Khamis, 1 Oktober 2015

Kuala Lumpur, Malaysia - 01 Oktober 2015) - Bas Dua Tingkat RapidKL.

Click here if want to read in English version.

01 Oktober 2015 (Khamis)

Assalamualaikum kepada pembaca semua. Kali ini saya mengambil kesempatan dalam keadaan Kuala Lumpur (KL) yang pulih sedikit dari jerebu. Jerebu pada ketika ini umpama biskut Chipsmore, kejap ada, kejap pulih sikit, tidak lama kemudian jerebu balik. Oleh kerana RapidKL iaitu penyedia pengangkutuan awam utama di KL memperkenalkan semula bas dua tingkat (double decker) ke ibu kota Malaysia ini.

Sudah lama juga bandaraya KL ini tidak mempunyai perkhidmatan bas henti-henti dua tingkat. Boleh ketepikan bas ekspres dua tingkat kerana ia adalah bas ekspres dan bas Hop On Hop Off KL (yang saya naikinya sebelum ini), kerana ia lebih kepada untuk perlancongan. 

Saya masih ingat kali terakhir KL mempunyai bas dua tingkat adalah pada tahun 1990 hingga 1991 dengan syarikat Pengangkutan Bas Sri Jaya Sdn Bhd dengan laluan nombor 2 dari Sentul Pasar ke Kota Raya. Saya sentiasa ingin menaikinya terutama balik dari sekolah agama di Sentul Pasar atau dari sekolah biasa di Sentul untuk balik ke rumah. Setiap kali menaikinya, pasti akan menyanyikan lagu iklan makanan ringan "Double Decker". Kemudian ia ditamatkan perkhidmatan selepas tahun 192, atas pelbagai alasan, antaranya rosak akibat terlanggar ranting/dahan pokok, vandalisme, tidak efektif secara kos dan sebagainya. Jadi kembalikah Kuala Lumpur dengan bas setingkatnya.


Kini, bas-bas di Kuala Lumpur dan juga Lembah Klang (KV - Klang Valley) semakin moden, antara termoden di Asia. Pada akhir tahun 2014, RapidKL menyatakan bahawa mereka ingin membawa kembali perkhidmatan bas dua tingkat kembali semula ke KL dan KV, saya amat teruja. Akhirnya bas dua tingkat RapidKL memulakan perkhidmatan di laluan U80 dari Hub Pasar Seni ke Seksyen 2, Shah Alam pada bulan awal bulan September 2016.

Tidak lama kemudian, saya mendapat tahu laluan U30 dari Lebuh Ampang ke Sri Nilam, Ampang menggunakan bas dua tingkat juga walaupun tidak semua bas-bas laluan tersebut adalah dua tingkat. Jadi pada hari ini, saya mencuba bas laluan U30 ini untuk merasai dan merindui kenangan menaiki bas dua tingkat.


Saya menaiki bas ini dari Lebuh Ampang di mana saya menunggu kira-kira 20 minit, setelah tiga buah bas setingkat laluan U30 melepasi perhentian ini. Apabila bas dua tingkat ini sampai, saya menaikinya dan meminta untuk ke Ampang Park (kerana saya kebetulan ingin memeriksa kadar pertukaran wang asing kerana saya akan ke Macau, Hong Kong dan Wilayah Guangdong (yang terdapat bandaraya Shenzhen dan Guangzhou), China pada awal November 2015 nanti. Lagipun ia hanya berada dalam zon yang sama iaitu zon 1, jadi harga tiket cuma RM1.00 sahaja. Jika saya lajak ke Amp Walk yang ke hadapan sedikit, sudah masuk zon 2, jadi perlu bayar tambang 2 zon (RM1.50).


Bas ini menggunakan badan bas dan enjin dari pembuat bas dari United Kingdom (UK), Alexander Dennis atau biasa dipanggil jenama Dennis sahaja. Memang kebanyakan bas dua tingkat di bandaraya London merupakan dari jenama Dennis. Bas ini memang dibina di sana (CBU - complete built unit) dan dibawa terus ke Malaysia, tapi hanya beberapa unit awal, namun terdapat perjanjian untuk membina unit-unit seterusnya di Malaysia melalui kaedah CKD (complete knock down - komponen-komponen yang terpisah dipasang kemudiannya di kilang Malaysia).


Mungkin kerana bas baru, tapi bagi saya bas ini paling selesa berbanding bas-bas setingkat dari jenama lain (MAN, Scania, Mercedes Benz, Volvo dan beberapa jenama China bagi bas bersaiz midi) yang dikendalikan oleh RapidKL. Terdapat juga bas setingkat berjenama Dennis yang dikendalikan RapidKL cuma saya belum merasainya lagi. Suasana apabila masuk pun sudah agak selesa, malah lebih selesa berbanding menaiki bas HOHO KL tempohari.



Saya menaiki tingkat atas bas ini, dan keadaannya memang sesuai. Terdapat 55 buah tempat duduk di tingkat atas, dan tiada penumpang berdiri disediakan di tingkat atas kerana tiada palang disediakan. untuk penumpang yang berdiri berpegang. Ini kerana peraturan oleh pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), tidak membenarkan penumpang berdiri di tingkat atas. Namun jika berdiri, boleh menampung lagi 25 orang penumpang. Bagus juga berdiri. Jadi keseluruhannya sebanyak 108 penumpang boleh di bawa kerana di tingkat bawah boleh mengisi 23 tempat duduk dan 30 orang berdiri.



Hal-hal keselamatan di tingkat atas juga dititik beratkan di mana terdapat alat pemadam api disediakan dan di tempat duduk paling hadapan terdapat tali pinggang kaledar. 



Terdapat juga di beberapa tempat di kedua-dua tingkat terutama di tingkat atas, skrin paparan yang memberi makluman kepada penumpang. Buat masa ini, paparannya lebih kepada "Selamat Datang" dan bilangan tempat duduk yang masih ada di tingkat atas. Mungkin pihak RapidKL ada rancangannya untuk mengoptimakan penggunaan skrin-skrin ini. 


Dapat dilihat, kedudukan bas yang lebih tinggi, membuat pandangan penumpang lebih tinggi, satu pengalaman yang sudah lama tiada (kecuali yang menaiki bas HOHO KL, namun boleh dibilang warga kota / warganegara Malaysia yang menaiki bas tersebut). Bagi saya, RapidKL boleh menggunakan jaringan perkhidmatan bas yang meliputi hampir 70% kawasan Lembah Klang (jika di kira KL, Ampang Jaya, Petaling Jaya dan Serdang, ia sudah hampir 90%), ia boleh dijadikan produk menarik pelancong terutama adanya bas dua tingkat ini. Mungkin boleh perkenalkan pas khas untuk pelancong terutama pada waktu luar puncak. Lagipun bas-bas RapidKL amat selesa.



Akhirnya saya sampai juga ke Ampang Park setelah 10 minit menaiki bas ini. Jadi sempat saya ambil gambar bas ini dari tepi. Memang lawa. 



Setelah beberapa ketika di Ampang Park dan sempat membeli beberapa keping wang Dollar Hong Kong (HK$) dan  Renmenbi (Yuan) China (RMB), malangnya stok Pataca Macau (MOP) tiada (mereka memang tidak jual MOP kot), saya pun pulang semula ke Lebuh Ampang di mana saya meletak motorsikal saya.



Kali ini saya duduk di tingkat bawah pula. Mungkin kerana ketika saya menaiki ini merupakan luar waktu puncak, jadi tidak ramai orang, dan amat selesa. Tempat duduknya juga amat selesa, kerana bukan kerusi plastik keras semata-mata tetapi terdapat span yang dibaluti fabrik telap air atau kulit (saya pun tidak pasti). Terdapat juga beberapa tempat duduk yang menghala ke belakang bas (seperti gambar bawah). Di tempat duduk- tempat duduk ini disediakan tali pinggang kaledar untuk keselamatan.


Bas-bas jenama Dennis ini agak selesa, namun saya yang tidak ada pengetahuan dan pengalaman dalam bidang bas ini, agak risau, kerana kemungkinan kos penyelenggaraan bas jenama yang tidak berapa biasa di Malaysia ini akan menjadi lebih mahal terutama alat ganti yang sukar didapati dipasaran selain perlu diimport terus dari pengeluar di UK. Sejarah pun pernah menyatakan pada masala lepas Intrakota dan Naiela pernah menggunakan bas jenama Dennis ini dan mengalami bebas kos tinggi dan kesannya syarikat-syarikat ini rugi dan muflis sehingga terpaksa diselamatkan oleh kerajaan Malaysia (dalam kes Intrakota oleh Prasarana). Lagipun penyedia-penyedia pengangkutan awam di negara berdekatan yang menggunakan bas dua tingkat seperti Singapura dan Hong Kong (dibina di Malaysia oleh Masdef, hairan juga Prasarana boleh beli bas CBU terus dari UK) menggunakan bas dua tingkat jenama Volvo! Manakala bas HOHO KL dan Pulau Pinang serta bas-bas ekspres di Semanjung Malaysia mengunakan bas jenama Scania dan MAN. Tapi mungkin pihak RapidKL atau Prasarana mempunyai kaedah yang sesuai untuk perkara ini (maaf topik serius pula).


Akhirnya sampai juga bas ini ke Lebuh Ampang pada masa sepuluh minit juga. Bas - bas dua tingkat RapidKL ini juga agak kurang berayun seperti mana yang dirasai ketika menaiki bas HOHO KL. Mungkin badan bas Dennis ini agak stabil.


Secara kesimpulannya, saya berharap perkhidmatan bas dua tingkat RapidKL ini dapat diperluaskan. Banyak pembaikan telah dibuat malah bagi saya bas dua tingkat jenama Dennis ini lebih selesa berbanding bas setingkat yang dipunyai RapidKL/Prasarana yang lain. Malah tidak segan saya katakan, ia lebih baik dari bas dua tingkat di Singapura. Jika dibuat pas atau plan khas untuk pelancong, saya pasti ia akan lebih menarik pelancong ke KL dan Lembah Klang, di mana lebih banyak tempat-tempat menarik boleh dilawati. Ini kerana kerana saya anak dan warga kota KL merasakan KL jika sebulan pun tidak cukup untuk melawat semua tempat menarik.


I <3 KL.




Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...


Click here if want to read in English version.

Sabtu, 26 September 2015

Kuala Lumpur, Malaysia - 23 September 2015) - Bas Hop On Hop Off Kuala Lumpur.

Click here if want to read in English version.

Baru-baru ini, kawan-kawan saya ada memberitahu tentang Bas Hop On Hop Off Kuala Lumpur (HOHO KL) mengadakan promosi tiket RM5.00 untuk pemegang MyKad (rakyat Malaysia la tu). Saya pun ke laman webnya pada hari tersebut (19 September 2015, Sabtu) dan betullah, promosi itu berlangsung dari 01 September hingga 30 November 2015. Malah promosi ini juga terdapat perkhidmatan Bas Hop On Hop Off Penang.



Langkah untuk dapat harga promosi ini amat mudah. Cuma ke laman web, klik ke link promosi terbabit, dan isikan borang online. Amat mudah. Tiket hanya akan diberikan kepada 200 pemohon pertama setiap hari. Ia boleh digunakan sehingga hari Ahad minggu terbabit. Cuma saya tidak tidak mengisinya pada hari terbabit, kerana hari tersebut dan esoknya (20 September 2015, Ahad), saya mempunyai hal yang lain.




Pada 21 September 2015, hari Isnin, saya segera mengisi borang untuk saya dan isteri. Alhamdulillah, pihak Elang Wah Sdn Bhd, pemilik perkhidmatan ini telah menghantar emel untuk saya cetak, kerana cetakan ini perlu diberikan di dalam bas ketika menaikinya nanti. Jika tiada cetakan ini, tambang harga promosi tidak dapat, jadi kena bayar RM19.00 untuk perkhidmatan ini, huhuhu.




23 September 2015 (Rabu)

Pada 23 September 2015, saya mengambil cuti setelah dua hari cuti sakit akibat sakit kaki. Lagipun esoknya cuti Hari Raya Aidiladha, dan mempunyai perancangan. Jadi saya awalkan percubaan saya untuk menaiki bas ini. Sebelum menaiki bas ini, saya dan isteri makan tengahari Nasi Arab di Suria Restaurant (review di blog SantapanGD). Semasa makan, saya memikirkan, dari mana kami akan bermula dari 23 perhentian yang ditetapkan iaitu:


1. Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC);
2. Menara KL;
3. P. Ramlee;
4. Pusat Konvensyen KL & Aquaria;
5. Karyaneka;
6. Bintang Walk;
7. Tengkat Tong Shin;
8. China Town (Jalan Sultan);
9. Pasar Seni;
10. Little India (Jalan Tun Sambanthan (Brickfields));
11. KL Sentral;
12. Muzium Negara;
13. Istana Negara;
14. Taman Tasik Perdana;
15. Taman Burung KL;
16. Masjid Negara;
17. Dataran Merdeka;
18. Medan MARA;
19. Raja Laut;
20. Bulatan Pahang (Pekeliling/Terminal Titiwangsa);
21. Titiwangsa (Istana Budaya);
22. Citibank;
23. KLCC.


Jadi memandangkan kami hampir dengan MaTiC di Jalan Ampang, maka kami ke sana setelah usai makan. 


Namun, keadaan di situ agak menyukarkan kami untuk memakir motorsikal kami, maka kami mengambil keputusan untuk ke kawasan Bukit Bintang. Setelah tiba dan memakirkan motorsikal kami di Bukit Bintang, kami segera ke perhentian bas Bintang Walk untuk menunggu bas. Dalam masa 10 minit, sampai juga bas Hop On Hop Off ini.



Kami pun naiklah ke dalam bas ini dan bertanya kepada konduktor, yang mana di dalam emel menyatakan bahawa kami akan naik pada 24 September 2015, tapi bolehkah kami naik hari ini? Dia membolehkan kami, jadi alhamdulillah, dapat juga kami naik pada hari tersebut. Jadi kami berikan RM10.00 untuk tambang dua orang, salinan bercetak emel juga diberikan dan kami diberi tiket untuk pemegang MyKad berharga RM19.00. Kiranya kami dapat diskaun RM14.00!



Tiket ini perlu disimpan dan ia boleh digunakan selama 24 jam, iaitu jika menaiki pada jam 4:30 petang, maka ia boleh digunakan sehingga 4:30 petang keesokan harinya. Sepanjang tempoh itu, pengguna boleh menaiki dan turun dari bas ini bila-bila masa semasa perkhidmatannya. Perkhidmatan bas Hop On Hop Off KL ini beroperasi dari pukul 9:00 pagi sehingga 8:00 malam setiap hari. Bas akan sampai selang 20 ke 30 minit. Cuma kami di sini mendapat ekstra sejam kerana kami menaiki pada pukul 3:30 petang dan tiket kami akan laku sehingga 4:30 petang keesokan harinya.


Tempat duduk di tingkat bawah bas HOHO KL.

Tempat duduk di tingkat atas berbumbung HOHO KL.


Kami meneruskan masuk ke tempat duduk. Terdapat dua tingkat tempat duduk. Tingkat bawah, tidak banyak tempat duduknya. Kami terus ke atas, dan di tingkat atas ini, dibahagikan kepada dua ruang, iaitu ruang tertutup berbumbung dan ruang terbuka. Terdapat pintu yang memisahkan ruang tertutup (berbumbung) dengan ruang terbuka di tingkat atas bas HOHO KL. Lupa pula di ruang tertutup di kedua-dua tingkat terdapat pendingin hawa. Jadi ruang terbuka memang tiada pendingin hawalah.

Saya di ruang terbuka tingkat atas bas HOHO KL.


Di ruang terbuka, terdapat skrin di hadapan sekali, jadi bukanlah tiada apa-apa hadangan. Bahaya juga jika tiada hadangan, nanti kalau brek, takut nanti tergolek pula ke hadapan dan ke bawah kemudiannya. Terdapat sistem siar raya yang akan memberikan maklumat tentang tempat yang perhentian-perhentian juga mercu tanda-mercu tanda yang dilalui.





Bas ini bergerak agak perlahan dan berhati-hati, maklumlah bas dua tingkat. Jika dibawa agak tergopoh-gapah, rasanya mahu pening dan bahaya bagi penumpang di tingkat atas bas ini.



Penumpang-penumpang bas ini jika mahu turun dan menaiki bas ini, perlu ke perhentian yang telah diletakan penanda perhentian bas HOHO KL ini seperti di gambar di atas ini, yang menunjukan perhentian nombor 11 iaitu di KL Sentral. Jika ingin menaiki atau turun di tempat lain memang tidak akan dilayan.





Agak ramai juga penumpang-penumpang yang kebanyakannya merupakan pelancong-pelancong asing yang menaiki bas HOHO KL ini. Sampai tingkat bawah pberdiri sampai penuh. Nasib baik tingkat atas tidak boleh berdiri (peraturan oleh Suruhanjaya Pengakutan Awam Darat - SPAD). Ini permandangan dari tingkat atas, di mana penumpang-penumpang di perhentian Muzium Negara ingin menaiki bas ini.




Sepanjang perjalanan bas HOHO KL ini, walaupun jerebu masih menyelubungi angkasa Kuala Lumpur, namun masih dapat dilihat keindahan bandaraya Kuala Lumpur ini. 



Sepanjang perjalanan menaiki bas HOHO KL ini, kami tidak turun, kerana kami merupakan warga kota Kuala Lumpur, jadi kami sudah ke hampir semua tempat yang menjadi persinggahan bas HOHO KL ini. Cuma kami belum pernah ke Istana Negara yang baru sahaja. 



Nasib kami baik, kerana inilah bas terakhir yang akan ke Istana Negara kerana untuk selepas pukul 5:00 petang, bas-bas HOHO KL akan tidak memasuki kawasan Istana Negara ini disebabkan ia akan ditutup untuk lawatan. Namun kami tidak dapat turun kerana jika kami turun, sudah tentu tiada bas akan mengambil kami kecuali kami tunggu keesokan harinya, huhuhu. Jadi bergambarlah dari atas bas sahaja.



Seterusnya ba sini melalui kawasan Taman Tasik Perdana atau nama terkininya Taman Botanikal Perdana yang merupakan sebahagian dari Taman Warisan Tun Abdul Razak yang merangkumi keseluruhan kawasan hijau di sekeliling Taman Tasik Perdana ini.

Semasa bas ini lalu di hadapan Dataran Merdeka, saya terlihat sebuah buggy yang sedang mengambil penumpang di situ. Rupanya pihak DBKL menyediakan juga perkhidmatan buggy bagi perkhidmatan mengelilingi Taman Botanikal Perdana. Harganya RM4.00 bagi sehari. Insya Allah saya akan mencubanya selepas ini.


Seterusnya, bas ini akan melalui Jalan Raja Laut, kawasan Titiwangsa dan kembali ke kawasan KLCC. Jadi sempat juga saya berselfie di hadapan Menara Berkembar KLCC yang mana agak sukar didapati kerana ia berada di atas Jalan Ampang. Jadi inilah gambar yang dapat mengambarkan kebanggaan warga kota Kuala Lumpur. Semasa kami melihat di jalanan, terdapat juga orang yang terkejut kami menaiki bas ini. Mungkin kerana bas ini agak mahal untuk warga kota Kuala Lumpur biasa untuk naik, kerana kami ada pilihan untuk menaiki bas RapidKL atau GoKL juga pengangkutan awam lain. Mereka tidak tahu agaknya yang HOHO KL ini sedang mengadakan promosi.


Ketika hendak hampir sampai ke Bukit Bintang, kami pulang semula ke bahagian tertutup kerana ketika itu, kawasan tersebut sedang mengalami kesesakan jalan raya, maklumlah hari bekerja.


Akhirnya sampai juga kami semula ke Bintang Walk. Jadi inilah pengalaman yang dapat saya kongsikan sepanjang perjalanan menaiki perkhidmatan bas Hop On Hop Off Kuala Lumpur. Apa lagi, gunakan peluang sementara ada promosi untuk menaiki HOHO KL, pengalaman lain dari yang lain. Tengoklah berapa gembiranya kami, hahaha.


Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Selasa, 8 September 2015

Itinerari (Pulau Ketam, Klang, Selangor, Malaysia - 05 September 2015).

Jika mahu baca Catatan.
Click here if want to read this part or the Story in English version.



Bil
Butir
RM
1
Bertolak dari rumah bersama keluarga dengan memandu kereta pada pukul 9:00 pagi. Singgah ke rumah sahabat di Aman Budiman (tiba jam 10:00 pagi), Shah Alam untuk urusan perniagaan (merupakan pelanggan takaful keluarga saya).

2
Bertolak dari rumah sahabat saya ke Terminal Penumpang Pelabuhan Selatan, Pelabuhan Klang, Selangor pada pukul 11:20 pagi. Tiba pada pukul 11:50 tengahari. Parkir di lot parkir di hadapan Balai Polis Pelabuhan Klang.

3
Membeli tiket feri sehala ke Pulau Ketam di kaunter tiket Terminal Penumpang Pelabuhan Selatan untuk 2 dewasa dan 1 kanak-kanak (Tambang: Dewasa RM7.00/orang/hala, Kanak-kanak RM4.00/orang/hala).

18.00
4
Menaiki feri pada jam 12:20 tengahari dari Pelabuhan Klang dan sampai di Jeti Pulau Ketam pada pukul 12:55 tengahari.

5
Makan telur dadar tiram (saiz kecil RM10.00) dan telur dadar lala (saiz kecil RM5.00).

15.00
6
Bersiar-siar ke sekitar kawasan pekan Pulau Ketam.

7
147.35
8
Bersolat zohor di Balai Islam Pulau Ketam.

9
Pelbagai.
20.00
10
Bertolak pulang ke Pelabuhan Klang dengan feri pukul 4:00 petang dan sampai pada pukul 4:40 petang. Beli tiket feri di dalam feri. Harga sama dengan semasa pergi.


18.00
11
Bertolak pulang ke rumah. Sampai ke rumah pada pukul 6:00 petang. Bayaran tol.
5.00
12
Anggaran penggunaan petrol kereta.
20.00
Jumlah
243.35
Jumlah perbelanjaan keseluruhan:
RM243.35





KembaraGD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan.


Jika mahu baca Catatan.
Click here if want to read this part or the Story in English version.