Sabtu, 13 Februari 2016

Shah Alam, Selangor, Malaysia - 10 Februari 2016 - Bas Percuma Bas Selangorku Shah Alam (MBSA).

Click here if want to read in English version.

Bas Selangorku Shah Alam.

Sebelum ini, saya telah mencuba beberapa bas-bas percuma di sekitar Lembah Klang seperti di Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Klang, Ampang Jaya (Ulu Klang) dan Kajang. Pada kali ini, saya mencuba bas percuma Bas Selangorku Shah Alam (Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)) pula.

Perkhidmatan ini adala inistiatif Kerajaan Negeri Selangor melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) MBSA untuk memudahkan perhubungan penduduk di dalam kawasan PBT berkenaan. Perkhidmatan ini dimulakan pada 01 Julai 2015 bersama-sama perkhidmatan yang sama di Subang Jaya dan Klang di bawah jenama Bas Selangorku. Maklumat hebahan mengenai perkhidmatanini terdapat di dalam laman web MBSA di bawah bahagian berita Pelancaran Bas Selangorku Shah Alam dan juga hebahan media Pelancaran Bas Selangorku Shah Alam.

Bas-bas ini sama ada Bas Selangorku atau Bas SMART Selangor sememangnya percuma dan kos operasinya ditanggung oleh Kerajaan Negeri Selangor.Bagi jenama Bas SMART Selangor yang dimulakan pada 01 Januari 2016, terdapat dua lagi kawasan yang diliputi iaitu Kajang dan Ampang Jaya (Ulu Klang).

Stesen KTM Komuter Shah Alam dari perhentian bas Bas Selangorku Shah Alam.

Pada 10 Februari 2016, saya telah ke Stesen KTM Komuter Shah Alam untuk mencuba perkhidmatan ini. Apabila sampai di hadapan stesen tersebut, kelihatan sederetan bas-bas Bas Selangorku berhenti di perhentian khasnya yang terletak di seberang jalan berhadapan dengan stesen keretapi ini.

Bas-bas Bas Selangorku Shah Alam yang sedang berhenti 
di perhentiannya di hadapan Stesen KTM Komuter Shah Alam.


Bas Selangorku Shah Alam pandangan hadapan.

Bas Selangorku Shah Alam pandangan belakang.

Di perhentian ini terdapat tiang perhentian bas khas untuk Bas Selangorku Shah Alam ini yang terdapat carta laluan bas padanya. Cuma di perhentian ini, tidak mempunyai tempat menunggu berbumbung, bermakna ia terbuka kepada cuaca panas dan hujan.

Tiang perhentian bas dan carta laluan Bas Selangorku Shah Alam.

Bas Selangorku Shah Alam ini beroperasi dari pukul 6:00 pagi sehingga 9:00 malam dan mempunyai kekerapan setiap lima belas minit ke dua puluh minit. Terminal atau hub utamanya adalah di Stesen KTM Komuter Shah Alam dan ia akan melalui Seksyen 19, Seksyen 14 (pusat bandaraya Shah Alam, iaitu di Dataran Bandaraya), kemudian akan memasuki kawasan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), seterusnya ke Seksyen 5, 6, 4, 3 dan 2. Bas ini meneruskan perjalanan melalui Jalan Institusi yang mempunyai dua instutusi pengajian tinggi iaitu Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Universiti Selangor (UniSel) untuk ke kawasan Seksyen 7 Shah Alam. Bas ini akan singgah di beberapa tempat utama di Seksyen 7 dengan hentian terakhir di Hospital Shah Alam (HSA). Setelah sampai di HSA, bas ini akan kembali mengikut jalan yang sama untuk kembali ke Stesen KTM Komuter Shah Alam.

Carta laluan Bas Selangorku Shah Alam.

Pelan jajaran laluan Bas Selangorku Shah Alam.

Bas-bas yang digunakan adalah daripada armada bas Prasarana Malaysia Berhad yang mana ia mempunyai konfigurasi yang sama dengan bas-bas RapidKL. Bas yang digunakan adalah dari jenis bas 12 meter dan berjenama MAN.

Keadaan dalaman Bas Selangorku Shah Alam.

Di dalam bas ini juga terdapat perkhidamatan WiFi berinternet percuma yang boleh digunakan semasa menggunakan Bas Selangorku Shah Alam ini. Cuma sepanjang saya menggunakan perkhidmatan ini, ada beberapa tempat di Shah Alam ini, liputan internet melalui WiFi ini tidak begitu stabil. Masa untuk memuat turun kandungan internet juga agak lama.

WiFi percuma Bas Selangorku Shah Alam.

Saya mencuba perkhidmatan bas ini pada pukul 2:00 petang iaitu selepas waktu makan tengahari. Namun agak banyak juga penumpang yang menaiki bas ini pada ketika itu. Hampir penuh semua tempat duduk yang ada di dalam bas ini. Kebetulan pada hari itu, sekolah-sekolah kecuali sekolah agama di Shah Alam (bahkan seluruh Malaysia) ditutup seminggu sempena perayaan Tahun Baru Cina. Jadi tidak banyak didapati pelajar-pelajar menaiki bas ini.

Bangunan Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah atau
Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor.

Sepanjang laluan ini, meliputi banyak sekolah-sekolah selain dua institusi pengajian tinggi utama di Shah Alam. Selain itu ia juga melalui pusat bandaraya Shah Alam yang mempunyai beberapa kawasan tumpuan utama seperti Kompleks PKNS, Wisma MBSA dan sebagainya dengan perhentian Dataran Bandaraya menjadi perhentiannya.

Laluan ke kawasan Bangunan SUK hanya akan dilalui pada waktu bekerja biasa iaitu dari pukul 6:30 pagi ke 6:30 petang untuk hari Isnin hingga Jumaat kecuali hari kelepasan am. Selain dari waktu tersebut, bas ini tidak akan memasuki kawasan Bangunan SUK sebalik akan terus ke Seksyen 6 melalui Persiaran Pegawai.


Pemberitahuan masa Bas Selangorku Shah Alam melalui Bangunan SUK.


Peta: Laluan Bas Selangorku Shah Alam.


Bas ini kemudian melalui kawasan Seksyen 7 yang mana kawasan ini agak padat dengan perumahan dan juga kawasan komersil baru Shah Alam. Ia juga agak dekat untuk ke i-City iaitu pusat tarikan utama di bandaraya Shah Alam.

Palinng penting, bas ini meliputi juga Hospital Shah Alam yang baru siap, sekali gus memudahkan warga bandaraya Shah Alam untuk mendapatkan rawatan di situ.


Bunting mengenai perkhidmatan Bas Selangorku Shah Alam 
di Stesen Bas Seksyen 2 Shah Alam.

Pemerhatian yang dibuat, tidak seperti perkhidmatan sama di Klang, Kajang dan Ampang Jaya, hampir kebanyakan perhentian Bas Selangorku Shah Alam ini mempunyai pondok menunggu yang berbumbung kecuali di beberapa tempat sahaja yang tidak mempunyainya seperti di Stesen KTM Komuter Shah Alam. 

Memandangkan bandaraya Shah Alam ini mempunyai banyak sekolah, perkhidmatan ini juga dapat memudahkan pelajar-pelajar untuk ke sekolah. Selain itu, bas ini melalui pejabat-pejabat kerajaan dan premis swasta, memudahkan bukan sahaja warga Shah Alam tetapi semua orang untuk berurusan.

Perkhidmatan bas ini juga melalui beberapa kawasan tarikan pelancongan seperti i-City dan Taman Tasik Shah Alam serta beberapa tempat-tempat lain, sekali gus dapat mempromosikan Shah Alam sebagai salah satu destinasi perlancongan. Ini amat memudahkan pengunjung-pengunjung datang tanpa perlu membawa kenderaan sendiri.

Sememangnya perkhidmatan Bas Selangorku di Shah Alam ini, selain menjimatkan pengguna-penggunanya kerana ia percuma, malah ia menjadi pemangkin kepada pelbagai kegiatan ekonomu yang dapat memajukan kawasan Shah Alam dan paling penting, sistem pengangkutan di Shah Alam dapat dimajukan lagi.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Rabu, 3 Februari 2016

Kajang, Selangor, Malaysia - 01 Februari 2016 - Bas Percuma Bas Smart Selangor Kajang (MPKj).

Click here if want to read in English version.

Bas SMART Selangor Kajang.

Pada 01 Februari 2016 lepas, saya mengambil kesempatan untuk mencuba perkhidmatan bas percuma Bas SMART Selangor Kajang yang baru beroperasi pada 01 Januari 2016. Majlis Perasmisan Bas SMART Selangor Kajang boleh dilihat dengan mengklik link tersebut. Sebelumnya pada hari yang sama, saya mencuba perkhidmatan yang sama di Ampang Jaya.

Perkhidmatan ini adala inistiatif Kerajaan Negeri Selangor melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) untuk memudahkan perhubungan penduduk di dalam kawasan PBT berkenaan. Pihak MPKj telah memilih kawasan Bangi, Sungai Chua dan bandar Kajang untuk laluan pertama perkhidmatan tersebut.

Perkhidmatan bas di Kajang ini adalah yang kelima bagi perkhidmatan bas percuma yang ditanggung bajetnya oleh kerajaan negeri dari lima perkhidmatan yang ada. Sebelum ini, di bawah jenama Bas Selangorku, perkhidmatannya diliputi masing- masing satu laluan di Subang Jaya, Shah Alam dan Klang. Bagi jenama Bas SMART Selangor, selain satu laluan di Kajang ini, satu lagi laluan terdapat di kawasan pentadbiran Majlis Perbandaran Ampang Jaya iaitu di kawasan Ulu Klang.

Terdapat juga dua laluan bas percuma di Petaling Jaya di bawah jenama PJ City Bus tetapi ia ditanggung bajetnya oleh pihak Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Hentian Bas Kajang.

Saya ke Hentian Bas Kajang untuk mencuba perkhidmatan ini yang mana ia bermula dari sini. Kepada yang belum tahu, Hentian Bas Kajang yeng terletak hampir 4 kilometer dari bandar Kajang di Jalan Reko dalam kawasan Taman Tenaga (Seksyen 5 Bandar Baru Bangi), merupakan terminal bas untuk bas ekspres di Kajang. Namun banyak bas henti-henti juga ke sini untuk menurun dan mengembil penumpang.

Platform 1 Hentian Bas Kajang.

Bas SMART Selangor Kajang ini menggunakan platform 1 di Hentian Bas Kajang ini sebagai terminal operasinya. Ia bersebelahan dengan kaunter atu bit stesen bagi RapidKL di hentian ini. Selain itu, terdapat bunting mengenai perkhidmatan ini di platform ini untuk hebahan umum.

Untuk perhatian, waktu operasi Bas SMART Selangor Kajang adalah dari pukul 6:00 pagi ke 10:00 malam setiap hari termasuk hari Sabtu dan Ahad serta hari kelepasan am. Laluan pertama Bas SMART Selangor Kajang ini menggunakan nombor KJ01. Bas-bas ini dijangkakan berkekerapan setiap lima belas ke dua puluh (15 ke 20) minit.

Bunting Laluan Bas SMART Selangor Kajang.

Terdapat juga tiang perhentian bas dan carta laluan didirikan di hadapan platform bagi menandakan ia merupakan hentian bagi perkhidmatan ini. Terdapat nama hentian di sebelah atas carta laluannya. Di perhentian-perhentian lain juga terdapat tiang perhentian bas ini bagi menandakan perhentian Bas SMART Selangor ini. 

Tiang perhentian bas dan carta laluan Bas SMART Selangor Kajang.

Peta di bawah ini (dalam format Google Maps) dapat memberikan gambaran lebih jelas laluan perkhidmatan ini.



Peta: Laluan Bas SMART Selangor Kajang.

Pandangan sisi kiri Bas SMART Selangor Kajang.

Ketika sampai, tiada bas yang ada di platform. Saya perlu menunggu 20 minit, barulah bas ini sampai, namun ia tidak jalan terus, sebaliknya pemandu bas ini memberhentikan enjin bas, dengan alasan masa perjalanan belum tiba. Sedangkan piagam pelanggan mengatakan bas ini akan beroperasi dengan kekerapan  setiap 15 ke 20 minit. Jadi sempat juga saya mengambil beberapa keping gambar bas dalam masa menunggu itu.

Pandangan sisi kanan Bas SMART Selangor Kajang.

Pandangan belakang Bas SMART Selangor Kajang.

Alhamdulillah, selepas sepuluh minit kemudian, pemandu pun menghidupkan enjin bas, dan bas pun berjalan semula. Sebagaimana perkhidmatan bas-bas percuma di Selangor lain, Bas SMART Selangor Kajang ini juga mempunyai khidmat WiFi berinternet secara percuma. Cuma semasa saya menggunakannya ketika di dalam bas ini, kelajuannya agak kurang laju, dengan masa untuk memuat turun laman web agak lama. Mungkin kadar liputan internet di sini agak kurang stabil.

WiFi percuma Bas SMART Selangor Kajang.

Bas yang digunakan adalah bas henti-henti bandar 12 meter daripada RapidKL yang dipunyai Prasarana Malaysia Berhad, daripada pada jenama MAN. Ia mempunyai penghawa dingin dan mempunyai satu layar paparan di sebelah hadapan. Namun ia agak kecil, jika duduk di belakang agak kurang nampak.

Keadaan dalaman Bas SMART Selangor Kajang.


Video: Suasana di dalam bas.

Perjalanan yang diambil ke bandar Kajang, melalui Seksyen 7 dan 8 Bandar Baru Bangi serta Sungai Chua mengambil masa hampir 1 jam, kerana kebanyakan jalan yang digunakan mengalami kesesakan. Kebetulan semasa saya menaiki bas ini, merupakan masa pelajar-pelajar sekolah menengah pulang dari sekolah, maka ia seperti menjadi bas sekolah pula.

Salah satu perhentian bas.

Semasa melalui bandar Kajang, ia juga mengambil masa juga, kerana ia sesak. Rasanya, bagi mengurangkan kesesakan ini, mungkin perkhidmatan Bas SMART Selangor Kajang ini perlu ditambah atau diperbanyakan laluan agar ramai tidak lagi menggunakan kenderaan persendirian di bandar Kajang ini.

Perjalanan pulang ke Hentian Bas Kajang juga melalui jalan yang sama dan ia hanya mengambil masa 20 minit sahaja.

Sesungguhnya, inisiatif kerajaan negeri Selangor ini amat membantu banyak warga Kajang khususnya dan semua orang dalam menghubungkan tempat-tempat utama di bandar Kajang. Ia juga dapat membantu pengguna-pengguna bas ekspres untuk ke bandar Kajang yang mempunyai mod pengangkutan lebih banyak seperti bas henti-henti, keretapi KTM Komuter, keretapi KTM ETS, keretapi KTM Antarabandar dan akan datang MRT dengan kadar percuma. 

Cuma yang perlu diperbaiki adalah dengan membina perhentian-perhentian bas yang berbumbung kerana ketika ini, kebanyakan perhentian bas Bas SMART Selangor Kajang ini tiada berbumbung. Satu lagi laluan yang digunakan sememangnya jalan yang selalu sesak. Diharapkan pihak berwajib perlu menaik taraf jalan atau memperbaiki lalu lintas di laluan bas ini.

Mungkin akan datang, dengan adanya perkhidmatan bas percuma Bas SMART Selangor Kajang ini, orang ramai dan pelancong-pelancong akan lebih datang ke Kajang yang memang terkenal dengan hidangan satenya dengan pengangkutan awam sahaja. Semoga perkhidmatan ini dapat diteruskan demi kebaikan semua.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Selasa, 2 Februari 2016

Ampang Jaya, Selangor, Malaysia - 01 Februari 2016 - Bas Percuma Bas SMART Selangor Ampang Jaya (MPAJ.

Click here if want to read in English version.

Pandangan sisi Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Hari ini (01 Februari 2016) merupakan hari cuti bagi Wilayah Persekutuan. Jadi saya mengambil kesempatan untuk mencuba satu perkhidmatan bas baru dan PERCUMA yang berhampiran dengan bandaraya Kuala Lumpur iaitu perkhidmatan Bas SMART Selangor Ampang Jaya. Perkhidmatan ini mula beroperasi pada 01 Januari 2016, bermakna baru beroperasi selama sebulan ketika saya mencubanya.

Lembaran (pamphlet) Bas SMART Selangor Ampang Jaya (luar).

Lembaran (pamphletBas SMART Selangor Ampang Jaya (dalam).

Perkhidmatan ini adala inistiatif Kerajaan Negeri Selangor melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) untuk memudahkan perhubungan penduduk di dalam kawasan PBT berkenaan. Pihak MPAJ telah memilih kawasan Ulu Kelang / Bukit Antarabangsa yang kebetula merupakan kawasan yang diwakili oleh Dato' Menteri Besar Selangor semasa ini iaitu Yang Amat Berhormat Tuan Azmin Ali yang merupakan Ahli Dewan Negeri Selangor bagi kawasan Bukit Antarabangsa dan juga Ahli Parlimen Malaysia bagi kawasan Gombak.

Perkhidmatan bas di Ampang Jaya ini adalah yang keempat bagi perkhidmatan bas percuma yang ditanggung bajetnya oleh kerajaan negeri dari lima perkhidmatan yang ada. Sebelum ini, di bawah jenama Bas Selangorku, perkhidmatannya diliputi masing- masing satu laluan di Subang Jaya, Shah Alam dan Klang. Bagi jenama Bas SMART Selangor, selain satu laluan di Ampang Jaya iaitu di Ulu Klang ini, satu lagi laluan terdapat di kawasan pentadbiran Majlis Perbandaran Kajang.

Terdapat juga dua laluan bas percuma di Petaling Jaya di bawah jenama PJ City Bus tetapi ia ditanggung bajetnya oleh pihak Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).


Pandangan sisi Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Jadi saya terus ke perhentian permulaan perkhidmatan ini iaitu di Hub Ukay Perdana yang terletak di Jalan Ukay Perdana berhampiran dengan Pangsapuri Sri Puteri. Terminal atau hub ini juga merupakan terminal bagi bas RapidKL nombor T222.

Untuk perhatian, waktu operasi Bas SMART Selangor Ampang Jaya adalah dari pukul 6:00 pagi ke 10:00 malam setiap hari termasuk hari Sabtu dan Ahad serta hari kelepasan am. Laluan pertama Bas SMART Selangor Ampang Jaya ini menggunakan nombor AJ01. Bas-bas ini dijangkakan berkekerapan setiap lima belas ke dua puluh (15 ke 20) minit.


Hub Ukay Perdana dan Bukit Tabur di belakangnya.

Tiang perhentian bas dan carta laluan Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Setiap perhentian bas yang mana bas ini akan mengambil dan menurunkan penumpang, akan mempunyai tiang perhentia bas khas yang menunjukan perhentiannya. Carta laluan bas bagi perkhidmatan ini adalah seperti di bawah:

Gambarajah laluan Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Juga lebih terperinci, peta laluan ada saya berikan seperti di bawah ini untuk rujukan semua:


Peta: Laluan Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Seperti perkhidmatan bas percuma lain di bandar-bandar di Selangor yang lain, perkhidmatan Bas SMART Selangor ini juga menawarkan perkhidmatan WiFi berinternet secara percuma. Kelajuan internet dengan menggunakan WiFi ini juga agak laju dan stabil semasa bas ini bergerak, sepanjang semasa saya menaiki bas ini.

WiFi percuma di dalam Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Bas yang digunakan untuk perkhidmatan bas ini menggunakan armada bas daripada RapidKL yang baru. Bas yang digunakan adalah dari jenama Alexender Dennis Limited (ADL) dari model Enviro 300. Memang agak selesa bas ini. Selain itu juga terdapat dua paparan LCD berserta siaraya yang memaklumkan perhentian yang akan berhenti serta stesen seterusnya. Selain itu, paparan itu juga memaklumkan maklumat yang berkaitan dengan MPAJ dan kawasan sekitar Ulu Klang.

Keadaan di dalam Bas SMART Selangor Ampang Jaya.


Perjalanan dari Ukay Perdana ke Taman Melawati mengambil masa kira-kira dua puluh minit untuk pergi dan lima belas minit untuk pulang semula ke Ukay Perdana. Ini mungkin kerana ketika ini, kurang berlaku kesesakan lalu lintas, tambahan pula laluan yang digunakan memang agak kurang mengalami kesesakan kecuali di beberapa kawasan tertentu seperti di Persimpangan MRR Sungai Sering sahaja.


Video: Suasana di dalam bas.

Juga di perhatikan, perkhidmatan ini amat membantu penduduk Ulu Klang terutama yang ingin ke pasaraya Giant di Taman Permata. Selain itu, ia memudahkan pelajar-pelajar sekolah untuk ke sekolah mereka. Memandangkan ia percuma, ia dapat mengurangkan perbelanjaan harian mereka sekaligus dapat menggunakan ke perbelanjaan yang lebih utama.

Cuma yang perlu diperbaiki adalah dengan membina perhentian-perhentian bas yang berbumbung kerana ketika ini, kebanyakan perhentian bas Bas SMART Selangor Kajang ini termasuk terminal bas ini di Hub Ukay Perdana tiada berbumbung. Fasiliti yang lebih baik perlu dibina.

Sesungguhnya, perkhidmatan bas percuma ini memang dialu-alukan. Ia dapat membantu penduduk tempatan malahan juga dapat menaikan kegiatan ekonomi tempatan. Mungkin ia juga dapat memperkenalkan kawasan Ulu Klang menjadi kawasan pelancongan. Semoga perkhidmatan ini dapat diperluaskan kepada beberapa laluan lain di kawasan Ampang Jaya ini, dan juga di seluruh Selangor dan Malaysia.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Isnin, 25 Januari 2016

Hari 3 (Bandaraya Ho Chi Minh (Saigon), Vietnam - 14 hingga 16 Januari 2016) - Selamat Tinggal Saigon.

Bersambung dari Hari 2.

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • Pre Journey; 
  • Itinerary; 
  • Day 1; 
  • Day 2; or 
  • Day 3 (this part).

Pesawat 9M-AJB yang parkir di pintu L18, klia2.


Hari 3 - 16 Januari 2016 (Sabtu).

Memandang pada malam sebelumnya, kami (saya dan dan isteri saya) tidur agak awal iaitu dalam pukul 10:00 malam, maka pagi ini, saya bangun agak awal. Jadi kami mengambil kesempatan untuk mengemas barang-barang kami. Oleh kerana barang kami melebihi 14 kilogram yang dihadkan untuk bagasi kabin, maka saya membeli bagasi yang akan didaftar masuk tambahan sebanyak 25 kilogram yang dicaj sebanyak RM50.00 di dalam laman web AirAsia. Ini gerak hari sebenarnya, kerana ia cuma beza RM5.00 sahaja dari caj bagasi tambahan 20 kilogram yang dicaj RM45.00. Tapi rasanya tidaklah sampai perlu beli 30 kilogram (dicaj RM90.00) atau 40 kilogram (RM180.00).

Memandangkan di hotel kami terdapat alat penimbang, maka saya ke bawah untuk meminjam alat tersebut bagi dibawa ke bilik kami. Memang betul bagasi tambahan (terdiri dari barang-barang dibeli isteri saya dan beg-beg Deuter yang akan saya jual) kami yang kami buat dua bungkusan, berjumlah 24 kilogram. Beg galas kami yang akan jadi bagasi kabin pula, masing-masing mempunyai berat lebih sikit dari 7 kilogram. Ini perlu diurus, kerana pengalaman saya, di Lapangan Terbang SGN nanti, semua bagasi tidak kira bagasi daftar masuk atau bagasi kabin akan ditimbang. Kami tidak mahu membayar lebih pada benda-benda yang tidak sepatutnya kami bayar.

Setelah selesai, kami berehat, bersolat dan menunggu untuk sarapan pagi yang hanya akan dibuka pada pukul 6:30 pagi. Tepat pukul 6:30 pagi, kami ke bangunan sebelah untuk bersarapan pagi. Kebetulan semasa kami bersarapan, kakak-kakak ipar saya pun bersarapan sama.

Habis bersarapan, isteri saya bersalam-salaman dengan kakak-kakaknya kerana perlu pulang ke Malaysia pada sebelah pagi. Selepas itu, mereka meneruskan "misi" mereka di Pasar Ben Thanh dan kami berjalan ke perhentian bas terdekat untuk ke lapangan terbang SGN.

Papan tanda perhentian bas no. 152 berhampiran Mifuki Inn Hotel.

Memang untung kami menginap di Mifuki Inn ini kerana perhentian bas untuk bas nombor 152 hanya 50 meter sahaja dari hotel. Perhentian ini merupakan satu perhentian selepas Stesen Bas Ben Thanh menuju ke lapangan terbang. Ia terletak di sebelah stesen minyak Petrolimex, berhampiran Hotel New World. Memang dekat sangat. Kami menunggu bas tidak lama, tidak sampai lima minit sudah sampai. Maka saya bayarkan tambang sebanyak ₫10 000 (+- RM2.00) untuk dua orang.

Selepas 20 minit, maka sampailah kami di perhentian bas di balai ketibaan terminal antarabangsa SGN. Kami pun ke lif untuk ke tingkat 3 untuk ke balai berlepas. 


Tanda arah ke tangga dan lif menuju ke balai berlepas (tingkat 3) dari tingkat 1 SGN.

Dahulunya kalau hendak masuk ke balai berlepas bagi tujuan mendaftar masuk, hanya penumpang sahaja dibenarkan. Kini saya mencuba untuk masuk bersama isteri saya bagi membantu dia mendaftar masuk, maklumlah ini pertama kali dia menaiki kapal terbang seorang diri. Alhamdulillah dapat juga kami masuk bersama. Pihak keselamatan lapangan terbang tidak berapa hendak memeriksa sangat itinerari penerbangan. Sejurus masuk ke balai berlepas, saya dapat melihat dua kaunter perkhidmatan membungkus bagasi bagi setiap pintu masuk (terdapat dua pintu masuk ke balai berlepas SGN ini). Harga bagi kotak kecil ₫80 000 (+- RM16.00) dan besar sikit ₫100 000 (+- RM20.00). Bagi pembungkusan plastik Secure Pack yang bertujuan untuk mengelakan bungkusan/bagasi dari diceroboh/dibuka, bayarannya adalah ₫80 000 (+- RM16.00).


Perkhidmatan pembungkusan bagasi di terminal antarabangsa SGN.

Memandangkan isteri saya tiada bagasi, maka kami terus ke kaunter daftar masuk yang sudah dibuka. Saya terus ke kaunter penumpang tanpa bagasi daftar masuk untuk mendaftar masuk semula isteri saya. Sebenarnya kami telah awal lagi mendaftar masuk secara web, namun di SGN ini, kita perlu mendaftar masuk sekali lagi untuk pengesahan. Lagipun setiap beg termasuk bagasi kabin perlu ditimbang. Alhamdulillah lepas.

Setelah selesai urusan, saya menghantar masuk isteri saya untuk pemeriksaan keselamatan dan kastam. Kemudian saya memerhati sahaja dari jauh semasa dia menjalani pemeriksaan imigresen untuk keluar dari Vietnam. Saya mula beredar setelah dia selesai prosedur imigresen tersebut, menuju ke pintu pelepasan.

Semasa keluar dari balai berlepas, kebetulan terdapat penggambaran drama atau filem Vietnam, dan saya termasuk ke dalam penggambaran tersebut secara tidak sengaja. Agaknya lepas ini, saya termasuk ke dalam layar wayang atau layar televisyen kot, huhuhu.

Saya kembali ke bawah dan tidak terus menaiki bas, sebaliknya saya ke terminal domestik SGN ini. Dapatlah saya melihat keadaan dan suasana terminal domestik SGN pula.

Suasana terminal domestik SGN.

Dalam masa saya berjalan-jalan di terminal domestik ini, saya terlihat kaunter perkhidmatan pembungkusan bagasi di terminal ini lebih murah, iaitu hanya ₫50 000 (+- RM10.00) sahaja bagi kotak dan pembungkusan plastik Secure Pack. Lebih murah berbanding di terminal antarabangsa. Jadi nanti apabila saya kembali ke SGN ini untuk penerbangan saya, akan saya ke sini untuk perkhidmatan tersebut.

Setelah itu saya pun kembali ke hotel dengan menaiki bas. Semasa sampai di stesen Ben Thanh, saya terjumpa seorang sahabat saya di Saigon yang merupakan warga Saigon, orang Vietnam. Rasa bersalah pula tidak memaklum kehadiran saya di Saigon. Bukan apa, tidak hendak menyusahkannya kerana saya hanya sekejap sahaja di Saigon. Akhirnya kami duduk berborak di Restoran Hajah Basiroh di Malaysian Street.

Kami berborak kira-kira hampir sejam, hanya minum sahaja, walaupun ditawarkan untuk makan. Saya memaklumkan saya perlu untuk mendaftar keluar hotel dan mengejar penerbangan. Lalu kami berpisah. Saya segera ke hotel dan membuat persiapan terakhir. Sempat juga saya masak dan makan Maggi yang masih ada dalam beg saya.

Tepat pukul 12:00 tengahari, saya dengan membawa bagasi-bagasi saya turun untuk mendaftar keluar hotel. Seterusnya, saya terus ke perhentian bas tadi untuk menunggu bas. Kebetulan terjumpa sekali kakak-kakak ipar saya, yang mana mereka ingat saya sudah lebih awal ke lapangan terbang. Bas datang tidak lama kemudian, dan Idah membelanja kami tambang ke lapangan terbang. Kali ini, setiap orang dikenakan tambang ₫10 000 (+- RM2.00) iaitu ₫5000 untuk tambang biasa dan tambahan ₫5000 untuk bagasi. Saya walaupun mempunyai bagasi yang banyak, tetapi dikenakan tambang yang sama.

Perkhidmatan pembungkusan bagasi di terminal domestik SGN.

Setelah 25 minit, kami sampai di lapangan terbang dan terus ke terminal domestik untuk perkhidmatan bungkusan. Memang banyak boleh dijimatkan. Setelah selesai, kami ke tingkat 2 terminal antarabangsa kerana kaunter daftar masuk penerbangan masih belum dibuka. Di tingkat 2 ini terdapat kerusi dan meja, yang paling penting ada penghawa dingin, sejuk sikit kami. Kalau tunggu di tingkat 3, kami perlu tunggu di ruang tanpa penghawa dingin. 

Di tingkat 2, kami sempatlah untuk bersolat dan mengecaj telefon bimbit kami, kerana banyak soket elektrik. Terdapat juga medan selera cuma kami tidak makan kerana hidangannya tidak halal.

Setelah mendapat makluman pintu pelepasan dibuka, maka kami ke tingkat 3 untuk ke balai pelepasan bagi proses daftar masuk di kaunter daftar masuk. Alhamdulillah, proses daftar masuk berjalan lancar.

Setelah itu, kami menuju ke pusat pemeriksaan keselamatan dan kastam. Bagus, kerana kali ini kedua-dua proses itu disatukan. Sebelum ini, ia adalah proses berbeza di mana proses keselamatan dijalankan sebelum prosedur imigresen dan pemeriksaan kastam pula selepas imigresen. Agak makan masa, terutama bagi yang mengejar penerbangan. Alhamdulillah kini ia dapat disingkatkan.

Seterusnya, kami menjalani proses prosedur imigresen keluar Vietnam. Oleh kerana kemungkinan masa kami menjalani proses ini merupakan masa puncak agaknya, jadi proses beratur agak lama. Kena pula banyak kaunter ditutup, mungkin kerana makan tengahari. Setelah dekat setengah jam, semasa hampir tiba giliran saya, banyak pula dibuka. Proses imigresen agak lancar dan cepat juga. Tiada masalah salah faham seperti saya alami pada kunjungan tahun 2014 lepas.


Cop imigresen keluar dari Vietnam melalui 
Lapangan Terbang Antarabangsa Tan Son Nhat, Bandaraya Ho Chi Minh, Vietnam.

Selepas usai urusan imigresen, kami ke pintu pelepasan 9 untuk menunggu penerbangan kami. Agak lama juga kerana penerbangan kami hanya akan berlepas lagi dua jam lagi. Maka sempat juga saya tidur di pintu pelepasan sambil mengecaj telefon bimbit saya. Selepas itu saya bangun dan masih banyak masa lagi, lalu saya berjalan-jalan di kawasan airside terminal antarabangsa SGN ini. Hendak beli barang pun, kedai-kedai di sini hanya terima bayaran dan Dollar Amerika Syarikat (US$) sahaja. Selamat sikit duit saya.

Akhirnya pada pukul 3:45 petang, pintu pelepasan dibuka untuk penerbangan kami. Pesawat kami berlepas dari SGN pada pukul 4:45 petang, terlewat dari masa sebenar kerana terdapat banyak pesawat perlu berlepas pada waktu sama dengan pesawat kami. Jadi kena tunggu giliranlah.


Pas pelepasan penerbangan AK 523 pada 16 Januari 2016.

Carta perjalanan penerbangan AK 523 pada 16 Januari 2016 (daripada FlightRadar24).

Penerbangan kami mengambil masa hampir sejam 45 minit juga. Dalam penerbangan, saya menahan diri untuk makan, agar rasa nikmat apabila makan makanan Malaysia apabila tida di klia2 nanti. Pada pukul 7:20 malam waktu Malaysia (UTC +8, sejam awal dari waktu Vietnam), akhirnya pesawat 9M-AJB AirAsia pernerbangan AK 523 tiba di klia2 dan parkir di pintu L18.

Pesawat 9M-AJB yang parkir di pintu L18, klia2.

Kami terus ke kawasan mengambil bagasi dan bersolat dahulu kerana bagasi akan tiba lambat. Jadi saya mengucapkan selamat kepada kakak-kakak ipar saya dan terus bersolat. Usai solat, terus ke tempat mengambil bagasi dan terus menjumpai bagasi-bagasi saya. Saya terus menelefon isteri saya untuk mengambil saya di tempat mengambil penumpang di balai ketibaan. Sampai di sana, terus jumpa kereta isteri saya dan kami terus ke restoran makanan Thai yang biasa kami makan di pekan Salak.

Sampai di sana, malangnya, restoran tersebut ditutup kerana proses ubah suai, maka kami terus pulang ke rumah. Kami singgah untuk makan di Restoran Asam Pedas Sejati di Kampung Pandan, Ampang, Selangor. Setelah kenyang, alhamdulillah, kami pun pulang ke rumah dan sampai pada pukul 10:00 malam.

Jadi itulah catatan perjalanan pendek saya ke Saigon, Vietnam. Insya Allah, saya akan kembali membuat catatan kembara pada kembara akan datang. Insya Allah akan ke Korea pula pada bulan Mac 2016 ini.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...

Jika mahu lihat catatan: 
If want to read in English: 
  • Pre Journey; 
  • Itinerary; 
  • Day 1; 
  • Day 2; or 
  • Day 3 (this part).