Jumaat, 28 April 2017

Pra Kembara (Brunei (melalui Miri, Limbang & Lawas (Sarawak) & Sipitang (Sabah)) - 28 April hingga 01 Mei 2017) - Misi 22 Cop Pasport.


If want to read in English:
  • PreJourney (this part);
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2 Part 1;
  • Day 2 Part 2;
  • Day 3 Part 1;
  • Day 3 Part 2; or 
  • Day 4.

Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin di Bandar Seri Begawan.


Pengenalan.

Saya ada terfikir terfikir untuk membuat perjalanan mengumpul cop pasport Malaysia (Sarawak dan Sabah) dan Brunei yang boleh dapat kira-kira lebih 20 cop jika dibuat perjalanan pergi balik sama ada dari sebelah Sabah atau Sarawak, bagi perjalanan pergi balik, sebelum pasport saya terkini tamat tempoh. Namun rancangan itu tidak perlu menunggu tahun 2019 iaitu tahun pasport saya tamat tempoh, kerana ia mendapat sambutan apabila saya utara keinginan saya itu kepada rakan-rakan. Rakan pengembara saya seperti Pak Nasir (rujuk perjalanan ke Pulau Kundur, Kepri dan Sumatera Utara-Aceh pada tahun 2014), abang Din (rujuk perjalanan ke Yangon dan Macau-Hong Kong-Guangzhou pada 2015) dan Deddy Faisal yang sentiasa mengikuti perjalanan di blog dan Facebook, kini ingin mengikuti saya. Sebelum kita teruskan catatan, kita baca sikit maklumat ringkas mengenai Brunei.


Brunei, merupakan sebuah negara beraja mutlak yang terletak di utara pulau Borneo. Mempunyai dua bahagian yang dipisahkan oleh Bahagian Limbang, Sarawak, Malaysia kepada Brunei dan Temburong, sebenarnya kedua-dua bahagian ini dikelilingi oleh negeri Sarawak, Malaysia. Dengan keluasan sebanyak hampir 6 ribu kilometer persegi dan jumlah penduduk kira-kira 420 ribu orang, Brunei adalah dikira sebagai sebuah negara kecil. Namun pun begitu, Brunei ini kaya dengan hasil alam termasuk petroleum, sehingga dikatakan sebagai Kuwait Asia Tenggara. Ibu negaranya adalah Bandar Seri Begawan yang ditukar namanya daripada Bandar Brunei pada tahun 1967. Hampir 70% penduduk Brunei duduk di sini.



Peta: Brunei.


Selama beberapa bulan saya membuat pemerhatian terhadap harga tiket penerbangan ke Miri, sama ada dari Malaysia Airlines (MAS), AirAsia atau Malindo Air. Namun MAS tetap memberikan harga yang terbaik iaitu pada RM273.24/orang pergi balik. Syarikat-syarikat lain berharga lebih mahal dari itu. Lagipun MAS mempunyai beberapa penerbangan ke Miri dalam sehari. Jadi pada 27 Disember 2016, saya menempah tiket penerbangan untuk empat orang yang berharga RM1093.92, atau RM273.24/orang. Lagipun pada 01 Januari 2017, kadar caj perkhidmatan penumpang atau lebih senang dikenali cukai lapangan terbang (airport tax), akan dinaikan. Jesteru itulah, saya membelinya pada hari tersebut.



Tempahan penerbangan Malaysia Airlines ke/dari Miri yang telah ditempah.


Pada 18 Januari 2017, saya telah membeli International World Traveller Care Takaful dari eTiQa Takaful, di mana saya mengambil plan Platinum bagi individu untuk perjalanan 1 hingga 5 hari ke zon 2 iaitu ke negara-negara Asia terpilih termasuk Vietnam, berharga RM52.20 sahaja (sebelum saya tolak komisen saya kerana perniagaan saya, HidayahWEALTH, merupakan ejen korporat bagi eTiQa Takaful). Ada pilihan lebih murah iaitu plan Emas yang berharga RM38.00 dan plan Perak berharga RM26.50, tetapi saya memilih plan Platinum pada kali ini kerana inginkan perlindungan yang komprehensif. 

Jika anda atau kawan-kawan anda ingin mendapatkan takaful tersebut atau lain-lain takaful, boleh mesej saya melalui Facebook saya atau kaedah-kaedah lain. Ini bagi persediaan jika berlaku apa-apa diluar jangka, sekurang-kurangnya ada "kusyen". Sekurang-kurangnya kos perubatan (difahamkan kos perubatan di Australia berkali-kali ganda lebih mahal berbanding kos perubatan swasta di Malaysia) dan kos pengurusan jenazah (minta jauh tapi kan maut itu pasti) telah termasuk dalam perlindungan, jadi tidak perlu mengemis dengan orang lain kalau berlaku apa-apa yang tidak diingini dan di luar jangka. Risau juga selepas berlaku beberapa tragedi menimpa orang Malaysia di luar negara sejak kebelakangan ini.


Nota Perlindungan Takaful Perjalanan eTiQa Takaful.


Pada 24 Mac 2017, saya menempah penginapan kami di Miri, Sarawak nanti melalui Hotels.com di Raja Inn Hotel. Kami memilih untuk menginap di sebuah bilik berkongsi empat orang selama 1 malam (28 hingga 29 April 2017). Harganya RM100.71 atau RM 25.18 bagi seorang. 


Juga, saya menempah penginapan kami di Limbang, Sarawak juga melalui Hotels.com di Hotel Seri Malaysia Lawas. Kami memilih untuk menginap di dua buah bilik berkongsi dua orang selama 1 malam (29 hingga 30 April 2017). Harganya RM155.80 setiap bilik (menjadikan ia sejumlah RM311.60) atau RM 77.90 bagi seorang. 

Pada 02 April 2017, saya menempah sekali lagi penginapan di di Raja Inn Hotel Miri, Sarawak nanti melalui Hotels.com untuk malam terakhir. Harganya sama seperti harga pada malam pertama.

Tempahan-tempahan hotel melalui Hotels.com.

Pada 25 Mac 2017, saya menempah kereta sewa Donz Car Rental melalui mesej di aplikasi Whatsapp di dalam laman webnya. Donz Car Rental berpusat di bandaraya Miri. Kadar bagi Perodua Viva adalah RM110.00/hari, kadar yang agak murah kerana ia mempunyai kemudahan lengkap yang disediakan oleh syarikat kereta sewa yang ternama lain, seperti perlindungan insurans dan sebagainya. Oleh kerana kereta ini akan dibawa ke Brunei, bayaran tambahan sebanyak RM50.00 dikenakan. Pembayaran akan dibuat semasa kami mengambil kereta ini ketika tiba di Lapangan Terbang Miri nanti.

Pada 16 April 2017 juga, saya telah menghantar e-mel makluman kehadiran kami di Brunei kepada pihak Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Bandar Seri Begawan. Pendaftaran melalui e-Konsular juga dilakukan pada masa yang sama. Ini penting, agar pihak kedutaan ambil maklum kehadiran kami di Brunei. Ini bagi memudahkan mereka melakukan tugas mereka, disamping dapat memudahkan urusan kita jika berlaku apa-apa yang tidak diingini. Kita kena bersedia mengjangkakan perkara yang tidak terjangka. Dengan makluman kehadiran kami ke kedutaan, mereka sekurang-kurangnya akan membantu mana yang boleh. Barulah betul adat dan tatasusila orang Malaysia.


Emel makluman kami di Brunei yang dihantar ke 
Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Bandar Seri Begawan.


Saya telah mendaftar masuk bagi penerbangan pergi (MH2598) untuk semua kami yang akan pergi, melalui penggunaan aplikasi telefon pintar Malaysia Airlines pada pagi 26 April 2017 dan kemudian menyimpan salinan lembut pas pelepasan dengan kaedah fungsi cetakan semula di dalam modul daftar masuk di dalam web MAS, untuk saya cetak semula di pejabat saya.

Pas Pelepasan MAS setelah daftar masuk melalui aplikasi telefon bimbit.

Saya menukar wang Ringgit Malaysia kepada Ringgit/Dolar Brunei (BND atau B$) untuk bekalan perjalanan nanti di H. M. Ghazali Ahmad Sdn Bhd di Masjid India, Kuala Lumpur yang merupakan pengurup wang terendah pada 27 April 2017, setelah meninjau kadar tukaran semua pengurup wang di situ. Kadar pada hari tersebut adalah B$1.00 = RM3.12. Saya cuma tukar B$50.00 (RM156.00) sahaja kerana saya membawa sekali wang Dolar Singapura (SGD atau S$) yang mana ia diterima di Brunei juga. Malah nilainya sama iaitu B$1.00 = S$1.00. Saya juga menukarkan untuk rakan-rakan pengembara, jadi dapatlah not B$10.00 dan B$100.00.

B$10.00 = +- RM31.20


B$100.00 = +- RM312.00

Memandangkan sejak kebelakangan menghampiri hari perjalanan, keadaan cuaca di Kuala Lumpur sentiasa hujan pada sebelah petang, maka saya mengambil keputusan untuk menaiki bas shuttle Airport Coach dari KL Sentral ke KLIA sahaja. Tambang bagi sehala adalah RM10 dan jika kita beli tiket pergi-balik, maka harga tiket adalah RM18 sahaja. Masa dan tarikh bagi perjalanan perjalanan pulang adalah terbuka. Saya membelinya secara di dalam talian di laman web Airport Coach sendiri. Harga sama sahaja dengan kaunter, cuma saya suka untuk membeli lebih awal dan ia boleh dibayar secara kad kredit/debit jika di dalam talian, berbanding hanya tunai jika di kaunter. Jangan lupa untuk mencetak emel tempahan untuk kita tukarkan dengan tiket sebenar di kaunter nanti.


Tempahan bas shuttle Airport Coach.

Rasanya sudah hampir lengkap persiapan saya untuk perjalanan pada kali ini. Cuma tinggal menunggu hari pemergian sahaja. Doakan perjalanan saya dan rakan-rakan Geng KembaraGD kali ini berjalan lancar dan dipermudahkan segala urusan, insya Allah, amin.

Bersambung ke Hari 1.


If want to read in English:
  • PreJourney (this part);
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2 Part 1;
  • Day 2 Part 2;
  • Day 3 Part 1;
  • Day 3 Part 2; or
  • Day 4.

Tiada ulasan: