Ahad, 16 April 2017

Panduan Kembara - Mauritius (Mauritius - 17 hingga 20 Mac 2017).

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2;
  • Day 3;
  • Day 4; or
  • Travel Guide - Mauritius (this part).

Tugu Pertempuran Grand Port, Mahebourg, Mauritius.


Mauritius, merupakan sebuah negara kepulauan yang terletak di Lautan Hindi. Negara yang mempunyai keluasan 2040 km2, bukan sahaja mempunyai pulau utama tetapi beberapa pulau lain juga ini merupakan sebahagian dari benua Afrika. Penduduknya adalah seramai 1.2 juta orang. Mauritius merupakan sebahagian daripada pertubuhan Komanwel kerana British merupakan penjajah terakhir sebelum ia merdeka pada tahun 1968. 

Walau Bahasa Inggeris menjadi bahasa kerja di perkhidmatan awam, Mauritius yang tiada bahasa rasmi, kebanyakan rakyat menggunakan Bahasa Perancis atau Bahasa Creole Perancis Mauritius. Ini kerana sebelum British, Mauritius dijajah oleh banyak penjajah Eropah yang mana yang paling lama dan berpengaruh adalah Perancis. Asal usul nama Mauritius adalah daripada Putera Maurice dari Nassau, ketua negara bagi negara Belanda pada 1585 hingga 1625, yang mana ketika itu Mauritius berada di dalam jajahan Belanda.


Peta: Mauritius.
WAKTU
Waktu di Mauritius adalah UTC +4 iaitu empat setengah jam lebih lewat dari waktu Malaysia (UTC +8). Contohnya jika di Malaysia pukul 12:00 tengahari, di Saint Louis pula pukul 8:00 pagi.


MATAWANG
Mauritius menggunakan matawang Rupee Mauritius (MUR) dengan singkatan Rs apabila digunakan di Mauritius. Kadar pertukaran semasa boleh dilihat di sini

Sebaiknya, kita tukar wang Ringgit Malaysia kepada matawang utama seperti Dolar Amerika Syarikat (US$) atau Euro (€) di Malaysia, kemudian barulah menukarnya kepada Rupee Mauritius, walaupun sebenarnya Ringgit Malaysia memang boleh ditukar terus di Mauritius, kerana kadarnya tidak menguntungkan jika menukar terus.

Dominasi yang Rupee Mauritius adalah:

Syiling: 

  1. 5 cents;
  2. 20 cents;
  3. 1/2 rupee (50 cents);
  4. 1 rupees;
  5. 5 rupees & 
  6. 10 rupees.

5 cents Mauritius = +- RM0.007 (kurang 1 sen)

20 cents Mauritius = +- RM0.03

Rs.½ Mauritius = +- RM0.07


Rs.1 Mauritius = +- RM0.14

Rs.5 Mauritius = +- RM0.68

Rs.10 Mauritius = +- RM1.35

Nota kertas: 


  1. Rs. 25 (ungu, terdapat juga dalam bentuk polimer);
  2. Rs. 50 (biru, terdapat juga dalam bentuk polimer);
  3. Rs. 100 (merah jambu);
  4. Rs. 200 (hijau);
  5. Rs. 500 (coklat, terdapat juga dalam bentuk polimer);
  6. Rs.1000 (biru kehijauan) &
  7. Rs.2000 (merah).

Rs.25 Mauritius (polimer) = +- RM3.38

Rs.50 Mauritius (polimer) = +- RM6.75

Rs.100 Mauritius = +- RM13.50

Rs.200 Mauritius = +- RM27.00

 Rs.500 Mauritius polimer (depan) = +- RM67.50

Rs.500 Mauritius polimer (belakang) = +- RM67.50

Rs.500 Mauritius kertas (depan)= +- RM67.50

Rs.500 Mauritius kertas (belakang) = +- RM67.50

Rs.1000 Mauritius (depan) = +- RM135.00

Rs.1000 Mauritius (belakang) = +- RM135.00


VISA
Pemegang pasport Malaysia yang ingin ke Mauritius atas tujuan melancong, dikecualikan visa (visa-free) sehingga 90 hari, jadi jika lawatan dalam tempoh itu, tidak perlu mohon visa. 

Jika ingin membuat lawatan lebih dari masa itu, perlu memohon visa sama ada di Suruhanjaya Tinggi Mauritius (di negara-negara Komanwel termasuk Malaysia) atau Kedutaan Mauritius (di negara bukan Komanwel) atau semasa di dalam Mauritius, di Pejabat Pasport dan Imigresen Mauritius. Pemegang pasport negara lain atau ingin memohon visa lain boleh rujuk laman web Kementerian Luar Negara, Hubungan Serantau dan Perdagangan Antarabangsa Mauritius (juga boleh rujuk artikel Wikipedia).


Borang masuk Imigresen Mauritius.

Borang Perisytiharan Kesihatan Mauritius.

Cop masuk imigresen Mauritius.

Cop keluar Imigresen Mauritius.



KETIBAAN

Udara
Di pulau Mauritius ini, Lapangan Terbang Antarabangsa Sir Seewoosagur Ramgoolam yang terletak di Plaisance di tenggara pulau Mauritius ini, adalah satu-satunya lapangan terbang yang ada. Bagi satu-satunya penerbangan domestik iaitu ke pulau Rodrigues (560 kilometer ke timur pulau Mauritius) juga diambil dari lapangan terbang ini. 

Buat masa ini, cuma penerbangan Air Mauritius sahaja yang menjalankan perkhidmatan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, manakala AirAsiaX telah menutup perkhidmatannya mulai 27 Mac 2017. Selain itu, kita perlu mengambil penerbangan yang mempunyai transit sebelum ke Mauritius seperti di Dubai atau Paris.

Pengangkutan ke bandar:

  1. Teksi, boleh mengambil teksi di balai ketibaan;
  2. Kereta sewa, terdapat banyak kaunter kereta sewa di balai ketibaan;
  3. Pengangkutan yang disediakan oleh pihak pengurus penginapan atau pakej pelancongan, jika disediakan.
  4. Terdapat perkhidmatan bas di pekan Plaine Magnien (kira-kira 3 kilometer berjalan kaki) ke beberapa destinasi di Mauritius.


TELEKOMUNIKASI

Kad SIM Prabayar
Bagi pengetahuan, syarikat telekomunikasi tidak membuka kaunter khas menjual kad SIM Prabayar di lapangan terbang. Di situ hanya agen yang menjual kad SIM tersebut. Jadi mereka mengambil kesempatan dengan memberikan harga tinggi. Jadi ia boleh dibeli terus dari cawangan syarikat telekomunikasi atau agen-agennya di bandar-bandar utama, yang lebih murah.

Terdapat beberapa syarikat telekomunikasi di Mauritius antaranya:

Orange (dimiliki oleh Mauritius Telecom);
Emtel;
Chili (by MTML - Mahanagar Telephone Mauritius Ltd).

Bagi perjalanan saya pada 17 hingga 20 Mac 2017 ini, saya menggunakan kad SIM Prabayar daripada Emtel yang saya beli di pejabat cawangan Emtel di Mahebourg. Ia boleh dibeli pada harga bernilai Rs.100 (+- RM13.50) yang mana di dalamnya terdapat nilai kredit Rs. 87 (+- RM11.75) setelah ditolak VAT (GST) 15%. Daripada kredit itu, barulah kami boleh memilih plan data internet. Kami memilih plan data 750MB yang sah selama seminggu berharga Rs.99 (+- RM13.37), namun oleh kerana kredit tidak cukup kami menambah kredit Rs. 20 (+- RM 2.70) bagi mencukupkan (kerana Rs. 20 adalah amaun minima tambah nilai kredit Emtel). Jadi jumlah semuanya adalah Rs. 120 (+- RM 16.20). (Sebenarnya tidak perlu tambah nilai Rs. 20 itu, kerana terdapat bonus kredit Rs. 20 untuk kad SIM prabayar baru). Talian akan aktif setelah 15 minit selepas itu. 

Kad SIM Prabayar Emtel.

Internet
Terdapat beberapa tempat yang boleh kita gunakan perkhidmatan WiFi seperti di restoran makanan segera (KFC atau McDonald's atau Subway).


PENGANGKUTAN BANDAR

Pengangkutan Awam

Bas
Terdapat banyak pengangkutan di meliputi pulau Mauritius ini, di mana inilah cara palik ekonomik untuk mengembara ke seluruh pulau Mauritius. Terdapat banyak operator yang beroperasi antaranya:

  1. National Transport Corporation (NTC), +230 426 2938;
  2. United Bus Service (UBS), +230 212 2026;
  3. Mauritius Bus Transport (MTB), Long mountain, +230 245 2539;
  4. Triolet Bus Service (TBS), +230 261 6725.
  5. Operator kecil lain seperti Apollo and Turbo.



Teksi
Seperti tempat lain, teksi amat banyak di Mauritius, malah ia merupakan pengangkutan terbaik untuk mengelilingi pulau Mauritius. Ia juga boleh disewa khas. Cuma pastikan kita berurusan dengan teksi berdaftar sahaja.

Kereta Sewa
Merupakan cara terbaik untuk menjejalahi pulau Mauritius, malah ia cara paling berbaloi jika mengembara secara berkumpulan. Lebih-lebih lagi, pemanduan kenderaan di Mauritius adalah pemanduan sebelah kanan kenderaan (bergerak di sebelah kiri jalan), sama seperti di Malaysia. Kadar yang ditawarkan agak berdaya saing dari semurah Rs. 150 (+- RM115.00). Banyak operator utama seperti Sixt, Budget, Eurocar, Avis dan sebagainya serta yang tempatan. Saya menggunakan perkhidmatan Ola Mauritius kerana kadarnya yang murah tetapi mempunyai kemudahan seperti operator utama.


Bot
Pesisir pantai Mauritius mempunyai banyak pulau-pulau peranginan seperti Pulau Ile aux Cerfs dan sebagainya untuk tujuan island hoping  atau untuk menyelam (snorkeling atau scuba diving). Untuk ke pulau-pulau ini, boleh mengambil bot dari pekan-pekan berdekatan dengan pulau ini seperti di Trou d'Eau Douce atau di Balle Mare untuk ke Ile aux Cerfs, atau di Grand Baie untuk ke pulau-pulau berdekatannya.


PENGINAPAN
Terdapat pelbagai jenis penginapan di Mauritius ini sama ada jenis mewah, sederhana, kos rendah, inap desa (guest house) dan asrama. Kebanyakan penginapan ini berada di kawasan tarikan utama di Mauritius seperti di Port Louis, Grand Baie, Mahebourg dan penempatan-penempatan pesisir pantai.

Ketika dalam perjalanan kami di Mauritius ini, kami tinggal di:
Le Bamboo Guest House
25 Rue Marianne
Mahebourg
CO35ZN
Mauritius


Penginapan kami, Le Bamboo Guest House.

BEKALAN ELEKTRIK
Soket plug elektrik digunakan di Iran adalah dari soket jenis C dan jenis G (sama seperti Malaysia). Bekalan elektrik pula menggunakan voltage 230V 50Hz.

Soket elektrik yang digunakan di Mauritus, jenis G, sama seperti di Malaysia.


TEMPAT MENARIK / LAWATAN

Port Louis.
Merupakan ibu negara Mauritius. Terdapat banyak tarikan seperti Central Market, pelbagai muzium, kota lama Fort Adelaide, Masjid Jumaah dan sebagainya.


Mahebourg.
Antara bandar terdekat dengan lapangan terbang, merupakan ibu kota lama semasa zaman penjajahan Perancis. Terdapat pantai Blue Bay dan juga kawasan Mahebourg Waterfront yang boleh kita bersiar-siar.


Grand Baie.
Kawasan utama pelancong di Mauritius. Terdapat pelbagai kemudahan dan juga merupakan tempat pelancong boleh mengambil bot untuk bersiar-siar di pulau-pulau pesisir.


Le Mourne.
Terkenal dengan pantainya, malah Le Mourne ini juga merupakan imej utama yang dipaparkan jika merujuk kepada Mauritius. Terletak di barat daya Mauritius, di sini juga terdapat juga Tugu Laluan Perhambaan. 


Chamarel.
Terletak di pengunungan di barat laut Mauritius, tarikan utama adalah 7 Colours Earth, dan juga Air Terjun Chamarel.


7 Colours Earth.

Air Terjun Chamarel.

Terdapat  banyak lagi tempat tarikan terutama dari segi keindahan alam sekitar, pulau, pantai, pergunungan dan banyak lagi.


MAKAN / MINUM
Negara Mauritius ini merupakan negara yang majoritinya bukan Islam, namun tidak sukar mencari makanan halal. Malah daging mentah halal amat mudah diperolehi. Difahamkan daripada saudara Islam kita di Mauritius, restoran makanan segera seperti KFC dan McDonald's adalah boleh di makan dan Subway adalah halal di makan.

Madina Restaurant, Port Louis.
Dalam perjalanan ini, kami makan di restoran ini yang menyediakan makanan seperti nasi goreng, makanan berasaskan mee dan juga ala barat.


BELI-BELAH

Central Market.
Pasar harian utama di Port Louis, pelbagai barangan boleh didapati dari barangan basah, barangan kering, daging mentah, pakaian dan juga cenderahati. Bangunan utama terdapat dua tingkat manakala bangunan lain hanya setingkat. Ia dibuka sepanjang masa kecuali dari pukul 11:30 pagi hari Ahad hingga pukul 5:00 hari Isnin ia ditutup. Cenderahati di sini adalah termurah di Mauritius, terutama jika kita jenis suka tawar menawar.
Pusat bandar Port Louis.


Central Market, Port Louis.

Grand Baie.
Merupakan bandar peranginan utama di Mauritius, kira-kira 20 minit ke utara Port Louis. Jadi tidak hairan jika kita boleh lihat pelbagai premis perniagaan di sini. 

Permandangan di Grand Baie.

Bagatelle - Mall of Mauritius.
Merupakan pusat membeli-belah utama dan terbesar di Mauritius. Terletak betul-betul di sebelah Lebuhraya M2, kira-kira 15 minit ke selatan Port Louis. Di dalam ini terdapat pelbagai kedai-kedai yang menjual barangan berjenama, juga mampunyai tiga buah pasaraya: Intermart, Monoprix dan Food Lovers' Market. Ruang parkir amat luas dan ia adalah percuma
Moka.

Tanda pusat membeli-belah Bagatelle.

Pusat Membeli-belah Bagatelle di Moka, Mauritius.


Makanan / Minuman

Pelbagai pasaraya dan pasar harian.
Pasaraya moden banyak terdapat di sekitar Mauritius ini seperti Super U, Intermart, Monoprix, Super Saves dan sebaganya, yang menyediakan pelbagai barangan makanan yang boleh kita beli. Ini juga boleh didapati juga di pasar-pasar harian di penempatan-penempatan di Mauritius seperti Central Market di Port Louis. Daging mentah halal juga boleh didapati di sini, cuma di beberapa pasaraya, daging tidak halal diletakan bersebelahan dengan daging yang halal.


PATUT TAHU / PETUA

Ladang tebu di Mauritius adalah seluas sejauh mata memandang, namun jangan harap kita berjumpa dengan penjual air tebu di tepi jalan atau di mana-mana. Hanya satu tempat yang saya menjumpainya iaitu di Bagatelle. Tebu digunakan untuk diproses menjadi gula mentah atau pun menjadi minuman keras rum.

Masa operasi tempat-tempat lawatan yang diuruskan oleh kerajaan di Mauritius adalah mengikut masa kerja kerajaan iaitu Isnin hingga Jumaat, pukul 9:00 pagi hingga 4:00 petang dan Sabtu 9:00 hingga 12:30 tengahari. Ia ditutup selain dari masa itu. 

Juga, banyak premis perniagaan ditutup selepas pukul 7:00 malam termasuk kebanyakan stesen minyak. Malah pada hari Ahad, sebahagian besar premis swasta, perniagaan apatahlagi kerajaan ditutup selepas pukul 12:00 tengahari sampai keesokan pagi. Jadi kita perlu merancang perjalanan kita semasa di Mauritius.

Kebanyakan tempat di Mauritius tidak memerlukan kita membayar bayaran parkir, jika parkir di tepi jalan kecuali di pusat bandar Port Louis di mana mengikut masa kerja pejabat kerajaan, Isnin hingga Jumaat, pukul 9:00 pagi hingga 4:00 petang dan Sabtu 9:00 hingga 12:30 tengahari, ia perlu dibayar bayaran parkir dengan kupon yang boleh kita dapati di beberapa premis perniagaan berhampiran dengan petak parkir kita letakan kenderaan kita. Kadarnya adalah Rs. 10 (+- RM1.30) setiap setengah jam. Kupon dijual secara berbuku sepuluh keping dalam dominasi berbuku 10 keping Rs.10 (untuk 10 kali setengah jam) atau berbuku 10 keping Rs.20 (untuk 10 kali sejam).

Pemanduan di Mauritius adalah sama seperti di Malaysia iaitu pemanduan sebelah kanan kenderaan dan memandu di sebelah kiri jalan. Sistem lalu lintas juga agak sama. Di lebuhraya dan beberapa tempat di luar bandar, terdapat banyak bulatan di persimpangannya. 

Perlu berhati-hati, terdapat banyak kamera perangkap had laju berwarna kuning didapati di jalan raya di Mauritius terutama di lebuhraya. Jadi jangan seronok sangat membawa kenderaan sehingga lupa had laju.

Kamera had laju di jalan raya di Mauritius.

Walaupun Mauritius ini agak selamat, namun kita tidak boleh mengambil sambil lewa dengan keselamatan. Jangan tinggalkan barangan berharga yang boleh dilihat di dalam kereta. Kita juga tidak digalakan berjalan berseorangan terutama semasa keadaan gelap. 

Oleh kerana ekonomi Mauritius juga bergantung juga kepada sektor pelancongan, maka scam dan tout adalah satu yang mesti kita berhati-hati dalam berurusan.

Jangan menaiki teksi yang tidak berlesen, di Mauritius masih belum mempunyai perkhidmatan Uber atau Grab atau seumpanya. Ini kerana banyak kes jenayah melibatkan teksi tidak berlesen.


KESIMPULAN

Mauritius ini agak selamat untuk kita mengembara namun perlu juga berhat-hati. Ada banyak tempat menarik dan yang paling penting laut dan pulaunya umpama kita berada di syurga. 



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...

Jika mahu lihat catatan: 


If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2;
  • Day 3;
  • Day 4; or
  • Travel Guide - Mauritius (this part).

Rabu, 12 April 2017

Hari 4 (Mauritius - 17 hingga 20 Mac 2017) - Au revoir Maurice! (Selamat Tinggal Mauritius!).

Bersambung dari Hari 3.


Jika mahu lihat catatan: 


If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2;
  • Day 3;
  • Day 4 (this part); or
  • Travel Guide - Mauritius.
Penerbangan D7 7 yang selamat tiba di klia2.

Petunjuk: Waktu di Mauritius adalah UTC +4 iaitu empat setengah jam lebih lewat dari waktu Malaysia (UTC +8). Contohnya jika di Malaysia pukul 12:00 tengahari, di Saint Louis pula pukul 8:00 pagi.

Hari 4 (20 Mac 2017 - Isnin).

Setelah selesai kami semua mendaftar masuk bagi penerbangan AirAsiaX D7 7, masa pun menunjukan melepasi pukul 12:00 tengah malam. Kami mengambil keputusan untuk terus masuk ke dalam airside, iaitu dengan terus membuat pemeriksaan keluar imigresen Mauritius, kerana jika tunggu di balai berlepas itupun, tiada apa yang ada. Saya melihat wang-wang syiling dan kertas yang saya sempat simpan untuk kenangan. Juga nasib baik saya mengambil gambar matawang yang besar iaitu Rs. 500 (+- RM67.50) dan Rs. 1000 (+- RM135.00) yang sempat saya gunakan sepanjang perjalanan kami di Mauritius ini.

Kami terus ke kaunter imigresen, di mana sebelum itu, kami perlu mengimbas pas pelepasan kami di mesin pengimbas sebelum boleh memasuki kawasan kaunter imigresen ini. Jadi jika kita sudah siap-siap mencetak pas pelepasan awal-awal, maka pas pelepasan kita itu tidak laku. Itu sebabnya kami mendaftar masuk di kaunter walaupun kami sudah mendaftar masuk di web. Di sebabkan pas pelepasan ini perlu dimbaslah sebenarnya.


5 cents Mauritius = +- RM0.007 (kurang 1 sen)

20 cents Mauritius = +- RM0.03


Rs.½ Mauritius = +- RM0.07


Rs.1 Mauritius = +- RM0.14

Rs.5 Mauritius = +- RM0.68

Rs.10 Mauritius = +- RM1.35

Rs.25 Mauritius = +- RM3.38

Rs.50 Mauritius = +- RM6.75

Rs.100 Mauritius = +- RM13.50

Rs.200 Mauritius = +- RM27.00


 Rs.500 Mauritius polimer (depan) = +- RM67.50

Rs.500 Mauritius polimer (belakang) = +- RM67.50

Rs.500 Mauritius kertas (depan)= +- RM67.50

Rs.500 Mauritius kertas (belakang) = +- RM67.50

Rs.1000 Mauritius (depan) = +- RM135.00

Rs.1000 Mauritius (belakang) = +- RM135.00


Di kaunter imigresen, oleh kerana orang tidak ramai, kerana cuma yang akan masuk adalah penerbangan AirAsiaX ke Kuala Lumpur sahaja, maka barisan adalah pendek sahaja. Semasa tiba giliran saya, saya ditanya oleh pegawai imigresen tersebut, adakah saya seorang Muslim. Sudah tentu saya kata ya, dan dibalas dengan ucapan salam kepada saya. Pegawai imigresen itu bernama Abu Backer kalau tidak silap, sempat berbual dengan saya sambil membuat pemeriksaan. Setelah selesai, dia sempat mengucapkan agar selamat kembali semula ke Mauritius pada masa akan datang. Insya allah, kata saya.

Setelah itu, saya menyertai rakan-rakan yang lain yang berbaris untuk pemeriksaan keselamatan. Tiada sebarang masalah. Kemudian kami terus ke depan pintu pelepasan 26 di mana pintu inilah yang akan kami gunakan untuk masuk pesawat nanti. Di kawasan airside ini, terdapat beberapa gerai makanan yang dibuka seperti gerai Subway. Cuma mereka menerima matawang Rupee Mauritius sahaja. Jadi tidak dapatlah kami hendak beli kerana semua wang rupee sudah ditukar tadi.

Saya juga difahamkan di airside ini terdapat surau berdekatan dengan pintu pelepasan 22 dan 23. Saya pun ke sana untuk melihat kemudahannya. Memang betul terdapat surau namun perlu mengambil air wuduk di bilik air berdekatan yang agak jauh juga. Setelah menunjau surau, saya pun kembali ke pintu pelepasan 26. 

Saya melihat kaunter tuntutan cukai VAT daripada kastam Mauritius dibuka. Difahamkan, jika kita berbelanja lebih Rs. 2000 (+- RM270) barulah kita boleh menuntut jumlah cukai VAT yang telah dibayar. Namun perlu ada semua resit dan disahkan di kaunter kastam di landside bersebelahan dengan pintu masuk ke kaunter imigresen tadi. Saya walaupun melebihi namun ia lebih disumbang kepada sewa kereta yang mana tiada resit yang menyatakan VAT diberikan. Jika tidak boleh sahaja saya buat tuntutan.

Sementara menunggu waktu pintu pelepasan dibuka, saya pun mengambil keputusan untuk tidur di bangku yang ada. Tidur pun agak tidur-tidur ayam juga, kerana suasana yan terang akibat lampu dipasang.

Pada pukul 2:55 pagi, waktu sepatutnya pesawat ini berlepas, namun pintu masih tidak dibuka. Ini kerana pada masa itu, pembantu-pembantu penerbangan baru sahaja memasuki pesawat. Dua puluh minit selepas itu barulah ia dibuka dan kemudian setelah semua penumpang menaiki pesawat, pad apukul 3:45 pagi, barulah pesawat 9M-XXS ini berlepas meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Sir Seewoosagur Ramgoolam, Mauritius menuju kembali ke tanah air tercinta.

Cop keluar Imigresen Mauritius.

Pintu pelepasan 26 MRU.

Bilik sembahyang (bertentangan dengan pintu pelepasan 23 & 23 MRU).

Keadaan di dalam bilik sembahyang.



Pas pelepasan penerbangan D7 7.


Penumpang yang ada di dalam penerbangan ini tidak memenuhi keseluruhan muatan yang ada, terutamanya barisan saya, cuma saya sahaja yang ada, jadi dapatlah baring di ketiga-tiga tempat duduk ini. 

Saya sebenarnya menunggu masa untuk makan, kerana saya tidak makan berat sejak pukul 1:00 tengahari hari sebelumnya iaitu semasa di Central Market, bermakna ketika jam pertama di dalam pesawat sudah 14 jam saya tidak makan berat (adalah makan ringan semasa di Pantai St Felix, iaitu makan lempeng Mauritius). Tetapi saya dikecewakan dengan pengumuman bahawa makanan hanya diedarkan setelah lima jam penerbangan, iaitu ketika pukul 12:00 tengahari di Kuala Lumpur. Ini bermakna saya hanya akan makan setelah 18 jam baru saya boleh makan. Sudah macam berpuasa pula. 

Sementara itu, suasana dalam pesawat digelapkan bagi memudahkan penumpang-penumpang tidur, malahan ditegah oleh petugas kabin untuk penumpang membuka penutup tingkap pesawat. Saya pun tidur walaupun sebenarnya kurang nyenyak, maklumlah perut lapar.

Setelah lima jam penerbangan, masa dinantikan pun tiba, masa makanan diedarkan. Alhamdulillah dapat juga saya menikmati nasi dagang dan nasi baryani vegetarian dengan rasa nikmat sekali.

Setelah usai makan, saya pun duduk di tingkap dengan sekali-sekala membuka penutup tingkap untuk melihat permandangan di udara. Sekali sekali, nampak juga suasana di permukaan bumi sama ada lautan dan juga daratan (ketika sejam sebelum mendarat) Sempat juga saya mengambil gambar.




Makanan yang saya tempah.

Pesawat 9M-XXS sedang meluncur di udara.

Peta Laluan Pesawat AirAsiaX D7 7 pada 20 Mac 2017 daripada FlightRadar24.

Akhirnya pesawat ini mendarat di landasan terbang ketiga KLIA sekitar pukul 2:00 petang. Alhamdulillah, sampai juga ke Malaysia. Saya menunggu Najib dan Farish ketika keluar, namun tidak nampak abang Din, mungkin dia sudah memecut untuk pulang ke rumah. Kami berjalan bersama-sama sehingga melepasi pemeriksaan imigresen dan kastam. Ketika di kawasan Gateway@klia2, saya pun meminta untuk berpisah dengan Najib dan Farish untuk segera mengejar bas shuttle ke KL Sentral terawal pada masa itu.


Video: Pesawat AirAsiaX D7 7 mendarat di klia2 dari Mauritius.


Penerbangan D7 7 yang selamat tiba di klia2.

Saya, Najib & Farish yang baru keluar dari pesawat AirAsiaX D7 7.


Alhamdulillah, saya sempat tiba tatkala bas yang ada ketika itu mempunyai beberapa tempat duduk sahaja lagi. Saya serahkan tempahan penerbangan yang termasuk sekali tempahan bas shuttle ini kepada petugas di depan bas dan tiket diberikan kepada saya. Bas ini kemudian meluncur ke KL Sentral dari stesen bas klia2 tepat pukul 2:50 petang.

Bas ini sampai di KL Sentral pada pukul 3:40 petang. Saya terus ke kompleks membeli-belah Nu Sentral untuk menukar wang Euro dan Dolar Amerika Syarikat yang ada kepada Ringgit Malaysia. Seterusnya saya medepositkan wang tersebut ke dalam mesin deposit akaun bank saya, agar saya dapat terus membayar bayaran kereta sewa apabila jumlah tersebut dikreditkan ke dalam akaun kad kredit saya.

Tiket bas shuttle klia2-KL Sentral

Resit tukaran wang dari Euro dan US$ ke RM.

Saya kemudian membuka aplikasi Grab di dalam telefon bimbit saya untuk memesan perkhidmatan menghantar saya ke bengkel kereta Sutera Sensasi di Kg Baru, yang mana isteri saya telah menghantar kereta saya untuk diperbaiki sistem penghawa dinginnya. Alhamdulillah terus dapat dan jalan pun cuma sesak sikit sahaja. Saya tiba dalam masa 15 minit dengan bayaran RM8.00 sahaja.

Sampai di sana, isteri dan anak-anak saya berada di situ, dan saya terus bersolat di surau bengkel ini. Memang bengkel kereta ini merupakan bengkel tetap kami. Oleh kerana kereta belum siap (hampir siap sebenarnya), dan saya agak lapar juga (makanan di dalam penerbangan tidak cukup, huhuhu), saya pun membawa keluarga saya makan di Restoran Asam Pedas Kg Baru yang tidak jauh. Jumlah keseluruhan makanan kami adalah RM27.00 sahaja dengan dua jenis hidangan asam pedas (kepala jenahak dan tetel).

Setelah itu kami kembali ke bengkel dan kereta pun siap. Bayaran terus dibuat dan kami pun terus pulang ke rumah. Kami tiba di rumah sepuluh minit kemudian.

Alhamdulillah selesai juga perjalanan saya dan rakan-rakan ke Mauritius ini. Maka sudah 21 negara di dunia ini yang telah saya jejaki.

Mauritius ini sememangnya agak cantik, cuma ia agak mahal sikit. Boleh dikatakan kos hidup umpama di negara Eropah, walaupun infrastruktur tidak maju mana. Namun bagi saya infrastruktur di Mauritius agak baik berbanding banyak negara membangun lain. 

Malangnya, AirAsiaX sudah tidak lagi ke Mauritius, dengan penerbangan pulang kami ini merupakan penerbangan ketiga terakhir dari Mauritius. Namun Air Mauritius masih menjalankan penerbangan dari Kuala Lumpur. Selain itu, cara lain adalah melalui Dubai dengan menggunakan penerbangan Emirates dari Kuala Lumpur atau Singapura. Itu yang terdekat.

Insya Allah, selepas ini saya akan meneruskan lagi pengembaraan saya, yang mana jika tiada aral, saya dan beberapa orang rakan-rakan saya akan menjalani misi mendapatkan 22 buah cop pasport di Sarawak - Brunei - Sabah, pada akhir April dan awal Mei. Doakan yang terbaik buat kami.

Semoga kalian tetap menunggu catatan selanjutnya dari saya. Jadi saya ingin memetik kata-kata pelakon, Qi Khusairi di dalam program pengembaraan "The Street", "Jadilah Pengembara, Bukan Pelancong". Semoga berjumpa lagi, assalamualaikum dan salam sejahtera.


Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...

Jika mahu lihat catatan: 


If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2;
  • Day 3;
  • Day 4 (this part); or
  • Travel Guide - Mauritius.