Rabu, 16 April 2014

Hari 2 (Brunei & Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia (melalui Miri, Sarawak, Malaysia & Labuan, Malaysia) - 21 hingga 25 Mac 2014) - Brunei, Kami Datang.

Sambungan dari Hari 1.

Jika mahu lihat: 



If want to read in English: 


  • Day 1 (this part), 
  • Day 2
  • Day 3, 
  • Day 4, 
  • Day 5 or 
  • itinerary.




22 Mac 2014 (Sabtu)

Pagi-pagi sebelum subuh saya dan isteri sudah bangun. Kami kejutkan anak-anak terutama anak lelaki kami, yang agak liat nak bangun. Kak Ija dan Abang Azhar pun sudah bangun dan siapkan sarapan. Mmebersihkan diri. Anak sulung saya yang mula-mula merengek, kini tidak sabar pula. "Bila nak naik kapal terbang ni" tanya dia berulang kali. Setelah azan berkumandang, maka bersolatlah kami. 

Selepas itu, bersiap-siap buat kali terakhir. Biasalah, kalau bawa anak kecil ni ada sahaja kerenahnya. Tambahan pula kena buat persiapan pada beg tarik kami. Salah satu roda dia pula tercabut. Maklumlah beg dari China. Memang lawan, bercorak harimau bintang, namun kerana beli di China, mutunya agak kurang baiklah. Nasib baik ada Abang Azhar. Dia tolong begakan beg ini. Setelah selesai, urusan nak bungkuskan beg ini dengan pakailan "baju", dan tali, agar tidak terbuka semasa di dalam perjalanan. Risau menjadi bagasi-bagai rakan jemaah sekapal terbang, yang beg mereka terbuka semasa pulang dari haji tempohari. Risau juga saya, jam 06:30 pagi baru keluar rumah menuju ke KLIA.

Sebenarnya semasa ini, genap 14 hari kehilangan pesawat MH370. Saya buat-buat tenang, tatkala isteri saya bertanyakan bahawa yakin ke kami nak naik kapal terbang ni. Naik MAS pula tu. Hati saya pun risau dan seriau juga. Tapi saya membalasnya, kita berserah kepada Allah. Jika nasib kita seperti penumpang MH370, kita perlu redha, kerana mungkin itu yang terbaik. Lagipun ia kes terpencil, satu dalam berpuluh ribu. Namun kita perlu berdoa kepadaNya agar dijauhkan dari sebarang perkara yang tidak diingini.



Sampai ke KLIA pada jam 07:10 pagi. Alamak, saya rasa macam dah lewat. Walaupun kami sudah daftar masuk, tetapi kami perlu drop in  beg tarik kami di barisan kaunter B. Alamak, nak drop inkan beg pun beratur panjang. Alhamdulillah, seorang petugas MAS amat prihatin, menanyakan kami jadual penerbangan kami. Mungkin kerana kami membawa anak kecil dan riaksi muka saya yang tidak begitu selesa dengan keadaan itu. Menyedari masa penerbangan saya tidak lama lagi, terus dia mencadangkan kami ke kaunter D16 untuk lebih drop in beg kami dengan lebih cepat. Ini saya katakan perkhidmatan MAS memang cekap. Alhamdulillah, sempat juga kami drop in beg kami sebelum masanya. Kami memang bawa beg galas (ada 4 lagi) cuma biasalah keperluan anak kecil ni menyebabkan kami terpaksa membawa beg tarik.

 Si manja, siap bergaya menelefon pula. Seronok betul dia nak naik kapal terbang.

Selepas itu terus kami menuju ke pintu pelepasan A7. Lebih baik tunggu di situ. Di sana, banyak gambar di ambil. Oleh kerana pintu A7 agak hampir dengan hujung bangunan contact pier, maka sempat juga saya ambil gambar dari jauh KLIA2 yang sudah siap serta di hadapannya Kompleks Bunga Raya. Insya Allah, saya akan mencuba KLIA2 pula selepas dibuka, insya Allah pada bulan Mei 2014 nanti.


Isteri dan anak-anak bergambar berlatar belakangkan pesawat Boeing 737-800ER milik MAS yang kami naiki.


Jam 08:10 pagi, staf pelepasan memanggil untuk semua penumpang naik ke dalam pesawat. Kami dapat naik dahulu kerana penumpang berkeluarga yang mempunyai anak kecil selain penumpang kelas perniagaan dapat menaiki pesawat terlebih dahulu. Inilah kali pertama isteri dan anak-anak kami menaiki MAS. Sebelum ni naik pesawat lain. Anak-anak pula kali kedua selepas pertama kali naik Air Asia X ke Shanghai, baru-baru ini. Akhirnya,  08:25 pagi, pesawat pun bergerak dari parkir A7 dan tepat jam 08:30 pagi, ia berlepas dengan selamatnya menuju ke Miri.


Baru betul naik kapal terbang. Selain ada makan nasi lemak lauk sotong (bukan nasi lemak telanjang tau), ada skrin hiburan peribadi lagi setiap tempat duduk. Earphone diberikan dan apa lagi saya layan lagulah, nak tengok cerita takut tak sempat habis. Anak lelaki saya lagilah seronok. Tengok kartun lagi.


Setelah lebih sedikit dari dua jam, maka pesawat kami hampir sampai ke Lapangan Terbang Miri. Kawalan yang baik, cuma pendaratan agak keras, mungkin kerana landasan di Miri ini kasar (sebagimana di maklumkan oleh Sopek). Apa-apapun kami selamat tiba di Lapangan Terbang ini. Ini bermakna, kali pertama isteri dan anak-anak saya menjejakkan kaki ke negeri Sarawak Bumi Kenyalang dan juga pulau Borneo.




Menuju keluar dari pesawat, saya sudah bersiap sedia dengan pasport kami sekeluarga. Apa, pasport? Bukan dalam Malaysia ke? Sebenarnya boleh menggunakan MyKad, cuma lecehnya, kena simpan borang imigresen itu sahaja. Kalau pasport, ia akan dicop dan tiada sebarang kertas perlu disimpan. Lagipun kami akan ke Brunei. Untuk pengetahuan, Sarawak mahupun Sabah mempunyai kuasa autonomi dalam imigresen, sebagaimana perjanjian mereka semasa mahu masuk ke dalam Persekutuan Malaysia dahulu. Kuasa autonomi ini tertakluk di bawah Jadual 9, Perlembagaan Persekutuan. Lagipun sebelum bergabung di dalam Malaysia, Sarawak dan Sabah adalah sebuah negara ya. Rakyat Malaysia dari Semenanjung hanya boleh diberikan visa 90 hari untuk duduk di Sarawak ini. Kalau nak duduk lama, sila buat permohonan Dokumen Perjalanan Terhad di Jabatan Imigresen Malaysia. La, macam cikgu sejarah atau pengajian am pula, hehehe.

Kami melalui kaunter imigresen di lapangan terbang ini. Alhamdulillah, giliran kami tidak berapa lama, kerana kaunter dibuka 6 kaunter dari 8 yang ada. Saya menyerahkan empat buah pasport kami. Dup dup dup, bunyi pasport dicop, dan diserahkan kembali. Ambil kau, walaupun rakyat Malaysia, dapat juga visa untuk memasuki Malaysia, huhuhu... Itu yang saya suka. Kumpul cop pasport.

Seterusnya kami ke bawah untuk mengambil beg. Semasa menunggu mengambil beg, Sopek menelefon, menyatakan mereka sampai lambat sikit, kerana mereka masih di Kompleks Imigresen Sungai Tujoh, Brunei, kerana kesesakan. "Ramai orang Brunei mahu ke aMIRIka ke?" tanyaku. Tergelak Sopek. Tidak mengapalah, boleh jalan-jalan sekeliling lapangan terbang.

Setelah beg kami sampai dan diambil, kami melalui lorong kastam, saya sempat semasa menunggu beg tadi memakai sport jacket yang ada logo jata negara. Alhamdulillah, disuruh jalan terus sahaja oleh pegawai kastam berkenaan.



Ok juga Lapangan Terbang Miri ini. Ramai pun ramai, penerbangan pun banyak. Rupa-rupangan lapangan terbang ini merupakan antara hub MASWings iaitu syarikat penerbangan serantau di pulau Borneo ini, juga merupakan anak syarikat MAS. Kemudahan pun banyak dan kedai-kedai seperti kedai telefon, kedai syarikat komunikasi, kedai barangan am, kedai kek lapis Sarawak dan macam-macam lagi. Restoran makanan segera Marry Brown dan kedai makan pun ada di atas iaitu balai berlepas.


Sopek, Syida dan anak-anak tiba kira-kira setengah jam kemudian. Kali terakhir berjumpa adalah semasa kami mengerjakan umrah pada Februari 2013 yang lepas. Masa itu kami berdua, kali ini kami berempat pula. Sekejap je anak-anak kami berkawan.

Sopek membawa kami melalui bandar Miri. Agak besar, dan agak bernyawa. Mungkin kerana warga Brunei datang berbelanja dan Miri ini juga adalah bandar utama industri minyak di Sarawak. Ada juga bekas telaga minyak dijadikan tugu sepanjang perjalanan. Cuma kami tidak melalui Grand Old Lady, iaitu telaga minyak pertama di Malaysia.

Saya meminta untuk menukar wang dari Ringgit Malaysia ke Dollar (atau Ringgit) Brunei. Sopek membawa ke tempat selalu beliau tukar semasa di Miri. Nilai pertukaran yang terbaik pernah saya dapat. Lain kali, kalau hendak ke Brunei melalui Miri, tidak perlu tukar tempat lain, tukar sahaja di Miri. Boleh rujuk resit di bawah sebagai rujukan. Sambil itu, pertama kali saya memperolehi nota BN$ 50.00 selain mendapat juga BN$ 10 sebanyak 5 keping.




Selepas itu, kami singgah ke Masjid an Naim di pekan Lutong, untuk bersolat. Saya dan isteri bersolat jamak Zohor & Asar, manakala Sopek & Syida bersolat Zohor.


Setelah usai bersolat, kami meneruskan perjalanan menuju ke pintu sempadan di Sungai Tujuh. Sebelum tiba di Sungai Tujuh, kami perlu menyeberangi Sungai Baram dengan menggunakan jambatan sejauh kira-kira tidak sampai 1 km. Namun selepas sampai di seberang, ada sebuah plaza tol menunggu dan kami dikenakan tol sebanyak RM10.00. Ya, SEPULUH RINGGIT!!! Inilah tol termahal dengan jambatan yang tidak berapa jauh. Lagi mahal dari Jambatan Pulau Pinang sama ada pertama atau kedua. Itu pun perlu dibayar di kedua-dua hala, tidak seperti Jambatan Pulau Pinang yang dibayar ketika hendak masuk ke pulau sahaja, keluar dari pulau tidak perlu bayar. Paling kasihan, terdapat kampung di seberang sungai ini. Macam manalah penduduk kampung hendak ke Miri ya, kerana setiap kali pergi, perlu bayar RM20.00.




Oh terlupa pula saya, kereta Sarawak di sini kebanyakan bernombor plat QMx yyyy (x adalah abjad dan y adalah nombor) menunjukan kereta dari Miri jika baru dan Mx yyyy Q jika lebih lama. Jika bernombor Q tetapi huruf lain pula, maka ia datang dari bahagian lain di Sarawak. Cuma saya keliru ketika awal-awal Sopek membawa kami ke keretanya. Saya tanya pada Sopek, yang dia bawa kereta dari Selangor ke, kerana plat keretanya bermula dengan B. Dia menjawab, tidak, ini kereta Brunei, di Brunei kalau kereta itu didaftarkan di Bandar Seri Begawan, maka akan bermula dengan B dengan format Bx atau Bxx yyyy, manakala jika didaftarkan di Kuala Belait (bandar terdekat selepas pintu sempadan Sungai Tujoh), maka ia bermula dengan K (dengan format Kx yyyy). Ooo, baru saya faham. Sebagi contoh seperti gambar di bawah.


Menghampiri Kompleks ICQS (Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan) Sungai Tujuh, Miri, Sarawak, di mana ia terletak tidak berapa jauh dari tol tadi, kira-kira 500 meter. Kompleks ini terletak pada pukul 1 (terus tetapi ke kanan sedikit) daripada bulatan selepas tol Sungai Baram. Jika ke pukul 9 (ke kiri) bulatan, menuju ke Kampung Kuala Baram. Ketika kami sampai di kompleks ini, kenderaan mula beratur 150 meter dari kaunter imigresen iaitu dari gambar di atas diambil. Alhamdulillah, belum banyak lagi kenderaan..



Kaunter imigresen di sini sama seperti kaunter imigresen lain di pintu-pintu masuk darat di Malaysia, kaunter pandu lalu. Lapan buah pasport diserahkan kepada pegawai imigresen itu, hehehe. Tidak lama pun, dalam dua setengah minit, selesai semua lapan-lapan pasport diimbas dan dicop. Dapatlah kenangan dapat cop seperti di bawah. Sekarang, debaran memasuki negara yang belum pernah masuk seumur hidup ini. Sebelum itu, satu lagi sekatan, kastam. Nampak lambaian ke belakang, bermakna teruskan perjalanan. Huh, lega... Alah, apa nak takut, bukan ada nak seludup apa pun.



Selepas Kompleks ICQS, terdapat deretan rumah kedai. Sopek kata ini adalah kompleks bebas cukai, di sini banyak menjual arak dan ada rumah urut!!! Dulu ia terletak di luar kawasan bebas cukai, iaitu sebelum kompleks imigresen yang lama. Kini setelah kompleks yang baru siap, ia terletak selepas kompleks, jadi di dalam kawasan bebas cukai. Kemudian, kami melalui kompleks imigresen yang lama, yang betul-betul sebelum sempadan Malaysia-Brunei. Nampak buruk tinggalan bangunan lama ini, bilalah nak dirobohkan. Buat menyemak mata memandang sahaja. Akhirnya selepas tanda selamat jalan, berjata negeri Sarawak ini, maka secara tidak rasmi, kami sudah berada di kawasan Brunei. Tidak rasmi kerana belum menjalani prosedur imigresen lagi.


Seterusnya, setelah seolah-olah bermain zigzag, jalannya sebenarnya lurus, tetapi kena ke kiri dan ke kanan mengikut arahan papan tanda, sampailah kami ke kompleks imigresen Brunei pula. Bangunannya warna putih kekuningan, berbumbung merah (semasa di sini, perasaan penuh teruja, sampai lupa nak tangkap gambar, huhuhu). Kaunter pandu lalu juga, mudah, yang penting, tiada perlu untuk menulis borang imigresen bagai. Sekali lagi lapan buah pasport diserahkan dan kali ini agak lama sedikit, dalam lima ke enam minit, baru selesai. Padanlah sesak je pintu sebelah Brunei ini, huhuhu. 

Seterusnya kami terus ke laluan kastam, hanya lambai sahaja, kerana menggunakan kereta Brunei. Kata Sopek, kalau kereta Malaysia, kalau pertama kali atau permit masuk tamat, perlu berhenti untuk memohon permit masuk di kaunter kastam ini. Permit masuk boleh laku selama tiga bulan, di mana ia boleh digunakan berulang kali. Apabila melepasi kompleks imigresen Sungai Tujoh, Brunei, nah ambil, penuh kereta ingin keluar dari Brunei. Sejauh 1.5 km pula tu (jalan selepas imigresen Brunei ini dari Malaysia hanya selorong sehala, sebab tu nampak macam jauh). Tapi memang banyak lah yang hendak ke Miri atau orang Brunei kata aMIRIka.



Papan tanda pertama yang dijumpai selepas pintu sempadan adalah seperti gambar di atas, "BERBANGGALAH MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU", di dalam tulisan jawi dan rumi. Amat bangga dengan papan tanda ini.


Selepas itu kami meneruskan perjalanan sehingga kira-kira tujuh kilometer dari kompleks imigresen, terdapat satu tol yang agak ringkas binaannya. Inilah Plaza Tol Sungai Rasau. Ingat pula dengan Lebuhraya Senai Desaru (SDE) di Johor. Dengan jalan selorong, pun dikenakan tol. Sudahlah jambatan lebih pendek dan ringkas dari Jambatan Sungai Baram tadi, tol pula hampir sama, cuma murah sedkit, iaitu BN$ 3.00 (+-RM7.80). Kena juga bayar.



Sopek tidak membawa kami terus ke Bandar Seri Begawan yang lagi 130 km, sebaliknya membawa kami berjalan ke Seria, bandar industri petroleum Brunei. Agak besar juga kawasan ini. Bila tengok kuarters kakitangan Shell di sini seperti kuarters JKR atau tentera pada zaman dahulu. Kemudahan agak lengkap, seperti kemudahan sukan dan rekreasi, malah ada kelab khas untuk pegawai-pegawai, macam pentadbiran British pada zaman penjajahan dulu pula. Tidak hairanlah kerana Shell merupakan syarikat Inggeris dan Belanda. Cuma saya agak ralat, gambar Tugu Pengeluaran Ke Sebillion Tong, gambarnya tidak menjadi.

Hadapan ibu pejabat Shell Brunei.

Di tengah-tengah tanah lapang, ada telaga, ada pengepam, memang banyak sekali.

Di Brunei, stesen minyak yang memonopoli pasaran adalah Shell.


Setelah membawa kami berjalan-jalan, Sopek kemudian membawa kami ke rumahnya di Lumut, Sungai Liang, Seria. Mereka menyewa di sebuah rumah rakyat, yang dibina oleh kerajaan Brunei untuk rakyatnya. Rumahnya agak besar, dua tingkat. Lebih menarik, ruang belakangnya agak luas, saya agak boleh menempatkan sebuah gelanggang badminton. Sempat saya bergurau, kalau kongsi empat buah rumah, boleh buat gelanggang tenis, kalau kongsi lapan, boleh buat gelanggang futsal. 


Di rumah mereka tidak berapa lama, sejam kemudian, kami keluar semula. Kami singgah dahulu di Masjid Kampung Lumut, kerana Sopek dan Syida perlu menunaikan Asar. Saya dan isteri tidak perlu kerana sudah jamak di Lutong, Miri tadi.

Selepas selesai bersolat, Sopek membawa kami berjalan-jalan. Sempatlah dia menunjukan tempat beliau bertugas. Seterusnya, kami terus dibawa ke Jerudong. Rupa-rupanya kami dibawa untuk makan di Restoran Aminah Arief di Sengkurong. Isteri saya membuka menu dan terus memesan ambuyat dan disokong oleh Sopek dan Syida. Cheh, reti ke dia makan? Saya pun tak pernah makan ambuyat ni. Selain tu pesan makanan lain juga. Rupa-rupanya Sopek dan Syida ni tak makan ambuyat, tapi kenapa menyuruh kami. Apa punya tuan rumah la... Rugi woo tak cuba...

Ambuyat ini merupakan tepung sagu yang dilikatkan. Cuma saya tiada idea nak makan macam mana. Cuma pernah lihat di televisyen, kalai nak makan, kena pusing-pusing ambuyat ini dengan sebatang kayu seperti kayu sepit cuma tidak berpisah (seperti kayu ayam percik). Rupa-rupanya makan ambuyat ini macam makan nasi. Risau juga takut tak habis ambuyat yang dihidangkan. Paling sedap, ambuyat ini dimakan bersama sambal seperti sambal belacan tetapi agak cair yang dicampurkan binjai dan tempoyak. Huh, orang Brunei makan tempoyak juga ya. Perkhhh, memang sedap. Saya makan macam orang Malaysia makan nasi, ambuyat yang telah digulungkan di kayu, dan cecahkan pada kuah, atau tuangkan kuah pada ambuyat itu. Sambil tu saya, saya lihat di meja sebelah, orang Brunei makan ambuyat. Huh, memang hebat, mereka pusingkan kayu tu tanpa pusingkan tangan, cukup guna jari je, ambuyatnya pula melekat cantik, tak macam kami punya. Mereka makan macam orang cina makan (bukan Malaysia) makan nasi, iaitu makan ambuyat asing dan lauk asing. Ooo, macam tu.


Selepas selesai, masa pun menunjukan pukul 18:00 (6:00 petang), nampak seperti sudah pukul 19:00 (7:00 malam). Kami terus ke Kiulap, untuk ke hotel kami. Sopek sekeluarga juga menempah hotel, semata-mata hendak menemani kami, huhuhu, rasa terharu kami. Jam 18:45 (6:45 petang), kami pun sampai ke hotel kami, Palm Garden Hotel, di kawasan Kiulap, tidak berapa jauh dari Q-Lap Mall dan Masjid Jame 'Asr Hasanil Bolkiah.



Prosedur daftar masuk amat mudah, saya cuma berikan voucer Agoda, dan itu sahaja, kunci diberikan. Bilik kami dan keluarga Sopek sebelah menyebelah sahaja. Namun, lif pula rosak. Nasib baik bilik kami di tingkat 1. Satu lagi baru perasan, hotel ini hanya ada WiFi di lobi sahaja. Di bilik hanya ada LAN sahaja (bermakna perlu ada kabel Ethernet). Saya memang bawa netbook dan kabel, cuma kalau nak layari internet menggunakan telefon pintar bagaimana pula? Sudahlah saya tidak membeli kad SIM Brunei. Dengan murah hati, Sopek membuka tethering telefonnya dan dapatlah kami melayari internet, Facebook dan WhatsApp, walaupun asalnya saya ingin membuka perayauan data yang hanya RM36.00 sehari jika menggunakan isyarat DST.

Di Brunei ini terdapat dua penyedia perkhidmatan komunikasi iaitu b-mobile dan DST. Disebabkan pek permulaan prabayar Yes (b-mobile) dan Easi (DST) berharga BN$30.00 (+- RM78.00) setiap satu, saya rasa tidak berbaloi untuk mendapatkan pek ini dan rela menggunakan perayauan antarabangsa.


Hotel kami agak selesa, walau hanya bertaraf 3 bintang atau hotel kelas perniagaan sahaja. Tapi kalau dikira dengan harga di Malaysia, agak mahal. Hotel ini saya dapatkan di Agoda, pada harga BN$70.00 (+-RM 182.00) (dan selepas cukai 7% + 10% perkhidmatan, BN$ 83.00 (+- RM 216.32)). Namun ia gak murah di Brunei, dan kira dekat juga dengan pusat bandar (perlu menaiki kenderaan). Bilik saya ini asalnya berkunci elektronik meggunakan kad. Tetapi alatnya pula rosak dan terpaksa memakai secara kunci manual.


Tidak lama kemudian, rakan saya, Nams Najihin, menefon saya bertanyakan saya sudah sampai, dan memberitahu bahawa dia akan mengambil saya untuk berjalan-jalan di sekitar Bandar Seri Begawan (BSB) pada jam 20:30 (8:30 malam). Saya pun bersiap , tetapi saya hanya seorang, kerana Sopek dan Syida ingin membawa isteri dan anak saya berjalan-jalan juga. Saya tidak mahu menghampakan Nams Najihin sebenarnya, maklumlah kami ni masuk ke kawasannya.

Nams Najihin pun sampai dan membawa saya melawat Masjid Jame 'Asr Hasanil Bolkiah. Masjid ini mempunyai kubah emas, berjumlah 23 buah kubah semuanya. Masjid ini dibina sempena pemerintahan 30 tahun Sultan Hasanal Bolkiah, iaitu pemerintah sekarang. Ruangnya agak besar, dan sempat juga saya ke ruang solat di sebelah dalam. Sejuk kerana pendingin hawa sedang dipasang. Memang cantik permandangan ruang solat dan juga keseluruhan masjid ini.


Gambar saya dengan Nams Najihin.


Seterusnya, saya dibawa ke pusat bandar BSB pula. Sambil saya bertanyakan latar belakang Nams Najihin, rupanya beliau ini seorang dari suku kaum Dusun yang dulunya bukan Islam dan semasa kecil, beliau masuk Islam bersama-sama semua keluarganya. Beliau telah menunaikan haji pada tahun 2011 tidak silap saya. Banyak juga latar belakang Nams yang saya dapat tahu.

Kami sampai di pusat bandar dan berhenti di hadapan Masjid Sultan Omar Ali Saifuddien (ayahanda Sultan Hasanal Bolkiah), iaitu masjid lama BSB dan marcu tanda utama BSB. Di sekitar masjid ini juga terdapat padang Taman Haji Sir Muda Omar Ali Saifuddien yang menjadi tempat utama majlis rasmi kerajaan, bangunan kerajaan dan juga Bangunan Alat-lat Kebesaran Diraja (Royal Regalia) (sayangnya saya sampai waktu malam, kebanyakan tempat ini sudah ditutup). 


Sempatlah saya menangkap gambar sekitar masjid ini. Kami berkesempatan masuk ke dalam Masjid Sultan Omar Ali Saifuddien, cuma kami tidak dibenarkan mengambil gambar.



Seterusnya kami ke Tebingan (Waterfront) dan melihat dari sini, Kampung Air di seberang sungai. pusat bandar BSB ini agak lengang. Banyak juga promosi pihak kerajaan agar dapat menghidupkan pusat bandar BSB ini, namun kata Nams Najihin, kebanyakan orang lebih suka pergi ke Gadong. 



Kami sempat juga ke Gadong. Di sini merupakan pusat komersil utama, di mana, penduduk Brunei membeli barang keperluan di sini, dari alat elektrik, barang runcit, barang keperluan harian dan sebagainya. Pada waktu malam, ada pula pasar malam. Memang meriah di sini. Memang pusat tumpuan utama, malah satu-satunya restoran McDonald's di Brunei dibuka di sini. Siap dengan tulisan jawi lagi. Ingat nak berhenti di sini, tapi cari punya cari, tidak jumpa tempat parkir di kawasan pusat membeli belah Gadong. Kereta di sini boleh dijumpai jenama yang tiada di Malaysia. Kereta mewah jangan katalah, Ferarri, Lamborghini, Maseratti adalah antaranya. Tapi paling bangga, banyak juga kereta Proton di sini. Jadi jangan kata orang Brunei tidak pandang kereta buatan Malaysia, malah mereka penyokong kuat, walaupun mereka mampu membeli kereta mewah.


Nams kemudian membawa saya melawat Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei yang baru siap pengubahsuaian naik tarafnya. Dulu katanya, lapangan terbang ni hanya setingkat, macam LCCT, katanya (dululah, sekarang LCCT pun dua tingkat kalau dikira di sebelah antarabangsa). Sekarang dah besar, semegah nama Brunei. Paling saya suka, tulisan jawi. Ingat saya semasa kecil, semasa Lapangan Terbang Antarabangsa Subang dahulu, terutama di Terminal 1 Antarabangsa (sudah tiada sekarang ini, telah dirobohkan), terdapat tulisan jawi seperti ini. Sewajarnya KLIA, KLIA2 dan lain-lain lapangan terbang perlu mendaulatkan tulisan jawi terutama Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kota Bahru, Kelantan dan Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Ismail, Senai, Johor Bahru, Johor.




Selepas itu, kami ke Pusat Komesil Jaya Setia di Berakas untuk ke Megamall. Tujuannya hendak makan, tetapi tiada macam tiada tempat sesuai. Namun saya sempat tangkap gambar kedai The Coffee Beans & Tea Leaf di sini. Namanya di dalam jawi tertulis "Biji kopi dan Daun Teh", bahasa Melayu tu. Bangga-bangga...



Nams mmebawa saya ke restoran yang tidak jauh di situ, untuk makan nasi katok dan milo ais gergasi. Nasi ini ringkas sahaja, nasi, ayam goreng dan sedikit sambal. Nasi ini biasa dijual waktu malam, namun waktu siang pun ada. Biasa dijual pada harga BN$1.00 (+- RM2.60) sahaja. Kira murah taraf Brunei la. Nasi katok ni cerita asalnya dijual dari pintu ke pintu pada waktu malam, maklumlah pada waktu itu, malamnya lebih awal kerana Brunei ini tiada orang sunyi, maka tiada kehidupan malam, tidak seperti sekarang. Penjual mengetuk pintu, dan sebab itu dipanggil nasi katok. Katok dalam loghat Brunei bermasuk ketuk. Kira di Malaysia setaraf burger la.



Kemudian kami setelah selesai makan, saya dibawa pusing-pusing di beberapa tempat seperti Stadium Negara Hasanal Bolkiah dan Jabatan Perdana Menteri. Di tepi-tepi jalan, banyak papan tanda zikir, mengingatkan pengguna jalan raya untuk berzikir.



Destinasi terakhir adalah ke Istana Nurul Iman. Cuma nasib tidak menyebelahi saya, ketika sampai di sana, hujan pula turun amat lebat. Istana ini merupakan rumah terbesar di dunia, dengan 1788 buah bilik yang bukan kecil di dalamnya. Istana ini adalah kediaman bersemayamnya Sultan Hasanal Bokiah dan kerabat diraja Brunei (di Brunei dipanggil orang bukit). Tidak mengapalah, ini menyebabkan saya mahu ke Brunei lagi selepas ini, insya Allah.


Akhirnya pada jam 22:45 (10:45 malam) Nams menghantar saya pulang. Terima kasih Nams kerana sudi jadi pemandu pelancong saya pada malam itu. Kalau datang ke KL, bagitahulah awal-awal, saya bawa jalan-jalan pula. 

Saya pulang ke bilik, namun bilik berkunci. Saya memang tidak membawa kunci kerana saya keluar dahulu. Kunci pun satu sahaja. Lalu saya mengetuk pintu.  Lama juga saya mengetuk pintu, dekat sepuluh minit. Asalnya saya ingatkan belum balik lagi. Bila saya lihat ke bawah, kereta Sopek ada. Jadi saya ketuk pintu Sopek, ada orangnya. Saya minta Opek call bilik, namun tiada jawapan. Lalu saya ke bawah minta bantuan staf hotel. Namun kunci tidak boleh buka. Saya ketuk lagi, dan baru isteri saya buka. Huh, bikin risau sahaja. Ingat apa-apa terjadi, rupanya tidur mati. Penat sangat sampai tak sedar dunia.

Setelah semua selesai, kami pun tidur. Esok ada perjalanan jauh lagi.

... Akan bersambung ke Hari 3.


Atau ingin melihat:


If want to read in English: 

  • Day 1 (this part), 
  • Day 2
  • Day 3, 
  • Day 4, 
  • Day 5 or 
  • itinerary.

Selasa, 15 April 2014

Hari 1 (Brunei & Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia (melalui Miri, Sarawak, Malaysia & Labuan, Malaysia) - 21 hingga 25 Mac 2014) - Perjalanan ke Salak Tinggi.

Jika mahu lihat: 



If want to read in English: 

  • Day 1 (this part), 
  • Day 2
  • Day 3, 
  • Day 4, 
  • Day 5 or 
  • itinerary.




Persediaan Awal.


Saya mula memikirkan percutian ini ketika mengerjakan haji lagi. Anak sulung saya mula bersekolah pada tahun 2014, jadi kalau hendak bercuti, perlu dalam masa cuti sekolah. Lagipun saya belum pernah menjejakkan ke Brunei dan Labuan dan sudah lama tidak menjejakan kaki di Sarawak dan Sabah. Dalam masa umur dah nak masuk 34 tahun ni, saya masih belum melengkapkan kesemua negeri dan wilayah di dalam Malaysia serta negara yang bersempadan dengan Malaysia. Kiranya, matlamat peribadi, jika selesai percutian ala kembara ini, maka lengkap semua negeri/wilayah di dalam Malaysia (sekiranya tiada negeri/wilayah tambahan selepas ini) dan negera yang bersempadan daratan dengan Malaysia telah saya jejaki. Kalau dalam ASEAN, bermakna akan menjadi lima dari sepuluh negara yang telah saya jejaki.   

Setelah kepastian tentang tarikh cuti sekolah bagi tahun 2014 diperolehi pada awal percutian keluarga saya di Shanghai, China, pada bulan November 2014, saya mula gatal-gatal melayari laman web MAS (Malaysia Airlines) , Air Asia dan Malindo Air untuk melihat harga tiket-tiket bagi penerbangan trip kami ini. Perancangan saya adalah untuk menaiki kapal terbang ke Miri kemudian memasuki Brunei melalui Sungai Tujuh, Miri. Selepas itu, menaiki feri dari Muara, Brunei ke Labuan dan kemudian ke Kota Kinabalu (KK). Akhirnya dari KK, kami pulang ke KL menaiki kapal terbang. Mungkin ada perubahan jika berlaku beberapa perkara seperti harga tiket dan sebagainya.

Pilihan utama untuk penerbangan sudah pastinya MAS kerana kemudahan yang ada seperti pelepasan di KLIA dengan menggunakan jambatan udara, daftar masuk yang cekap, ada disediakan makanan, selimut (atas permintaan) dan jika pesawat baru, ada kemudahan hiburan berskrin individu. Paling penting, layanan kru kabin yang paling mesra penumpang serta berdasar pengalaman, pengendalian pesawat oleh juruterbang yang amat baik dan lembut berbanding pengendalian juruterbang pesawat pengendali yang lain.

Kebetulan pada 02 Disember 2014, saya melihat tambang MAS adalah yang terbaik dan termurah pada masa itu berbanding Air Asia. Dengan harga RM600.00 dengan khidmat penuh, saya tidak teragak-agak untuk menempah dan membayarnya. Kira tiada pandang belakang atau berpatah balik dengan keputusan untuk bercuti kali ini.


Esoknya, saya lihat untuk penerbangan KK ke KL pula. MAS memberikan harga termurah, Malindo Air hanya berbeza RM39.00, lagipun kami belum merasai penerbangan Malindo Air menggunakan pesawat Boeing 737-800ER. Sebelum ini saya pernah merasai khidmat Malindo Air dengan pesawat ATR72-500 ke Kuala Terengganu sahaja. Bolehlah pula merasai pesawat lain pula, boleh jadi tanda aras dalam pemilihan akan datang, kerana jika saya sudah merasai kesemua kapal terbang domestik berjadual kecuali Berjaya Air. Jadi, saya pun menempah dan membayar tempahan ini.



Sahabat saya Sopiee (id facebook: Sani Sofiee) yang saya kenali sejak bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Kuala Lumpur (TIKL) berkata beliau akan menunggu di Lapangan Terbang Miri. Kami di TIKL memanggil beliau dengan Sopek. Isteri Sopek, Syida, merupakan rakan sekelas semasa di TIKL, Matrikulasi UPM dan rakan sekursus (juga beberapa kali rakan sekuliah) di UPM. Malah ambil periksa memasuki perkhdimatan PTD pun sama, huhuhu...


Oleh kerana sebelumnya saya telah berjanji dengan sahabat FB saya Nams Najihin (id Facebook Nams Najihin) untuk bersama, jadi terpaksa saya berhubung dengan beliau untuk menemani saya di Brunei. Tapi saya kata, boleh berjumpa di Bandar Seri Begawan, bawa saya jalan-jalan.

Asalnya memang Sopek hendak bawa kami tetapi selepas segala itinerary ditempah, beliau kata semasa kami ke sana, beliau mahu bercuti di Turki. Jadi saya mohon pertolongan Najihin. Alih-alih, Sopek sekeluarga awalkan percutian mereka ke Turki. Jadi perancangan kembali ke asal.

Oleh kerana saya risau tiada penginapan tiada di sana, maka saya ke AgodaBooking.com, Hotels.com dan Asiarooms untik mencari hotel. Akhirnya saya menempah di Agoda untuk menempah Palm Garden Hotel, disebabkan ia nampak baru dan kemudahan yang baik serta dekat dengan kawasan tarikan. 



Pada 22 Februari, saya menerima pula emel dari Malindo Airmengatakan penerbangan saya dari KK ke KL dijadual semua ke 11:05 pagi dari asalnya 10:15 pagi. Tidak mengapalah, hari itu pun saya bercuti. Tidak perlu tergesa-gesa.


Pada 17 Mac 2014 (Isnin), saya telah menukar Brunei Dollar atau dalam bahasa Melayu Ringgit Brunei (BND) $100.00 dengan nilai RM261.00, di pengurup wang kebiasaan saya iaitu di Akbar Money Changer Sdn Bhd (di hadapan stesen LRT (Aliran Kelana Jaya) Masjid Jamek dan Bank Muamalat). Saya lihat kadar tukarannya adalah BND $1.00 = RM2.63 (jualan) & RM2.54 (belian). Ingat jika kita nak tukar RM ke wang asing, lihat nilai jualan. Dapatlah 5 keping nota BND $1.00 versi lama, 5 keing nota BND $1.00 versi baru & 9 keping BND $10.00 versi baru. Boleh lihat gambarajah wang BND di bawah.


BND $1.00 (versi 1996) (masih guna) = +- RM 2.60

BND $1.00 (versi 2011) = +- RM 2.60

BND $10.00 (versi 2011) = +- RM 26.00


Saya google feri dari Serasa, Muara ke Labuan dan antara keputusannya saya klik laman web PKL Jaya Sdn Bhd yang mengendalikan feri RORO (Roll On Rool Off, senang cerita yang bawa kenderaan) MV Shuttle Hope. Jadi oleh kerana ini sahaja yang boleh terima tempahan, maka saya tempahlah feri ini. Tempahan melalui borang seperti di bawah dan borang ini perlu diemel atau difaks kepada pihak PKL Jaya Sdn Bhd. Kebetulan feri ini adalah feri paling lambat berlepas dari Terminal Feri Serasa iaitu pukul 09:00 pagi (sebelum tu ada feri penumpang pukul 07:00 pagi dan 08:00 pagi), kira rezekilah. Setelah hantar emel pada 18 Mac 2014, keesokannya saya terima jawapan tempahan diterima. Jadi kena asingkan B$46.00 sahaja untuk belanja feri tersebut.



Pada 18 Mac 2014 juga saya cuba menelefon beberapa syarikat feri di Labuan, untuk menempah tiket feri dari Labuan ke Kota Kinabalu, tapi saya diberitahu tiket perlu dibeli di kaunter. Saya menghantar mesej kepada Sopek melalui app WhatsApp untuk memohon bantuan. Sopek menghubungi bekas rakan sekerjanya di Labuan, iaitu Hishamuddin (id Facebook Dato Dino) untuk belikan. Saya minta juga butiran perhubungan Hishamuddin atau lebih senang  dipanggil Dino dari Sopek untuk berurusan terus dengan Dino agar tidak mengganggu kerja Sopek. Alhamdulillah, tiket-tiket berkenaan telah selamat dibeli. Terima kasih saya ucapkan kepada Sopek dan Dino.


Pagi-pagi Khamis, pada jam 08:30 pagi, saya pun segera membuat daftar masuk bagi penerbangan MAS saya di dalam web daftar masuk MAS. Perkhidmatan ini hanya boleh dibuat dalam tempoh 48 jam sehingga 4 jam sebelum masa penerbangan berlepas. Alhamdulillah, selesai dan cuma tinggal nak drop in beg sahaja di kaunter drop in di KLIA nanti. Saya pun mencetak pas pelepasan kami untuk kegunaan pelepasan nanti.


Bila saya semak, permohonan cuti saya sudah lulus. Selepas itu, kebetulan permohonan cuti tanpa rekod selama 2 hari, kerana telah bertugas pada hari Sabtu dan Ahad, pun telah diluluskan juga. Saya bertemu dengan ketua kerani bagi hal sumber manusia bahagian saya untuk menukarkan cuti biasa kepada cuti tanpa rekod. Dapat simpan cuti tahunan. Alhamdulillah.

21 Mac 2014 (Jumaat)


Perjalanan dimulakan pada jam 19:00 (7:00 malam), iaitu sebelum Maghrib. Bukan tidak mahu Maghrib dahulu, tetapi saya berniat untuk solat secara jamak qasar dengan Isyak di KL Sentral. Lagipun jika bertolak lewat, risau kita tergesa-gesa. Kami menunggu bas RapidKL laluan T320 di perhentian bas untuk ke stesen LRT Sri Rampai. Harga tambang pun cuma RM2.00 sahaja (RM1.00 seorang, kanak-kanak tidak perlu bayar). Tidak lama juga menunggu, 15 minit, dah sampai bas tersebut. Perjalanan ke stesen LRT cuma ambil masa 15 minit juga.




Seterusnya kami bertukar mod pengangkutan kepada LRT RapidKL pula. Laluan di stesen LRT Sri Rampai ini adalah Laluan Kelana Jaya, yang akan melalui stesen KL Sentral tanpa perlu bertukar laluan lain. Harga tiket pula adalah RM2.30 bagi seorang dewasa (bermakna RM4.60 semuanya). Seronok anak-anak terutama yang kecil ini, apabila menaiki bas dan LRT.


Sampai di KL Sentral, bersolat dahulu di surau KL Sentral. Semasa ini agak ramai, tapi dapat juga kami bersolat dalam masa 10 minit. KL Sentral ini memang besar, cuma saya agak ralat, walaupun empunyanya Suasana Sentral (pemegang sahamnya adalah MRCBKTMB dan AZRB yang semuanya syarikat bumiputera (kecuali KTMB yang merupakan syarikat kaitan kerajaan) perlu buat sebuah masjid di kompleks KL Sentral ini, jangan hanya melihat komersil sahaja.

Selesai solat, kami beratur untuk membeli tiket KTM Komuter untuk ke Nilai. Bila sampai giliran kami, tiba-tiba mesin buat hal pula. Nasib baik petugas KTMB yang peka dan membawa saya terus ke kaunter tiket tanpa perlu beratur. Mungkin dilihat kami ini membawa anak kecil. Sudahlah tu, anak sulung kami sepatutnya kena bayar kerana berusia lebih 4 tahun, tidak perlu dibayar. Syukur. Harga tiket dari KL Sentral ke Nilai adalah RM4.70 seorang, bermakna perjalanan ini tambangnya RM9.40.
  

Seterusnya kami terus turun ke platform untuk menunggu tren sampai. Anak sulung saya menanyakan kenapa di platform ini panas, tiada penghawa dingin ke? Saya kata, platform memang tiada penghawa dingin. Namun di hati saya yang terbuku sekian lama berkata, jika di stesen lain bolehlah tiada pendingin hawa kerana ia boleh dikira terbuka. Di KL Sentral ini sudah jadi seperti stesen bawah tanah, jadi perlulah ada pendingin hawa. Suasana sini memang panas. Jadi pihak KTMB (selaku penyedia pengangkutan dan pemilik aset) atau Suasana Sentral (selaku pihak pengurusan hartanah KL Sentral) perlu prihatin dalam hal ini. Lagipun stesen ini sudah berusia lebih 10 tahun, sewajarnya ia perlu diadakan, selaras imej KL Sentral yang gak itu.


Apabila tren sampai, alahai, yang datang tren adalah tren 3 koc versi tahun 2003 buatan Korea tu, bukan tren baru 1Komuter 6 koc buatan China tu. Maka makin sesak lah dalam koc. Kami semua tidak dapat tempat duduk. Penumpang yang duduk seolah-olah tidak perihati dengan isteri dan anak-anak saya dengan tidak mahu memberikan tempat duduk. Maka berdirilah kami sehingga stesen Kajang (kira-kira 45 minit jugalah). Sampai duduk di atas lantai terus tertidur anak sulung saya. Anak kecil kami pula tertidur di atas dokongan ibunya (apabila saya mahu dokong dia, dia menangis mahukan ibunya mendokongnya). Selepas stesen Kajang, barulah kami semua dapat duduk. Di dalam tren, dapat diperhatikan, keadaan kawasan Kajang yang agak meriah, kerana di dalam tempoh berkempen Pilihanraya Kecil N25 Kajang yang akan berlangsung lagi 2 hari lagi.



Akhirnya pada jam 21:30 (9:30 malam), kami semua sampai di stesen KTM Komuter Nilai setelah perjalanan mengambil masa sejam sepuluh minit. Di situ kami menunggu Kak Ija, kakak kepada isteri saya yang duduk di Bandar Baru Salak Tinggi. Kami menunggu di stesen bas pekan Nilai lama, di mana di situ terdapat sebuah pasaraya Mydin. Sempat juga saya beli beberapa barang yang perlu untuk perjalanan kali ini.


Selepas 25 minit, maka sampailah Kak Ija dengan Abang Azhar (suaminya) bersama-sama anak-anak mereka dengan kereta mereka. Kami membawa mereka ke kedai makanan Thailand di pekan Salak, di mana saya sekeluarga selalu makan jika berada di kawasan itu. Kali terakhir ke sini, ketika saya dan isteri pulang dari mengerjakan haji (seperti dinyatakan juga di dalam kisah saya sekeluarga ke Betong). Kedai ini terletak di simpang lampu isyarat ke Kampung Jijan, betul-betul di hujung pekan Jijan jika dari Nilai. Jika dari Sepang atau Litar F1 Sepang, ia adalah sebelum masuk pekan Salak. Memang sedap. Cuba Tomyam Pok Tek (seafood, siap ada ikan, udang galah & ketam) dan Tauhu Ladna. Harga pun tiada mahal sangat.

Selepas kenyang, kami pun ke rumah Kak Ija untuk beradu. Esok nak berjalan jauh, lagipun kena datang ke KLIA awal pagi kerana penerbangan pada jam 08:30 pagi. Selewat-lewatnya pukul 07:00 dah kena ada.

Akan bersambung ke Hari 2.


Atau ingin melihat:


If want to read in English: 

  • Day 1 (this part), 
  • Day 2
  • Day 3, 
  • Day 4, 
  • Day 5 or 
  • itinerary.

Ahad, 13 April 2014

Hari 3 (Batam, Indonesia - 07 hingga 09 Mac 2014) - Terbang Pulang ke Subang.

Sambungan dari Hari 2.

Jika mahu lihat: Hari 1.

If want to read in English: 





09 Mac 2014 (Ahad)

Saya tersedar pada jam 05:00 pagi. Selang 5 minit kemudian, kedengaran sayup-sayup suara azan. Terus saya menunaikan kewajipan solat Subuh di dalam hotel sahaja. Memandangkan penerbangan saya adalah pada pukul 11:10 pagi, maka masih banyak masa. Lagipun saya percaya, banyak premis-premis perniagaan masih tutup. Maka saya sambung melayan menonton televisyen. Sambil-sambil itu, melayari internet di hotel ini, memandang ia menawarkan WiFi percuma. Dapat saya ikuti Facebook dan WhatsApp saya, yang mana topik utama saya perhatikan adalah mengenai kehilangan MH370. Menonton TV pun saya, beritanya terutama TV berita menumpukan berita kehilangan MH370. Malah saya lihat, skop berita TV One dan MetroTV ini seolah-olah menjadi akhbar tabloid, mensensasikan cerita MH370, sehingga memaparkan kononnya rakaman kota hitamnya disiarkan (kemudian diketahui bahawa rakaman itu adalah rakaman kota hitam tragedi terhempasnya Adam Air tahun 2009 yang lepas). Harap media Malaysia tidak terikut-ikut dan lebih berdisiplin dalam skop beritanya. 



Memandangkan saya masih belum bersarapan, pada pukul 07:00 pagi, saya pun keluar memerhatikan sekitar hotel. Waima warong pun belum buka lagi. Nampak gaya berlaparlah saya.



Memandangkan perut saya mula ber"nyanyi", maka pukul 08:00 pagi, saya mengambil keputusan untuk mendaftar keluar. Mudah dan cepat sahaja urusannya. Terus saya berjalan keluar, secara automatik, ada seorang lelaki yang duduk di bawah pokok memanggil saya. Saya menggangukkan kepala saya dan terus dia berlari mengambil keretanya. Sebelum masuk ke dalam kereta "sapu"nya, saya menanyakan berapa tambangnya ke bandara (istilah Indonesia bagi lapangan terbang). Beliau berkata Rp80ribu (+- RM24.00). Dalam hati saya berkata agak mahal bagi kereta "sapu" untuk perjalanan hampir 20 km selama kira-kira setengah jam. Saya cuba tawar menawar, pelbagai alasan diberikan, namun pasal saya tidak sabar untuk ke lapangan terbang dan meninggalkan Batam yang kurang menarik ini (rasa tidak adil diluahkan, asalnya saya berniat untuk berjalan-jalan lebih banyak tempat, tapi hati saya seperti tidak selesa dengan karenah orang-orang di Batam ini).



Di dalam perjalanan, pemandu kereta ini mengagak saya ini datang dari Jakarta. Biar betul, lengkok bahasa saya memang cuba meniru lenggok bunyi orang Jakarta, tapi saya tidak sangka orang Indonesia sendiri yang sangka saya orang Jakarta. Sama ke? Tidak dinafikan, perbendaharaan Bahasa Indonesia ala Jakarta masih ada sedikit di dalam minda saya, tapi saya sendiri tidak sangka perkara itu berlaku. Bermakna, harga yang diberikan itu adalah harga orang Indonesia bukan harga orang Malaysia, huhuhu. Ngak sangkain gue. Lalu saya kata saya mahu pulang ke Kuala Lumpur. Terkejut betul dia. Terkejut ada makna ke?



Sengaja tidak mahu bertanyakan namanya kerana rasa tidak mahu terikat menjadi sahabat, kerana hati ini seperti ralat. Namun rancak juga kami berbual, dari isu MH370, ke jati diri orang Melayu kedua-dua negara, ke pemilihan umum (pilihanraya), ke kisah orang Cina Indonesia dan macam-macam lagi. Dia kata dia berasal dari Padang (bermankna dia orang Minang) dan sudah lebih 20 tahun di Batam. Memang jelas pun Batam sudah tiada identiti bandar Melayu. Semuanya ingin mencari sesuap nasi hasil kemajuan yang pesat di Batam ini. Saya sempat katakan, kalau di Malaysia, Minang ke, Jawa ke, Banjar ke, waima mualaf Cina dikira Melayu (bermakna Melayu di Malaysia adalah bangsa terbuka), bukan seperti istilah suku kaum atau etnik Melayu di Indonesia yang khusus untuk etnik Melayu di Riau (termasuk Kepulauan Riau) dan Jambi. Barulah dia tahu.



Asyik berborak, perjalanan selama lebih sedikit dari 40 minit tidak terasa walaupun dia bawa agak perlahan. Nasib baik saya keluar awal, kalau tidak mahu suruh dia bawa lebih laju dan rasa-rasanya kena caj lebih. Sampai di Bandara Internasional Hang Nadim Batam lebih kurang jam 09:00 pagi, saya serahkan nota Rp100ribu dan ucapan terima kasih kepada beliau, dan Rp20ribu dan sama-sama diberikan. 



Saya tidak terus mendaftar masuk, kerana ada lebih dua jam lagi penerbangan saya. Jadi saya berjalan-jalan sekitar bangunan terminal lapangan terbang ini. Lapangan terbang ini mengingatkan saya dengan Lapangan Terbang Sultan Ismail, Kota Bharu, Kelantan (LTSI). Saiz antaranya lebih kurang sama, cuma lapangan terbang ini berbentuk tegak, berbanding LTSI yang berbentuk L. Satu lagi, ruangan umum lapangan terbang ini tidak tertutup tapi berbumbung (lebih kurang LCCT), bermakna tiada kemudahan pendingin hawa, termasuk papan kenyataan penerbangan seperti gambar di bawah ini. Pintu memisahkan ruang terbuka dengan pengudaraan terbuka dengan ruang tertutup dengan berhawa dingin adalah mulai ruangan daftar masuk hanya diterhadkan kepada pemegang tiket sahaja, dan di pintu ini ada pemeriksaan keselamatan oleh pihak keselamatan lapangan terbang. Selain dari itu, tidak dibenarkan masuk. Kalau sudah daftar masuk, untuk keluar balik, bermakna perlu masuk ke ruangan daftar masuk ini lagi untuk ke balai pelepasan dan melalui pemeriksaan keselamatan kembali. Lain betul sistem di sini. Kalau majoriti tempat saya pernah pergi, daftar masuk termasuk dalam ruangan umum sehingga kawasan pelepasan sahaja. Balai daftar masuk untuk penerbangan domestik dan antarabangsa adalah sama. Tempat orang kita ikutkan sahaja, bukan itu pengalaman yang ingin dicari.

Sebelum saya daftar masuk, lebih baik saya berjalan-jalan dahulu untuk kenal lapangan terbang ini. Ini kali pertama dan kemungkinan kali terakhir saya di sini, nanti ralat pula.  Kalau di Malaysia, ia lebih kelihatan seperti terminal bas ekspress berbanding lapangan terbang. Malah TBS dan Pudu Sentral lebih moden daripada lapangan terbang ini. Orang-orang di sini agak ramai pada pagi ini. Mungkin kerana pagi Ahad, ramai yang mahu kembali ke tempat asal. Terdapat banyak kemudahan di sini. Saya singgah dahulu kedai cenderahati, pasal saya tidak membeli sebarang cenderahati di Batam. Sempat saya beli magnet peti ais, walaupun hanya satu, kerana harganya agak mahal, Rp25ribu (+- RM7.50) bagi sebuah. Harga sebuah di Masjid Sultan di Singapura lebih murah... Membantutkan saya hendak membeli sehelai baju I  Love Batam, kerana harganya Rp50ribu (+- RM15 sehelai).

Seterusnya, kerana perut sudah berbunyi maka saya pun duduk di sebuah kedai nasi padang di sini. Saya memilih daging dendeng bolado (berlada) dan sayur nangka muda sebagai lauk bersama air Sastro Teh Botol sejuk. Lega saya. Walaupun ia terletak di kawasan lapangan terbang, harga makanan saya kesemuanya berharga Rp30ribu (+- RM9.00) sahaja. Alhamdulillah.


Selepas makan, masa menunjukkan pukul 09:50 pagi. Saya terus ke balai daftar masuk untuk melaksanakan proses daftar masuk. Lapangan Terbang Antarabangsa Hang Nadim, Batam (BTH) (istilah di dalam Bahasa Melayu Malaysia) tiada kemudahan untuk membuat daftar masuk secara online (web) atau melalui telefon pintar (mobile), jadi perlu membuat daftar masuk secara manual. Di sini saya puas mencari kaunter daftar masuk FireFly. Puas saya cari tidak jumpa, dari kiri ke kanan. Akhirnya jumpa juga, terletak di hujung paling kanan (jika kita dari pintu masuk balai daftar masuk). Mungkin kerana khidmat FireFly masih baru, kira-kira kurang enam bulan sahaja. Terus saya daftar masuk tanpa daftar masuk bagasi, memandangkan saya hanya bawa beg galas sahaja. Diserahkan pasport untuk pengesahan dan cetakan emel tempahan, namun kerani kaunter daftar masuk kata tidak perlu. Setelah selesai, saya diberikan pas pelepasan.


Selepas itu saya segera menuju ke balai pelepasan. Namun sebelum itu, kita perlu ke kaunter caj perkhidmatan penumpang (saya alih bahasakan mengikut Bahasa Melayu Malaysia, kalau dalam Bahasa Indonesia istilahnya adalah lain, iaitu pelayanan jasa penumpang pesawat udara), atau lebih selalu dikenali sebagai cukai lapangan terbang untuk membayarnya. Pas pelepasan perlu diberikan kepada kerani kaunter dan kita perlu memberi Rp100ribu (+- RM30.00) untuk penerbangan antarabangsa. Jika penerbangan domestik, cajnya hanya Rp30ribu sahaja (+-RM9.00). Caj ini dikenakan kepada semua penumpang tidak kira warganegara Indonesia dan bukan. Untuk membayar caj ini, perlu bayar dengan menggunakan rupiah dan bukan matawang lain seperti juga pengalaman saya di pelabuhan-pelabuhan di Indonesia. Untuk pengetahuan caj ini tidak kira di lapangan terbang atau pelabuhan maritim, ia hanya dibayar ketika mahu berlepas sahaja dan semasa ketibaan tidak perlu membayarnya.

Selepas dibayar, maka saya  mendapat sekeping pelekat (sticker) dan ia dilekatkan pada pas pelepasan saya. Selepas itu, saya menuju ke balai berlepas antarabangsa yang terletak di sebelah kiri eskalator. Eskalator ini adalah untuk ke tingkat atas yang mana ia membawa ke balai berlepas domestik.


Sebelum memasuki balai berlepas antarabangsa, saya perlu melalui kaunter imigresen untuk prosedur imigresen. Alhamdullillah, saya tidak hadapi masalah dan cop diberikan dalam pasport saya. Dapatlah saya cop pasport yang antara tercantik pernah dapat. Kedua-dua cop pasport masuk dan keluar Indonesia di Batam ini agak berbeza berbanding dengan cop di tempat lain seperti cop di Jeti Tanjung Balai Karimun.


Selepas itu, perlu menjalani imbasan beg dan badan sekali lagi, kali ini oleh pihak kastam pula. Dua kali imbas badan di lapangan terbang ini, hebat kastam, siap ada pengimbas badan lagi. Akhirnya, barulah sampai ke balai berlepas atau pintu berlepas. Nampaknya, hanya ada satu sahaja pintu pelepasan dan ia tiada kemudahan jambatan udara seperti gambar di bawah ini. Saya agak, ini kerana hanya baru sekarang lapangan terbang ini mengendalikan penerbangan antarabangsa dan pesawat tersebut hanya pesawat turboprop kecil pula tu iaitu ATR72. Saya lihat, hanya FireFly sahaja pengendali penerbangan antarabangsa di sini dan tidak lama lagi Malindo Air dengan pesawat ATR72nya juga akan ke sini. Nampak gaya, penerbangan domestik lebih untung dapat guna kemudahan jambatan udara.

Ruangan pintu berlepas agak biasa besarnya sebagai mana ruang pintu pelepasan Air Asia X di LCCT yang saya rasai semasa ke Shanghai pada bulan November 2013 yang lepas. Di sini, boleh kita dapat perhatikan aktiviti-aktiviti di kawasan landasan utama dan kawasan laluan teksi serta tempat parkir pesawat-pesawat ini dengan jelasnya. Saya dapat lihat pesawat Garuda Indonesia, CitylLink (anak syarikat Garuda), Lion Air dan lain-lain pesawat mendarat, berlepas dan bergerak di laluan teksi serta pesawat diparkirkan. Juga, kenderaan perkhidmatan lapangan terbang lalu lalang serta penumpang-penumpang pesawat kecil berjalan kaki dari dan menuju balai ketibaan.


Nampak saya penerbangan saya bakal tertanggung seketika kerana pada pukul 10:30 pagi, waktu sepatutnya pesawat FireFly dari Subang mendarat (berdasarkan maklumat di papan kenyataan ketibaan pesawat di balai umum lapangan terbang tadi) belum sampai lagi. Sepuluh minit kemudian baru saya perasan, pesawat berwarna oren putih mendapat di landasan utama. Nampak dilihat kemudian kapal terbang ini parkir agak jauh dari pintu berlepas dan penumpang-penumpang dari Subang keluar berjalan menuju ke balai ketibaan. Akhirnya lima belas minit kemudian, kami penumpang-penumpang FY3426 boleh bergerak menuju ke pesawat.


Apabila saya disapa oleh pramugari FireFly, hati saya gembira kerana mendapat layanan Malaysia (Malaysia Hospitality) yang mesra dan ikhlas. Malah tidak marah dan tergelak, apabila saya sempat mengambil gambar di bawah ini. Setelah semua penumpang mengambil tempat dan bersedia untuk berlepas, maka pada jam 11:25 pagi pesawat ini berlepas dengan lancarnya.


Saya mendapat tempat duduk di tepi tingkap. Dapat saya perhatikan keadaan muka bumi Batam, timur Singapura, Johor, Melaka,Negeri Sembilan, Selangor dan Kuala Lumpur. Ketika memasuki Selangor, keadaan udara agak kelam kerana jerebu melanda bahagian tengah Semenanjung Malaysia. Setelah sejam lima belas minit, pesawat FY3426 melalui ruang udara Kuala Selangor berpusing menuju ke Subang. Ketika ini saya menukar kad SIM iPhone5 saya kembali ke DiGi. Alhamdulillah, 13:50 (1:50 tengahari) waktu Malaysia setelah penerbangan sejam 25 minit, pesawat ATR72 FireFly ini selamat mendarat di Lapangan Terbang Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Subang (LTSAAS). Alhamdulillah, di saat peristiwa menimpa MH370 sibuk diperkatakan, syukur kepada Allah, perjalanan saya menggunakan pengangkutan udara selamat sampai.

Keluar dari pesawat, saya terus ke kaunter imigresen untuk pasport saya diimbas. Oleh kerana saya berada di tengah-tengah (kerana tempat duduk saya agak terhadapan di dalam pesawat, maka saya lewat keluar, kerana pesawat ATR72, pintu masuk dan keluarnya adalah di belakang pesawat), masa saya tidak meminta untuk pegawai imigresen itu untuk mengecop pasport saya. Setelah selesai urusan imigresen, saya terus ke surau kerana sudah masuk waktu dan saya tiada mendaftar bagasi tadi di Batam.

Surau di Terminal Subang Skypark (nama komersil bagi kompleks terminal penumpang LTSAAS) adalah di tingkat atas, apabila keluar dari pintu ketibaan, perlu belok ke kanan, dan mencari eskalator atau tangga kira-kira 30 meter sebelah kanan dan naik. Surau adalah sebelah kiri selepas tandas. Alhamdulillah, saya dapat laksanakan solat jamak qasar Zohor dan Asar, kerana saya masih di luar bermukiman saya, maka saya boleh melaksanakan rukhsah solat lagi.

Setelah selesai, saya sempat melihat dari tingkat atas, pesawat-pesawat termasuk pesawat saya naiki tadi parkir di ruangan parkir. Seterusnya saya terus ke jejantas untuk menyeberangi Jalan Subang - Sungai Buluh untuk ke perhentian bas bagi mengambil bas RapidKL laluan U81 atau U81 (W) untuk ke KL Sentral. Sambil saya berjalan, saya membuat tinjauan lapangan parkir untuk motorsikal. Cuma yang rasmi seakan tiada, tetapi boleh parkir di beberapa kawasan di dalam kawasan parkir kereta. Cuma harga bayaran saya belum tahu. Mungkin bayar, mungkin percuma.

Baru saya sedar, yang perhentiannya bukan di seberang jalan tetapi perlu berjalan kaki 200 meter ke hadapan, iaitu selepas pintu masuk ke ibu pejabat MAS & FireFly. Semasa berjalan, saya terlepas sebuah bas. Tetapi semasa saya hendak tiba di perhentian bas tersebut, saya pandang ke belakang dan sebuah bas U81 kelihatan hampir mahu tiba. Saya berlari dan menahan bas tersebut. Alhamdulillah, ia berhenti dan saya naik. Dengan tambang RM2.50 untuk ke KL Sentral (maaf tiketnya hilang sebelum sempat saya mengambil gambarnya atau mengimbasnya ke bentuk imej digital), maka saya pun dibawa ke KL Sentral.




Sepanjang jalan, tiada sebarang kesesakan lalu lintas, selang 20 minit, bas ini sampai juga di KL Sentral. Saya terus ke tempat parkir skuter saya di parkir motorsikal di Plaza Sentral, dan pada 15:15 (3:15 petang), saya tiba di rumah. Akhirnya tamat kembara saya dengan pelbagai mod pengangkutan saya. Selepas ini, insya Allah boleh ikuti percutian kembara bersama keluarga saya di pulau Borneo pula.

Semoga berjumpa lagi, insya Allah pada nukilan akan datang. Assalamualaikum.


Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...

Ingin melihat:



If want to read in English: