Sabtu, 11 April 2015

Itinerari (Johor Bahru, Johor, Malaysia & Singapura - 11 April 2015).

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary (this part); or 
  • Day 1.




Panduan:
SG$ = Dollar Singapura (SGD), matawang Singapura. Secara amnya, kadar tukaran: SG$1.00 = RM2.80 atau RM1.00 = SG$0.36.


Bil
Butir
RM
1
AirAsia: beli tiket pada 09 Februari 2015 dari klia2 ke LTA Senai, Johor Bahru, Malaysia (JHB) AK6046 (11 April 2015) & dari JHB ke klia2 AK6049 (11 April 2015).
62.00
2
Daftar masuk penerbangan AK6046 & AK6049 melalui aplikasi mobile iPhone AirAsia dan cetak semula pas kemasukan melalui web pada 28 Mac 2015.



3
 Causeway Link: Menempah melalui online pada 10 April 2015 perkhidmatan bas percuma dari JHB ke JB Sentral dan seterusnya ke Queen Street, Singapura dan perjalanan pulang.



Jumlah
62.00


Bil
Butir
Matawang Asing (SG$)
RM
1
Bertolak dari rumah dengan menunggang skuter pada jam 6:30 pagi. Sampai di klia2 pada jam 7:10 pagi.


2
Terus ke pintu pelepasan J1 untuk menunggu menaiki pesawat.


3
Menaiki pesawat AirAsia AK6046 pada jam 8:05 pagi,  jam 8:25 pagi pesawat berlepas dari klia2.


4
Tiba di LTA Senai, Johor Bahru, Johor pada jam 9:05 pagi.


5
Ke kaunter Causeway Link di LTA Senai untuk pengesahan tiket bas percuma ke Singapura.


6
Bersarapan pagi di Subway LTA Senai.

14.85
7
Menaiki bas Causeway Link bernombor CWA untuk ke CIQ Bangunan Sultan Iskandar (BSI) dari LTA Senai pada jam 10:00 pagi.


8
Tiba di CIQ BSI 40 minit kemudian.


9
Melaksanakan prosedur imigresen dan kastam Malaysia di CIQ BSI.


10
Bertemu dengan Hafiz di bay 22 menghala ke Singapura. Menaiki bas CW2 ke Pintu Pemeriksaan Woodlands, Singapura.


11
Sampai di Woodlands dan melaksanakan prosedur imigresen dan kastam Singapura.


12
Menaiki semula bas CW2 menuju ke Queen Street, Singapura.


13
Sampai di Queen Street pada jam 12:15 tengahari.


14
Menuju ke pusat membeli belah Bugis Junction untuk membeli kad SIM Happy StarHub.
8.00
22.40
15
Hafiz menukar wang RM ke SG$. RM100 mendapat SG$36.70.


16
Menaiki MRT dari Bugis ke Raffles Place dengan MRT laluan Timur Barat (Hijau). Saya menggunakan Autopass, jadi dapat diskaun. Hafiz membeli tiket biasa SG$1.60.
0.95
2.70
17
Mengeluarkan wang di ATM CIMB Singapura, SG$10.00 dicaj RM27.19.


18
Sampai di One Fullerton, bergambar berlatarbelakangkan Merlion, The Sand, Esplanade dan sebagainya.



19
Berjalan-jalan di tebing Sungai Singapura melalui Jambatan Cavanagh dan singgah ke Muzium Tamadun Asia.


20
Menaiki MRT dari  Raffles Place ke Orchard dengan MRT laluan Utara Selatan (Merah). Saya menggunakan Autopass, jadi dapat diskaun. Hafiz membeli tiket biasa SG$1.50.
0.90
2.50
21
Membeli sushi di Isetan, Shaw House.
3.00
8.40
22
Berjalan-jalan di sekitar Orchard Road. Singgah di beberapa kompleks membeli belah seperti ION Orchard, Shaw House, Tangs, Paragon, Metro (The Centrepoint), Ngee An City, Plaza Singapura.


23
Pelbagai.
3.00
8.40
24
Menaiki MRT dari  Dhoby Ghaut ke Nicol Highway dengan MRT laluan Circle (Kuning). Saya menggunakan Autopass, jadi dapat diskaun. Hafiz membeli tiket biasa SG$1.40.
0.90
2.50
25
Ke Medan Selera Golden Mile Food Centre di Beach Road untuk ke kedai Deen Tiga Rasa untuk menikmati Tulang Merah dan Nasi Goreng Merah. Minuman (air tebu) dibelanja oleh Hafiz.
16.00
44.80
26
Ke Masjid Sultan untuk solat jamak Zohor & Asar.


27
Membeli cenderahati 3 buah  cawan mug di kawasan depan Masjid Sultan.
10.00
28.00
28
Menuju ke stesen bas Queen Street untuk menaiki bas CW2 kembali ke Woodlands. Berpisah dengan Hafiz yang menaiki bas Singapore Johor Express (SJE).


29
Tiba di Pusat Pemeriksaan Woodlands untuk prosedur di sebelah Singapura.


30
Menaiki balik bas untuk ke CIQ BSI pula.


31
Tiba di CIQ BSI untuk prosedur di sebelah Malaysia pula.


32
Menaiki bas Causeway Link bernombor CWA untuk ke LTA Senai dari JB Sentral.


33
Sampai di LTA Senai setelah 40 minit.


34
Makan malam di KFC LTA Senai.

8.80
35
Pelbagai.

5.00
36
Mencetak semula pas pelepasan di kiosk daftar masuk.


37
Ke pintu pelepasan 3 pada 9:35 malam.


38
Pintu pelepasan dibuka pada jam 10:10 malam. Penerbangan AK 6049 berlepas pada 10:25 malam.


39
Tiba di klia2 pada jam 11:00 malam.


40
Gateway @ klia2: Bayaran parkir motorsikal.

1.00
41
Petron: Mengisi penuh petrol RON95 skuter ketika hampir sampai di rumah.

10.10
42
Tiba di rumah pada jam 11:50 malam.




Jumlah
159.45



Jumlah perbelanjaan keseluruhan:
RM221.45




KembaraGD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan.


Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary (this part); or 
  • Day 1.

Jumaat, 10 April 2015

Pra Kembara (Johor Bahru, Johor, Malaysia & Singapura - 11 April 2015) - Apa Khabar Senai?.

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • PreJourney (this part); 
  • Itinerary; or 
  • Day 1.

Pengenalan.

Sejak klia2 mula digunakan pada 02 Mei 2014, saya hanya menggunakan perkhidmatan AirAsia bagi penerbangan antarabangsa sahaja. Belum pernah lagi menggunakan perkhidmatan domestik AirAsia dari klia2. Jika ada menggunakan perkhidmatan domestik, saya menggunakan perkhidmatan Malindo Air iaitu pada kembara saya ke Pulau Pinang pada awal Februari 2015. 




Jadi pada 09 Februari 2015, saya menempah tiket penerbangan AirAsia ke Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor Bahru (JHB) bagi tarikh 11 April 2015. Asalnya saya mahu menempah ke Alor Setar tetapi kekerapan penerbangan tidak sebanyak ke Johor Bahru. Lagipun sistem pengangkutan awam di Johor Bahru lebih baik dan dekat dengan Singapura, jika saya terasa hendak ke sana. Lagipun sudah lama saya tidak berkunjung ke JHB yang juga dikenali sebagai Lapangan Terbang Sultan Ismail ini. Sudah 10 tahun rasanya. Bolehlah saya hendak melihat perubahannya setelah diuruskan oleh Senai Airport Terminal Services Sdn Bhd, salah sebuah syarikat di dalam kumpulan MMC Corporation Berhad.


Pada 08 Mac 2015, saya sengaja memberikan mesej WhatsApp kepada Hafiz John, sahabat Facebook yang tidak pernah bersekemuka, mengajaknya bersama dalam kembara ini. Dia duduk di Pasir Gudang, rupanya sepanjang duduk di Johor Bahru, belum pernah ke Singapura. Malah, Johor Bahru pun ada yang belum habis teroka lagi katanya. Memang rezeki saya, saya tidak keseorangan kali ini.





Pada 28 Mac 2015, saya mendaftar masuk penerbangan saya pergi dan balik melalui aplikasi iOS AirAsia melalui telefon bimbit saya. Kemudiannya, saya mencetaknya semula melalui laman web AirAsia.




Saya dapat maklumat bahawa penumpang-penumpang AirAsia boleh mendapat perkhidmatan bas percuma ke JB Sentral malah berlanjutan sampai ke stesen MRT Kranji atau Queen Street atau Newton Circus dengan menggunakan perkhidmatan bas Causeway Link. Jadi saya perlu menempah perkhidmatan ini melalui laman web e-Ticket nya dengan menggunakan nombor rujukan penerbangan AirAsia. Notifikasi dan e-tiketnya akan dihantar kepada emel dan kita perlu cetak e-tiketnya.




Semuanya sudah bersedia, jadi saya menunggulah kembara ini... Nasib baik beli awal, kalau tidak kena GST.

Bersambung ke 
Hari 1.


Jika mahu lihat catatan: 


If want to read in English: 
  • PreJourney (this part); 
  • Itinerary; or 
  • Day 1.

Ahad, 5 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia - 04 April 2015 (Bas Bandar Percuma GoKL).

Click here if want to read in English version.

Perkhidmatan pengangkutan bandar adalah sesuatu yang penting dan kritikal di dalam pembangunan sesuatu bandar. Ia penting terutama dalam pengangkutan manusia yang mahu bergerak dari sesuatu destinasi ke destinasi yang lain. Di dalam bandar, ia lebih lagi, kerana sudah tentu ia melibat lebih banyak manusia. Jesteru itu jika ia tidak diuruskan dengan baik, akan menjadi satu bencana.

Saya telah pergi ke banyak tempat di dunia. Ada yang baik sistem pengangkutan dan ada yang kurang baik. Namun di bandaraya yang menjadi tempat saya bernaung, Kuala Lumpur, telah mengalami perubahan yang ketara berbanding dahulu. Kini, Kuala Lumpur merupakan bandaraya tumpuan orang dari dalam dan luar Malaysia telah mempunyai pelbagai mod pengangkutan yang banyak membantu kehidupan nadi denyut warganya.

Selain mod pengangkutan berasas rel seperti LRT, Monorel dan KTM Komuter serta tidak lama lagi MRT, perkhidmatan bas juga telah berkembang pesat dan moden. Jika dahulu, bandaraya ini dikendalikan bas yang lama, kini armada moden telah dioperasikan terutama oleh RapidKL.


Namun mulai 01 Ogos 2013, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), sebuah agensi kerajaan yang mengawal selia pengangkutan darat di Semenanjung Malaysia, telah memperkenalkan satu perkhidmatan yang tidak pernah terfikir oleh rakyat Malaysia terdahulu.

Perkhidmatan bas bandar GoKL, telah diperkenalkan secara PERCUMA untuk pengguna-pengguna bas di dalam bandar. Ini memberikan satu alternatif yang baik kepada bukan sahaja warga Kuala Lumpur malah boleh menarik pelancong-pelancong dalam dan luar negara untuk mengelilingi salah sebuah bandaraya 7Wonders Baru ini, selain perkhidmatan bas lain seperti RapidKL dan Hop On Hop Off Kuala Lumpur. Sekaligus, memudahkan pengunjung-pengunjung Kuala Lumpur terutama berbajet rendah seperti backpacker untuk pergi ke destinasi pilihan di Kuala Lumpur.

Perkhidmatan bas GoKL ini dikendalikan oleh syarikat Cityliner Sdn Bhd, anak syarikat Konsortium Transnasional Berhad yang merupakan sebahagian dari kumpulan sayrikat Nadicorp Berhad dimiliki oleh usahawan Datuk Nadzmi Salleh bagi laluan Biru dan Merah. Bagi laluan Hijau dan Ungu pula dikendalikan oleh RapidKL (Rangkaian Pengangkutan Awam Deras Sdn Bhd), anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad, sebuah syarikat dibawah Kementerian Kewangan Diperbadankan, yang merupakan syarikat pengangkutan awam utama di Kuala Lumpur.

(Kemas kini pada 01 Ogos 2016, kini laluan Biru dan Merah telah diambil alih oleh RapidKL.).


Pada peringkat awal terdapat 2 laluan diperkenalkan iaitu laluan Ungu (Purple line) dan laluan Hijau (Green line). Laluan Ungu merangkumi kawasan sekitar Pasar Seni (perhentian mula/akhir) dan melalui Bukit Bintang. Laluan Hijau pula menghubungkan kawasan KLCC (perhentian mula/akhir) dan Bukit Bintang. Fokus perkhidmatan bas GoKL adalah untuk perhubungan intrabandar dan tidak mencakupi perkhdimatan ke kawasan pinggir bandar yang dikendalikan oleh RapidKL. Kiranya kedua-dua perkhidmatan bas ini melengkapi antara satu sama lain.


Perkhidmatan GoKL ini ditambah laluannya pada 01 Mei 2014 dengan penambahan laluan Merah (Red line) dan laluan Biru (Blue line). Kedua-dua laluan akan bermula dan berakhir di Medan MARA sehingga 01 Disember 2014 dipindahkan ke Terminal Bas Titiwangsa (Pekeliling / Jalan Tun Razak). Laluan Merah akan melalui kawasan Jalan Tuanku Abdul Rahman, Dataran Merdeka sehingga KL Sentral dan kembali ke Terminal Bas Titiwangsa. Manakala laluan Biru pula akan melalui kawasan Hospital Kuala Lumpur (HKL), Kampung Baru dan terus ke Bukit Bintang seterusnya kembali ke Terminal Bas Titiwangsa. Untuk laluan bas GoKL ini, boleh rujuk peta laluan seperti di atas

Bas GoKL boleh dinaiki di mana-mana perhentian, tidak semestinya di perhentian mula/akhir, asakan ia berada di dalam laluan. Ia juga boleh dinaiki bila-bila masa, asalkan di dalam waktu operasi iaitu:

Waktu Operasi
Isnin - Khamis
6:00 pagi - 11:00 malam
Jumaat - Sabtu
6:00 pagi - 1:00 pagi
Ahad
7:00 pagi - 11:00 malam

Kekerapan operasinya pula adalah:

Kekerapan Operasi
Waktu Puncak
Setiap 5 Minit
(7:00 - 9:00 pagi)
(4:00 petang - 8:00 Malam)
Waktu Bukan Puncak
Setiap 10 Minit
(6:00 - 7:00 pagi)
(9:00 pagi - 4:00 petang)
Waktu Lain
Setiap 15 Minit
(6:00 petang - 11:00 malam/1:00 pagi)


Pada hari Sabtu, 04 April 2015, saya bersama keluarga saya telah menggunakan perkhidmatan bas bandar GoKL ini untuk bersiar-siar di Kuala Lumpur. Jadi saya dapat menjimatkan kos parkir kereta dan minyak. Kami dari rumah ke  Terminal Bas Titiwangsa pun menaiki bas RapidKL yang berhenti di Hospital Kuala Lumpur, namun perlu berjalan kaki sedikit untuk ke Terminal Bas Titiwangsa.


Mula-mula kami menaiki bas laluan Merah. Kami dapat merasai bas terbaharu GoKL yang dibuat khas untuk program perkhidmatan bas ini. Difahamkan bas ini baru sahaja ditauliahkan kepada Cityliner Sdn Bhd tidak sampai sebulan. Saya sempat melihat bas-bas ini dibina dan sudah siap di kilang pembuatan bas Badan Bas Sdn Bhd di Sungai Chua, Kajang pada bulan Januari 2015 lepas. Bas-bas baru ini dibuat daripada chasis bas Daewoo dan menggunakan bahan api gas asli untuk kenderaan (Natural Gas for Vehicle -NGV). Ia mematuhi standard Euro 5 bermakna ia lebih mesra alam.


Bas baru ini amat selesa dan bersih. Malah menariknya bas-bas ini akan memaklumkan perhentian semasa dan seterusnya, sebagaimana yang dibuat di dalam perkhidmatan rel RapidKL (LRT dan Monorel) juga KTM Komuter (tren 1Komuter yang baru). Cuma mungkin Ia masih belum lengkap lagi kerana terdapat wayar yang disediakan untuk dipasang paparan seperti televisyen selepas ini. Juga bas-bas baru ini belum dipasang perkhidmatan WiFi percuma lagi. Selain itu, ia hampir lengkap.


Setelah 45 minit menaiki laluan Merah yang melalui Jalan Sultan Azlan Shah (Jalan Ipoh) (dari bangunan PERKIM ke kawasan Chow Kit), Jalan Tuanku Abdul Rahman, Dataran Merdeka, Stesen Keretapi Kuala Lumpur, KL Sentral, Muzium Negara, kembali ke Dataran Merdeka, Jalan Raja Laut sehingga simpang Jalan Sultan Azlan Shah, menuju ke Jalan Pahang melalui Bulatan Pahang dan kembali ke Terminal Bas Titiwangsa.


Kemudian, kami menaiki pula laluan Biru yang membawa kami dari  Terminal Bas Titiwangsa melalui hadapan HKL, melalui kawasan Kampung Baru di Jalan Raja Muda Abdul Aziz dan Jalan Raja Abdullah sebelum menyusuri Jalan Sultan Ismail. Seterusnya bas laluan Biru ini akan melalui Jalan Raja Chulan (di bahagian belakang pusat membeli belah Pavillion), ke Jalan Bukit Bintang dan kembali ke Jalan Sultan Ismail. Kami turun di Perhentian Bukit Bintang di sebelah cawangan bank HSBC di Jalan Sultan Ismail.


Kami singgah sarapan pagi di sebuah restoran makanan segera di kawasan Bukit Bintang, sebelum kembali ke perhentian Bukit Bintang untuk mengambil bas GoKL laluan Ungu pula untuk ke Pasar Seni. Tanpa menunggu lama, bas laluan Ungu ini pun sampai. Cuma kali ini, kami menaiki bas dipunyai oleh Prasarana.


Bas yang kami naiki kali ini mempunyai   perkhidmatan WiFi percuma. Jadi sempatlah saya memuat naik beberapa gambar ke laman sosial saya. Bas ini melalui Jalan Sultan Ismail, Jalan Raja Chulan, Jalan Tun Perak, Jalan Tun Tan Cheng Lock (hadapan Kotaraya) dan sampai ke Terminal Bas Jalan Sultan Mohammed / Pasar Seni. Di sini kami turun dan kemudian menaiki semula bas lain tetapi laluan sama (laluan Biru) untuk kembali ke perhentian Bukit Bintang. Bas ini pula menyambung perjalanan ke kawasan Bangkok Bank, Jalan Hang Kasturi, Jalan Raja Chulan, Jalan Bukit Bintang dan sampai kembali ke perhentian Bukit Bintang.


Di perhentian ini, kami terus menukar ke bas laluan Hijau (yang menggunakan bas dipinjamkan RapidKL) pula untuk ke KLCC dengan melalui Jalan Sultan Ismail, membelok ke Jalan P. Ramlee, membelok ke Jalan Pinang kemudian melalui Jalan Kia Peng dan Jalan Binjai. Akhirnya ia ke Jalan Ampang sehingga ke perhentian KLCC. Di sini kami menukar bas lain tetapi masih dengan laluan Hijau, meneruskan perjalanan ke Jalan Ampang melalui perhentian MaTiC (Pusat Pelancongan Malaysia) yang perhentian mula/akhir perkhidmatan bas Hop On Hop Off Kuala Lumpur. Seterusnya ke Jalan Sultan Ismail, Jalan Bukit Bintang dan kembali berhenti ke perhentian Bukit Bintang.


Di maklumkan bahawa perkhidmatan bas GoKL ini tidak berhenti di mana-mana tempat atau mana-mana perhentian bas di sepanjang laluan. Ia hanya akan berhenti di perhentian yang disebutkan di peta laluannya sahaja. Sila rujuk peta laluan untuk mengetahuinya. Cara yang paling mudah adalah jika perhentian tersebut mempunyai papan tanda GoKL seperti gambar di bawah ini, barulah ia mempunyai bas GoKL akan berhenti.


Kami kemudian menaiki bas laluan Biru yang menggunakan bas baru untuk kembali ke Terminal Bas Titiwangsa melalui Jalan Sultan Ismail, Jalan Raja Chulan, Jalan P.Ramlee, kembali ke Jalan Sultan Ismail (hadapan Hotel Concorde), membelok ke Jalan Ampang, Jalan Munshi Abdullah, Jalan Dang Wangi (Sogo), Jalan Raja Laut, Jalan Sultan Azlan Shah (kawasa Chow Kit), Jalan Pahang, Bulatan Pahang dan sampai juga ke Terminal Bas Titiwangsa.

Jadi itulah pengalaman kami sekeluarga yang mengambil masa kira-kira lebih sedikit menaiki bas GoKL untuk berjalan-jalan di bandaraya Kuala Lumpur. Sesunggunya perkhidmatan ini yang merupakan usaha kerajaan banyak memudahkan kehidupan rakyat. Insya Allah saya akan kongsikan juga pengalaman perkhidmatan saya di bandaraya-bandaraya atau bandar-bandar lain di dalam Malaysia (seperti Petaling Jaya atau Georgetown) atau di luar negara untuk perkongsian dengan anda. Semoga ia membantu anda, insya Allah.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Jumaat, 3 April 2015

Hari 2 (Pekanbaru, Indonesia - 29 hingga 30 Mac 2015) - Selamat Tinggal Riau.

Bersambung dari Hari 1 Bahagian 2.


Jika mahu lihat catatan: 
If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary
  • Day 1 Part 1; 
  • Day 1 Part 2; or 
  • Day 2 (this part).


Pagi ini saya agak segar. Alhamdulillah. Penat semalam agak sudah hilang. Sementara hendak tunggu waktu sarapan yang akan dibuka pada pukul 7:00 pagi WIB, kami menonton televisyen. Nampaknya sejak semalam, paparan pengkebumian artis Indonesia, Olga Syahputra menjadi paparan utama. Al-Fatihah untuk allahyarham.



Jam 7:00 pagi, kami pun turun ke bawah di coffee house untuk sarapan pagi. Saya ingatkan sarapan berupa bufet tapi tidak. Rupanya perlu minta secara a la carte. Ada bermacam-macam pilihan, cuma tetiba saya ingin makan barat pula. French Toast yang dipilih saya. Bila fikir balik, kelakar pula pilihan saya.


Usai selesai bersarapan, kami kembali ke bilik untuk mengambil beg-beg kami yang telah dikemaskan dan kemudian kami terus ke front desk untuk daftar keluar. Semasa proses daftar keluar, saya meminta pihak hotel untuk memanggilkan teksi ke lapangan terbang, kerana wang saya masih banyak terutama setelah wang cagaran saya dipulangkan. Rancangan asal untuk mengambil Trans Metro Pekanbaru tapi saya risau nanti lambat dan terlepas penerbangan pula.


Keluar sahaja dari hotel, teksi Blue Bird berwarna biru telah tiba. Ini kali pertama, kembara secara backpack saya menggunakan teksi sebagai pengangkutan. Dalam masa hampir 20 minit, sudah sampai kami di terminal lapangan terbang. Sebanyak Rp56 ribu saya berikan kepada pemandu teksi dari pecahan Rp52 ribu (tambangnya hanya Rp51 500, tetapi dibundarkan ke ribu seterusnya) dan bayaran parkir lapangan terbang (lalu sahaja pun perlu bayar) sebanya Rp3 ribu. Selebihnya sebagai infak saya kepada pemandu.



Oleh sebab masih awal lagi, kami duduk dahulu di balai berlepas sebelum dewan daftar masuk. Kiranya lapangan terbang ini lebih seperti di Malaysia berbanding di Indonesia, kerana terminal lapangan terbang di Indonesia, balai berlepasnya tidak dibuka kepada selain penumpang yang ingin mendaftar masuk.



Pukul 8:45 pagi, barulah kami bergerak ke dewan daftar masuk untuk mendaftar masuk. Perlu melalui pemeriksaan bagasi dahulu dan di tampal pelekat bagi bagasi yang akan didaftar masuk. Kami ke kaunter 8 dan 9 untuk pendaftaran masuk penerbangan Firefly. Untungnya menggunakan FireFly, penumpang-penumpangnya diberikan elaun bagasi percuma sebanyak 20 kilogram untuk didaftar masuk, apa lagi, saya daftar sekali beg saya yang cuma 8 kilogram sahaja.


Setelah selesai mendaftar masuk, baru saya perasan, mesin membalut bag terletak selepas pemeriksaan beg. Boleh dikatakan di Indonesia, semuanya begitu. Rasanya ia lebih sesuai diletakan sebelum pemeriksaan.



Kami terus ke tingkat atas untuk ke balai menunggu pelepasan. Oleh kerana perut saya hanya teralas sedikit, maka, saya pun makan bakso dan minum air tembikai susu (honey dew) yang dipanggil jus melon di Indonesia di sebuah restoran di ruang legar selepas eskalator. Boleh tahan juga. Tapi biasalah harganya agak mahal kerana makan di lapangan terbang. Setelah selesai, sebanyak Rp58 ribu (+- RM19.40) dibayar untuk makanan tersebut.



Di ruang legar ini terdapat juga beberapa gerai menjual cenderahati dan hasil-hasil makanan untuk di bawa balik. Tuan Saidi membelilah beberapa barangan, untuk menghabiskan rupiah yang ada. Terdapat juga sebuah restoran minuman kopi. Ke sebelah kanan adalah ke dewan menunggu pelepasan domestik dan kami ke sebelah kiri untuk ke dewan pelepasan antarabangsa.



Sampai sahaja di depan pintu pelepasan antarabangsa, kaunter imigresen menunggu kami. Kami menyerahkan pasport untuk dicop, dan alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Seterusnya sekali lagi kami dan bagasi kabin (jika ada) diperiksa. Pemeriksaan di sini kurang tegas sedikit berbanding di Malaysia atau tempat lain di Indonesia. Kalau masih pakai tali pinggang, tidak perlu dibuka, tapi sebaiknya bukalah dulu.







Tempat duduk di balai pelepasan ini agak banyak juga. Juga terdapat stesen khas untuk mengecaj gadget-gadget. Apa lagi, saya cajlah telefon bimbit saya. Selain soket biasa Indonesia, terdapat juga soket biasa Malaysia dan juga soket USB sahaja. Memang membantu penumpang dan memenuhi keperluan penumpang. Memang langkah pengurusan Lapangan Terbang Sultan Syarif Kasim II ini amat baik sekali.






Pada pukul 9:50 pagi, kelihatan pesawat FireFly mendarat. Bermakna, tidak lama lagi kami akan meninggalkan bumi Riau ini. Sepuluh minit kemudian, pengumuman kedengaran memanggil penumpang-penumpang FY3409 untuk menaiki pesawat. Kami berjalan menuju ke pasawat ATR72-600 bernombor pendaftaran 9M-FYJ yang sedia menunggu. Akhirnya, pada jam 10:20 pagi, pesawat ini bergerak dan lima minit kemudian, berlepas menuju ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang. Selamat Tinggal Riau.






Seperti biasa, sedikit kudapan diberikan di dalam penerbangan FireFly.


Dalam penerbangan ini, saya banyak ambil gambar, malah saya sempat mengambil gambar bandar Dumai dari udara. Pada satu masa saya mengambil gambar kapal-kapal yang banyak, sedang berlayar di Selat Melaka. Memang banyak umpama sebuah lebuhraya. Pada masa sama, saya ternampak sebuah kapal terbang meluncur laju menuju ke Sumatera di bawah pesawat kami yang ketika itu berada di 15 000 kaki dari aras bumi.



Apabila sampai di ruang udara Malaysia, satu ketika kapal terbang kami betul-betul melewati Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Dapat jelas kelihatan kapal terbang - kapal terbang mendarat dan berlepas dari ketiga-tiga landasan terbangnya.



Akhirnya, pada jam 12:10 tengahari, kapal terbang kami mendarat di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang. 



Turun sahaja dari kapal terbang, terus berjalan ke balai ketibaan. Sebelum ke kaunter imigresen Malaysia, saya ternampak kedai bebas cukai di terminal ini. Cuma bagi saya, lebih baik dibuat juga kedai yang sama, atau besarkan kedai sedia ada di balai berlepas, mungkin lebih banyak akan membeli, kerana biasanya orang akan beli barang ketika hendak berlepas bukan semasa ketibaan.


Alhamdulillah, kami terus ke kaunter khas untuk pemegang pasport Malaysia. Urusan amat mudah. Bagi pemegang pasport lain, perlu beratur lebih panjang. Selepas selesai, saya menunggu beg, dan tuan Saidi memohon diri untuk pulang. Terima kasih kerana sudi menemani saya bagi kembara pendek ini. Beg saya pun tiba tidak berapa lama kemudian.

Seterusnya saya keluar dan kereta isteri saya sedia menanti di pintu ketibaan. Kami singgah makan tengahari dahulu di sebuah restoran makanan kampung di Jalan Kuching dan pulang ke rumah selepas itu.

Alhamdulillah usai sudah kembara pendek ke Pekanbaru kali ini. Memang betul, ada masanya di Pekanbaru terasa berada di Malaysia kerana gaya bahasa Melayu yang dipertuturkan sama seperti di pantai barat daya Semenanjung Malaysia. Namun ada juga berbezaan yang ketara. Walaupun ada yang kata Pekanbaru tiada apa, tapi bagi saya ia juga ada yang menaiknya.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...

Jika mahu lihat catatan: 
If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary
  • Day 1 Part 1; 
  • Day 1 Part 2; or 
  • Day 2 (this part).