Selasa, 24 Januari 2017

Hari 2 Bahagian 2 (Tehran & Isfahan, Iran - 05 hingga 09 Januari 2017) - اصفهان، نصف جهان (Isfahan, Nisf-e Jahan - Isfahan, Separuh Dunia).

If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary;
  • Travel Guide Tehran; 
  • Travel Guide Isfahan; 
  • Day 1;
  • Day 2 Part 1;
  • Day 2 Part 2 (this part);
  • Day 3;
  • Day 4 Part 1; or
  • Day 4 Part 2 & Day 5.


Saya bersama lambang kota Isfahan di Jalan Sepah, Isfahan.

Petunjuk: Waktu di Iran adalah UTC +3.5 iaitu empat setengah jam lebih lewat dari waktu Malaysia (UTC +8). Contohnya jika di Malaysia pukul 12:00 tengahari, di Tehran pula pukul 7:30 pagi.


Hari 2 (06 Januari 2017 - Jumaat) Bahagian 2.

Saya dan Najib di lobi Hotel Kaveh ini dalam 15 minit juga. Risau juga, takut mereka tertidur pula. Kalau tidak selesaikan lawatan pada petang atau malam ini, maka esok kami akan bergerak lambat dari Isfahan menuju ke Tehran. Hendak tidak hendak kena selesaikan juga. Akhirnya semua mereka berada juga di lobi hotel pada pukul 4:30 petang. Huh, langit pun sudah menunjukan senja akan datang melabuhkan tirainya.

Lalu kami terus berjalan menuju ke hujung sebelah selatan terminal bas dengan berada di dalam terminal bas. Di luar, sudah terasa kesejukannya. Sampai di hujung, kami keluar dan menuju ke perhentian bas yang terletak tidak jauh dari pintu masuk paling selatan itu. Apabila sampai di perhentian bas tersebut, saya cuba bertanyakan pengangkutan termudah untuk ke Dataran  Naqsh-e Jahan (Farsi: میدان نقش جهان) juga dikenali sebagai Meydan Imam (Farsi: میدان امام) atau Meydan Shah (Farsi: میدان شاه) pada petugas bas yang berada di dalam pondok khas. Nasib baik petugas tersebut boleh berbahasa Inggeris.

Terus dimaklumkan kepada saya yang kami perlu mengambil bas bernombor 91 untuk ke persimpangan berdepan dengan Majlis Perbandaran Isfahan (Isfahan Municipality (Farsi: شهرداری اصفهان)), kemudian dia juga memaklumkan untuk kami berjalan sedikit untuk sampai ke Dataran Naqsh-e Jahan itu. Sempat juga saya bertanya, apa yang dibuatnya. Dia menyatakan bahawa dia merupakan petugas daripada Syarikat Pengangkutan Awam Isfahan yang mengawal selia bas-bas awam di Isfahan ini, di mana dia juga menjual dan menambah nilai kad EScard, yang merupakan kad prabayar bagi menggunakan bas di Isfahan. Namun untuk kami, dinyatakan tidak perlu beli kerana kami hanya menggunakan tidak kerap, dan kebanyakan bas masih menerima tunai. Jadi alhamdulillah, kami bertanya orang yang betul.

Bukan itu sahaja, dia juga membawa kami dan menolong kami mendapatkan bas yang betul dan memaklumkan pemandu bas tersebut untuk menurunkan kami di tempat yang sepatutnya. Kami mengucapkan terima kasih yang amat sangat atas bantuan yang diberikan.

Semasa kami menaiki, kami cuba menanyakan berapa tambang yang dikenakan kepada pemandu bas terbabut, namun dia tidak dapat memahami dan tidak boleh berbahasa Inggeris. Jadi kami mengambil keputusan untuk memberikan ia apabila sampai destinasi nanti.

Bas-bas di Isfahan, dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu di hadapan dikhaskan kepada lelaki dan di bahagian belakang dikhaskan kepada wanita. Di bahagian hadapan, bukannya wanita tidak boleh menaikinya, tetapi perlulah bersama suami atau mahram. Kami tidak mengetahuinya pada awalnya, jadi semua kami menaikinya di bahagian hadapan. Nasib bas kami ini tidak ramai orang, dan orang di Isfahan seperti memahaminya.

Sampai di destinasi, saya kembali ke pemandu dan memberikan wang 50,000 rial (+- RM 5.88), tapi tidak diterimanya. Dia menunjukan tujuh jari untuk membayarnya, awalnya saya mengingatkan 7,000 rial (+- RM 0.82) kerana saya masih keliru. Rupanya dia bermaksud 7,000 toman bersamaan 70,000 rial (+- RM 8.24), bermakna setiap orang tambangnya 10,000 rial (+- RM 1.18). (Setelah saya mencari maklumat, memang tambang bas di Isfahan adalah kadar rata 10,000 rial ke mana-mana destinasi bagi setiap perjalanan). Mulanya kami berikan 100,000 rial, namun ditolak. Rupanya tiada wang baki, betullah. Jadi kebetulan saya ada wang 20,000 rial dan abang Zul mempunyai wang 50,000 rial, maka cukuplah tambang kami.

Perhentian bas bandar di hadapan Terminal Bas Kaveh, Isfahan.

Pengimbas kad tambang (ESCard) bas bandar Isfahan.

Keadaan di dalam bas bandar Isfahan.

Seterusnya, berdasarkan aplikasi telefon bimbit Google Maps, saya mengikut arahnya, dan diikuti yang lain. Di kawasan ini, banyak juga bangunan besar-besar yang mempunyai seni bina menarik dan unik. Kami menyeberang dan sampai di hadapan bangunan Majlis Perbandaran Isfahan. Kami mengambil jalan di sebelah kiri iaitu Jalan Sepah untuk ke bahagian utara Dataran Naqsh-e Jahan. 

Saya pun berseloroh, popular juga kumpulan pelawak di Malaysia iaitu kumpulan Sepah (kini Sepahtu) yang di Isfahan mempunyai jalan yang mengambil mana mereka. Sebenarnya jalan ini mengambil nama sebuah tempat di Isfahan ini. Malah terdapat juga nama bank iaitu Bank Sepah di Isfahan ini.

Kami menyusuri Jalan Sepah dan kebetulan terjumpa dengan lambang kota Isfahan di jalan itu. Jadi memandangkan kami ini pelancong, sudah tentu logo ini menjadi sasaran kami untuk bergambar.

Salah sebuah bangunan di bandar Isfahan.


Papan tanda jalan Jalan Sepah di Isfahan.

Bunga-bunga yang tumbuh di jalanan bandar Isfahan di dalam musim sejuk.

Saya bersama lambang kota Isfahan di Jalan Sepah, Isfahan.

Kami berswafoto pada lambang tersebut.

Seterusnya kami meneruskan perjalanan, dan selepas melepasi bangunan Majlis Perbandaran Isfahan, di sebelah kanan, akan ternampak taman Istana Chehelsotoon (Farsi: کاخ چهلستون). Kami tidak memasukinya, cukup melihatnya dari luar. Memang besar juga taman ini.

Selepas itu, kita akan menjumpai pula Muzium Sejarah Alam Semulajadi Isfahan. Dengan senibina yang bercirikan Islam, di kawasan lapang di hadapan muzium ini terdapat pelbagai patung dinosour. Semasa kami di sana, muzium ini hendak tutup sebenarnya, tambahan pula memang antara niat kami untuk melawatnya.

Seberang sahaja jalan, kami semakin menghampiri Dataran Naqsh-e Jahan. Memang banyak kedai-kedai yang menjual pelbagai barangan, baik dari segi keperluan harian seperti bahan mentah, kacang-kacangan, buah-buahan kering, pakaian, malah terdapat juga kedai menjual cenderahati di sini. Dicadangkan, walaupun cenderahati di sini tidak pelbagai, namun sebaiknya kita boleh membeli magnet peti ais yang berimej mercutanda utama di Iran di sini. Harganya adalah dari 500,000 rial (+- RM 5.88) sekeping. Bagi peminat rantai kunci, agak sukar mendapatinya di sini. Saya sempat membeli sekeping magnet peti ais berimej Jambatan Si-O-Seh Pol. (Sepatutnya saya membeli juga magnet peti ais berimej mercutanda Tehran di sini). Kawasan ini termasuk di dalam Bazaar Mesgarha (Farsi: بازار مسگرها), yang merangkumi juga bazar yang berada di sekeliling Dataran Naqsh-e Jahan.

Muzium Sejarah Alam Semulajadi Isfahan.

Pintu masuk Muzium Alam Semulajadi Isfahan.

Antara kekacang dan buah-buahn kering yang dijual 
di pintu masuk ke Dataran Nasqh-e Jahan.

Kelapa dan kurma, antara snek di Isfahan.

Bazar Mesgarha di sekeliling Dataran Nasqh-e Jahan.


Peta: Perjalanan bas & jalan kaki dari Stesen Bas Kaveh, Isfahan ke Dataran Naqsh-e Jahan.


Sejurus seleas itu, kami pun sampai di kawasan Dataran Nasqh-e Jahan. Memang besar juga dataran ini. Malah dataran ini sebenarnya, dataran buatan manusia kedua terbesar di dunia selepas Dataran Tiananmen di Beijing, China. Dataran ini dibina di antara tahun 1598 dan 1629 oleh Shah (pemerintah) Parsi ketika itu, Shah Abbas. Isfahan merupakan ibu negeri bagi Empayar Parsi pada masa itu. Memang banyak bangunan di Isfahan agak cantik dibina pada zaman tersebut. Malah kerana kecantikan kota Isfahan ini sehingga ia digelar Nisf-e Jahan (Farsi:  نصف جهان), bermaksud separuh daripada dunia, yang bermaksud, hampir segala kecantikan di dunia ada di Isfahan.

Malah maksud Dataran Naqsh-e Jahan sendiri bermaksud bayangan atau imej dunia. Di sekeliling dataran ini terdapat stana Ali Kapu (Farsi: عالی‌ قاپو)Masjid Shah/Masjid Imam (Farsi: مسجد شاه/مسجد امام)Masjid Sheikh Lotfollah (Farsi: مسجد شیخ لطف الله) dan pintu Keisaria yang menuju ke Bazaar Besar (Grand Bazaar) Isfahan (di utara dataran ini, kini sudah tiada). Kiranya, pada zaman kegemilangannya, dataran ini merupakan kota di-Raja bagi empayar Parsi. Dataran ini dan bangunan-bangunan sekitarnya merupakan antara Tapak Warisan UNESCO.

Kami berjalan perlahan-lahan menikmati pelbagai bangunan yang cantik di sekeliling dataran ini. Sampaikan kami tidak sedar yang kami sudah berada di kawasan selatan dataran ini iaitu di pintu Masjid Shah. Semasa menikmati permandangan dataran ini, kami di sapa oleh seorang orang tempatan Iran. Beliau adalah Parsa, pemilik sebuah kedai permaidani di situ.

Banyak juga yang berbualkan, cuma dia mengatakan agak ramai orang Malaysia datang ke Isfahan sejak kebelakangan ini. Jadi dia memang banyak kenalan orang Malaysia cuma belum pernah ke Malaysia sahaja.  Sambil itu, sempat juga dia menceritakan latar belakang dataran ini. Rupanya ketika dahulu, dataran ini merupakan sebuah padang yang antara tujuan utamanya adalah untuk permainan polo. Istana Ali Kapu menjadi pentas utama yang menjadi golongan bangsawan dan diRaja untuk melihat permainan polo dan juga pelbagai majlis utama.

Juga dia memaklumkan bahawa pada masa dahulu Masjid Sheikh Lotfollah adalah khas untuk wanita, dan sebab itu masjid ini tiada menara. Ini kerana menara masjid adalah bertujuan untuk mengumandang azan, dan wanita tidak dibenarkan mengumandangkan azan. Masjid bagi orang lelaki adalah Masjid Shah. Pelbagai reka bentuk ciri-ciri yang ada di sekitar dataran ini juga mempunyai maksud tersirat. Diperhatikan walaupun banyak benda mempunyai pasangan, ia tidak akan mempunyai ciri yang sama. Akan ada salah satunya lebih pendek atau kurang cantik atau kurang perhiasannya. Sebagai contoh, dinding pintu masuk ke Masjid Imam, di sebelah kiri diperbuat dari terazo, di mana ia dihiasi batu-batu berwarna yang teliti pembuatanya. Manakala di sebelah kanan, ia dihiasi imej hampir sama, cuma ia dibuat secara jubin, kurang estetika sikit. Maksud ketidak samaan ini adalah, yang sempurna adalah Allah sahaja, jadi sebagai manusia akan ada kekurangan.

Selepas itu, Parsa mengajak kami untuk minum teh (yang tidak semua pergi kerana takut kena scam). Tapi saya berani menerimanya kerana memang dari wajahnya jelas keikhlasan dan dari bacaan, orang Iran ini tidak berapa hendak scam orang. Jadi saya, isteri saya dan Haji Kadir pun masuk ke dalam kedai dan minum air teh Iran. Memang sedap tehnya, kena pula ia dapat memanaskan badan yang diselubungi kesejukan udara Isfahan. Sambil itu dapat mengetahui permaidani yang dijual oleh Parsa. 

Memang lawa dan indah permaidani yang dijual. Malah ada permaidani yang dibuat beratus tahun. Permaidani-permaidaninya berkualiti tinggi dan halus buatan. Lebih baik dari permaidani yang biasa kita jumpa di Malaysia. Harga jualan permaidani memang bersesuaian dengan kualiti, dari 5,000,000 rial (+- RM 588.24) dan ke atas. Kalau saya ini bukan datang bawa beg galas, mahu juga saya ambil sehelai.

Setelah selesai minum, kami pun meminta diri daripada Parsa, dan berterima kasih atas layanan yang diberikan. Semasa itu, azan Maghrib berkumandang, cuma kami mengambil keputusan untuk tidak solat di masjid. Kami pun meninggalkan Dataran Naqsh-e Jahan untuk berjalan kaki ke Jambatan Si-O-Seh Pol. Saya pun menatap permandangan dataran ini yang memang cantik walaupun waktu malam, sepuasnya.

Panorama Dataran Nasqh-e Jahan.

Saya di Dataran Nasqh-e Jahan.

Pancuran air di Dataran Nasqh-e Jahan.

Istana Ali Kapu.

Saya dan isteri bergambar bersama di Dataran Nasqh-e Jahan..

Antara tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di Dataran Nasqh-e Jahan.

Pintu masuk ke Masjid Shah.

Permandangan Dataran Nasqh-e Jahan dari pintu masuk Masjid Shah 
(perhatikan perbezaan batu sebelah kiri dan kanan).

Dinding terazo di sebelah kiri pintu masuk Masjid Shah.

Dinding jubin di sebelah kanan pintu masuk Masjid Shah.

 
Perbezaan antara tiang sebelah kiri dan kanan pintu masuk Masjid Shah.

Pintu masuk Masjid Shah (perhatikan perbezaan sebelah kanan dan kiri tiang).

Bazar berhampiran pintu masuk Masjid Shah.

Haji Kadir dan isteri saya di dalam sebuah kedai pemaidani.

Antara permaidani yang dijual.

Kad perniagaan kedai permaidani.

Seterusnya, kami berjalan dalam keadaan kesejukan udara Isfahan ke Jambatan Si-O-Seh Pol. Saya tidak terasa sangat, mungkin kerana saya memakai long john dan jaket kulit. Rakan-rakan lain yang tidak memakai long john dan hanya memakai baju panas biasa, agak terasa kesejukannya. Kami berjalan kira-kira hampir 2 kilometer. Oleh kerana agak jauh juga, di atas jambatan anak sungai yang airnya jernih ini (sudah tidak jauh sebenarnya ke destinasi kami itu), kami berhenti dan berehat. Setelah berehat seketika, kami pun mengambil keputusan untuk makan malam di restoran berhampiran. Baru saya sedar, kami tidak makan lagi secara bersama sejak sampai ke bumi Iran ini. Hairan juga, sepatutnya dalam cuaca sejuk ini patutnya cepat lapat, atau saya sahaja yang rasa belum lapar lagi, huhuhu.

Sebuah anak sungai semasa perjalanan 
dari Dataran Nasqh-e Jahan ke Jambatan Si-O-Seh Pol.

Peta: Perjalanan jalan kaki dari Dataran Naqsh-e Jahan ke Jambatan Si O Seh Pol.

Kami pun masuk ke dalam sebuah restoran yang agak hampir sebenarnya dengan Jambatan Si-O-Seh Pol ini. Pemilik restoran ini menyapa kami dengan baik, dan juga boleh berbahasa Inggeris juga walaupun tidak berapa lancar. Jadi kami memesan shish kebab di sini. Awalnya, Linda tidak mahu pesan kerana tidak berani makan. Saya pun kata, lepas ini kita tidak akan cuba mencari makanan lain di dalam cuaca sejuk ini, jadi makan sahaja apa yang ada. Jadi dia pun ikut makan, di mana semua mendapat makanan yang sama.

Selepas beberapa ketika, sampailah pesanan kami. Shish Kebab kambing (Linda yang katanya tidak makan kambing, makan juga, yang mana dia hanya tahu ia kambing pada hari keempat iaitu dua hari selepas itu, memang kambing di sana tidak berbau hamis, malah rasa seperti daging lembu) dihidangkan dan disertakan dengan hidangan sampingan berupa tomato dan cili hijau panggang, kobis jeruk yang diwarnakan merah dan sebakul ulam-ulaman yang untuk dimakan bersama shish kebab. Di sini memang tiada sebarang sos di makan bersama, jadi jika mahu kuah, diperahkan lemon. Namun bagi saya ia nekmat, kerana dapat rasa makanan cara Iran asli. Ulam-ulaman tu yang agak menyelerakan kerana terdapat banyak ulam yang tidak biasa dihidang di Malaysia, seperti daun selasih (saiz lebih besar dari di Malaysia), bawang besar, cili benggala, daun salad (jenis butterheadI & rommaine) dan yang tidak pernah saya rasa, radish merah. Memang sedap dan nikmat. Shish kebab kami disertakan dengan roti yang rupanya seperti tuala muka, sampai saya pesan jangan lap muka roti itu, huhuhu.

Sambil makan, kami minum air teh. Kami diberikan pelbagai jenis gula, dari gula biasa ke gula kiub dan juga pertama kami, gula yang terlekat pada batang lidi yang kelihatan seperti gula-gula. Kebab yang kami dapat pun sepasang, maka agak penuh juga lah perut kami. Selesai, saya pun membayar dengan mendahulukan duit rial daripada Haji Halig yang secara tidak rasmi menjadi jurubank kami. Jumlah makan malam kami adalah 1,130,000   rial (+- RM132.94), jadi harga untuk seorang 162,000 rial (+- RM19.06).

Restoran tempat kami makan malam.

Restoran tempat kami makan malam.

Shish kebab kambing, roti dan makanan sampingan.

Ulam-ulaman untuk dimakan bersama shish kebab.

Bergambar bersama selepas makan.

Kad perniagaan restoran di Isfahan.

Resit makan di Isfahan.


Seterusnya kami berjalan kaki sedikit ke Jambatan Si-O-Seh Pol. Di Isfahan ini terdapat banyak jambatan lama, dan jambatan ini antaranya. Selain itu terdapat juga Jambatan Khaju, cuma ia lebih jauh. Cukuplah satu jambatan sahaja buat kunjungan kali ini. Jambatan-jambatan ini merantangi Sungai Zayandeh, dibina pada zaman kegemilangan Empayar Parsi pada tahun 1602. Nama Si-O-Seh itu bermaksud tiga puluh tiga dan Pol adalah jambatan di dalam Bahasa Parsi. Selain itu ia juga dikenali sebagai Jambatan Allāhverdi Khan. 

Pencahayaan menampakan kecantikan jambatan ini pada waktu malam. Cuma malangnya, Sungai Zayadeh telah lama kering, kerana pembinaan empangan di hulu selain terdapat pengalihan aliran untuk tujuan pertanian, yang menyebabkan airan sungai kering sebelum tiba di bandar Isfahan ini. Ramai juga orang berkunjung di sini, dan kami berada kira-kira dua minit di sini.

Kami kemudian beransur dari situ untuk kembali ke penginapan. Namun kami perlu mengharung cuaca sejuk dan angin kuat kira-kira satu kilometer. Hendak buat macam mana, buat masa ini, kami perlu ke depan Sekolah Theologi Chahar Bagh (Farsi: مدرسه چهار باغ) untuk kembali ke penginapan.

Di dalam perjalanan, rupanya kami melalui papan tanda Jalan Kualalumpur. Nama ibu negara Malaysia ini diabadikan di sebatang jalan di Isfahan ini. DI Kuala Lumpur pun terdapat sebatang jalan dinamakan sempena bandar Isfahan ini iaitu Jalan Esfahan yang terletak di sebelah kompleks membeli-belah Sogo, berdekatan dengan Stesen LRT Bandaraya. Bangga pun ada juga.

Jadi setelah mengambil gambar, kami pun segera berjalan ke perhentian bas dan menunggu bas. Kami menunggu kira-kira lima belas minit untuk bas bernombor 91 untuk tiba. Sebelum naik bas, terdapat seorang wanita Iran bertanyakan yang kami hendak ke Kaveh kah (Dalam bahasa Inggeris)? Saya menjawab ya, dan dia memaklumkan boleh baik bas yang hendak sampai (iaitu bas 91) ke perhentian bas ini. Naik sahaja, kami membayar kepada pemandu 70,000 rial (+- RM 8.24), iaitu 10,000 rial (+- RM 1.18) bagi setiap orang. Saya memerhatikan aplikasi telefon bimbit Google Maps untuk mengetahui perhentian yang kami perlu turun. Hendak sampai sahaja, saya memaklumkan, dan wanita tadi, sebelum itu memaklumkan isteri saya dan Linda untuk turun di perhentian tersebut. Baik betul dan suka membantu orang Iran ini sebenarnya. Jadi kami pun turun dan kemudian menaiki jejantas untuk menyeberangi jalan bagi ke bangunan Terminal Bas Kaveh.

Jambatan Si-O-Seh Pol, Isfahan.

Saya dan papan tanda Jalan Kualalumpur, Isfahan.


Peta: Perjalanan jalan kaki dan bas dari Jambatan Si O Seh Pol melalui Jalan Kualalumpur dan ke Stesen Bas Kaveh.

Suhu malam di Isfahan.


Sampai sahaja di penginapan pada pukul 8:30 malam, kami pun membersihkan diri dengan lebih sempurna dan kemudian merehatkan diri setelah mengembara agak jauh pada hari ini. Setelah selesai solat, saya pun sempat berborak dengan Najib, dapat berkenalan lebih lanjut. Kemudian setelah agak lama, kami pun tidur walaupun jika ikutkan masih awal. Lega rasanya dapat tidur dalam kehangatan. Alhamdulillah. 

Lagipun di luar rupa-rupanya sejuk enam darjah Celsius di bawah paras beku, namun tiada salji.

Bersambung ke Hari 3.

Jika mahu lihat: 





If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary;
  • Travel Guide Tehran; 
  • Travel Guide Isfahan; 
  • Day 1;
  • Day 2 Part 1;
  • Day 2 Part 2 (this part);
  • Day 3;
  • Day 4 Part 1; or
  • Day 4 Part 2 & Day 5.

Isnin, 23 Januari 2017

Hari 2 Bahagian 1 (Tehran & Isfahan, Iran - 05 hingga 09 Januari 2017) - به ایران خوش آمدید (Bih Iran Khush Amdid - Selamat Datang Ke Iran).


If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary;
  • Travel Guide Tehran; 
  • Travel Guide Isfahan; 
  • Day 1;
  • Day 2 Part 1 (this part);
  • Day 2 Part 2;
  • Day 3;
  • Day 4 Part 1; or
  • Day 4 Part 2 & Day 5.


Saya di depan Terminal Bas Terminal-e Junoob, Tehran.

Petunjuk: Waktu di Iran adalah UTC +3.5 iaitu empat setengah jam lebih lewat dari waktu Malaysia (UTC +8). Contohnya jika di Malaysia pukul 12:00 tengahari, di Tehran pula pukul 7:30 pagi.


Hari 2 (06 Januari 2017 - Jumaat) Bahagian 1.

Macam biasalah, jika sedang mengembara ini, saya agak sukar untuk lena dalam tidur. Ada sahaja hendak terjaga. Biasalah, tidak berapa nyenyak. 

Semasa menunggu waktu Subuh pada pukul 5:45 pagi, isteri saya dan Linda pergi makan di restoran BBQ Chicken yang berada di aras G. Saya masih teringat lagi, satu ketika dahulu, terdapat cawangan BBQ Chicken (yang berasal dari Korea Selatan) di Kuala Lumpur, namun sekarang seperti tiada lagi. Mereka meminta set sarapan yang berupa sandwich, namun bahagiannya agak besar. Jadi saya yang menghabiskanya. Harga untuk berdua dengan minuman kopi Turki adalah 56,000 toman (560,000 rial - +- RM65.88), dimana mereka ingat hanya 56,000 rial sahaja. Memandangkan ada huruf t bermakna ia bermaksud toman, jadi inilah kekeliruan utama bagi orang luar di Iran. Jika dibahagi dua sarapan mereka, setiap mereka membayar 280,000 rial (+- RM32.94).

Apabila masuk waktu solat, surau di aras G agak penuh juga. Wuduk perlu diambil di tandas yang mempunyai tempat mengambil wuduk. Bagi mengelakan bersesakan dan juga untuk mengelakan dari bersolat berjemaah dengan orang Syiah, kami mengambil keputusan untuk bersolat di tempat kami berehat sahaja. Kami mengajak ahli kumpula GTCM untuk bersolat di tempat kami juga.

Apabila sinar mentari mula menyinar di bumi Iran ini, kami mengambil keputusan untuk menyewa teksi van bersama-sama ahli kumpulan GTCM, menjadikan kami semua 16 orang kesemuanya dan kami mengambil 2 buah teksi van. Setiap satu tambangnya berharga 800,000 rial (+- RM94.12), dengan setiap satunya akan dikongsi 8 orang, bermakna, setiap orang akan membayar 100,000 rial (+- RM11.76) sahaja. Jadi saya akan membayar untuk dua orang, 200,000 rial (+- RM23.53).

Agak padat juga teksi van ini jika duduk berlapan. Jadi kami semua dibawa oleh pemandu teksi van itu ke tempat yang saya minta iaitu ke stesen bas Terminal-e Junoob  (Farsi: ترمینال جنوب ترمینال مسافربری), iaitu terminal bas di bandaraya Tehran untuk ke destinasi di selatan Iran.

Perjalanan mengambil masa kira-kira 45 minit melalui Lebuhraya Tehran-Qom. Dalam perjalanan, saya nampak permandangan padang pasir yang jauh saujana memandang. Juga ternampak Banjaran Alborz yang kebanyakan puncak-puncak gunung-gunung berwarna putih, maklumlah masih di dalam musim sejuk. Malah nun jauh di sebelah timur, saya ternampak sebuah gunung yang berbentuk kon yang hampir sempurna, itu adalah Gunung Damarvand. Semasa perjalanan juga, kami melalui sebuah plaza tol, ada tol juga lebuhraya di Iran ini dan selepas plaza tol ini, di sebelah kanan, terdapat sebuah bangunan berbentuk masjid yang agak besar. Kubah dan puncak keempat-empat menaranya kelihatan seperti daripada emas, ia adalah Masjid dan juga Makam bagi bekas pemimpin besar Iran iaitu Imam Khomeini. Beliau merupakan watak utama dalam Revolusi Islam Iran pada tahun 1979 yang menumbangkan pemerintahan diraja Shah Iran. Beliau yang bertaraf imam dan ayatollah di dalam mahzab Syiah telah meninggal dunia pada tahun 1989.

Tidak lama kemudian, kami memasuki kawasan perbandaran bandaraya Tehran. Memandangkan ketika itu masih pagi lagi maka jalan tidak berapa sesak lagi. Masih terasa tenang dan aman sahaja sepanjang perjalanan. Jadi agak cepat juga kami sampai ke Terminal-e Junoob.

Dua kumpulan kembara bergabung bergambar di IKA, 
KembaraGD (beg galas) dan GTCM (Gang Travel Club Malaysia - beg troli).

Permandangan di lebuhraya menuju ke Tehran dari IKA.

Plaza tol sebelum masuk ke bandaraya Tehran.

Makam Imam Khomeini.

Keadaan jalan raya di dalam bandaraya Tehran (masih awal pagi, biasanya akan sesak).


Peta: Perjalanan teksi dari LTA Imam Khomeini ke Stesen Bas Terminal-e Junoob, Tehran.


Sampai sahaja kami di depan Terminal-e Junoob, ramai "ulat-ulat" tiket bas datang berkerumun teksi kami. Jenuh mereka menjerit, VIP! VIP! Kami pun tidak tahu adakah dimaksudkan kami ini VIP (perasan la sekejap) atau pasal kami naik teksi lapangan terbang (teksinya tidak lah megah sangat, penghawa dingin pun tidak dipasang (kerana musim sejuk, tapi kami berlapan, jadi berkuap juga lah). Saya terpaksa menjadi sombong, kerana memang kita terpaksa bersikap begini agar tidak kena scam dan juga diingatkan oleh pemandu teksi untuk membeli terus di kaunter.Jadi kami terus sahaja berjalan menuju ke bangunan terminal bas ini disamping "ulat-ulat" mengikut dan merayu tanpa henti. 

Semasa berjalan ke bangunan terminal yang tidaklah jauh sangat dari tempat teksi kami berhenti di tepi jalan itu, saya lihat bangunan terminal bas ini agak sistematik, di mana bentuk bangunan terminal ini adalah betul-betul bulat dan bas-bas diparkir di aras bawah. Jadi kita tidak perlu mengharungi bas-bas untuk ke bangunan terminal bagi membeli tiket. 

Sampai di dalam ruang dalam bangunan terminal, huh, lega rasanya, ada sedikit kehangatan, udara di luar agak sejuk juga. Jadi kami semua meletakan beg kami dan berehat sebentar.  Sambil itu, "ulat-ulat" tiket tadi masih tidak berhenti merayu agar khidmat mereka digunakan. Walaupun asyik merayu, tapu mereka tidaklah agak ganas sebagaimana yang boleh kita alami di India, yang mana sampai kita macam diugut jika kita tidak menggunakan mereka. Paling penting dalam situasi ini, kita perlu bertegas!

Tatkala saya mengambil gambar di dalam bangunan terminal bas ini, saya dihampiri oleh seorang anggota polis (bukan pengawal keselamatan) terminal bas ini, dan meminta gambar-gambar yang saya ambil di terminal bas ini dipadamkan. Asalnya saya tidak faham, kerana saya tidak memahami Bahasa Farsi, dan anggota polis berkenaan tidak fasih berbahasa Inggeris. Saya buat-buat juga tidak faham. Jadi anggota itu membawa saya ke dalam pondok polis. Jadi diminta telefon saya untuk dilihat gambar. Jadi saya memberi kerjasama dan saya memadam gambar-gambar yang diminta untuk dipadamkan, iaitu semua gambar yang ada gambar terminal bas ini. Huhuhu. Lagipun ada tujuan saya, kerana untuk mengalih tumpuan agar rakan-rakan lain tidak kena dan mereka peka dengan situasi ini. Selepas dipadam gambar, barulah saya di"bebas"kan. Jadi ingatan, jangan nampak sangat ambil gambar di bangunan-bangunan di Iran ini.

Keluar daripada pondok polis, saya memaklumkan agar jangan ada lagi yang mengambil gambar kepada semua rakan-rakan termasuk ahli kumpulan GTCM. Saya kemudian pergi ke beberapa kaunter tiket untuk meninjau harga tiket. Nasib baik saya agak faham tulisan Farsi ini yang agak sama dengan tulisan Arab. Jadi boleh juga saya membaca detinasi dan harga tiketnya. Semuanya yang dapat saya lihat (tidak semua kaunter) memaparkan harga tambang ke Isfahan berharga 330,000 rial (+- RM38.82) bagi kelas VIP (tiga tempat duduk sebaris) dan 200,000 rial (+- RM23.53) bagi kelas biasa (empat tempat duduk sebaris). Pada masa sama, saya ini umpama permata, di mana, akan sentiasa diikuti oleh "ulat-ulat" tiket walau dimana. 

Saya kemudiannya berbincang dengan Najib dan mencadangkan agar untuk mencuba berapa harga yang boleh didapati dengan menggunakan "ulat-ulat" ini. Salah seorang "ulat" ini menawarkan harga tiket serendah 280,000 rial (+- RM32.94), jadi kami mengambil dia untuk membeli tiket tersebut. Dia membawa kami ke kaunter tiket bas Hamsafar (Farsi: همسفر)  dan membeli tiket di kaunter tersebut. Jadi tidaklah macam "ulat" tiket di Malaysia, kita masih beruursan di kaunter juga. Namun saya bertanya boleh menggunakan Dolar Amerika Syarikat kerana tidak kedapatan pengurup wang di terminal bas ini, mereka akhirnya sudi menerimanya. Harga di dalam rial Iran adalah sebanyak hampir 2 juta rial (1,960,000 rial (+- RM239.59)  untuk lebih tepat) bagi tujuh orang, dibayar dalam US$54 (+- RM243.00), jadi saya dahulukan duit saya dan saya akan mengambil US$8 (+- RM36.00) setiap seorang. Jadi ada rugi sikitlah jika menggunakan Dolar Amerika Syarikat ini. Bas yang dijanjikan adalah bas pada pukul 8:30 pagi, dan masa pada masa itu adalah pada jam 8:10 pagi. Kira antara tercepat juga lah.

Semasa pembayaran dibuat, dan tiket sedang dicetak, duit Dolar Amerika Syarikat tadi diberikan kepada juruwang di kaunter. Namun selepas itu, "ulat" tiket tadi meminta saya untuk memberikan wang 100,000 rial (+- RM11.76) kepadanya. Rasanya macam upah atau komisen la. Huh, pandai juga ya, namun apabila memikirkan keselamatan kami dan usahanya yang dapat diskaun kira-kira 50,000 rial (+- RM5.88) setiap orang iaitu 350,000 rial (+- RM41.18) kesemuanya, jadi apalah kita anggap sedekah 100,000 rial itu. (Rupa-rupanya, dia pun mendapat juga daripada pihak bas, kerana harga pada tiket bas yang kemudian saya lihat, cuma 1,750,000 rial (+- RM 205.88), iaitu ada beza 210,000 rial (+- RM24.71)!).

Kemudian, saya diberikan tiket bas yang hanya sekeping. Saya tanya di mana baki enam tiket? Rupanya satu tiket ini merangkumi semua tujuh tiket kesemuanya. Huh, betul jimat kos operasi mereka ini. Jadi saya dan Najib kembali ke tempat kami semua meletakan beg kerana hendak mengejar masa (masa sudah pukul 8:20 pagi pada masa itu). Kemudian mengucapkan selamat jalan kepada ahli kumpulan GTCM untuk kami menaiki bas. Terminal bas Hamsafar ini betul-betul di belakang kaunter basnya, di mana terdapat sebuah tangga menghala ke aras bawah iaitu aras platform. Basnya terletak betul-betu di depan tangga tadi.


Saya di depan Terminal Bas Terminal-e Junoob, Tehran.

Bas-bas di platform bas di Terminal-e Junoob.

Bangunan Terminal-e Junoob.

Di dalam bangunan Terminal-e Junoob.

Tiket Bas Hamsafar (Tehran-Isfahan).

Kami pun menaiki bas tersebut, dan melihat keadaan dalamannya, agak selesa juga. Malah bagi saya lebih selesa bas di Iran ini berbanding bas yang sama jenis dengannya di Malaysia. Kadar tambangnya pun murah berbanding di Malaysia dengan di Malaysia kita perlu berdoa agar rezeki kita mendapat bas 3 tempat duduk sebaris berbanding 4 tempat duduk sebaris yang harganya adalah sama sahaja.

Rupanya, janji untuk berlepas pada pukul 8:30 pagi adalah janji manis sahaja, kerana ia tidak jalan pada masa itu. Sebaliknya, pada masa itulah baru beberapa penumpang baru naik ke dalam bas, dan ia hanya bergerak meninggalkan terminal bas ini setengah jam kemudian. Semasa menunggu bas ini berjalan, saya memeriksa telefon saya, dan alhamdulillah gambar-gambar yang dipadam tadi tidak terpadam sepenuhnya, sebaliknya ia memasuki folder Recently Deleted (Baru Dipadamkan) iaitu umpama Recycle Bin bagi telefon iPhone. Jadi saya pulihkan semua, alhamdulillah, selamat gambar-gambar saya.

Semasa bermula bergerak dari terminal bas Terminal-e Junoob ini menujuk ke Isfahan, kami diberikan setiap seorang, sebuah kotak yang mempunyai makanan ringat berupa dua jenis kek dan dua jenis biskut. Rasa boleh juga teralas perut sepanjang perjalanan ini. Juga diberikan, sekotak minuman kotak, saya mendapat minuman oren. Masing-masing mendapat minuman berbeza. Jika, kami boleh mengambil air minuman botol (air mineral) yang terletak di dalam penyejuk di tengah bas (di tepi tangga tengah bas). 

Jadi beransur-ansurlah bas ini bergerak meninggalkan kota Tehran ini menuju ke Isfahan. Namun di dalam perjalanan, bas ini ada berhenti untuk mengambil penumpang juga. Saya pun tidak sedar bilakah saya tertidur kerana bas ini agak selesa juga. Maklumlah, sebelum ini tidur pun tidak begitu nyeyak.

Bas ekspres Hamsafar yang membawa kami dari Tehran ke Isfahan.

Ahli-ahli kembara ini di dalam bas.

Kotak yang mengandungi snek makanan.

Air kotak yang diberikan.


Saya terjaga kerana bas ini berhenti. Rupanya kami sampai di pinggir bandar Qom, dan terdapat penumpang yang turun di sini. Juga terdapat juga penumpang yang naik. Bas ini rupanya tidaklah bas ekspres sepenuhnya, tetapi ada juga mengambil penumpang di tengah-tengah perjalanan. Jadi saya memakan kek yang diberikan tadi.

Setelah berhenti beberapa kali di beberapa kawasan di jalanraya di pinggir bandar Qom ini, bas ini berjalan meninggalkan bandar Qom. Kemudia setelah kira-kira dua puluh minit, bas ini berhenti berehat di sebuah premis umpama kawasan rehat dan rawat. Di sini kami boleh untuk makan dan minum cuma, kekangan duit rial yang tidak begitu banyak, menyebabkan kami tidak makan di sini. Kami hanya ke tandas, tapi perlu bayar pula. Bayarannya pula diminta 5,000 rial (+- RM0.59) pula dengan tandas tidaklah cantik sangat tapi agak bersih juga.

Sementara menunggu bas ini berjalan, Najib sempat membuat siaran langsung Facebook, kerana dia ada membeli kad SIM berdata Irancell. Ia boleh diikuti di FB Live: https://www.facebook.com/arejeeb.alhamra/videos/10211726837111526/  (Kredit Najib (FB: Are'jeeb Al-Hambra).


Restoran rehat & rawat selepas bandar Qom.

Keadaan jalanraya dari kawasan rehat & rawat.


Setelah setengah jam, bas pun menyambungkan perjalanannya semula. Perjalanan kami melalui permandangan padang pasir dengan sekali sekala ternampak banjaran gunung yang mempunyai puncak yang berwarna putih. Memang teringat saya dengan perjalanan saya di tanah Arab Saudi semasa menunaikan umrah dan haji, terutama perjalanan dari Makkah ke Madinah atau sebaliknya. Juga, sekali sekala ternampak kampung-kampung yang ala kadar sahaja binaannya. Juga melalui pekan-pekan kecil.

Semasa dalam perjalanan, baru saya sedar yang kami tidak melalui Lebuhraya Teluk Parsi (bernombor 7 biru di dalam peta, bertol) atau jalan lamanya (bernombor 71 hijau), tetapi melalui jalan lebih jauh iaitu dari Lebuhraya Tehran Qom (sebahagian Lebuhraya Teluk Parsi, nombor 7 biru) kemudian di bandar Qom, menghala ke barat dengan jalan raya laluan 56 hijau (di jalan ini kami berhenti rehat). Kemudian, barulah menghala semula ke selatan memasuki jalanraya laluan 65 hijau sejurus selepas sempadan antara wilayah Qom dan wilayah Markazi. Dari sini barulah terus ke Isfahan.

Jalan raya antara bandar di Iran ini, walaupun bukan bertaraf lebuhraya, namun ia kelihatan seperti lebuhraya, cuma ia akan melalui beberapa pekan-pekan yang menjadikan ia bukan lebuhraya tanpa halangan trafik. Kita akan melalui beberapa bulatan dan aga kurang lampu isyarat (rasanya hanya sekali sahaja). Malah, persimpangan jalan utama, akan menggunakan persimpangan bertingkat seperti lebuhraya. Apabila memasuki pekan agak besar seperti Delijan dan juga bandar Isfahan, pemandu bas akan berhenti dan turun untuk melapor diri di pondok polis lebuhraya di tepi jalan.

Permandangan padang pasir Iran.

Permandangan padang pasir Iran.

Video: Perjalanan bas dari Tehran (Terminal-e Junoob) ke Isfahan (Kaveh).

Permandangan sebuah tasik (empangan) di tengah-tengah padang pasir Iran.

Sebuah gunung semasa dalam perjalanan.

Keadaan jalan raya ketika menghampiri bandaraya Isfahan.


Peta: Perjalanan bas dari Stesen Bas Terminal-e Junoob, Tehran ke Stesen Bas Kaveh, Isfahan.


Setelah hampir enam jam perjalanan, akhirnya sampai juga bas kami di Terminal Bas Kaveh, di dalam bandaraya Isfahan ini. Bas menurunkan kami di kawasan luar di dalam kawasan stesen bas ini. Ini kerana kawasan bas Hamsafar adalah di situ, malah kaunter tiket pun di situ. 

Selepas itu, kami pun mundar mandir di kawasan terminal bas ini. Terminal bas ini agak cantik dan bersih juga. Mempunyai kemudahan agak lengkap dengan beberapa kedai makan dan juga kedai-kedai lain. Kemudahan surau (ditulis masjid/mosque) juga ada. Dalam berjalanp-jalan sekitar terminal bas ini, saya ternampak papan tanda hotel. Bagus juga kami hendak bertanya, pasal memang kami hendak mencari penginapan dalam masa terdekat ini. Lagipun waktu siang di Iran pada musim sejuk ini agak singkat, kira-kira 9 ke 10 jam sahaja. Kami pun sampai dalam pukul 3:15 petang, jadi masih rasanya ada 2 jam lagi waktu siang.  Kami pun ke hotel tersebut untuk pertanyaan lanjut.


Terminal Bas Kaveh, Isfahan.

Papan tanda mengucapkan selamat datang ke Isfahan di Terminal Bas Kaveh.



Keadaan di dalam Terminal Bas Kaveh.


Sampai di kaunter hotel tersebut, yang sebenarnya tidak jauh dari kawasan bas Hamsafar, yang terletak hujung utara terminal bas Kaveh ini, alhamdulillah, petugasnya boleh berbahasa Inggeris. Jadi saya bertanyakan dan cuba berunding untuk mendapatkan harga terbaik. Asalnya, kami mendapat harga 4,200,000 rial (+- RM 494.12) untuk tiga buah bilik, iaitu 1,400,000 (+- RM 164.71) setiap bilik setiap orang atau 600,000 rial (+- RM 70.59). Akhirnya selepas tawar menawar, kami mendapat 3,300,000 rial (+- RM 388.00) atau 1,100,000 rial (+- RM 129.41) setiap bilik atau 472,000 rial (+- RM 55.53) setiap orang. Alhamdulillah.

Kami minta untuk bayar dengan Dolar Amerika Syarikat, pihak hotel berkata mereka juga boleh menukar wang tersebut dengan kadar US$1.00 (+- RM4.50) = 36,000 rial. Kadar agak rugi berbanding di lapangan terbuang yang boleh dapat 39,000 rial! Jadi dengan itu kami membayar US$92.00 (+- RM414.00)! Kami bayar dahulu, agar mudah semasa daftar keluar nanti. Pasport kami dipegang oleh pihak hotel kerana ini polisi hotel di seluruh Iran, kata petugas. Najib bertanya, ok kah kalau berjalan tiada pasport, dijawab tiada masalah. Harapannya begitulah, insya Allah.



Hotel Kaveh di kawasan Terminal Bas Kaveh.

Pintu masuk ke Hotel Kaveh.

Gegantung iklan Hotel Kaveh.

Keadaan di lobi Hotel Kaveh.

Akuarium yang terdapat di lobi Hotel Kaveh.

Peti ais yang terdapat minuman ringan di lobi Hotel Kaveh.

Kad perniagaan Hotel Kaveh.

Setelah itu, kami pun terus ke bilik untuk membersihkan diri, solat dan selainnya. Kami berjanji untuk berjumpa balik setengah jam kemudian untuk melawat-lawat di tempat-tempat yang menarik di Isfahan ini.

Apabila melihat bilik, baru kami ingat yang sepatutnya, kami melihat dahulu bilik kami. Walaupun kemudahannya agak baik, dengan katil yang bagi saya bagitu baik dan kebersihan seluruhannya memang bersih, namun setiap bilik mempunyai kapasiti tiga orang dan juga salah satunya empat orang. Jadi sebenarnya kami boleh hanya sewa untuk dua buah bilik sahaja, cuma bilik berempat tu perlu padat sikit dan mencari kaedah untuk tidur bagi seorang lagi. Namun bagi kami, kami dah berjanji dan dah bayar pun, lagipun jika dikira, masih murah lagi jika dikira untuk seorang. Lebih baik begitu dari berkonfrantasi di tempat orang.

Kami pun pergi ke bilik masing-masing dengan saya dan Najib mengambil satu bilik dan tiga orang pencen (gelaran kami bagi kumpulan Haji Halig, Haji Kadir dan abang Zul) mengambil satu bilik serta kedua-dua wanita mengambil satu lagi bilik. Saya segerake bilik air  mengambil wuduk dan kemudian bersolat (saya berbuat demikian kerana seluar kecil saya terkenal najis ketika di kawasan rehat tadi, jadi tidak dapat bersolat dalam bas). 

Keadaan bilik kami di Hotel Kaveh.

Keadaan bilik mandi.

Soket plug di Iran.


Batu Karbala yang digunakan oleh penganut Mahzab Syiah untuk sujud semasa solat.


Semasa mengambil sejadah kecil yang memang disediakan, terdapat seketul batu disekalikan. Batu ini merupakan Batu Karbala, yang menjadi tempat sujud bagi penganut Mahzab Syiah. Jadi memang disediakan, jadi jangan pula dibuang atau menjadi kemusykilan. Lagipun memang kami kan berada di bumi majoriti rakyatnya penganut Syiah.

Selepas itu, giliran Najib dan saya pula menggunakan tandas kembali. Usai sahaja, maka saya pun melawat bilik geng orang pencen pula. Haji Halig memaklumkan bahawa Batu Karbala di bilik mereka pecah kerana terjatuh ketika mengambil sejadah. Jadi saya sengaja bergurau, yang mereka akan ditimpa sesuatu. Takut juga muka Haji Halig, jadi saya tenteramkan yang dan maklumkan gurauan saya itu. Cuma saya maklumkan agar lain kali berhati-hati.

Saya kemudian kembali ke bilik untuk mengecaj bank kuasa (power bank) saya yang mana sebelum itu mengecajkan telefon saya yang kini sudah 100%. Di Iran, mereka menggunaka soket kuasa yang berlainan dengan kita di Malaysia. Mereka menggunakan soket elektrik  dari soket jenis C dan jenis F. Bekalan elektrik pula menggunakan voltage 230V 50Hz. Jadi kita perlu membawa penyuai soket (socket adapter) yang bersesuaian atau membawa penyuai sejagat (universal adapter) untuk menggunakannya. Jika tidak, maka peralatan elektrik kita tidak bernyawalah, melainkan jika membawa bank kuasa (power bank).

Saya kemudian ke lobi hotel bersama Najib untuk menunggu yang lain bagi melawat-lawat di tempat-tempat yang menarik di Isfahan Sebagai persediaan, saya membawa bank kuasa kedua saya.

Bersambung ke Hari 2 Bahagian 2.

Jika mahu lihat: 





If want to read in English: 
  • PreJourney; 
  • Itinerary;
  • Travel Guide Tehran; 
  • Travel Guide Isfahan; 
  • Day 1;
  • Day 2 Part 1 (this part);
  • Day 2 Part 2;
  • Day 3;
  • Day 4 Part 1; or
  • Day 4 Part 2 & Day 5.