Jumaat, 7 September 2018

Itinerari (Phnom Pehn, Kemboja - 05 September 2018).

• PreJourney;
  • Itinerary (this part);
  • Travel Guide - Phnom Pehn, Cambodia;
  • Journey.

Di pinggir bulatan Tugu Kemerdekaan Kemboja.

Panduan:
 =  Riel Kemboja (KHR), matawang Kemboja. Secara amnya, kadar tukaran:  1000 = RM1.00.
US$ = Dollar Amerika Syarikat (USD), matawang Amerika Syarikat tetapi digunakan di Kemboja. Secara amnya, kadar tukaran: US$1.00 = RM4.20 atau RM1.00 = US$0.24.
Waktu tempatan bagi Kemboja adalah UTC +7 iaitu 1 jam lewat dari waktu Malaysia (UTC +8), contohnya jika Kuala Lumpur pada pukul 4:00 petang, Phnom Pehn adalah pada pukul 3:00 petang.
Persediaan Pra Perjalanan
Bil
Butir
RM
AirAsia: (29 Julai 2018) menempah tiket dari klia2 ke LTA Phnom Pehn (PNH) AK536 (05 September 2018) & dari PNH ke klia2 AK535 (05 September 2018) (RM153.20) + bas shuttle SkyBus (RM17.80) + makanan (RM10.00).
181.00
Menukar wang RM41.00 ke US$10.00 di Merchantrade Giant Taman Permata, Ulu Klang, Selangor pada kadar jualan US$1.00 = RM4.10 pada 14 Ogos 2018.

Daftar masuk dan cetak pas kemasukan penerbangan AK536 & AK535 melalui web pada 22 Ogos 2018.

Hantar emel kepada Kedutaan Malaysia di Phnom Pehn pada 22 Ogos 2018 untuk memaklumkan kehadiran di Phnom Pehn. Juga mengisi borang di sistem eKonsular untuk tujuan yang sama.

Jumlah
RM181.00
Hari 1  - 05 September 2018 (Rabu)
Bil
Butir
Matawang Asing ( @ US$)
RM
Bangun pagi pada pukul 03:45 pagi, segera membersihkan diri dan kemudian bersiap sambil memeriksa beg dan keperluan. Bergerak dengan menunggang motorsikal meninggalkan rumah pada jam 04:10 pagi menuju KL Sentral. Tiba di Brickfields pada pukul 04:22 pagi dan terus segera ke kaunter tiket bas Skybus untuk menebus tempahan tiket bas yang telah dibeli bersama semasa tempahan tiket penerbangan. Bas bergerak meninggalkan KL Sentral pada pukul 04:40 pagi. Dalam perjalanan, saya memeriksa kemudahan pengeluaran wang antarabangsa bagi ATM Maybank dan CIMB saya. Bas tiba di klia2 pada pukul 05:30 pagi.

Terus ke kiosk daftar masuk untuk mencetak pas pelepasan bagi kedua-dua penerbangan, tetapi rupa-rupanya kedua-dua pas pelepasan perlu disahkan dokumennya dahulu. Jadi untuk penerbangan AK536 (KUL-PNH) dahulu, manakala bagi penerbangan AK535 (PNH-KUL) akan dibuat di Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Pehn (PNH) apabila balik nanti. Kemudian, saya melihat dahulu papan kenyataan berlepas, alamak, pintu pelepasan saya adalah P21. Jauh paling hujung di sayap P. Selepas itu, saya mengesahkan pas pelepasan saya, agak ramai tapi kebetulan masa itu kaunter V3 baru dibuka, jadi cepat sedikit. Selepas itu, terus saya melakukan prosedur imigresen dan kastam dan terus ke sayap P untuk pemeriksaan keselamatan. Selepas itu, saya terus solat kerana waktu Subuh sudah masuk. Usai solat, terus ke pintu P21 yang kebetulan dibuka pada masa itu (06:15 pagi).

Masuk ke pasawat (9M-AJI). Penerbangan AK536 bergerak meninggalkan terminal pada pukul 06:40 pagi dan berlepas meninggalkan bumi Sepang pada pukul 06:55 pagi. Dalam penerbangan, saya pun menikmati makanan yang saya tempah. Sepatutnya dalam pesawat ini mempunyai WiFi Rokki, tapi saya tidak boleh menggunakannya, sama ada silap saya atau silap teknikal, tak tahulah. Tidak dapat menikmati pengisian hiburan yang ada di dalamnya yang boleh didapati secara percuma. Borang ketibaan imigresen Kemboja dan borang perisytiharan kastam Kemboja diedarkan di dalam pesawat, jadi saya tulis siap-siap agar mudah urusan apabila tiba di PNH nanti.

Selamat mendarat di PNH pada pukul pada pukul 07:40 pagi waktu Kemboja (selepas ini, waktu adalah waktu Kemboja sehingga dimaklumkan sebaliknya), dan selamat tiba di pintu ketibaan 6 pada pukul 07:45 pagi. Terus ke tingkat bawah untuk urusan imigresen, amat cepat urusannya. Selepas itu, terus melalui pemeriksaan kastam dan sudah tiba di luar yang mana tiada pendingin hawa lagi di landside. Mencari pengurup wang, tetapi dimaklumkan di dalam airside. Rasanya macam tiada sahaja atau terlepas pandang. Jadi, saya terus ke kaunter-kaunter telco untuk kad SIM yang berada tidak jauh dari sebelah kiri pintu ketibaan. Majoriti kaunter-kaunter itu menjual pakej lebih US$5, tidak menjual pakej kurang daripada itu. Hanya Seatel sahaja menjual pakej data sahaja pada US$1/hari. Sesuailah untuk keperluan saya. Kemudian mengeluarkan wang US$100 dari mesin ATM Maybank Kemboja (hendak keluar dominasi lebih kecil tapi tidak boleh). RM420 ditolak dari akaun bank saya untuk tujuan tersebut.
US$1
4.20
Setelah itu, saya keluar dari PNH  dan menunggu bas henti-henti no. 3 di perhentian bas yang terletak sebelah kiri pintu keluar (kira-kira 50 meter). Bas yang pertama sampai, namun tidak dapat menaikinya kerana saya tiada wang Riel (). Paling kecil saya ada US$1 (sekitar 4000) dan tambang bas adalah 1500 sahaja. Jadi saya membeli sebotol Coca-cola daripada penjaja yang berdekatan. Dapatlah wang kecil.
1500
1.50
Menaiki bas henti-henti no. 3 dari PNH ke Pasar Pusat (Central Market - Psar Thmey) Phnom Pehn (kira-kira 45 minit).
1500
1.50
Sampai di Central Market pada pukul 9:15 pagi. Saya berjalan mencari restoran Malaya Café di Preah Chey Chetha St. (118), namun ia tidak buka lagi. Ingat hendak sarapan pagi (ia buka hanya pada pukul 10:30 pagi). Seterusnya saya berjalan-jalan di Central Market. Banyak barangan dijual di situ. Seterusnya saya mencari bank terdekat untuk menukarkan US$100 saya tadi ke dominasi lebih kecil. Dapat menukarnya di ABA Bank yang terletak di tenggara Central Market. Selepas itu saya menukar US$5 ke 20 000 dengan dominasi lebih kecil di hadapan kedai barangan kemas yang berada di sebelah ABA Bank.

Seterusnya saya berjalan untuk mencari perhentian bas untuk laluan no. 2 untuk ke Tugu Kemerdekaan Kemboja. Boleh sahaja untuk berjalan kaki tapi saya hendak simpan tenaga. Menaiki bas di hadapan Agensi Anti Rasuah Kemboja.  (Sudah tiada wang kecil 500, maka bayar menggunakan 2000).
2000
2.00
Sampai di Tugu Kemerdekaan Kemboja selepas 3 perhentian (sebenarnya 2 perhentian sudah boleh sampai tapi saya terlambat membunyikan loceng). Bersiar-siar dari Tugu Kemerdekaan Kemboja dan  Patung Memorial Putera Norodom Sihanouk yang berada di dalam Taman Neak Banh Teuk serta Tugu Kebebasan Kemboja-Vietnam di Taman Wat Botum di sebelahan. Selanjutnya saya ke Taman Istana DiRaja Kemboja. Istana ditutup pada hari tersebut. Seterusnya saya menyusuri tebingan Riverside Sungai Tonle Sap (terdapat beberapa tarikan di sepanjang jalan) sehingga ke Restoran Halal Restaurant (saya berjalan kira-kira 3 kilometer).

Tiba di Halal Restaurant pada pukul 12:00 tengahari. Walaupun kedai ini ada menyediakan makanan Malaysia, saya ingin merasa makanan Kemboja. Saya pesan Amok Daging + Nasi (9500) dan teh jasmine (3000).
12500
12.50
Usai makan, saya bergerak ke Masjid al Serkal dengan menaiki GrabBike. (Kadar adalah kadar pertukaran kad debit BigPay yang digunakan dalam pembayaran Grab Pay).
5200
5.32
Setelah usai solat dan menyerahkan sumbangan jariah kepada masjid, saya berjalan kaki ke hadapan Pusat Kesihatan Ibu dan Anak Kebangsaan (National Maternal and Child Health Center) di Jalan Perancis (France Street), untuk menaiki bas no. 3 bagi ke lapangan terbang PNH. (Sudah tiada wang kecil 500, maka bayar menggunakan 2000).
2000
2.00
Setelah 40 minit perjalanan, dalam pukul 2:00 petang, tiba di PNH. Sebelum masuk ke balai berlepas untuk daftar masuk, saya ke pintu ketibaan untuk membeli aiskrim bersalut coklat Dairy Queen (harga 6200). Bagi melepaskan lelah.
US$1.00 + 2000
6.20
Masuk ke balai berlepas. Hanya boleh mendaftar masuk 2 jam sebelum penerbangan (2:40 petang). Setelah mendaftar masuk, terus ke tingkat atas untuk masuk ke airside dengan melakukan prosedur imigresen dan keselamatan. Selesai prosedur, terus ke pintu 6 untuk menunggu pelepasan. Namun penerbangan AK535 lewat sikit dan hanya masuk ke pesawat pada pukul 5:00 petang dan pesawat 9M-AHX hanya berlepas pada pukul 5:30 petang. Memesan pakej Nasi Kandar + air mineral Pendang + Kacang Tanah Goreng untuk makan di dalam penerbangan.

20.00
Penerbangan AK535 ini tiba di klia2 pada pukul 8:10 malam (waktu Malaysia dan selepas ini menggunakan waktu ini), dan saya terus bergegas ke untuk urusan imigresen dan kastam, seterusnya ke stesen bas klia2. Solat dahulu di surau di situ. Kemudian menaiki bas Skybus untuk ke KL Sentral dan bergerak meninggalkan klia2 pada pukul 9:00 malam. Tiba di di KL Sentral pada pukul 9:50 malam. Terus ke parkir motorsikal untuk pulang ke rumah. Tiba di rumah pada pukul 10:10 malam. (Anggaran penggunaan minyak motorsikal).

2.00
Singgah makan malam bersama keluarga di medan selera berhampiran rumah. Usai makan terus pulang ke rumah pada pukul 10:45 malam.

9.00

KHR 26,700
US$ 2.00
RM247.22

Di Pasar Pusat Phonm Pehn.

Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...