Jumaat, 10 April 2015

Pra Kembara (Johor Bahru, Johor, Malaysia & Singapura - 11 April 2015) - Apa Khabar Senai?.

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • PreJourney (this part); 
  • Itinerary; or 
  • Day 1.

Pengenalan.

Sejak klia2 mula digunakan pada 02 Mei 2014, saya hanya menggunakan perkhidmatan AirAsia bagi penerbangan antarabangsa sahaja. Belum pernah lagi menggunakan perkhidmatan domestik AirAsia dari klia2. Jika ada menggunakan perkhidmatan domestik, saya menggunakan perkhidmatan Malindo Air iaitu pada kembara saya ke Pulau Pinang pada awal Februari 2015. 




Jadi pada 09 Februari 2015, saya menempah tiket penerbangan AirAsia ke Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor Bahru (JHB) bagi tarikh 11 April 2015. Asalnya saya mahu menempah ke Alor Setar tetapi kekerapan penerbangan tidak sebanyak ke Johor Bahru. Lagipun sistem pengangkutan awam di Johor Bahru lebih baik dan dekat dengan Singapura, jika saya terasa hendak ke sana. Lagipun sudah lama saya tidak berkunjung ke JHB yang juga dikenali sebagai Lapangan Terbang Sultan Ismail ini. Sudah 10 tahun rasanya. Bolehlah saya hendak melihat perubahannya setelah diuruskan oleh Senai Airport Terminal Services Sdn Bhd, salah sebuah syarikat di dalam kumpulan MMC Corporation Berhad.


Pada 08 Mac 2015, saya sengaja memberikan mesej WhatsApp kepada Hafiz John, sahabat Facebook yang tidak pernah bersekemuka, mengajaknya bersama dalam kembara ini. Dia duduk di Pasir Gudang, rupanya sepanjang duduk di Johor Bahru, belum pernah ke Singapura. Malah, Johor Bahru pun ada yang belum habis teroka lagi katanya. Memang rezeki saya, saya tidak keseorangan kali ini.





Pada 28 Mac 2015, saya mendaftar masuk penerbangan saya pergi dan balik melalui aplikasi iOS AirAsia melalui telefon bimbit saya. Kemudiannya, saya mencetaknya semula melalui laman web AirAsia.




Saya dapat maklumat bahawa penumpang-penumpang AirAsia boleh mendapat perkhidmatan bas percuma ke JB Sentral malah berlanjutan sampai ke stesen MRT Kranji atau Queen Street atau Newton Circus dengan menggunakan perkhidmatan bas Causeway Link. Jadi saya perlu menempah perkhidmatan ini melalui laman web e-Ticket nya dengan menggunakan nombor rujukan penerbangan AirAsia. Notifikasi dan e-tiketnya akan dihantar kepada emel dan kita perlu cetak e-tiketnya.




Semuanya sudah bersedia, jadi saya menunggulah kembara ini... Nasib baik beli awal, kalau tidak kena GST.

Bersambung ke 
Hari 1.


Jika mahu lihat catatan: 


If want to read in English: 
  • PreJourney (this part); 
  • Itinerary; or 
  • Day 1.

Tiada ulasan: