Sabtu, 12 April 2014

Hari 2 (Batam, Indonesia - 07 hingga 09 Mac 2014) - Berjalan-jalan di Singapura & Batam.

Sambungan dari Hari 1.

Jika mahu lihat: Hari 3.

If want to read in English: 






08 Mac 2014 (Sabtu)

Saya sedar dalam tidur-tidur ayam, ketika di Gemas dalam pukul 01:30 pagi, agak lama di sini, lebih kurang dekat sejam. Mungkin kerana menunggu kepala keretapi dari landasan sebelah timur. Kemudian, dalam kepekatan malam, keretapi meneruskan pejalanan ke selatan.

Saya tersedar ketika keretapi ini sampai di Sedenak pada pukul 05:00 pagi. Landasan keretapi di sebelah selatan ini tidak seperti ke utara. Proses pembinaan landasan berkembar yang hampir siap, hanya setakat ke Gemas sahaja. Selepas Gemas ke selatan, tiada kemajuan yang didapati, kecuali beberapa tempat yang mungkin salam proses kajian. Agak berbeza juga, walaupun dalam tidur, saya rasa perbezaan landasan sebelum Gemas dan selepas Gemas. Sebelum Gemas (kecuali sebelum Seremban, yang mana proses permodenan landasan dibuat hampir 20 tahun lepas, agak bergegar sedikit), kurang gegeran semasa luncuran keretapi ke atasnya. Ini mungkin kerana lapik landasan menggunakan lapik konkrit yang kukuh. Untuk landasan selepas Gemas, majoritinya masih menggunakan lapik kayu, jadi ada tempat yang agak kuat gegarannya. Tapi yang hairan, lebih nyenyak saya tidur dalam kembara ini berbanding kembara ke utara, dua minggu sebelumnya.

Selepas Sedenak, menuju ke Kulaijaya, dan kemudian ke Kempas Baru seterusnya ke Johor Bahru, saya lihat semak samun dan aset keretapi yang kurang urus, tetapi lebih baik dari landasan keretapi di Thailand. Bilalah sektor ini akan dinaiktaraf. Semasa selepas keretapi mula bergerak dari stesen Kulaijaya, saya terdengar sayup-sayup azan di luar dan juga dari iPhone5 saya. Jadi saya mengambil wuduk dengan menggunakan spray dan menunaikan solat subuh secara duduk di atas tempat duduk saya.

Akhirnya pada jam 06:25 pagi, keretapi Tren 25 Senandung Sutera ini sampai di stesen Johor Bahru Sentral. Semua penumpang tidak kira turun di Johor Bahru atau Singapura perlu turun di sini. Kami semua menaiki eskalator untuk ke aras atas. Bagi penumpang ke Johor Bahru, boleh membelok ke kiri untuk ke stesen, manakala ke Singapura perlu terus untuk urusan formaliti imigresen dan kastam.


Di sini terdapat lebih kurang 6 kaunter yang ada dan 4 daripadanya dibuka. Selain itu, terdapat juga pintu pemeriksaan automatik  untuk pasport biomatrik Malaysia. Walaupun saya ada kemudahan itu, namun saya memilih untuk ke kaunter manual, untuk mencuba nasib mendapat cop keluar imigresen Malaysia di sini. Kebetulan staf imigresen yang memeriksa saya itu seorang wanita Iban (dilihat dari nama dan loghat bahasanya). Setelah beliau mengimbas pasport saya, saya cuba meminta untuk mendapatkan cop. Huh, dengan angkuhnya (ini pertama kali saya terkena dengan keangkuhan pegawai imigresen Malaysia), beliau berkata, kalau sudah imbas TIDAK BOLEH dicop. Walaupun ketika itu saya memakai sport jacket berlogokan jata negara, menegaskan bahawa saya ini pegawai kerajaan. Siap tambah lagi kalau hendak juga, sila bercakap dengan penyelia saya. Kalau ikut hati, memang mahu sahaja, tapi benda ini remeh, dan memandangkan saya antara yang awal sampai di kaunter imigresen tersebut dan saya tidak mahu disebabkan saya, terganggu barisan penumpang lain di belakang saya, maka saya mengalah. Memang betul, di kaunter imigresen kompleks Bangunan Sultan Iskandar (di mana Johor Bahru Sentral adalah sebagaian daripada komponen kompleks ini) agak sukar untuk mendapatkan cop masuk/keluar imigresen di dalam pasport Malaysia, lebih-lebih lagi diperiksa oleh wanita, terutamanya wanita suku kaum dari Sarawak. Huhuhu, saya sengaja mencuba, rupanya betul yang dikatakan oleh beberapa rakan pengembara dan pelancong.

Setelah selesai rutin imigresen, saya lalu pula di lorong kastam, pegawai itu bertanyakan ada bawa barang-barang yang perlu diisytihar, saya kata backpack saya ini hanya berisi baju, sejadah dan kemudahan asa peribadi sahaja. Maka beliau melepaskan saya. Agak tegas dan ketat juga di sini. Mungkin disebabkan ramai warga Malaysia atau Singapura yang membuat perkara tidak betul di sini. Wallahuaklam.

Setelah itu, saya menunggu di hadapan pintu yang menuju ke eskalator di bawah. Ia tidak dibuka bagi memastikan penumpang ke Johor Bahru selesai melintasi (mungkin kawalan bagi mengelakan mereka membolos masuk ke Singapura tanpa melalui prosedur imigeresen dan kastam). Setelah pasti tiada penumpang ke Johor Bahru, maka polis bantuan KTM di Johor Bahru Sentral pun membuka pintu, dan kami pun segera turun ke bawah untuk menaiki semula keretapi ini untuk ke destinasi seterusnya yang tak sampai 2 km lagi. Dari eskalator saya lihat stesen Johor Bahru Sentral ini agak besar dengan ada 4 pulau platform (bermakna boleh buat 8 atau 9 platform), lebih banyak dari KL Sentral. Mungkin untuk kemudahan masa akan datang.


Semasa saya duduk semula di tempat duduk saya di dalam keretapi, saya mengeluarkan kad SIM DiGi Pascabayar saya dari iPhone5 saya untuk ditukarkan kepada SIM SingTel Prabayar Hi! yang saya beli minggu sebelumnya di HarbourFront ketika perjalanan pulang saya dari Pulau Karimun melalui Singapura. Saya periksa plan data saya, oh, langganan plan data 7 hari Value (Nilai) 1GB bernilai SG$ 7.00 (+-RM18.20) pada 3 hari sebelum (ketika saya membuat lawatan kerja di Johor Bahru), masih boleh digunakan. Saya juga mengaktifkan perkhidmatan Flexiroam bagi di Singapura, bagi perkhidmatan perayauan antarabangsa yang lebih murah. Pada jam 06:50 pagi, keretapi pun bergerak dengan perlahan-lahan menuju ke stesen Woodlands CIQ.

(Nota: Istilah CIQ atau ICQ atau yang terkini CIQS atau ICQS (untuk perhatian, huruf C = Customs (Kastam), I = Immigration (Imigresen), Q = Quarantine (Kurantin) dan S = Securities (Keselamatan)) adalah istilah pusat pemeriksaan pintu sempadan di Malaysia. Bagi Singapura, ia dikenali sebagai Checkpoint (Pintu Masuk di dalam Bahasa Melayu) dan di Thailand pula, ia dikenali sebagai Customs House (Rumah Kastam jika dalam Bahasa Melayu), walaupun kastam dan imigresen Thailand dibawah Polis DiRaja Thai.)


Akhirnya jam 07:00 pagi, keretapi Tren 25 Senandung Sutera pun tiba di stesen Woodlands Train Checkpoint (nama rasmi di Singapura). Sebelum itu, dapat lihat, kereta, motorsikal, bas berbaris untuk masuk ke dalam Singapura. Belum sempat keretapi berhenti di platform, ramai yang turun (atau terjun?) dan berlari untuk ke kaunter imigresen. Huh, jangan ingat Singapura ini kena ikut peraturan, kena jadi kiasu juga...

Bilangan kaunter saya lihat banyak dibuka. Ada laluan khas untuk pemegang kad khas, mungkin untuk warganegara Singapura atau Malaysia yang selalu keluar masuk kedua-dua negara. Memandangkan saya agak terkehadapan, (kerana saya pun "terjun" sekali setelah melihat ada yang "terjun") dan saya sudah pun mengisi borang ketibaan/pelepasan imigresen Singapura yang sememangnya disimpan di dalam kereta-kereta saya & isteri saya di KL (kerana kami agak biasa ke Singapura, jika berkereta agak sukar hendak dapat borang ini), maka saya antara yang awal di hadapan kaunter imigresen. 

Sambil tu saya terlihat, ada beberapa orang warganegara bukan Singapura, yang kebanyakannya Malaysia, di mana mereka perlu ada borang ketibaan/pelepasan imigresen Singapura, menulis borang terbabit di sebuah meja. Di atas meja itu ada tersedia banyak borang berkenaan, jadi dah dapat satu maklumat yang borang memang disediakan cukup di sini. Tidak seperti di pintu masuk Thailand atau Indonesia, sama ada tidak disediakan borang (kena tanya di kaunter, biasanya diberikan dengan bayaran (sah atau tidak, wallahua'lam) atau ada kaunter petugas khas yang bukan pegawai imigresen (sudah tentu dengan bayaran). Sudah pastinya di Malaysia sudah tiada lagi pengisian borang baik untuk warganegara Malaysia mahupun bukan, kerana ia tidak lagi dipraktikan sejak tahun 2011.


Giliran saya tidak lama lepas itu. Pemeriksa dari Penguasa Imigresen dan Pintu Masuk Singapura (seperti yang dinyatakan dalam wikipedia) atau nama Inggerisnya Immigration and Checkpoints Authority of Singapore (ICA) memeriksa pasport saya. Di sini amat jelas saya dapat perhatikan paparan komputernya, barulah tahu rupa perisian yang memeriksa mereka yang keluar masuk ke Singapura. Satu lagi saya perhatikan, sejak kebelakangan ini, yang memeriksa saya adalah staf Melayu. Ada ini satu kebetulan atau satu ironi? Alhamdulillah, tiada apa yang menahan saya dari memasuki Singapura buat masa ini, huhuhu (terkenang ada satu ketika saya ditahan sementara selama setengah jam dan kemudian dilepaskan).



Selepas selesai, saya perlu naik sebuah eskalator untuk keluar dari pusat pemeriksaan itu. Rupa-rupanya ia bersambung dengan jejantas pejalan kaki untuk ke Pusat Pemeriksaan Imigresen Woodlands yang biasa. Jadi saya tahulah ia akan keluar ke kawasan perumahan Marsiling dan kawasan komersil Woodlands Points. 

Sejurus keluar dari kompleks pusat pemeriksaan ini, memang ada perhentian teksi dan bas. Namun saya memilih untuk berjalan kaki sahaja untuk ke stesen MRT terdekat iaitu stesen Marsiling, kira-kira 1 km. Saya melihat di dalam blog, ramai yang menyarankan agar mengambil bas atau teksi ke Causeway Point (pusat membeli-belah) atau nama lainnya Woodlands Interchange (stesen bas bersepadu di bawah Causeway Point) yang jaraknya kira-kira 4 km. Jadi sebagai salah satu alternatif yang lebih murah dan menyihatkan, lagipun tidak berapa jauh, kira-kira 10 minit berjalan kaki, stesen Marsiling adalah satu pilihan. Dengan plan data yang ada, sempat juga saya saya Skype dengan keluarga saya semasa berjalan ke stesen MRT.



Kali ini saya mengambil laluan lain untuk ke stesen MRT HarbourFront (boleh semak laluan MRT di laman web SMRT) iaitu melalui laluan Utara Selatan (North South) berwarna merah ke stesen Dhobi Ghaut, kemudian tukar laluan Timurlaut (Northeast) berwarna ungu. Laluan ini hanya tukar sekali berbanding apa yang saya lakukan pada kembara pulang ke KL dari Pulau Karimun minggu sebelumnya, namun laluan ini melalui kawasan yang agak padat. Masa yang saya tempuh adalah selama lebih kurang 51 minit berbanding yang lepas selama 45 minit.


Saya tiba di stesen MRT HarbourFront pada jam 08:30 pagi. Saya terus menuju ke Cheers (seperti 7-Eleven) untuk membeli roti dan susu kota sebagai alas perut, sebenarnya ada tujuan lain. Saya ingin mendapatkan duit syiling baru Singapura yang belum saya perolehi, untuk koleksi saya. Akhirnya berjaya. Berikut adalah gambar duit-duit tersebut:


 5 cents Singapura (versi 2013) = +- 13 sen Malaysia


10 cents Singapura (versi 2013) = +- 26 sen Malaysia


50 cents Singapura (versi 2013) = +- RM1.30


Seterusnya saya segera ke tingkat 2, Pusat Feri & Kapal Persiaran Singapura (Singapore Cruise Centre) untuk ke kaunter Batam Fast untuk menempah tiket. Nampak gaya, saya terlepas feri ke Harbour Bay, Batu Ampar, Batam jam  09:10 pagi kerana saya berada di situ jam 08:45 pagi. Tiket perlu dibeli 45 minit sebelum berlepas, bagi tujuan untuk urusan imigresen dan pelepasan oleh pihak pengurusan terminal. Cuma ada tiket 11:50 pagi sahaja. Itulah, terhegeh-hegeh berjalan. 

Untuk pengetahuan, di Batam, terdapat enam jeti terminal feri penumpang iaitu Waterfront City (Teluk Senimba), Sekupang, Harbour Bay (Batu Ampar), Batam Centre, Nongsapura dan Telaga Punggur (diuruti dari barat ke timur). Terminal utama bagi laluan dari bandar-bandar di provinsi lain di Indonesia dan Tanjung Balai, Karimun, ada di Sekupang. Jeti di Telaga Punggur pula adalah untuk feri ke pulau-pulau di provinsi Kepulauan Riau (Kepri) di sebelah timur seperti Bintan dan Lingga. Feri dari dan ke Singapura boleh didapati di Waterfront City (kadang-kadang), Sekupang, Harbour Bay, Nongsapura (jarang dan perlu ke jeti Tanah Merah, Singapura kerana dari HarbourFront tiada perkhidmatannya) dan paling kerap di Batam Centre (setiap setengah jam). Saya memilih untuk ke Harbour Bay kerana ia lebih dekat dengan hotel dan pusat utama di Batam iaitu di Bukit Nagoya. Orang Singapura lebih suka ke Batam Centre kerana di sana terdapat pusat membeli-belah yang berhubung terus dengan terminal feri (sebenarnya Harbour Bay pun sama, nanti saya akan ceritakan).

Harga tiket sehala Batam Fast adalah SG$25.00 dan SG$48 bagi dua hala. Kemudian saya ke tingkat 3 untuk ke kaunter Prima Ferry pula. Ada juga tiket pukul 10:00 pagi, cuma tiketnya berharga SG$32.00 sehala dan SG$46.00 bagi dua hala. Saya hanya perlu tiket sehala kerana saya ada tiket pulang ke KL menaiki pesawat FireFly. Jadi dengan beza SG$7.00 maka saya turun ke bawah untuk menempah tiket pukul 11:50 pagi di kaunter Batam Fast. Lagipun saya boleh berjalan-jalan di Singapura sementara menunggu feri tersebut juga kerana waktu untuk saya mendaftar masuk di Pagoda Hotel, Batam adalah pukul 14:00 (2:00 petang) Waktu Indonesia Barat (WIB) iaitu pukul 15:00 (3:00 petang) waktu Malaysia & Singapura. Buat apa pergi awal-awalkan. Mulalah nampak sup tulang merah di kepala...


Saya segera kembali ke stesen MRT untuk ke stesen MRT Bugis bagi menuju ke Kampung Glam. Di Kampung Glam ini terletak Masjid Sultan, Istana Kampung Glam dan Arab Street, yang mana ia amat berkait dengan kewujudan Melayu di Singapura. Untuk ke MRT Bugis dari stesen MRT HarbourFront, ada banyak cara, saya mengambil laluan Timurlaut (Northeast) berwarna ungu dan membuat tukaran ke laluan Timur Barat (West East) berwarna hijau di stesen MRT Outram Park, menuju ke timur (Pasir Ris) menuju ke stesen MRT Bugis. Perjalanan mengambil masa selama 15 minit sahaja. 



Keluar dari stesen MRT Bugis, jika ke Kampung Glam, sebaiknya keluar di pintu nombor 4, yang akan keluar di kawasan Raffles Hospital. Kira tidak jauhlah, dalam 5 minit berjalan kaki, sampailah ke kawasan Kampung Glam.


Sampai di sana, saya terus ke barisan restoran mamak di sepanjang jalan North Bridge Road berlawanan dengan Masjid Sultan, untuk makan. Terdapat tiga buah restoran yang popular, di mana ketiga-tiga adalah sebaris. Restoran itu adalah Restoran Zam zam, Restoran Victory dan Restoran Tasneem. Kali ini saya mahu cuba makan di Restoran Tasneem. Lalu saya pesanlah tulang merah, akan tetapi ia belum sedia, kata tokey restoran, kerana masih pagi (baru pukul 09:30 pagi), pukul 3.00 petang baru ada, jadi saya tak dapat berkongsi di sini apa itu tulang merah, insya Allah lain kali bila saya berkesempatan. Jadi dia cadang agar saya ambil murtabak rusa. Apa, murtabak rusa, saya kata, saya nak berjalan jauh, kalau makan rusa nanti panas, lalu saya pesan mutabak kambing dan teh ais. Sedap, dan harga agak masuk akal, kira-kira SG$6.20 (+- RM16.12).



Sudah beralas perut saya, walaupun hampa tak dapat tulang merah, alhamdulillah. Habis sarapan, maka saya menyeberang ke seberang jalan untuk bersolat sunat tahyatul masjid dan dhuha di Masjid Sultan. Masjid ini boleh dikira sebagai masjid negara bagi negara Singapura. Masjid ini mula diarah oleh Sultan Hussien untuk dibina pada tahun 1824 iaitu ketika British mula-mula dapat mentadbir Singapura ini setelah membuat perjanjian dengan Sultan Hussein. Ia sebagai tanda kekuasaan Sultan Hussein sebagai penguasa di Singapura dan daerah Muar. Namun selepas itu sejarah yang telah menceritakan bagaimana keluarga Sultan Hussein dijatuhkan. Namun yang penting, masjid ini masih utuh, mencerminkan kedaulatan Islam dan Melayu di Singapura. Harap ia dapat dipertahankan sampai bila-bila waima pembangunan amat pesat menghimpit masjid ini.

Jika diperhatikan, Masjid Sultan ini amat aktif dengan pelbagai aktiviti yang dianjurkan. Malah semasa saya bersolat di dalam masjid ini, sesi pembelajaran al-Quran kepada anak-anak sedang dijalankan. Bahasa penghantar adalah Bahasa Melayu dengan dicampur sedikit Bahasa Inggeris. Juga, terdapat pelancong-pelancong yang hadir untuk mengambil gambar kenang-kenangan, namun ada batasnya tentang tempat-tempat yang boleh dilawati. Saya rasa bersyukur, kerana saya sebagai Muslim, boleh meneroka lebih lagi dari mereka.




Antara gambar-gambar yang saya tangkap untuk kenangan saya. Sesungguhnya ada perbezaan suasana berbanding kali terakhir saya ke masjid ini lima tahun lepas. Selepas itu, kunjungan saya ke Singapura tidak melawat masjid ini.




Seterusnya saya ke Pusat Warisan Melayu (Malay Heritage Centre) yang kedudukannya hanya sebelah sahaja dengan Masjid Sultan. Pusat ini dahulunya adalah merupakan Istana Kampung Glam, iaitu istana bagi keturunan Sultan Hussien yang pernah menjadi Sultan bagi Singapura. Kunjungan terakhir saya dahulu, pusat ini masih dalam pembinaan, dan saya pernah singgah datang ke sini semasa keturunan Sultan Hussien masih tinggal di sini. Bila mengenangkan peristiwa mereka diheret keluar dari istana ini, amat menyedihkan. Kini, istana ini menjadi muzium bagi warisan orang Melayu di Singapura.






Alhamdulillah, walaupun ada kontranya peristiwa yang mewujudkan pusat ini, namun pusat ini juga ada pronya. Anak-anak muda di Singapura ada tempat untuk menyuburkan kembali warisan dan kebudayaan Melayu. Antaranya semasa saya hadir, terdapat sekumpulan pelajar, sedang belajar berkompang, di mana , pengajarnya agak ceria. Malah sempat menyakat saya ketika saya sedang mengambil gambar selfie (di atas). Jadi saya pun ambil gambar selfie saya berlatar belakang mereka pula.



Agak lama juga saya di Pusat Warisan Melayu ini. Jam di tangan pun menunjukan pukul 10:30 pagi. Maka saya perlu untuk kembali ke HarbourFront untuk menaiki feri. Sebelum itu, saya sempat membeli cenderahati di sekitar kawasan Pusat Warisan Melayu (Istana Kampung Glam) dan Masjid Sultan ini. Harga cenderahati seperti magnet peti ais, baju T, pemegang kunci dan sebagainya begitu murah di sini berbanding di tempat lain di Singapura. Dengan harga SG$ 10.00, anda boleh mendapat sehelai baju T, 5 buah pemegang kunci dan 5 buah magnet peti ais. Lebih banyak boleh dapat dari membelinya di Orchard Road atau di Merlion Square.

Untuk pulang ke HarbourFront, kali ini saya mengambil MRT laluan Downtown berwarna biru, dari stesen Bugis ke stesen Chinatown, sebelum bertukar laluan ke laluan Timurlaut (Northeast) berwarna ungu, menuju ke stesen HarbourFront. Saya perlu berjalan kali semula ke stesen Bugis yang mengambil masa kira-kira 10 minit. Masa yang diambil untuk perjalanan MRT kira-kira 14 minit.




Memandangkan ketika saya sampai di pintu masuk untuk pelepasan masuk adalah pukul 11:15 pagi, maka saya terus menuju ke pintu tersebut untuk daftar masuk. Saya diperiksa keselamatan dan seterusnya membuat formaliti imigresen dan kastam. Inilah pertama kali saya berada di dewan menunggu terminal feri HarbourFront.



Tiba jam 11:40 pagi, maka kedengaran pengumuman kepada penumpang-penumpang feri MV Batam Fast 15 untuk masuk ke dalam feri. Kami semua beratur dan pas pelepasan diimbas satu demi satu. Kira macam di KLIA, dimana pas pelepasan diimbas dengan mengunakan bar kod 2D. Selepas diimbas, maka saya berjalanlah menuju ke feri. Menaiki feri, pas berlepas dan tiket diambil oleh petugas feri (itu sebab saya hanya ada resit sahaja yang sempat diimbas, pas pelepasan dan tiket pun saya lupa nak ambil gambar, huhuhu).


Saya ambil tempat duduk di atas feri dan ia berbumbung. Tempat duduk di bawah berhawa dingin, tapi saya inginkan angin semula jadi, lebih mudah, lebih nyaman dan kepada yang mudah mabuk laut, angin semula jadi ini akan mengurangkan kejadian mabuk laut. Tapi bagi saya, perjalanan ini cuma 45 minit ke sejam sahaja, mungkin tidak akan mabuk, insya Allah.


Tepat jam 11:55 pagi, feri pun berlepas dari jetinya. Sempat saya ambil gambar sekeliling HarbourFront ini dari atas feri. Permandangan Pulau Sentosa dengan kereta kabelnya, Resort World Sentosa, Universal Studio Singapore dan Pelabuhan Singapura amat jelas sekali.












Perjalanan feri melalui laluan perkapalan antarabangsa. Kapal-kapal yang lalu di sini amat besar-besar belaka. Ada yang lalu sipi-sipi kapal besar ini. Sambil itu dapat juga merakamkan gambar pusat bandaraya Singapura.




Selepas setengah jam berada di atas feri, terminal feri Harbour Bay, Batu Ampar, Batam jelas kelihatan. Cuma air laut di sini agak tercemar sedikit dengan minyak-minyak kapal dan agak keruh sedikit. Pada masa ini, saya memasukan kad SIM TelkomSel SIMpati yang saya beli minggu lepasnya di Tanjung Balai, Karimun, pada minggu sebelumnya. Juga saya aktifkan pula Flexiroam bagi penggunaan di Indonesia. Sepuluh minit kemudian, iaitu pada jam 11:,35 pagi Waktu Indonesia Barat atau WIB (jangan keliru, WIB adalah sejam lambat dari waktu Malaysia & Singapura), , feri pun berlabuh dan saya pun buat pertama kali menjejakkan kaki di pulau Batam ini.



Urusan imigresen agak mudah di sini. Tiada sebarang rayuan laluan ekspres, dan tiada pemeriksaan kastam. Di terminal ini juga terdapat kedai bebas cukai, tapi bukan tujuan saya.

Keluar sahaja balai pemeriksaan imigresen, saya lihat terminal ini lebh kurang seperti terminal feri ke Pulau Pangkor di Lumut. Ada tempat makan dan ada tempat membeli-belah. Malah ada jejantas menuju terus ke sebuah pusat membeli-belah. Saya mengikut laluan ke pusat membeli-belah bagi mengelakkan panggilan daripada penyedia pengangkutan seperti angkot (van atau lori kecil yang diubahsuai menjadi bas kecil, istilah ini adalah singkatan dari angkutan kota), ojek (teksi motorsikal) dan teksi biasa. Saya mendapat maklumat, penyedia pengakutan di sini agak agresif dalam memanggil orang untuk mencari penumpangnya.

Saya pun lalu melalui pusat membeli-belah Harbour Bay Point. Pusat membeli belah ini agak kosong dan tiada tarikan. Tidak hairanlah kenapa warga Singapura tidak ke sini tetapi lebih ke Batam Centre, mungkin kerana sana lebih meriah dan terminalnya lebih lama wujud, walaupun Harbour Bay ini lebih dekat ke Bukit Nagoya dari Batam Centre. Terminal feri Harbour Bay ini sebenarnya baru 2-3 tahun beroperasi, berdasarkan maklumat saya.

Memandangkan berdasarkan app Google Maps di iPhone5 saya, Pagoda Hotel boleh berjalan kaki, maka saya ambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja.


Ambil kau, nak sangat berjalan. Rupa-rupanya Batam ini bukan syurga pejalan kaki. Jalan di Batam ini agak pedestrian hostile istilahnya, atau maksudnya agak tidak mesra pejalan kaki. Lebih teruk lagi dari Johor Bahru, malah lebih teruk dari pekan-pekan mati di negeri Perak. Walaupun digambarkan Batam ini maju dan dilimpahi kemajuan dari Singapura dan Malaysia, keadaan bandarnya agak berdebu, tiada kaki lima untuk pejalan kaki dan keadaan jalan yang tidak berapa baik penyelenggaraannya. Bila berjalan seolah-olah berada di Malaysia pada tahun 1960an atau 1970an (saya gambarkan kerana ketika saya membesar pada tahun-tahun 1980an, keadaan adalah lebih baik di Malaysia secara amnya). Selama ini saya menyatakan Johor Bahru merupakan bandar pedestrian hostile kerana bandar itu tidak berapa pentingkan laluan pejalan kaki kecuali tempat-tempat tertentu, tapi di Batam adalah lebih lagi, langsung, diulangai langsung tiada laluan pejalan kaki. Malah bangunannya hanya mempunyai kaki lima yang tak sampai 5 kaki, kira-kira separuh dari ruang kaki lima bangunan rumah kedai di Malaysia.

Dalam keadaan panas kerana tidak ada banyak pokok di sepanjang perjalanan, peluh membasahi baju saya. Kerap kali juga saya memeriksa app Google Maps untuk mengetahu jarak perjalanan. Akhirnya selepas setengah jam berjalan, saya mula nampak pusat membeli-belah DC Mall (seperti di bawah), menunjukkan  destinasi sudah hampir tiba. Pagoda Hotel, hanya terletak di belakang pusat membeli belah ini. Sepanjang perjalanan, banyak kali saya dipanggil (bagi saya secara kurang ajar) oleh pemandu kenderaan pengangkutan baik dari jalan raya , mahupun dari tepi jalan. Tapi saya tidak endahkannya. Siap berhoi-hoi, bertepuk dan macam-macam lagi.




Akhirnya pada jam 12:25 tengahari, saya sampai ke Pagoda Hotel. Alamak, ada lagi lebih sejam setengah untuk daftar masuk. Saya pun dah tak tahan dengan kepanasan dan mula rasa tidak selesa, dengan selamba, saya bertanya kepada kerani kaunter sama ada sudah boleh daftar masuk. Kerani kaunter (seorang lelaki) berkata boleh dan saya serahkan voucer tempahan Agoda kepada beliau. Alhamdulillah, dah boleh masuk tanpa bayaran. Tetapi sebelum saya beredar, sempat lagi dia bertanya saya adakah mahu berurut atau mencari teman... Dalam hati saya, sabar sajalah, memang kebanyakan orang lelaki ke Batam atas urusan itu tapi bukan saya. Saya kata mungkin nanti dulu, lalu dia berikan nombor telefon dia untuk membolehkan saya menelefon jika mahukan perkara-perkara berkenaan. 

Apa lagi, saya terus masuk bilik, saya rasa hendak berehat. Penat sangat, hehehe, penat yang diminta. Tidak mengapa, pengalaman. Biliknya agak bersih dan kemudahan agak lengkap, bolehlah dengan harga kurang dari RM50.00. Siap dengan tuala dan alat-alat bilik air. Bilik airnya pun bolehlah. Apa lagi, saya terus tukar baju, buka televisyen dan nak tidur.

Baru sahaja hendak terlelap, kebetulan TV yang dibuka memaparkan saluran TV One, saluran berita Indonesia, memaparkan berita kehilangan sebuah pesawat Malaysia Airlines atau MAS di sekitar Laut China Selatan, semasa menuju ke Beijing China. Kod penerbangan pesawat itu adalah MH370. Saya agak terkesima dan terkejut. Inilah pertama kali dalam sejarah pesawat MAS hilang semasa terbang. Semua orang di Malaysia dan banyak orang lain di dunia tahu tahap keselamatan MAS amat tinggi dan taraf keselamatan di KLIA juga agak ketat. Bagaimana ia boleh berlaku? Wallahua'lam, tuhan sahaja yang tahu. Di dalam hati, saya berdoa agar peristiwa ini akan bertemu jalan penyelesaiannya sesegera mungkin. Lebih-lebih lagi, esoknya saya akan menaiki pesawat FireFly yang juga anak syarikat MAS. Memang cerita di TV One dan satu lagi saluran berita Indonesia, MetroTV menyiarkan kisah kehilangan MH370 dengan acuan mereka. Sedang saya menonton, tanpa saya sedari, saya tertidur...


Tiba-tiba saya terjaga, jam menunjukan jam 15:45 (3:45 petang). Dekat 3 jam saya tidur rupanya. Perut saya terasa lapar. TV One pula memaparkan rancangan khas  seperti iklan tetapi selama sejam, memaparkan tentang sebuah gedung membeli-belah di Jakarta, Harco Glodok. Saya memang kenal tempat ini, seumpama Jalan Pasar di KL, tempat jual barangan elektronik. Kenapa saya samakan dengan Jalan Pasar, bukan Low Yat Plaza, kerana seingat saya, gedung itu amat uzur. Rupanya rancangan khas ini memaparkan perancangan memodenkan Harco Glodok oleh pemilik hartanahnya. Begini mereka hendak cari duit sampai buat rancangan khas selama sejam lebih. Astro Awani, Bernama TV mahupun Capital TV pun tak buat seperti ini apatah lagi stesen terestarial seperti stesen-stesen RTM dan Media Prima. Sabar sahaja.

Kemudian saya keluar menuju DC Mall, sahaja hendak tahu apa di dalam. Tiada apa, cuma banyak kedai menjual pakaian wanita seperti tudung, telekung dan baju. Ada juga beberapa kedai makan seperti KFC, BFC dan lain-lain. Saya hendak makan makanan istimewa Batam yang tiada di tempat lain. Maka saya mengambil keputusan untuk ke pusat membeli-belah Nagoya Hill, kira-kira 1.5 km dari situ. Nampak macam dekat sahaja di dalam Google Maps.

Perjalanan ini memperkuatkan lagi pandangan saya tentang Batam ini merupakan bandar pedestrian hostile. Beberapa kali saya hendak dilanggar kenderaan, kerana jalannya tiada ruang siar pejalan kali. Jika seperti kampung tak apa lah juga, tapi ini bandar. Naik kematu kaki saya, dengan naik bukit turun bukit. Nampaknya saya tertipu dengan gambaran dalam Google Maps. Nampak macam mesra pejalan kaki, tapi tidak juga. Dalam perjalanan juga saya ada melihat keadaan sungai atau lebih sesuai saya kata longkang. Airnya hitam legam bak belakang kuali dengan sampah memenuhi sehinga tersekat sungai itu. Tak hairanlah kenapa air laut Batam agak tercemar.



Akhirnya saya tiba juga di luar gedung Nagoya Hill. Sebelum itu saya hendak menukar wang Ringgit Malaysia kepada Rupiah Indonesia kerana bekalan wang Rp saya makin susut. Kedai terbabit menawarkan RM300 dengan Rp 1 002 000 sahaja!!! Di KL pun boleh dapat Rp1 046 000, kalau di Tanjung Balai, Karimun dapat Rp 1 048 000!!!... Memang kadar pertukaran di Batam agak mahal, jesteru di lain masa tidak perlu tukar di sini. Lepas tawar menawar dapatlah Rp1 020 000 bagi RM300... Dapat juga satu koleksi duit yang belum ada iaitu Rp20ribu.



Nota Rp 20 000 (versi tahun 2013) = +- RM6.00

Selepas membuat tukaran, saya pun segera ke Nagoya Hill. Agak ramai juga pengunjung-pengunjung di sini. Ada persembahan kugiran, ada promosi, yang menariknya, kugiran itu memainkan lagi balada 90an kumpulan dari Malaysia, seingat saya lagu kumpulan Slam. Tidak sangka saya. Harga barang-barang sini kalau tak sama dengan harga di KL, lebih mahal. Kenapalah ramai orang Singapura rela ke sini, lebih baik pergi JB. Mungkin saya hanya tengok dari sudut kecil sahaja kot, saya belum mengupas keseluruhan Batam lagi.


Nampaknya saya tidak jumpa lagi makanan yang saya ingin makan, jadi saya makanlah di sebuah restoran yang ada di dalam gedung ini. Saya makan bakso special (selain ada pentol daging kecil dan besar, ada isi ketam, kek ikan dan beberapa jenis lagi) bersama air teh o ais (di sini dipanggil teh o beng). Semuanya berkoskan Rp44 500. Saya beri Rp100ribu dan dapat baki Rp55 500. Hah, dapat lagi duit untuk koleksi iaitu versi terkini nota Rp 50ribu (versi tiada titik-titik oren seperti di bawah ini) dan buat pertama kali saya mendapat syiling Indonesia setelah sekian lama (saya pernah mendapat syiling pada 12 tahun lepas semasa bertugas dengan sebuah syarikat Indonesia), iaitu syiling Rp500. Alhamdulillah.


Nota Rp 50 000 (versi tahun 2013) = +- RM15.00


Syiling Rp 500 (versi tahun 2008) = +- 60 sen Malaysia

Saya jelas sudah tidak larat lagi, terus saya mencari ojek di luar gedung Nagoya Hill itu, untuk pulang ke hotel. Dia minta Rp20 ribu!!! Apa??? Oleh kerana saya sudah tidak larat, saya pun tidak larat nak menawar, saya terima sahaja. Rasa tidak berbaloi. Di atas motor itu, penunggang ojek itu membawa jalan yang lebih pendek. Lebih rasa tidak berbaloi, perjalanan tak sampai 1.5 km berharga lebih kurang RM6.00!!! Semasa atas motor juga, dia siap tanya saya soalan yang hampir sama, nak cari urut atau teman pak!!! Udah-udah la kata kalbuku, huhuhu... Sampai sahaja hotel, terus bayar dan segera ke hotel. Batam bukan jiwaku rupanya.

Saya terus layan televisyen sampai pukul 21:00 (9:00 malam) untuk saya turun ke bawah untuk makan di restoran di hadapan, macam sedap sahaja saya lihat dari atas. Macam ada ikan bakar dan makanan laut. Bila sampai di restoran tu, terus tertutup selera saya, kerana ia adalah restoran cina dan ada seekor anjing di dalam restoran. Terus saya pulang ke bilik, dan layan televisyen yang hanya ada beberapa saluran Indonesia, saluran 8 Singapura (Cina) dan beberapa saluran satelit. Dapat mengubat hati yang agak menyesal datang ke Batam secara kembara kali ini. Mungkin ini bukan rezeki saya mengembara. Batam bukan jiwaku rupanya. Tanpa saya sedari TV pula melayani saya zzz...


Insya Allah akan bersambung ke Hari 3.

Atau ingin melihat Hari 1.

If want to read in English: 

Jumaat, 11 April 2014

Hari 1 (Batam, Indonesia - 07 hingga 09 Mac 2014) - Perjalanan Keretapi KTMB Senandung Sutera.

Jika mahu lihat: 



If want to read in English: 




Pengenalan



Perancangan kembara saya kali ini bermula ketika saya gatal-gatal melayari laman web FireFly pada 11 Februari 2014. Sememangnya memang ada perancangan untuk ke Kepulauan Riau tapi tidak serius. Lepas melayari laman web FireFly terlihat FireFly sekarang sudah terbang ke Batam dan harga tiketnya, agak murah iaitu cuma RM69.00 termasuk caj pentadbiran dan surcaj bahan bakar. Murah (saya tidak tahu bahawa tiket ini tidak termasuk cukai lapangan terbang, selepas mendapat maklumat baru tahu, maklumlah ini kali pertama ke Indonesia secara solo, sebelum ini cukai penerbangan dibayar siap-siap oleh bekas majikan). Jadi apa lagi terus tempah untuk penerbangan pulang pada 09 Mac 2014. Untuk pergi ke Batam, saya merancang untuk menggunakan keretapi KTM ke Singapura, kemudian sambung dengan MRT untuk ke jeti feri HarbourFront dan dari situ ke Batam menaiki feri.



Bagi penginapan, seperti biasa saya menggunakan perkhidmatan Agoda kerana kebiasaannya harganya lebih baik dari penyedia perkhidmatan yang sama seperti Booking.com, Hotels.com dan lain-lain. Ada banyak hotel agak murah, cuma saya memilih Pagoda Hotel kerana di dalam Google Maps, saya lihat hotel ini agak dekat dengan beberapa pusat membeli-belah dan hampir dengan pusat bandar kota Batam.


Pada 22 Februari 2014 pula, saya ke KL Sentral untuk menempah tiket keretapi KTM InterCity ke Woodlands CIQ untuk 07 Mac 2014. Saya boleh sahaja untuk menempah di KTMB e-Ticket tapi saya tidak boleh dapat tambang diskaun (kerana saya pemegang Kad Diskaun KTM Tiger iCard, boleh rujuk posting saya mengenainya di sini), di mana diskaun hanya boleh dibeli di kaunter tiket KTM InterCity. Jika tanpa diskaun, saya perlu membayar RM34.00, namun dengan diskaun, saya hanya perlu bayar RM28.00 sahaja.


07 Mac 2014 (Jumaat)

Balik kerja, saya terus bersiap untuk kembara kali ini. Isteri saya ada hal keluarga dan sudah keluar rumah bersama-sama anak-anak kami ketika saya belum sampai di rumah, maka kena kemas sendiri. 

Jam di dinding rumah menunjukan pukul 21:30 (9:30 malam), maka saya pun bergerak untuk ke KL Sentral dengan menaiki skuter saya. Dalam 15 minit kemudian, saya pun sampai di KL Sentral. Kali ini saya memilih untuk memarkir skuter saya di parkir motorsikal di bawah Plaza Sentral yang tertutup. Ini kerana, saya merasakan saya akan memarkir skuter saya dalam tempoh lama sedikit daripada parkiran motor saya di dalam kembara berkeretapi ke Hat Yai tempohari. Lagipun saya mahu mencuba parkiran di sini.


Saya pun berjalan ke pintu pelepasan B sebagaimana yang tertulis di dalam tiket keretapi saya. Seperti biasa, agak ramai, dan saya tidak menunggu lama, selepas 10 minit, pintu pelepasan pun dibuka, dan saya terus ke bawah untuk duduk di tempat duduk saya di dalam Tren 25 Senandung Sutera.


Inilah koc yang diduduki saya selama lebih kurang 9 jam nanti. Kali ini, tepat jam 22:30 (10:30 malam), roda keretapi pun mula bergolek. Mungkin kerana kepenatan, ditambah dengan kepekatan malam dan laluan yang agak biasa (kerana laluan yang hampir sama dengan KTM Komuter ke Sungai Gadut), maka saya pun tertidur.

Akan bersambung ke Hari 2.

Atau ingin melihat Hari 3.

If want to read in English: 

Khamis, 10 April 2014

Hari 3 (Pulau Karimun & Pulau Kundur, Kepulauan Riau (Kepri), Indonesia - 28 Februari hingga 02 Mac 2014) - Pulang ke KL Melalui Singapura.

Sambungan dari Hari 2.

Jika mahu lihat: 



If want to read in English: 





02/03/2014 (Ahad)

Tidur malam di sini tidak berapa nyenyak. Maklumlah, keterujaan untuk kembara baru, walaupun badan penat, namun minda rasa hendak sahaja untuk mencuba tempat dan cara baru. Kalau tidur pun, tidur-tidur ayam sahaja.



Ketika sekitar jam 04:45 atau 05:00 pagi, sayup-sayup kedengaran azan subuh di bumi Prayun ini. Rasa macam tidak biasa pula, almaklum lah rasa awal pula. Biasa di KL, nak dekat pukul 06:00 pagi baru subuh. Dalam hati nak sahaja pergi masjid, tapi ni tempat orang, jalan ke masjid pun tidak diketahui kebahayaannya. Jadi solat di dalam rumah Azmi sahaja. Bagus juga majikan Azmi ini iaitu PT Timah yang merupakan syarikat pemerintah Indonesia ini. Selain memberikan rumah kuarters kepada pekerjanya, yang agak besar, setaraf rumah kelas C dalam perkhidmatan awam, bekalan air dan elektriknya pun percuma, cuma bekalannya tidak menentu. Dalam keadaan agak panas (kerana iklim kepulauan atau kelautan, agaknya, oleh kerana KL atau lebih tepat Wangsa Maju terletak 40 km ke pedalaman dan di kaki Banjaran Titiwangsa, maka iklim kepulauan ini dirasakan agak panas), maka selalu juga bersihkan diri, boleh dikatakan setiap waktu solat lah juga, maklumlah air percuma, hehehe.



Selepas solat, pada jam 06:00 pagi, Azmi mengajak saya dan Pak Nasir bersama-sama adik Azmi, untuk bersarapan di warung di tepi jalan utama. Apabila sampai di warung tersebut, wah, banyaknya kuih muih! Kuih-muihnya serupa sahaja sebagaimana di Malaysia atau lebuh tepat di Johor. Epok-epok (atau bahasa negeri lain, karipap), kuih ketayap (kuih gulung), cucur badak, pau kampung dan macam-macam lagi. Rambang mata. Itu belum makanan utamanya. Ada lontong, soto, nasi lemak dan macam-macam lagi. Rasa macam nak duduk sini sahaja. Saya memesan lontong, saja nak rasa lontong di sini. Memang hebat...



Kami makan bersama-sama penduduk tua kampung Prayun yang baru pulang berjemaah di masjid. Kesemua penduduk tua ini merupakan anggota tabligh dan pernah menunaikan haji. Azmi pun gatal-gatal mulut mengatakan saya ni haji. Lagi rancak perbualan kami, dari keadaan semasa Makkah & Madinah, keadaan Malaysia, masjid Sri Petaling, KL yang menjadi pusat tabligh dan pelbagai lagi. Sampai tidak ingat masa berjalan dengan pantas. Tengah-tengah berbual atau lebih kepada berborak, kerana bualan kami memecah keheningan pagi minggu di Prayun, Azmi meminta diri untuk pulang. Almaklum hendak bersiap-siap untuk kembara 5 provinsi (wilayah) bagi Azmi & Pak Nasir dan "kembara" 3 negara (dan 5 negeri, la sangat) buat diriku. Sebenarnya lebih kepada perjalanan pulang. Sebelum pulang ke rumah Azmi, kami semua berposing untuk gambar kenangan.


Semasa berjalan pulang, baru teringat, semalamnya lupa hendak ambil gambar poster sempena pemilihan raya (di Indonesia disebut pemilihan umum atau singkatannya pemilu) yang akan diadakan lagi lebih sebulan (semasa membuat catatan ini di blog kembara KembaraGD ini,  ketika inilah pemilu ini berlangsung, iaitu pada 09 April 2014). Itu pun tak sempat nak ambil penuh, kerana ambil dari atas motorsikal yang sedang bergerak laju.


Sampai sahaja di rumah Azmi, Yanti & anak-anak sudah siap rupanya. Nasib baik saya sudah siap mengemas beg saya. Tinggal tunggu Pak Nasir & Azmi untuk mengemas sedikit barang keperluannya. Paling penting adalah dua buah basikal milik Azmi yang akan digunakan untuk pengembaraan di tanah besar Sumatera nanti. 

Setelah siap segala kelengkapan dan bekalan kami, Azmi dan adiknya segera menghantar Yanti dan anak-anak mereka ke simpang jalan untuk menunggu kami pula. Di simpang tersebut nanti, mereka akan menunggu angkot untuk membawa mereka ke Tanjung Batu. Sementara menunggu Azmi, saya dan Pak Nasir mencuba basikal milik Azmi. Lagi meningkat keterujaan saya untuk mengikut mereka, namun apakan daya, keesokannya (03 Mac 2014) ada perasmian Menara MARA oleh Perdana Menteri Malaysia, nama saya naik pula untuk jadi petugas, jadi kena pulang segera ke KL.

Tidak berapa lama kemudian, Azmi & adiknya pulang dan Azmi perlu menyimpan sebuah motorsikalnya di dalam stor, jika tidak, jadi hak milik Orang Laut. Sebelum berangkat, kami bertiga mengambil gambar kenangan seperti di bawah ini, terima kasih kepada adik Azmi atas gambar ini.


Giliran kami semua bertolak ke simpang jalan. Saya dan adik Azmi menaiki motorsikal manakala Azmi dan Pak Nasir menunggang basikal. Sempat juga saya di atas motorsikal menangkap gambar mereka menunggang basikal.


Sampai di simpang jalan (di mana terdapatnya sebuah perhentian bas walaupun di Pulau Kundur ini tiada bas... Huhuhu), kebetulan ada sebuah angkot tiba, maka Azmi segera menahan angkot tersebut. Basikal-basikal diletakkan di atas bumbung angkot. Sebelum berangkat, kami semua bergambar untuk kenangan. Sejurus selepas itu, kami masing-masing mengucapkan selamat jalan kepada semua, Azmi sekeluarga dan Pak Nasir ke Tanjung Batu dan saya serta adik Azmi ke Selat Beliah untuk ke Tanjung Balai Karimun. Saya ucapkan kepada Pak Nasir selamat maju jaya atas kembara beliau.


Saya dan adik Azmi sampai di Jeti Selat Beliah pada jam 08:45 pagi. Feri seterusnya adalah jam 09:20 pagi. Ingatkan sempat, tapi kaunter tiket kata tiket sudah habis, feri seterusnya jam 11:50 pagi. Kena tunggulah. Tidak apalah. Saya serahkan duit untuk bayaran tiket tapi ditolak lembut oleh adik Azmi. Namun semacam tahu pula, dia serahkan tiket feri ini untukku. Alhamdulillah, boleh buat cenderahati. Kali ini naik feri MV Ocean Asia pula, Tambang Selat Beliah ke Tanjung Balai Karimun adalah sebanyak Rp18ribu (kira-kira RM5.40). Insurans sebanyak Rp800 (+-24 sen Malaysia) dan cukai pelabuhan sebanyak Rp1500 (+- 45 sen Malaysia). Jadi harga tiket sebenar adalah Rp15700 sahaja (+-RM4.72). Kami duduklah di dalam bangunan untuk kira-kira lebih 2 jam, agaknya.




Pada jam 09:00 pagi, feri sampai. Adik Azmi ni agak pemalu orangnya. Saya dengan selamba, berkata kepadanya, apa kata kita duduk di kawasan sebelum pintu masuk jeti. Tujuanku agar jika masih ada kosong dalam feri, boleh masuk. Jenuh juga nak menunggu lama-lama di jeti. Ini kerana kelihatan ada juga yang menunggu di situ. Telahan saya benar, alhamdulillah, kami dapat masuk ke dalam feri. Saya pilih untuk duduk di belakang, tempat tiada tingkap tapi berbumbung, dapat rasa angin laut. Saya duduk sebelah dengan sebuah motorsikal, ya motorsikal, yang ingin di bawa ke Tanjung Balai. Selama 20 minit, saya amati perjalanan yang anat menarik.


Sampai di Jeti Rakyat Seri Tanjung Gelam, kami segera ke Jeti Antarabangsa Tanjung Balai untuk membeli tiket ke Singapura. Alhamdulillah dapat juga tiket feri Indo Falcon ke Singapura berharga lebih kurang Rp200ribu (+-RM60.00) . Saya dapat diskaun Rp20ribu(+-RM6.00) kerana saya sudah siap awal-awal isi borang kemasukan/pelepasan imigresen Singapura, yang memang ada banyak disimpan dalam kereta saya di rumah. Ini tidak termasuk cukai pelabuhan Rp60ribu (+-RM18.00) yang akan dibayar sebelum memasuki balai berlepas di jeti nanti.


Selepas dapat beli tiket, kami ke hadapan jeti untuk bergambar kenangan di Tugu Proklamasi sebagai tanda sudah sampai di Pulau Karimun. Selepas itu, kami ke kedai di tepi Pelabuhan Rakyat untuk membeli beberapa lagi barangan tanda hati untuk orang yang ditinggal di rumah. Harga amat murah, sebagai contoh, telekung dijual dengan harga RM25.00 sahaja (boleh pakai Ringgit Malaysia untuk urusniaga). Juga kain batik lepas berharga kira-kira RM12 ke RM15 (bagi saya agak mahal, kerana harga biasa dapat di KL, apakan daya, sudah dipesan oleh ibu saya).


Saya mengucapkan terima kasih kepada adik Azmi kerana menemani saya sehingga saat itu. Kami berpisah di situ, semoga berjumpa lagi.

Perut saya tetiba agak lapar, walaupun dah makan lontong sepinggan pagi tadi. Ye lah kerana tadi makan pada pukul 06:00 pagi, sekarang dah pukul 10:00 pagi (di Malaysia dah pukul 11:00 pagi). Sebenarnya alasan, pasal lalu di hadapan kedai nasi padang, rasa macam terliur pula. Jadi saya pun masuk ke sebuah kedai untuk makan nasi padang. Memandangkan saya cuma seorang, maka pelayan berkata saya boleh ambil secara layan diri. Maka saya ambil lah lauk perut tembusu (usus muda) yang agak besar dan sayur nangka masak lemak. Air pula saya pesan air kosong dan paling istimewa, jus alpokat iaitu jus avokado di letakan sedikit coklat. Sedap...

Alhamdulillah, lega dan mengenyangkan. Perut saya perlu berisi kerana kemungkinan saya tidak makan sehingga ke tengah malam kerana selepas ini saya perlu mengejar pengangkutan untuk sampai ke rumah saya di KL sebelum tengah malam. Dengan harga cuma Rp20ribu (kira-kira +-RM6.00) bagi kesemuanya, agak murah dan berbaloi bagi saya makanan itu. Saya serahkan Rp30ribu dan membeli sebotol air mineral botol besar berharga Rp5ribu (+-RM1.50) dan sebotol kecil berharga Rp3ribu (+-90 sen Malaysia), diberikanlah baki Rp2ribu, di mana matawang Rupiah yang belum saya perolehi setakat itu. Jadi dijadikanlah cenderahati saya seperti di bawah ini.


Nota Rp 2000 = +- 60 sen Malaysia

Selepas itu saya lihat jam, alamak dah pukul 10:25 pagi... Feri pula jam 11:00 pagi!!! Saya segera ke jeti untuk urusan bayaran caj perkhidmatan penumpang atau lebih mudah kita kenali sebagai cukai pelabuhan (dipanggil pelayanan jasa penumpang laut dalam Bahasa Indonesia) sebanyak Rp60ribu (+- RM18.00) dan perlu dibayar dengan matawang rupiah, jadi kenalah sediakan dahulu, ingatan pada pembaca, jangan habiskan pula wang rupiah anda ya. Caj ini hanya dibayar semasa pelepasan sehaja, ketibaan kita tidak perlu bayar kerana kita hanya bayar di pelabuhan pelepasan kita (dalam kes saya kali ini di Kukup). Sebelum saya membayar caj ini (ketika itu saya sibuk dalam urusan pemeriksaan keselamatan dengan beg saya diimbas), ada seorang penumpang India Malaysia sudah tiada rupiah. Beliau berkata, boleh bayar dalam Ringgit? Kerani kaunter teragak-agak, dan kemudian berkata boleh tetapi berikan dalam RM50. Mengamuk juga, tapi dia bayar juga. Nak juga saya bantu, tapi dia sudah serahkan nota RM50. Tiada rezeki dia. Untung pula kerani itu dapat RM32 atau lebih kurang Rp106 ribu secara percuma. Setelah dibayar caj ini, sehelai pelekat (sticker) dilekatkan di pas pelepasan.

Kemudian urusan formaliti imigresen pula. Alhamdulillah selepas 5 minit, selesai. Sempat lagi. Tepat jam 10:50 pagi, penumpang-penumpang dipanggil untuk masuk ke dalam feri MV Falcon 5. Apabila sampai di feri, pas pelepasan yang mempunyai pelekat caj perkhidmatan penumpang itu terpaksa diserahkan kepada petugas feri. Sudahlah saya tidak sempat menangkap gambarnya, huhuhu. Sedih pula. Terus saya menaiki feri dan duduk di tempat yang kosong di barisan belakang (tips: agar anda mudah untuk ke tandas dan jika mahu ke dek atas yang terbuka untuk menikmati permandangan selepas beberapa ketika selepas berlepas, kerana ketika di kawasan pelabuhan, anda tidak boleh berada di dek tersebut atas kehendak pihak berkuasa (berwewenang kata orang Indonesia), serta mengurangkan mabuk. Tepat jam 11:05 pagi, feri pun bergerak.




Perjalanan feri kali ini lagi membelah laluan perkapalan antarabangsa. Nampak banyak kapal-kapal bersimpang siur sepanjang perjalanan. Ada yang bergerak dan ada yang tidak bergerak. Naik risau pun ada. Tapi alhamdulillah. Tiada apa yang tidak baik berlaku.

Semasa hendak sampai ke jeti HarbourFront di Singapura, feri ini lalu menyebelahi Pulau Sentosa. Sebenarnya jeti HarbourFront ini berhadapan dengan Pulau Sentosa, di mana di pulau ini ada resort Universal Studio dan Resort World Sentosa. Di Teluk Belanga, di mana HarbourFront ini terletak, banyak juga bangunan yang futuristik. DI kawasan ini dahulunya adalah dermaga Keppel, antara tempat pembaikan kapal terbesar di dunia. Namun tempat ini menjadi hartanah yang dibangunkan oleh Keppel Land pula.





Lagi beberapa meter hendak sampai, tersergam kapal persiaran mewah Superstar Virgo milik syarikat Star Cruise, berlabuh di jeti kapal persiaran HarbourFront. Apa lagi, tangkap gambar & video.




Tepat jam 1340H (1:40 tengahari) waktu Singapura, setelah perjalanan mengambil masa 1 jam 35 minit, akhirnya feri MV Falcon 5 ini sampai ke jeti feri nombor 1 HarbouFront. Tidak berapa jauh dari jeti, kaunter-kaunter imigresen Singapura sedia menunggu kami. Walaupun orang agak ramai, dalam masa 10 minit, selesai semua melepasi imigresennya, kerana kaunter yang dibuka agak banyak. Dapat juga cop berhuruf S Imigersen Singapura. Cop S ini adalah kod untuk pintu masuk/keluar laut (S untuk sea). Sebelum ini saya pernah dapat cop W untuk pintu masuk/keluar Woodlands dan T untuk Tuas. Jadi saya cuma belum dapat cop A untuk pintu masuk/keluar udara sahaja.

Bergerak ke luar, selepas kaunter kastam dan keselamatan, akhirnya sampai ke ruang legar Singapore Cruise Centre yang bercantum dengan pusat membeli-belah HarbourFront. Agak moden dan agak ramai juga. 

Saya berpusing-pusing di sekitar Singapore Cruise Centre dan HarbourFront ini untuk mengambil gambar dan membuat kajian, agar saya dapat membiasakan kawasan ini apabila sampai satu hari nanti (hakikatnya, minggu depannya saya akan ke sini lagi, bioleh ikuti post Batam Dengan Keretapi KTMB, Feri & Kapal Terbang - Kembara Sendiri). Untuk pengetahuan, jika mahu membeli tiket feri boleh terus ke tingkat 2 (untuk Batam Fast) dan tingkat 3 (untuk lain-lain penyedia). Untuk pelepasan di tingkat 2 iaitu sebelah kiri (daripada eskalator) untuk pelepasan feri dan sebelah kanan untuk pelepasan kapal persiaran.




Disamping itu, saya ke sebuah kedai telekomunikasi untuk membeli kad SIM pra bayar Hi! daripada Singapore Telecom (Singtel) berharga SG$10 (+-RM26.00) (sebenarnya ia bernilai SG$8 (+-RM20.80) sahaja, lagi SG$2 (+-RM5.20) tu komisen kot, ataupun pengambilan untung "mark up"). Memandangkan iPhone5 saya memakai SIM nano, maka saya dicaj SG$4 (+-RM10.40) lagi untuk memotong kad dari SIM biasa kepada SIM mikro kepada SIM nano (dua kali potong, sekali potong SG$2). Sabar sahajalah.

Tujuan saya beli kad SIM ini adalah untuk memudahkan komunikasi yang lebih murah, juga untuk menggunakan internet. Ada lagi dua penyedia telekomunikasi di SIngapura ini iaitu StarHub dan M1, tetapi bagi saya SingTel adalah penyedia terbaik. Tu sebab saya menggunakannya.


Walaupun di dalam kad SIM ini ada tersimpan SG$10 (+-RM26.00), namun tinggal SG$1 lebih kerana lupa nak tutup mobile intenet dahulu. Sebenarnya ada plan data internet SingTel yang lebih murah. Jadi terpaksalah ke Cheers (seperti 7-Eleven) untuk beli isian semula (kerana kedai Cheers ini sebelah pintu masuk MRT HarbourFront). Cheers pun cuma ada jual SG$20 sahaja. Jadi beli sahaja. Lagipun boleh pakai lama, minggu depannya nak pakai juga. Jadi saya ambil data 1 hari Ultimate 2GB tanpa had dicaj SG$6.00 (RM15.60). 


Seterusnya saya ke MRT HarbourFront untuk ke MRT Kranji untuk bertukar bas untuk ke Terminal Bas Larkin Sentral di Johor Bahru. Harga tiket MRT dari HarbourFront ke Kranji adalah sebanyak SG$2.30 (+-RM6.00). Perjalanan adalah kira-kira dekat sejam. Banyak laluan untuk ke Kranji dari HarbourFront, ia boleh dirujuk di laman web SMRT di bahagian laluan MRT. Saya mengambil laluan yang bertukar 2 kali, pertama di Outram Park dari laluan Timur Laut (Northeast) berwarna ungu ke laluan Timur Barat (West East) berwarna hijau untuk ke Jurong East. Kemudian dari Jurong East bertukar ke laluan Utara Selatan (North South) berwarna merah untuk ke Kranji. 



Sepanjang laluan, saya perhatikan di Singapura juga mengalami musim kemarau, di mana rumput kering jelas kelihatan dari dalam train MRT.



Sampai ke stesen MRT Kranji, baru saya sedar yang saya tidak mempunyai duit kecil untuk menaiki bas. Jadi saya ke sebuah kedai serba guna, kebetulan air minuman saya beli di Tanjung Balai tadi habis, jadi saya membeli sebotol besar air mineral bernilai SG$1.70. Huh, agak mahal jika ditukar kepada RM iaitu lebih kurang RM4.42!!! Jadi saya berikan SG$5 dan diberikan baki SG$3.30. Saya minta belas ehsan untuk tukar SG$1.00 kepada lebih kecil, alhamdulillah diberi. Kemudian saya baru sedah, Singapura sudah menukar bentuk duit syilingnya. Saya mendapat 20 cents dan SG$1.00 yang baru. Alhamdulillah, ada untuk dijadikan koleksi. Cuma tinggal 5 cents, 10 cents dan 50 cents sahaja.


20 cent Singapura (baru versi 2013) = +- 52 sen Malaysia


SG$ 1.00 (baru versi 2013) = +- RM 2.60


Selepas itu saya segera ke perhentian bas ke seberang jalan untuk menunggu bas SBS bernombor 170 berlatar belakang putih bertulisan merah. Jangan ambil bas 170 bertulisan merah berlatarbelakang biru, kerana ia hanya sampai ke Terminal Kotaraya di tengah-tengah bandaraya Johor Bahru (JB). Oh, lupa nak beritahu, kenapa nampak saya macam profesional sahaja macam orang tempatan di Singapura. Dengan tidak perlu tukar wang kepada SG$, tau nak naik MRT, tau bas-bas di Singapura. Ini kerana saya mempunyai saudara di Singapura, wang Singapura  memang banyak dalam simpanan dan saya selalu menaiki pengangkutan awam di Singapura, jadi saya boleh lah hidup di Singapura ini, hehehe... Sebenarnya ada banyak bas ke JB dengan ada 2 lagi penyedia iaitu SMRT (syarikat sama dengan MRT) dan CausewayLink (syarikat Malaysia) di mana bas-bas ini menunggu di stesen. Bas 170 di sebelah stesen adalah menuju ke Queen Streen di bandaraya Singapura. Jadi untuk ke Terminal Larkin Sentral perlu menyebarangi ke seberang jalan. Jangan risau, ada jejantas untuk ke seberang.

Akhirnya pada jam 15:15 (3:15 petang) iaitu tidak berapa lama kemudian, saya menaiki bas 170 (putih) dengan tambang SG$1.90 (+-RM5.00) dan selang 10 kemudian saya sampai ke Pintu Pemeriksaan Woodlands. Bas berhenti dan semua penumpang termasuk saya perlu turun untuk ke kaunter imigresen dan kastam di tingkat atas. Kastam melepaskan kami tanpa pemeriksaan (alhamdulillah) dan ke kaunter imigresen. Orang pun tidak berapa ramai walaupun petang Ahad. Selasai dicop, saya segera ke bawah untuk menaiki bas. Di sini boleh sahaja menaiki bas yang sama syarikat untuk ke Bangunan Sultan Iskandar (BSI) (pintu masuk di JB) bagi formaliti di Malaysia pula.



Boleh lihat cop S (dikeliling cop masuk Imigresen Singapura, sebelah kiri warna hitam). Untuk cop keluar pula bercop hijau berkod W, bermaksud keluar di pintu keluar Woodlands.



Ini pertama kali saya menggunakan BSI dengan menaiki bas. Sebelum ini saya menggunakan BSI dengan menaiki kereta. Kereta agak banyak memasuki Malaysia, tetapi lebih banyak lagi memasuki Singapura. Mungkin mereka selesai membeli-belah kot. Tapi sejak dulu lagi, pemeriksaan di Singapura memang agak lambat (mungkin ketat) dari Malaysia. Tapi nak kata ketat tak juga, kalau di Thailand atau Indonesia pun agak lambat juga. 

Macam di Woodland, di BSI ini juga kena naik eskalator untuk formaliti imigresen dan kastam. Kaunter agar banyak dan laluan menggunakan mesin bacaan khas pun ada banyak. Namun saya ke kaunter manual, kononnya nak dapatkan cop masuk. Tapi pegawai di sini tidak memberikannya. Jadi kalau nak dapatkan cop kenangan imigresen Malaysia, BSI bukan tempatnya. Mereka hanya imbas pasport anda dan jika ada permintaan hendak cop, mereka tidak mengendahkannya.

Lepas prosedur, saya segera ke tingkat bawah kembali menaiki bas ke Terminal Larkin Sentral. Keadaan jalan tidak berapa sesak dan 15 minit kemudian saya sampai ke Terminal Larkin Sentral dalam pukul 16:40 (4:40 petang)

Saya segera mencari tiket untuk ke KL, namun tiket masa terdekat iaitu 17:00 (5:00 petang) dah habis. Yang ada cuma tiket 19:30 (7:30 malam sahaja). Setelah pusing kali kedua, ada sebuah kaunter yang kata ada bas jam 17:30 (5:30 petang), namun bila saya hendak bayar, kerani kaunter kata tiba-tiba dah habus. Bas seterusnya di kaunter itu pun pada pukul 20:30 (8:30 malam). Saya agak kecewa, biasanya di Larkin saya tidak pernah mengalami keadaan sebegini. 

Tetiba ada seorang lelaki (ulat tiket) berkata kat saya ada tiket ke KL jam 17:30 (5:30 petang). Saya pun setuju kerana tidak mahu lambat, terpaksa saya naik bas ulat ini. Harga tiket pun mahal iaitu RM40.00 sehala (biasanya dalam RM30.00). Saya pun naiklah bas ini, dan sempat juga saya ambil gambar, kerana di dalam bas tiket ini akan diambil oleh kerani bas ini. 



Sudah 17:30 (5:30 petang), namun bas tidak bergerak, lepas 20 minit barulah tayar bergerak. Saya pun tidurlah kerana agak penat, cuma alhamdulillah, perut tidak berapa lapar, berkat nasi padang yang agak banyak di Tanjung Balai tadi.

Selepas sejam setengah, bas sampai di Yong Peng dan keluar dari lebuhraya untuk ke sebuah restoran. Memang banyak bas berhenti di sini. Baru saya teringat saya belum menunaikan Zohor dan Asar. Segera saya ke surau untuk solat jamak qasar. Setelah selesai, saya tunggu sebentar untuk solat jamak qasar Maghrib dan Isyak. Selepas 5 minit berkumandang azan, dan saya solatlah. Selesai solat saya sempatlah makan sebelum naik semula ke bas. Bas bergerak menuju ke KL pada pukul 19:40 (7:40 malam).

Akhirnya jam 22:45 (10:45 malam), bas pun sampai di TBS dan selang 30 minit saya sampailah ke rumah. Tamatlah perjalanan kembara saya buat kali ini.


Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...

Atau ingin melihat Hari 1



If want to read in English: