Isnin, 23 Januari 2017

Hari 2 Bahagian 1 (Tehran & Isfahan, Iran - 05 hingga 09 Januari 2017) - به ایران خوش آمدید (Bih Iran Khush Amdid - Selamat Datang Ke Iran).


If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary;
  • Travel Guide Tehran; 
  • Travel Guide Isfahan; 
  • Day 1;
  • Day 2 Part 1 (this part);
  • Day 2 Part 2;
  • Day 3;
  • Day 4 Part 1; or
  • Day 4 Part 2 & Day 5.


Saya di depan Terminal Bas Terminal-e Junoob, Tehran.

Petunjuk: Waktu di Iran adalah UTC +3.5 iaitu empat setengah jam lebih lewat dari waktu Malaysia (UTC +8). Contohnya jika di Malaysia pukul 12:00 tengahari, di Tehran pula pukul 7:30 pagi.


Hari 2 (06 Januari 2017 - Jumaat) Bahagian 1.

Macam biasalah, jika sedang mengembara ini, saya agak sukar untuk lena dalam tidur. Ada sahaja hendak terjaga. Biasalah, tidak berapa nyenyak. 

Semasa menunggu waktu Subuh pada pukul 5:45 pagi, isteri saya dan Linda pergi makan di restoran BBQ Chicken yang berada di aras G. Saya masih teringat lagi, satu ketika dahulu, terdapat cawangan BBQ Chicken (yang berasal dari Korea Selatan) di Kuala Lumpur, namun sekarang seperti tiada lagi. Mereka meminta set sarapan yang berupa sandwich, namun bahagiannya agak besar. Jadi saya yang menghabiskanya. Harga untuk berdua dengan minuman kopi Turki adalah 56,000 toman (560,000 rial - +- RM65.88), dimana mereka ingat hanya 56,000 rial sahaja. Memandangkan ada huruf t bermakna ia bermaksud toman, jadi inilah kekeliruan utama bagi orang luar di Iran. Jika dibahagi dua sarapan mereka, setiap mereka membayar 280,000 rial (+- RM32.94).

Apabila masuk waktu solat, surau di aras G agak penuh juga. Wuduk perlu diambil di tandas yang mempunyai tempat mengambil wuduk. Bagi mengelakan bersesakan dan juga untuk mengelakan dari bersolat berjemaah dengan orang Syiah, kami mengambil keputusan untuk bersolat di tempat kami berehat sahaja. Kami mengajak ahli kumpula GTCM untuk bersolat di tempat kami juga.

Apabila sinar mentari mula menyinar di bumi Iran ini, kami mengambil keputusan untuk menyewa teksi van bersama-sama ahli kumpulan GTCM, menjadikan kami semua 16 orang kesemuanya dan kami mengambil 2 buah teksi van. Setiap satu tambangnya berharga 800,000 rial (+- RM94.12), dengan setiap satunya akan dikongsi 8 orang, bermakna, setiap orang akan membayar 100,000 rial (+- RM11.76) sahaja. Jadi saya akan membayar untuk dua orang, 200,000 rial (+- RM23.53).

Agak padat juga teksi van ini jika duduk berlapan. Jadi kami semua dibawa oleh pemandu teksi van itu ke tempat yang saya minta iaitu ke stesen bas Terminal-e Junoob  (Farsi: ترمینال جنوب ترمینال مسافربری), iaitu terminal bas di bandaraya Tehran untuk ke destinasi di selatan Iran.

Perjalanan mengambil masa kira-kira 45 minit melalui Lebuhraya Tehran-Qom. Dalam perjalanan, saya nampak permandangan padang pasir yang jauh saujana memandang. Juga ternampak Banjaran Alborz yang kebanyakan puncak-puncak gunung-gunung berwarna putih, maklumlah masih di dalam musim sejuk. Malah nun jauh di sebelah timur, saya ternampak sebuah gunung yang berbentuk kon yang hampir sempurna, itu adalah Gunung Damarvand. Semasa perjalanan juga, kami melalui sebuah plaza tol, ada tol juga lebuhraya di Iran ini dan selepas plaza tol ini, di sebelah kanan, terdapat sebuah bangunan berbentuk masjid yang agak besar. Kubah dan puncak keempat-empat menaranya kelihatan seperti daripada emas, ia adalah Masjid dan juga Makam bagi bekas pemimpin besar Iran iaitu Imam Khomeini. Beliau merupakan watak utama dalam Revolusi Islam Iran pada tahun 1979 yang menumbangkan pemerintahan diraja Shah Iran. Beliau yang bertaraf imam dan ayatollah di dalam mahzab Syiah telah meninggal dunia pada tahun 1989.

Tidak lama kemudian, kami memasuki kawasan perbandaran bandaraya Tehran. Memandangkan ketika itu masih pagi lagi maka jalan tidak berapa sesak lagi. Masih terasa tenang dan aman sahaja sepanjang perjalanan. Jadi agak cepat juga kami sampai ke Terminal-e Junoob.

Dua kumpulan kembara bergabung bergambar di IKA, 
KembaraGD (beg galas) dan GTCM (Gang Travel Club Malaysia - beg troli).

Permandangan di lebuhraya menuju ke Tehran dari IKA.

Plaza tol sebelum masuk ke bandaraya Tehran.

Makam Imam Khomeini.

Keadaan jalan raya di dalam bandaraya Tehran (masih awal pagi, biasanya akan sesak).


Peta: Perjalanan teksi dari LTA Imam Khomeini ke Stesen Bas Terminal-e Junoob, Tehran.


Sampai sahaja kami di depan Terminal-e Junoob, ramai "ulat-ulat" tiket bas datang berkerumun teksi kami. Jenuh mereka menjerit, VIP! VIP! Kami pun tidak tahu adakah dimaksudkan kami ini VIP (perasan la sekejap) atau pasal kami naik teksi lapangan terbang (teksinya tidak lah megah sangat, penghawa dingin pun tidak dipasang (kerana musim sejuk, tapi kami berlapan, jadi berkuap juga lah). Saya terpaksa menjadi sombong, kerana memang kita terpaksa bersikap begini agar tidak kena scam dan juga diingatkan oleh pemandu teksi untuk membeli terus di kaunter.Jadi kami terus sahaja berjalan menuju ke bangunan terminal bas ini disamping "ulat-ulat" mengikut dan merayu tanpa henti. 

Semasa berjalan ke bangunan terminal yang tidaklah jauh sangat dari tempat teksi kami berhenti di tepi jalan itu, saya lihat bangunan terminal bas ini agak sistematik, di mana bentuk bangunan terminal ini adalah betul-betul bulat dan bas-bas diparkir di aras bawah. Jadi kita tidak perlu mengharungi bas-bas untuk ke bangunan terminal bagi membeli tiket. 

Sampai di dalam ruang dalam bangunan terminal, huh, lega rasanya, ada sedikit kehangatan, udara di luar agak sejuk juga. Jadi kami semua meletakan beg kami dan berehat sebentar.  Sambil itu, "ulat-ulat" tiket tadi masih tidak berhenti merayu agar khidmat mereka digunakan. Walaupun asyik merayu, tapu mereka tidaklah agak ganas sebagaimana yang boleh kita alami di India, yang mana sampai kita macam diugut jika kita tidak menggunakan mereka. Paling penting dalam situasi ini, kita perlu bertegas!

Tatkala saya mengambil gambar di dalam bangunan terminal bas ini, saya dihampiri oleh seorang anggota polis (bukan pengawal keselamatan) terminal bas ini, dan meminta gambar-gambar yang saya ambil di terminal bas ini dipadamkan. Asalnya saya tidak faham, kerana saya tidak memahami Bahasa Farsi, dan anggota polis berkenaan tidak fasih berbahasa Inggeris. Saya buat-buat juga tidak faham. Jadi anggota itu membawa saya ke dalam pondok polis. Jadi diminta telefon saya untuk dilihat gambar. Jadi saya memberi kerjasama dan saya memadam gambar-gambar yang diminta untuk dipadamkan, iaitu semua gambar yang ada gambar terminal bas ini. Huhuhu. Lagipun ada tujuan saya, kerana untuk mengalih tumpuan agar rakan-rakan lain tidak kena dan mereka peka dengan situasi ini. Selepas dipadam gambar, barulah saya di"bebas"kan. Jadi ingatan, jangan nampak sangat ambil gambar di bangunan-bangunan di Iran ini.

Keluar daripada pondok polis, saya memaklumkan agar jangan ada lagi yang mengambil gambar kepada semua rakan-rakan termasuk ahli kumpulan GTCM. Saya kemudian pergi ke beberapa kaunter tiket untuk meninjau harga tiket. Nasib baik saya agak faham tulisan Farsi ini yang agak sama dengan tulisan Arab. Jadi boleh juga saya membaca detinasi dan harga tiketnya. Semuanya yang dapat saya lihat (tidak semua kaunter) memaparkan harga tambang ke Isfahan berharga 330,000 rial (+- RM38.82) bagi kelas VIP (tiga tempat duduk sebaris) dan 200,000 rial (+- RM23.53) bagi kelas biasa (empat tempat duduk sebaris). Pada masa sama, saya ini umpama permata, di mana, akan sentiasa diikuti oleh "ulat-ulat" tiket walau dimana. 

Saya kemudiannya berbincang dengan Najib dan mencadangkan agar untuk mencuba berapa harga yang boleh didapati dengan menggunakan "ulat-ulat" ini. Salah seorang "ulat" ini menawarkan harga tiket serendah 280,000 rial (+- RM32.94), jadi kami mengambil dia untuk membeli tiket tersebut. Dia membawa kami ke kaunter tiket bas Hamsafar (Farsi: همسفر)  dan membeli tiket di kaunter tersebut. Jadi tidaklah macam "ulat" tiket di Malaysia, kita masih beruursan di kaunter juga. Namun saya bertanya boleh menggunakan Dolar Amerika Syarikat kerana tidak kedapatan pengurup wang di terminal bas ini, mereka akhirnya sudi menerimanya. Harga di dalam rial Iran adalah sebanyak hampir 2 juta rial (1,960,000 rial (+- RM239.59)  untuk lebih tepat) bagi tujuh orang, dibayar dalam US$54 (+- RM243.00), jadi saya dahulukan duit saya dan saya akan mengambil US$8 (+- RM36.00) setiap seorang. Jadi ada rugi sikitlah jika menggunakan Dolar Amerika Syarikat ini. Bas yang dijanjikan adalah bas pada pukul 8:30 pagi, dan masa pada masa itu adalah pada jam 8:10 pagi. Kira antara tercepat juga lah.

Semasa pembayaran dibuat, dan tiket sedang dicetak, duit Dolar Amerika Syarikat tadi diberikan kepada juruwang di kaunter. Namun selepas itu, "ulat" tiket tadi meminta saya untuk memberikan wang 100,000 rial (+- RM11.76) kepadanya. Rasanya macam upah atau komisen la. Huh, pandai juga ya, namun apabila memikirkan keselamatan kami dan usahanya yang dapat diskaun kira-kira 50,000 rial (+- RM5.88) setiap orang iaitu 350,000 rial (+- RM41.18) kesemuanya, jadi apalah kita anggap sedekah 100,000 rial itu. (Rupa-rupanya, dia pun mendapat juga daripada pihak bas, kerana harga pada tiket bas yang kemudian saya lihat, cuma 1,750,000 rial (+- RM 205.88), iaitu ada beza 210,000 rial (+- RM24.71)!).

Kemudian, saya diberikan tiket bas yang hanya sekeping. Saya tanya di mana baki enam tiket? Rupanya satu tiket ini merangkumi semua tujuh tiket kesemuanya. Huh, betul jimat kos operasi mereka ini. Jadi saya dan Najib kembali ke tempat kami semua meletakan beg kerana hendak mengejar masa (masa sudah pukul 8:20 pagi pada masa itu). Kemudian mengucapkan selamat jalan kepada ahli kumpulan GTCM untuk kami menaiki bas. Terminal bas Hamsafar ini betul-betul di belakang kaunter basnya, di mana terdapat sebuah tangga menghala ke aras bawah iaitu aras platform. Basnya terletak betul-betu di depan tangga tadi.


Saya di depan Terminal Bas Terminal-e Junoob, Tehran.

Bas-bas di platform bas di Terminal-e Junoob.

Bangunan Terminal-e Junoob.

Di dalam bangunan Terminal-e Junoob.

Tiket Bas Hamsafar (Tehran-Isfahan).

Kami pun menaiki bas tersebut, dan melihat keadaan dalamannya, agak selesa juga. Malah bagi saya lebih selesa bas di Iran ini berbanding bas yang sama jenis dengannya di Malaysia. Kadar tambangnya pun murah berbanding di Malaysia dengan di Malaysia kita perlu berdoa agar rezeki kita mendapat bas 3 tempat duduk sebaris berbanding 4 tempat duduk sebaris yang harganya adalah sama sahaja.

Rupanya, janji untuk berlepas pada pukul 8:30 pagi adalah janji manis sahaja, kerana ia tidak jalan pada masa itu. Sebaliknya, pada masa itulah baru beberapa penumpang baru naik ke dalam bas, dan ia hanya bergerak meninggalkan terminal bas ini setengah jam kemudian. Semasa menunggu bas ini berjalan, saya memeriksa telefon saya, dan alhamdulillah gambar-gambar yang dipadam tadi tidak terpadam sepenuhnya, sebaliknya ia memasuki folder Recently Deleted (Baru Dipadamkan) iaitu umpama Recycle Bin bagi telefon iPhone. Jadi saya pulihkan semua, alhamdulillah, selamat gambar-gambar saya.

Semasa bermula bergerak dari terminal bas Terminal-e Junoob ini menujuk ke Isfahan, kami diberikan setiap seorang, sebuah kotak yang mempunyai makanan ringat berupa dua jenis kek dan dua jenis biskut. Rasa boleh juga teralas perut sepanjang perjalanan ini. Juga diberikan, sekotak minuman kotak, saya mendapat minuman oren. Masing-masing mendapat minuman berbeza. Jika, kami boleh mengambil air minuman botol (air mineral) yang terletak di dalam penyejuk di tengah bas (di tepi tangga tengah bas). 

Jadi beransur-ansurlah bas ini bergerak meninggalkan kota Tehran ini menuju ke Isfahan. Namun di dalam perjalanan, bas ini ada berhenti untuk mengambil penumpang juga. Saya pun tidak sedar bilakah saya tertidur kerana bas ini agak selesa juga. Maklumlah, sebelum ini tidur pun tidak begitu nyeyak.

Bas ekspres Hamsafar yang membawa kami dari Tehran ke Isfahan.

Ahli-ahli kembara ini di dalam bas.

Kotak yang mengandungi snek makanan.

Air kotak yang diberikan.


Saya terjaga kerana bas ini berhenti. Rupanya kami sampai di pinggir bandar Qom, dan terdapat penumpang yang turun di sini. Juga terdapat juga penumpang yang naik. Bas ini rupanya tidaklah bas ekspres sepenuhnya, tetapi ada juga mengambil penumpang di tengah-tengah perjalanan. Jadi saya memakan kek yang diberikan tadi.

Setelah berhenti beberapa kali di beberapa kawasan di jalanraya di pinggir bandar Qom ini, bas ini berjalan meninggalkan bandar Qom. Kemudia setelah kira-kira dua puluh minit, bas ini berhenti berehat di sebuah premis umpama kawasan rehat dan rawat. Di sini kami boleh untuk makan dan minum cuma, kekangan duit rial yang tidak begitu banyak, menyebabkan kami tidak makan di sini. Kami hanya ke tandas, tapi perlu bayar pula. Bayarannya pula diminta 5,000 rial (+- RM0.59) pula dengan tandas tidaklah cantik sangat tapi agak bersih juga.

Sementara menunggu bas ini berjalan, Najib sempat membuat siaran langsung Facebook, kerana dia ada membeli kad SIM berdata Irancell. Ia boleh diikuti di FB Live: https://www.facebook.com/arejeeb.alhamra/videos/10211726837111526/  (Kredit Najib (FB: Are'jeeb Al-Hambra).


Restoran rehat & rawat selepas bandar Qom.

Keadaan jalanraya dari kawasan rehat & rawat.


Setelah setengah jam, bas pun menyambungkan perjalanannya semula. Perjalanan kami melalui permandangan padang pasir dengan sekali sekala ternampak banjaran gunung yang mempunyai puncak yang berwarna putih. Memang teringat saya dengan perjalanan saya di tanah Arab Saudi semasa menunaikan umrah dan haji, terutama perjalanan dari Makkah ke Madinah atau sebaliknya. Juga, sekali sekala ternampak kampung-kampung yang ala kadar sahaja binaannya. Juga melalui pekan-pekan kecil.

Semasa dalam perjalanan, baru saya sedar yang kami tidak melalui Lebuhraya Teluk Parsi (bernombor 7 biru di dalam peta, bertol) atau jalan lamanya (bernombor 71 hijau), tetapi melalui jalan lebih jauh iaitu dari Lebuhraya Tehran Qom (sebahagian Lebuhraya Teluk Parsi, nombor 7 biru) kemudian di bandar Qom, menghala ke barat dengan jalan raya laluan 56 hijau (di jalan ini kami berhenti rehat). Kemudian, barulah menghala semula ke selatan memasuki jalanraya laluan 65 hijau sejurus selepas sempadan antara wilayah Qom dan wilayah Markazi. Dari sini barulah terus ke Isfahan.

Jalan raya antara bandar di Iran ini, walaupun bukan bertaraf lebuhraya, namun ia kelihatan seperti lebuhraya, cuma ia akan melalui beberapa pekan-pekan yang menjadikan ia bukan lebuhraya tanpa halangan trafik. Kita akan melalui beberapa bulatan dan aga kurang lampu isyarat (rasanya hanya sekali sahaja). Malah, persimpangan jalan utama, akan menggunakan persimpangan bertingkat seperti lebuhraya. Apabila memasuki pekan agak besar seperti Delijan dan juga bandar Isfahan, pemandu bas akan berhenti dan turun untuk melapor diri di pondok polis lebuhraya di tepi jalan.

Permandangan padang pasir Iran.

Permandangan padang pasir Iran.

Video: Perjalanan bas dari Tehran (Terminal-e Junoob) ke Isfahan (Kaveh).

Permandangan sebuah tasik (empangan) di tengah-tengah padang pasir Iran.

Sebuah gunung semasa dalam perjalanan.

Keadaan jalan raya ketika menghampiri bandaraya Isfahan.


Peta: Perjalanan bas dari Stesen Bas Terminal-e Junoob, Tehran ke Stesen Bas Kaveh, Isfahan.


Setelah hampir enam jam perjalanan, akhirnya sampai juga bas kami di Terminal Bas Kaveh, di dalam bandaraya Isfahan ini. Bas menurunkan kami di kawasan luar di dalam kawasan stesen bas ini. Ini kerana kawasan bas Hamsafar adalah di situ, malah kaunter tiket pun di situ. 

Selepas itu, kami pun mundar mandir di kawasan terminal bas ini. Terminal bas ini agak cantik dan bersih juga. Mempunyai kemudahan agak lengkap dengan beberapa kedai makan dan juga kedai-kedai lain. Kemudahan surau (ditulis masjid/mosque) juga ada. Dalam berjalanp-jalan sekitar terminal bas ini, saya ternampak papan tanda hotel. Bagus juga kami hendak bertanya, pasal memang kami hendak mencari penginapan dalam masa terdekat ini. Lagipun waktu siang di Iran pada musim sejuk ini agak singkat, kira-kira 9 ke 10 jam sahaja. Kami pun sampai dalam pukul 3:15 petang, jadi masih rasanya ada 2 jam lagi waktu siang.  Kami pun ke hotel tersebut untuk pertanyaan lanjut.


Terminal Bas Kaveh, Isfahan.

Papan tanda mengucapkan selamat datang ke Isfahan di Terminal Bas Kaveh.



Keadaan di dalam Terminal Bas Kaveh.


Sampai di kaunter hotel tersebut, yang sebenarnya tidak jauh dari kawasan bas Hamsafar, yang terletak hujung utara terminal bas Kaveh ini, alhamdulillah, petugasnya boleh berbahasa Inggeris. Jadi saya bertanyakan dan cuba berunding untuk mendapatkan harga terbaik. Asalnya, kami mendapat harga 4,200,000 rial (+- RM 494.12) untuk tiga buah bilik, iaitu 1,400,000 (+- RM 164.71) setiap bilik setiap orang atau 600,000 rial (+- RM 70.59). Akhirnya selepas tawar menawar, kami mendapat 3,300,000 rial (+- RM 388.00) atau 1,100,000 rial (+- RM 129.41) setiap bilik atau 472,000 rial (+- RM 55.53) setiap orang. Alhamdulillah.

Kami minta untuk bayar dengan Dolar Amerika Syarikat, pihak hotel berkata mereka juga boleh menukar wang tersebut dengan kadar US$1.00 (+- RM4.50) = 36,000 rial. Kadar agak rugi berbanding di lapangan terbuang yang boleh dapat 39,000 rial! Jadi dengan itu kami membayar US$92.00 (+- RM414.00)! Kami bayar dahulu, agar mudah semasa daftar keluar nanti. Pasport kami dipegang oleh pihak hotel kerana ini polisi hotel di seluruh Iran, kata petugas. Najib bertanya, ok kah kalau berjalan tiada pasport, dijawab tiada masalah. Harapannya begitulah, insya Allah.



Hotel Kaveh di kawasan Terminal Bas Kaveh.

Pintu masuk ke Hotel Kaveh.

Gegantung iklan Hotel Kaveh.

Keadaan di lobi Hotel Kaveh.

Akuarium yang terdapat di lobi Hotel Kaveh.

Peti ais yang terdapat minuman ringan di lobi Hotel Kaveh.

Kad perniagaan Hotel Kaveh.

Setelah itu, kami pun terus ke bilik untuk membersihkan diri, solat dan selainnya. Kami berjanji untuk berjumpa balik setengah jam kemudian untuk melawat-lawat di tempat-tempat yang menarik di Isfahan ini.

Apabila melihat bilik, baru kami ingat yang sepatutnya, kami melihat dahulu bilik kami. Walaupun kemudahannya agak baik, dengan katil yang bagi saya bagitu baik dan kebersihan seluruhannya memang bersih, namun setiap bilik mempunyai kapasiti tiga orang dan juga salah satunya empat orang. Jadi sebenarnya kami boleh hanya sewa untuk dua buah bilik sahaja, cuma bilik berempat tu perlu padat sikit dan mencari kaedah untuk tidur bagi seorang lagi. Namun bagi kami, kami dah berjanji dan dah bayar pun, lagipun jika dikira, masih murah lagi jika dikira untuk seorang. Lebih baik begitu dari berkonfrantasi di tempat orang.

Kami pun pergi ke bilik masing-masing dengan saya dan Najib mengambil satu bilik dan tiga orang pencen (gelaran kami bagi kumpulan Haji Halig, Haji Kadir dan abang Zul) mengambil satu bilik serta kedua-dua wanita mengambil satu lagi bilik. Saya segerake bilik air  mengambil wuduk dan kemudian bersolat (saya berbuat demikian kerana seluar kecil saya terkenal najis ketika di kawasan rehat tadi, jadi tidak dapat bersolat dalam bas). 

Keadaan bilik kami di Hotel Kaveh.

Keadaan bilik mandi.

Soket plug di Iran.


Batu Karbala yang digunakan oleh penganut Mahzab Syiah untuk sujud semasa solat.


Semasa mengambil sejadah kecil yang memang disediakan, terdapat seketul batu disekalikan. Batu ini merupakan Batu Karbala, yang menjadi tempat sujud bagi penganut Mahzab Syiah. Jadi memang disediakan, jadi jangan pula dibuang atau menjadi kemusykilan. Lagipun memang kami kan berada di bumi majoriti rakyatnya penganut Syiah.

Selepas itu, giliran Najib dan saya pula menggunakan tandas kembali. Usai sahaja, maka saya pun melawat bilik geng orang pencen pula. Haji Halig memaklumkan bahawa Batu Karbala di bilik mereka pecah kerana terjatuh ketika mengambil sejadah. Jadi saya sengaja bergurau, yang mereka akan ditimpa sesuatu. Takut juga muka Haji Halig, jadi saya tenteramkan yang dan maklumkan gurauan saya itu. Cuma saya maklumkan agar lain kali berhati-hati.

Saya kemudian kembali ke bilik untuk mengecaj bank kuasa (power bank) saya yang mana sebelum itu mengecajkan telefon saya yang kini sudah 100%. Di Iran, mereka menggunaka soket kuasa yang berlainan dengan kita di Malaysia. Mereka menggunakan soket elektrik  dari soket jenis C dan jenis F. Bekalan elektrik pula menggunakan voltage 230V 50Hz. Jadi kita perlu membawa penyuai soket (socket adapter) yang bersesuaian atau membawa penyuai sejagat (universal adapter) untuk menggunakannya. Jika tidak, maka peralatan elektrik kita tidak bernyawalah, melainkan jika membawa bank kuasa (power bank).

Saya kemudian ke lobi hotel bersama Najib untuk menunggu yang lain bagi melawat-lawat di tempat-tempat yang menarik di Isfahan Sebagai persediaan, saya membawa bank kuasa kedua saya.

Bersambung ke Hari 2 Bahagian 2.

Jika mahu lihat: 





If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary;
  • Travel Guide Tehran; 
  • Travel Guide Isfahan; 
  • Day 1;
  • Day 2 Part 1 (this part);
  • Day 2 Part 2;
  • Day 3;
  • Day 4 Part 1; or
  • Day 4 Part 2 & Day 5.

Sabtu, 21 Januari 2017

Hari 1 (Tehran & Isfahan, Iran - 05 hingga 09 Januari 2017) - Tak Hairan Lah Pergi Tehran!.


If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary;
  • Travel Guide Tehran; 
  • Travel Guide Isfahan; 
  • Day 1 (this part);
  • Day 2 Part 1;
  • Day 2 Part 2;
  • Day 3;
  • Day 4 Part 1; or
  • Day 4 Part 2 & Day 5.



Cop pasport masuk Iran.

Petunjuk: Waktu di Iran adalah UTC +3.5 iaitu empat setengah jam lebih lewat dari waktu Malaysia (UTC +8). Contohnya jika di Malaysia pukul 12:00 tengahari, di Tehran pula pukul 7:30 pagi.


Hari 1 (05 Januari 2017 - Khamis).

Hari ini saya bekerja separuh hari dengan meminta kebenaran untuk pulang awal ke rumah. Maklumlah, penerbangan pun pukul 7:10 petang, kalau balik waktu biasa pun tidak sempat untuk sampai klia2 pun.

Setelah selesai segala barang diisi di dalam beg galas-beg galas kami, maka pukul 2:45 petang, kami pun bertolak dari rumah untukke perhentian bas terdekat. Di sini, kami akan menaiki bas Len Seng (nombor 252) yang sudah lama kami tidak naik. Asalnya kami tidak kisah untuk menaiki bas Len Seng atau bas RapidKL (nombor 251), yang mana dahulu. Namun bas Len Seng juga dulu, itu pun setelah lebih setengah jam menunggu, kir-kira pada pukul 3:25 petang baru sampai. Tambang bas ke Chow Kit adalah RM1.90/orang! Sudah naik tambangnya. Nasib baik bas ini berhawa dingin, kalau dulu, biasanya bas Len Seng ini tiada berhawa dingin dan kalau ada pun rasanya lebih kepada berhawa angin!

Sampai di Chow Kit sekitar pukul 3:45 petang, kami turun di perhentian basnya untuk bertukar kepada bas GoKL yang percuma itu. Laluan dari Chow Kit ke KL Sentral adalah Laluan Merah. Dalam sepuluh minit juga menunggu, sambil-sambil itu, bingit juga mendengar lagi dangdut yang sama diulang-ulang yang berkumandang di kawasan perhentian bas itu.

Tiket Bas Len Seng.

Akhirnya pada pukul 4:10 minit, kami pun sampai di KL Sentral. Kami terus ke pusat khidmat pelanggan AirAsia yang terletak berdepan dengan perhentian bas GoKL di KL Sentral ini, untuk mengesahkan tempahan bas shuttle Skybus/Aerobus di dalam penempahan kami. Semasa di situ, ternampak abang Zul yang datang ke arah kami. Selesai sahaja, kami terus ke stesen bas ke KLIA/klia2 yang tertetak di aras paling bawah KL Sentral, yang lif/tangga/eskalatornya terletak di belakang tangga ke Nu Sentral.

Semasa menuruni eskalator ke stesen bas, ternampak Linda yang lama menunggu. Jadi saya terus ke kaunter tiket untuk menunjuk penempahan kami untuk ditukarkan kepada tiket bas sebenar dan membeli tiket bas untuk Linda. Harga pun sudah naik menjadi RM12.00 sehala. Jadi kalau membeli bersama tempahan AirAsia di laman webnya, harga tiket pergi balik baru RM17.60/orang (bermakna baru RM8.80/orang/hala)! Murah RM3.20! Malah kalau beli di laman web Skybus pun baru RM10.50/hala atau RM21.00 untuk pergi balik! Atau di laman web Aerobus pula, RM9.00/hala atau RM18.00 untuk pergi balik.

Kami segera menaiki bas yang ada yang kemudiannya bergerak pada pukul 4:30 petang walaupun sepatutnya ia bergerak hanya sepuluh minit kemudian, kerana penumpang sudah memenuhi bas. Jadual perjalanan bagi bas shuttle KL Sentral ke klia2 ini adalah setiap 20 minit sekali dan perjalanan mengambil masa kira-kira sejam. Bagi saya, saya lebih suka menaiki perkhidmatan bas shuttle ini berbanding dari Puduraya atau Batu 3 Jalan Ipoh kerana perkhidmatannya lebih dipercayai dan menepati masa.

Tiket Bas Shuttle KL Sentral-klia2.


Kami sampai di klia2 pada pukul 5:20 petang. Semasa dalam perjalanan, Najib memberi mesej yang dia terlepas bas pukul 4:00 dari Terminal Bersepadu Selatan (TBS) dan perlu mengambil bas pukul 5:00 petang. Najib memohon agar kami jangan masuk ke dalam airside terlebih dahulu, kerana dia hendak bersama-sama masuk bersama. Huh, sudah nampak yang kami akan bergegas nanti, maklumlah, pintu pelepasan AirAsiaX kebanyakannya di pintu P atau Q, iaitu di bangunan satelit klia2, jauh tu! Nasib baik kami sudah daftar masuk secara web, maka tidak perlu beratur untuk mendaftar masuk di kaunter lagi. Lagipun kami semua tiada bagasi daftar masuk, semuanya di bawa ke dalam kabin pesawat.

Sambil menunggu Najib, saya pun menyerahkan sijil insurans yang saya belikan untuk ahli kumpulan kembara GTCM (Geng Travel Club Malaysia) yang kebetulan menaiki penerbangan yang sama. Beberapa ahli-ahlinya mempunyai pengalaman mengembara bersama Najib. 

Haji Halig dan Haji Kadir sudah memasuki airside kerana salah faham dengan maklumat yang saya maklumkan. Mereka ingatkan balai berlepas  (yang mempunyai kaunter daftar masuk - departure hall) dengan pintu pelepasan (boarding gate). Agaknya kena guna Bahasa Inggeris rasanya baru tidak keliru, huhuhu.

Setelah Najib sampai pada pukul 6:00 petang, maka bergegaslah kami untuk ke pintu pelepasan P8.  Kami pun sebenarnya belum bersolat Asar sebenarnya. Urusan imigresen dan pemeriksaan kastam tiada masalah, namun apabila sampai di pemeriksaan keselamatan Polis Bantuan Malaysia Airport Berhad, barisan agak panjang! Nasib baik kami, kebetulan terdapat pintu pemeriksaan yang baru dibuka. Jadi kami pun agak cepat juga, dengan saya sudah bersedia membuka semua barang yang dijangka akan melambatkan proses pemeriksaan dan meletakannya di dalam beg saya. Termasuk kasut juga saya sudah siap-siap buka dan meletaknya di dulang untuk diimbas di mesin x-ray. Alhamdulillah lepas.

Namun abang Zul masih tidak dapat begnya lagi. Rupanya, sepasang warganegara China (dilihat pada pasport yang dipegang) telah menarik beg abang Zul dan meletakan beg mereka, yang mana abang Zul telah dahulu berjalan di mesin imbasan badan. Memang kurang ajar betul mereka. Hendak kata mereka dalam tergesa-gesa untuk mengejar panggilan penerbangan tidak juga, siap berjalan berlenggang-lenggang dan singgah di kafe lagi! KURANG AJAR! Jadi saya minta abang Zul patah balik dan menolak begnya ke dalam mesin pengimbas. Selepas itu berjalan lancar. Saya pun berpesan kepada semua, agar pastikan beg masuk ke dalam mesin pengimbas dahulu baru kita melalui mesin imbasan badan, demi mempercepatkan urusan dan juga keselamatan! Mana tahu ada orang ambil kesempatan meletakan barang-barang yang tidak dibenarkan di dalam beg kita.

Kami pun segera ke surau untuk solat. Saya pun berbuat solat jamak qasar bagi mengejar masa, namun agaknya tidak biasa ada rakan pengembara buat solat tamam. Tambahan pula semasa solat, panggilan akhir penerbangan kami berkumandang. Jadi saya dengan telah siap pergi dahulu untuk berbuat apa yang patut (memaklumkan kepada petugas pintu pelepasan untuk menunggu). Lagipun bagi saya masih ada masa kerana baru pukul 6:25 petang.

Alhamdulillah, dalam kekalutan, semua yang ada telah sampai. Kami pun mendapat tempat duduk masing-masing dan bertemu dengan Haji Halig dan Haji Kadir.

Rupa-rupanya ada sebab pihak AirAsiaX membuat panggilan agak awal untuk masuk ke pesawat. Disamping penerbangan yang penuh, rupa-rupanya perangai orang Iran ini yang menyebabkan tindakan ini wajar, walaupun melelahkan kami yang agak lambat. Tidak perlu saya kongsi kesemuanya, namun sampai tempat duduk yang sudah diberikan pun dengan selamba mereka hendak duduk tempat lain. Malah menyuruh kita mencari tempat duduk di tempat lain. Saya pun menyuruh kesemua yang ikut saya jangan mengalah dan bertegas dengan mereka ini. Jadi mereka pun mengalah juga, saya buat begini agar mereka tidak lagi memandang rendah pada orang Malaysia, ini pun berdasarkan pengalaman lepas.

Setelah selesai dengan tempat duduk kami yang kebetulan hampir sebaris, dan kemudian selesai semua hiruk-pikuk, akhirnya pesawat sedia berlepas di mana, pada pukul 7:05 malam, ia meninggalkan pintu pelepasan dan pada pukul 7:15 malam, berlepas pesawat ini di landasan 3 KLIA meninggalkan Malaysia menuju ke Tehran, Iran.



Kami sampai di klia2 (ikon bertema Krismas).

Pesawat 9M-XXZ yang membawa kami ke Tehran.

Kebetulan kami duduk sebaris di dalam penerbangan.


Video: Pesawat AirAsiaX D7 776 berlepas dari klia2 (LCCT KL) ke Tehran.


Setelah dua puluh minit dalam penerbangan, dengan wuduk yang masih ada, saya pun bersolat secara duduk, mengikut rukhsah musafir bagi solat jamak qasar Maghrib & Isyak. Lebih baik awalkan solat dari kita hendak menunggu solat secara sempurna di Lapangan Terbang Antarabangsa Imam Khomeini, Tehran, Iran (IKA) nanti. Lagipun rukhsah sudah diberikanNya, adalah sebaik solat ditunaikan seawal waktu.

Sejam kemudian, petugas-petugas kabin penerbangan mula mengagihkan makanan-makanan yang telah ditempah dan juga menjual makanan kepada penumpang. Paling seronok, sebagaimana penerbangan ke/dari Sydney yang lepas, agihan/jualan hidangan bermula dari belakang, jadi kami dapat awal. Semasa ini pun, nampak ramai orang Iran yang agak kelam-kabut, mudar-mandir. Kami pun menikmati yang makanan yang kami tempah. Walaupun kami ambil dua hidangan masing-masing, kami minta untuk berikan hidangan kedua pada sesi hidangan kedua nanti.

Setelah makan, lampu pesawat dimalapkan untuk tidur. Namun macam biasa, walaupun penat, tetapi jika boleh tidur pun cuma maksima sejam sahaja. Ini mungkin kerana tempat duduk pesawat Airbus A330 AirAsiaX ini yang tidak membantu saya untuk tidur. Mungkin kerana kelebaran tempat duduk dan lebar ruang kepala yang sangat kecil agaknya. Hendak buat macam mana, kalau hendak murah, kena korbankan keselesaan.  Kalau tidak kerana AirAsiaX ini pun, mungkin saya tidak berpeluang untuk ke pelbagai destinasi termasuk Tehran ini.

Satu lagi, mungkin kerana sikap sebilangan warga Iran ini yang tidak menghormati orang lain. Ada yang berborak agak kuat, malah ada yang duduk ditepi tempat duduk orang lain dengan selamba.

Setelah enam jam berada di udara, maka masa makan kedua pun tiba. Lampu penerbangan tidak diterangkan sepenuhnya. Kami pun mendapat hidangan kami, namun hidangan kami ini agak kering. Mungkin kerana ia telah dihangatkan dua kali atau lebih. Atau terlebih hangat. Ini menyebabkan selepas ini saya akan minta untuk mengambil semua makanan pada sesi hidangan pertama sahaja.

Sambil itu, saya perhatikan, ada ramai penumpang (tidak semua) yang mendapat hidangan sandwich pizza ayam. Saya pun hairan kenapa ramai yang terimanya? Adakah ia hidangan popular ke Tehran. Rupa-rupanya ia adalah hidangan percuma. Saya dan isteri tidak dapat kerana kami ada hidangan kedua ketika itu. Tidak mengapalah, bukan rezeki kami.

Setelah hampir lapan jam setengah penerbangan, penerbangan ini akan mendarat di Tehran. Maka jika tadi terdapat sebilangan wanita Iran yang tidak menutup aurat (malah ada yang pakai singlet sehingga menampakkan tatoo!), mula berkelubung menutupi tubuh mereka. Malah siap ada pengumuman lagi memaklumkan agar menutup sebahagian badan (lebih tepat kerana mereka pun tidak sepenuhnya menutup aurat). Kami pun bersedia dengan memakai pakaian musim sejuk dan saya sempat memakai long john. Lagipun pegawai pertama penerbangan memaklumkan suhu adalah pada 5oC!

Jam 11:00 malam waktu Iran (waktu Malaysia pukul 2:30 pagi), mendaratlah kami di IKA dengan pendaratan paling lembut yang pernah saya rasa. Tidak terasa pun bila masa pesawat ini menjejakan tayar gear mendaratnya di bumi Iran ini. Pesawat di parkir di hujung dan walaupun terminal di IKA ini mempunyai jambatan udara (aerobridge), namun untuk penerbangan AirAsiaX ini, ia tidak digunakan. Apabila terdedah sahaja kami dengan udara terbuka, huh, sejuk betul.

Bas telah menunggu kami dan kami pun masuk ke dalam bas tersebut untuk dibawa ke bangunan terminal. Di sana kami terus mengikut arah aliran orang ramai dan juga mengikut tanda arah yang ada. Kami pun sampai di kawasan kaunter imigresen. Sebelum kami terus ke kaunter imigresen, saya ke arah pegawai di depan kaunter visa dan bertanya keperluan visa (sudah tahu tapi cuma hendak pastikan). Pegawai terbabit menyatakan kami pemegang pasport Malaysia tidak perlu visa dan boleh terus ke kaunter imigresen. 

Terdapat juga ada beberapa orang yang menunggu di depan kaunter. Cuma apa yang saya tahu, untuk memohon Visa-on-Arrival (VoA) Iran ini, perlu ada insurans perjalanan. Jika tiada perlu beli di kaunter berdepan dengan kaunter visa ini. Namun pada ketika itu, kaunter insurans ini dan juga kaunter bank tidak dibuka. Tidak tahulah bila akan dibuka.

Kami pun terus ke kaunter imigresen. Seperti biasa jika saya berjalan dengan isteri (atau dengan anak-anak juga), isteri saya yang akan diperiksa dahulu dan saya akan menunggu di belakang (jika pihak imigresen hanya membenarkan pemeriksaan seorang sahaja setiap masa), bagi memastikan agar semua berjalan lancar.

Masa diperiksa, isteri saya ditanya oleh pegawai imigresen tentang visa, malah rasanya pegawai terbabit minta isteri saya untuk memohon visa. Isteri saya membalas dengan agak sikit marah dan tegas, yang mengatakan tiada visa untuk lawatan kurang 15 hari untuk pemegang pasport Malaysia! Terkejut juga pegawai imigresen Iran itu, dan terus dicop pasport isteri saya. Selepas itu giliran saya, pun berjalan lancar tanpa sebarang pertanyaan, begitu juga semua pemegang pasport Malaysia selepas saya.

Alhamdulillah, secara rasmi, saya telah sampai ke negara ke-21 saya.

Peta Laluan Pesawat AirAsiaX D7 776 05 Januari 2017 daripada FlightRadar24.


Cop pasport masuk Iran.


Selepas selesai urusan imigresen, juga setelah semua selesai, maka kami pun turun ke untuk melepasi pemeriksaan kastam juga. Apabila nampak kami hanya berbeg galas sahaja, pegawai kastam memanggil kami untuk terus melepasi mereka. Maka kami pun sampai ke Balai Ketibaan B di IKA ini. Balai Ketibaan B ini terletak di sebelah timur, manakala Balai Ketibaan A di sebelah barat.

Keluar sahaja, di sebelah kiri, akan terjumpa dua kaunter yang menjual kad SIM. Kami terus mancari bangku untuk kami duduk. Saya menyuruh rakan-rakan kembara untuk berehat dahulu dan saya pula meninjau di sekitar. Saya kembali ke kaunter yang menjual kad SIM prabayar tadi untuk menunjau harga. Huh, pertamanya, tiada sebarang pamplet atau bahan-bahan pemasaran lain yang mempunyai Bahasa Inggeris, semuanya dalam Bahasa Farsi!

Oleh kerana hanya Irancell sahaja yang saya selidiki, yang mesra pelancong, maka saya bertanya kepada penjual pakej Irancell. (Penyedia perkhidmatan telekomunikasi selular lain adalah: Hamrah-e-Aval (MCI) dan RighTel, dengan laman web mereka hanya dalam Baasa Farsi sahaja). Harga yang diberi antaranya harga kad SIM berdata 2GB bersekali dengan panggilan suara dan sms (lupa pula kapasitinya) adalah US$15 (+- RM67.50) manakala pakej sama tetapi datanya 5GB adalah US$25 (+-RM112.50)! Huh, mahalnya, tidak jadi saya hendak mengambilnya. Harap berjumpalah di jalanan nanti.

Seterusnya, saya ke Balai Berlepas yang terletak di tingkat atas (tingkat 1, Balai Ketibaan di tingkat G), setelah dimaklumkan terdapat sebuah pengurup wang di situ. Dilihat terdapat ramai orang di balai ini, menunggu untuk masuk ke kawasan kaunter daftar masuk. Untuk masuk ke kawadan kaunter daftar masuk ini perlu memasuki pemeriksaan keselamatan dan hanya pemegang tiket/tempahan sahaja yang boleh masuk.

Di pengurup wang, saya menukar sikit sahaja iaitu US$20.00 sahaja dengan mendapat 784,000 rial (Kadar tukaran (sila lihat lajur beli) US$1:00 = 39,200 rial). Ini kerana saya dimaklumkan jika guna dollar Amerika Syarikat lebih untung di Iran ini (sebenarnya tidak tepat, sebaliknya menggunakan matawang tempatan lebih untung dan kurang kena manipulasi). Ini satu kesilapan, sepatutnya kita tukar sahaja di sini kerana kadarnya agak baik juga. Lagipun, nanti jika mengikut catatan perjalanan saya, kita agak sukar untuk mencari pengurup wang di jalanan, tidak seperti di Malaysia.

Juga dapat diperhatikan, wang Ringgit Malaysia (RM) juga diterima di pengurup wang ini (dipapar sebagai MR, saya perasan pun pasal dalam tulisan Farsi, jelas nampak bunyi ringgit) dengan kadar RM1.00 = 8400 rial. Memandangkan saya memang tidak bawa banyak RM, namun saya memaklumkan kepada rakan-rakan dan mereka ada menukar RM kepada rial, malah kata mereka RM1.00 kertas pun diterima!


Balai ketibaan B, IKA.

Balai ketibaan B, IKA.

Kad Sim Irancell.

Satu-satunya pengurup wang di IKA, di balai berlepas (aras 1).

Kadar tukaran wang di pengurup wang di IKA (Ringgit Malaysia juga diterima).

Kami menunggu di aras G (aras balai ketibaan).

Teksi yang menunggu di luar aras G.

Kami kemudian bergerak ke bangku berdekatan dengan Balai Berlepas A kerana bangku-bangku di sana tidak mempunyai tempat letak tangan (arm rest), lebih mudah untuk baring dan berehat.

Saya mengambil kesempatan untuk berjalan-jalan dan menyelidiki kaedah untuk ke Tehran keesokannya. Sempat juga saya ke Stesen Metro yang terletak berdepan dengan terminal dengan akses di tingkat 1, namum ia belum siap lagi. Saya juga dapat melihat kadar teksi di lapangan terbang ini adalah tetap iaitu dari 700,000 rial (teksi biasa) ke 800,000 rial (teksi van) ke Tehran mengikut jenis teksi.

Setelah itu saya kembali ke tempat rehat untuk berehat sementara menantikan sinar fajar pagi di bumi Tehran ini.  Bermulalah misi dari menjadi hairan dengan Tehran menjadi "Dah Tak Hairan Lah Pergi Tehran!".

Bersambung ke Hari 2 Bahagian 1.

Jika mahu lihat: 





If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary;
  • Travel Guide Tehran; 
  • Travel Guide Isfahan; 
  • Day 1 (this part);
  • Day 2 Part 1;
  • Day 2 Part 2;
  • Day 3;
  • Day 4 Part 1; or
  • Day 4 Part 2 & Day 5.