalui telefon saya semasa di atas tren, dan saya tiba di stesen MRT Ourtram Part pada jam 0610 pagi. Saya berjalan menuju ke platform tren ke HarbourFront sejauh 100 meter. Namun saya disebabkan ada seorang wanita yang agak lambat di hadapan saya semasa di atas eskalator untuk turun ke platform, maka saya tertinggal ten. Tidak mengapa, lima minit kemudian, sampai tren lain dan dalam 2 minit, sampailah saya di stesen MRT HarbourFront.

Oleh kerana saya sampai di kaunter tiket Batam Fast pada jam 0630 pagi, dan ia masih belum dibuka, tambahan pula saya masih belum bersolat Subuh, maka saya ke Masjid Temenggong Daeng Ibrahim, yang saya perolehi maklumatnya dari dalam aplikasi Google Maps di dalam telefon saya, di mana ia adalah masjid terdekat.

Berjalan kaki lebih kurang 5 ke 7 minit juga. Sampai di sana, terkejut besar saya, kerana (sila lihat gambar di bawah)...

Masjid ini menggunakan jata negeri Johor dan alamatnya merujuk ia terletak di dalam Johor Darul Ta'zim, bukan Singapura!!! Malah bendera yang berkibar adalah bendera negeri Johor (maaf gambar tidak dipaparkan kerana ia gelap kerana suasana pada fajar hari).

Juga, yang menguruskan masjid ini adalah Jabatan Agama Johor (JAJ) dan Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) bukannya Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS). Alhamdulillah, sempat juga saya bersolat di masjid bersejarah ini. Masjid ini sebenarnya adalah masjid baru dibina pada tahun 1991 atas titah Sultan Johor atas keuzuran bangunan masjid lama, yang mana asalnya adalah Balai Rong Seri, Istana Teluk Belanga. Usia bangunan asal ini 20 tahun lebih lama dari Istana Kampung Glam. Sememangnya seni bina masjid baru ini seumpama seni bina masjid-masjid utama di negeri Johor.

Saya juga difahamkan bahawa tanah sekitar masjid ini merupakan tanah milik Sultan Johor. Ia memang tidak boleh diusik oleh pihak berkuasa Singapura. Ia seumpama sekeping tanah Johor/Malaysia nun jauh di selatan Singapura. Rasa bangga sebagai anak Johor pun ada. Mungkin selepas ini saya perlu lebih lama untuk mengkaji masjid ini dan kawasan persekitarannya.

Di kawasan ini juga terdapat kawasan perkuburan dan Makam DiRaja Johor. Antara yang dimakamkan di sini adalah Temenggung Abdul Rahman dan Temenggung Daeng Ibrahim. Sultan Ibrahim iaitu Sultan Johor kini merupakan generasi kelima Temenggung Daeng Ibrahim. Difahamkan baginda kerap kali menziarahi masjid dan makam ini terutama pada hari-hari raya, hari keputeraan dan hari hol. Dengan ini saya mengambil kesempatan kepada pembaca agar bertafakur sebentar dan menyedekahkan surah al Fatihah kepada ahli-ahli makam dan perkuburan ini, al Fatihah.

Setelah itu, jam saya menunjukan pukul 06:50 pagi, maka saya terus ke kaunter tiket Batam Fast untuk mengambil kad imigresen Indonesia yang siap diisi maklumatnya oleh pihak Batam Fast (kadnya tidak dapat saya paparkan kerana terlupa untuk mengambil gambar, namun boleh lihatnya di dalam blog kembara saya ke Pulau Karimun pada awal bulan Mac 2014). Masih ada lagi 40 minit untuk pelepasan. Saya ke balai pelepasan dan melakukan prosedur imigresen dan kastam. Kemudian saya menunggu di balai pelepasan. Selepas 20 minit, maka pintu pelepasan 4 dibuka untuk feri Batam Fast ke Batam Center pada pukul 0740. Penumpang tidak berapa ramai, mungkin kerana masih awal pagi. Urusan pun mudah, dengan mengimbas kod bar 3D pada pengimbas di pintu masuk. Seterusnya berjalan menuju ke pelantar 1 untuk menaiki feri err lupa pula nama feri Batam Fast ini. Tepat jam 0740 pagi, feri ini pun berlepas.

Seperti biasa, kalau naik Batam Fast, saya akan naik di tingkat atas, iaitu tempat duduk angin terbuka. Bolehlah tahan ramai yang naik feri ini rupanya. Sebenarnya Batam amat jelas kelihatan dari Singapura terutama di selatan Sentosa, CBD (pusat bandaraya) dan selatan Singapura. Kira-kira setengah jam, sudah nampak kawasan Batam Centre ini. Ketika ini saya menukarkan kad SIM SingTel saya kepada kad SIM TelkomSel Prabayar simPATI pula. Juga saya aktifkan pas Flexiroam Indonesia saya. Namun saya tidak boleh menelefon keluar atau menggunakan internet kerana kad saya tidak lagi aktif dan perlu diaktifkan dengan menambah nilai sekurang-kurangnya Rp20ribu. Berdoa agar Azmi ada di terminal feri, agar tidak perlu saya menefon beliau.

Sepuluh minit kemudian, feri pun berlabuh di terminal feri Batam Centre. Inilah pertama kali saya turun di pelabuhan ini. Saya terus menuju keluar dari feri dan berjalan laju agar cepat sampai di kaunter imigresen atau imigrasi kata orang Indonesia. Alhamdulillah, tidak begitu lama, setelah beratur dan diperiksa dokumen saya, dalam sepuluh minit selesai.

Jam 0740G (7:40 Waktu Indonesia Barat (WIB)) apabila keluar sahaja dari balai imigresen, terus nampak Azmi, terus saya memeluk beliau. Macam dah lama tidak jumpa.

Azmi terus membawa saya keluar dari kawasan terminal menuju ke keluar pagar, di mana beliau meletakan motorsikalnya. Beliau bertanyakan saya, sudah sarapan? Saya jawab belum, lalu di bawa ke gerai jalanan di sebelah kawasan meletak motorsikal. Azmi memesan lontong dan teh o beng (ais). Saya pun sama. Lontongnya agak berbeza, dengan ada keropok dan bihun goreng di atasnya. Rasa kuah lodehnya lebih berupa kuah masak lemak nangka muda. La, memang menggunakan kuah masak lemak nangka, memang sesuai rasanya. Saya sempat menghulurkan duit kepada peniaga berkenaan sebelum Azmi membayarnya. Sejumlah Rp22ribu (+-RM6.60) untuk semuanya. Ok lah...

Pintu masuk terminal fer Batam Centre.

Batam Centre ini bolehlah dikira pusat pentadbiran bagi Kota Batam, salah satu daripada dua kota di Provinsi Kepulauan Riau (Kepri) ini. Tidak jauh dari terminal feri, terletak Dataran Engku Putri, dataran utama di Batam ini. Terdapat astaka berbentuk kubah Masjidin Nabawi Madinah dalam persiapan untuk menjadi tuan rumah Musabaqah Tilawah al Quran (MTQ) peringkat nasional, yang mana pada tahun ini Provinsi Kepri menjadi tuan rumah keseluruhan 34 provinsi di Indonesia pada 05 hingga 14 Jun 2014.

Seterusnya kami pergi ke sekitar kawasan Batam Centre ini. Ambillah gambar Masjid Raya Batam, dikira sebagai masjid kota atau masjid daerah kalau di Malaysia. Di Batam Centre juga terdapat kantor (pejabat) wali kota (datuk bandar), dewan perwakilan daerah Batam (seperti dewan undangan daerah) dan pejabat Badan Perusahan Kawasan Pedagangan Bebas dan Pelabuhan Bebas Batam (BP Batam), agensi kerajaan khas yang memajukan ekonomi Batam yang dahulu dikenali sebagai Otoritas Batam. Sempat juga ambil gambar di mercu tanda Batam Centre.

Kemudian Azmi memberitahu bahawa dia akan membawa saya ke Pulau Penyengat berdekatan dengan Tanjung Pinang. Tanjung Pinang merupakan ibu provinsi Kepri yang terletak di dalam pulau Bintan. Namun Tanjung Pinang sendiri merupakan sebuah kota, jadi ia tidak termasuk di dalam pentadbiran kabupaten (daerah) Bintan. Pulau Penyengat seperti menyambung kesinambungan kembara kali ini seolah-olah mencari susur galur Kesultanan Johor Riau. Dikatakan juga bahawa saya mempunyai darah daripada kerabat ini. Maka bolehlah dikatakan saya mencari susur galur asal usul saya. Saya sebenarnya tidak pasti perkara ini.

Lalu Azmi membawa saya ke Pelabuhan Telaga Punggur, untuk ke Tanjung Pinang. Perjalanan ke sana seolah-olah saya kenal. Patutlah kerana jalan yang Azmi gunakan juga merupakan jalan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Hang Nadim Batam, kecuali pada bulatan sebelum ke lapangan terbang, Azmi simpang lain. Perjalanan mengambil masa kira-kira 45 minit dari terminal feri Batam Centre.

Semasa tiba di terminal feri Telaga Punggur, kami dipanggil oleh kerani-kerani kaunter tiket untuk membeli dari mereka. Agak bingit juga. Sebenarnya feri ke Tanjung Pinang adalah setiap setengah jam satu. Terus Azmi membelikan tiket pergi balik siap-siap dengan MV Baruna. Saya berikan wang Rp200ribu tetapi Azmi menyuruh saya berikan Rp110ribu sahaja. Tiket sehala adalah Rp55ribu.

Memang rezeki kami, pada masa itu ada feri mahu hendak berlepas. Namun sebelum kami ke jeti, perlu dibayar pas penumpang atau biasa dikata cukai pelabuhan kalau di Malaysia, sebanyak Rp5ribu seorang. Terus saya berikan Rp10ribu untuk bayaran kedua-duanya.

Kami terus berlari dan sempat juga. Akhirnya pada jam 0930 pagi kami berlepas dari terminal Telaga Punggur.

Perjalanan dari Telaga Punggur ke Tanjung Pinang mengambil masa kira-kira satu jam. Semasa perjalanan, kami sebenarnya melewati Pulau Pengengat, ini menyebabkan semangat hendak ke sana meluap-luap lagi.

Akhirnya pada pukul 1030 pagi, kami sampai di Pelabuhan Seri Bintan Pura, Tanjung Pinang. Pelabuhan ini mempunyai 2 jeti berasingan di mana masing-masing untuk destinasi tempatan dan antarabangsa seperti Tanah Merah, Singapura atau Stulang, Johor Bahru. Di jeti antarabangsa terdapat perkhidmatan imigresen dan kastam.

Keluar sahaja dari terminal feri, sudah sampai di kota Tanjung Pinang. Saya memang merasa seperti sirih pulang ke gagang kerana yang saya pasti saya memang ada darah Bentan dari keturunan keluarga Megat Sri Rama, seorang laksamana Kesultanan Johor yang menyerang Sultan Mahmud sehingga baginda mangkat dijulang dan ditulahkan sebanyak 7 keturunan Bentan tidak boleh jejak bumi Kota Tinggi (lebih kepada bandar Kota Tinggi atau lebih tepat Kampung Makam) atau jika ingkar, muntah berdarah. Nasib baik saya merupakan keturunan ke sebelas dan keturunan ketujuh terakhir telah lama meninggal dunia.

Banyak juga jualan di dalam kota Tanjung Pinang (penduduk tempatan lebih senang panggil Pinang sahaja, sama juga di Telaga Punggur, cuma panggil Punggur sahaja), seperti kerepek dan otak-otak. Gaya dan loghat bahasa di sini mirip bahasa Melayu yang dicakapkan di Johor. Betul-betul rasa macam di kampung.

Di sini, saya menambah nilai SIM TelkomSel simPATI saya sebanyak Rp50ribu. Selepas itu saya menggunakan Rp30ribu untuk melanggan plan data 2GB untuk 30 hari berdasarkan muka depan pek kad SIM yang masih saya simpan. Alhamdulillah hidup kembali dan saya mendapat banyak mesej WhatsApp dan Facebook.

Seterusnya, kami ke jeti ke Pulau Penyengat. Jalan menuju ke jeti terletak di celah-celah bangunan, namun terdapat mural yang begitu cantik di dinding sepanjang ke jeti. Memang tangan seni bagi sang pelukis.

Di jeti ini ia lebih kepada bot penambang. Tambang dibayar kepada petugas yang duduk bersama sebuah meja. Setiap orang tambangnya Rp6000 (+-RM2.00). Bot hanya akan berlepas jika cukup 15 orang.

Bot ini juga tiada jaket keselamatan. Jadi harap tidak terjadi apa-apa. Saya berkali-kali membaca doa naik kenderaan, takut terjadi perkara tidak diingini.

Gambar ini jelas kelihatan Pulau Penyengat dan bangunan terbesar berwarna kuning adalah Masjid Sultan Riau.

Saya tidak sempat ambil gambar tanda ingatan "Welcome To Tanjung Pinang" semasa sampai kerana masih dalam feri, maka saya ambil ketika di dalam bot penambang ke Pulau Penyengat. Sempat juga saya ambil gambar Azmi buat kenangan.

Saya ambil juga gambar penumpang-penumpang semasa di dalam bot penambang ini. Juga saya ambil kampung-kampung ketika menghampiri jeti Pulau Penyengat.

Akan bersambung ke Hari 2 Bahagian 2.