Sabtu, 5 Mac 2016

Pra Kembara (Seoul, Korea Selatan - 06 hingga 10 Mac 2016) - Kembara K-Pop Ke?.

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • Pre Journey (this part); 
  • Itinerary; 
  • Day 1; 
  • Day 2; 
  • Day 3 Part 1; 
  • Day 3 Part 2; 
  • Day 4; or 
  • Day 5.

Booklet Promosi Discover Korea Your Way 2016.

Pengenalan.

Beberapa orang rakan-rakan sekerja saya ada meminta saya untuk membuat satu kembara bersama mereka. Tetapi syarat mereka perlu ada salji. Jadi saya ada melihat atau menyelidik harga-harga tiket kapal terbang terutama ketika promosi. Namun sebenarnya saya tidak berapa endah sangat. Jadi tidaklah beli.

Namun pada 11 hingga 13 September 2015, pejabat kami mengadakan kursus team bulding di sebuah resort di Port Dickson, Negeri Sembilan. Semasa dalam perjalanan ke sana pada 11 September 2015, dalam kami berborak, terkeluar semula idea, memandangkan mereka mengetahui bahawa minggu tersebut merupakan minggu promosi jualan AirAsia


Promosi Tempat Duduk Percuma AirAsia pada 11 September 2015.

Jadi sambil-sambil itu, saya mendapat tawaran agak menarik untuk ke Seoul, Korea Selatan untuk awal bulan Mac 2016. Saya bertanyakan dengan mereka dan mereka bersetuju dengan harga itu. Maka saya kenalah menempahnya dengan mendahulukan pembayarannya dengan kad kredit saya, huhuhu. Mereka berjanji untuk membayarnya setelah mendapat gaji. Diharap dapatlah mereka, menepati janji kerana modalnya kira-kira RM4000 lebih. Kopak saya, waaaaa...


Itinerari Penerbangan.

Jadi harga bagi seorang kira-kira hampir RM600.00 (lebih tepat kira-kira RM584.08 termasuk RM32.00 untuk caj pembayaran dengan kad kredit, bermakna hanya RM552.08 seorang). Alhamdulillah, mereka membayarnya (ada yang sebanyak dua - tiga kali bayar juga) juga akhirnya dengan sepenuhnya.



  Peta Kedudukan Seoul di Korea Selatan.

Seoul, merupakan ibu negara Korea Selatan sejak sekian lama dengan penduduknya sejumlah 10 juta orang. Jika termasuk bandaraya sekelilingnya, penduduknya lebih 25 juta orang, sikit lagi hendak sama dengan jumlah penduduk Malaysia. Kiranya, penduduk di kawasan metropolitan Seoul adalah separuh daripada keseluruhan penduduk Korea Selatan iaitu sebanyak 51 juta orang.


Peta Seoul.

Kedudukannya sebenarnya agak hampir dengan sempadan dengan Korea Utara. Saya pun sebenarnya hendak ke Seoul ini pasal hendak tahu apa yang ada di sana, bukan nak tengok K-Pop sangat. Saya cuma tahu Running Man je, lain-lain tak tahu (ye ke?), huhuhu... Jadi jawapan bagi ramai kawan saya iaitu "Kembara K-Pop ke?", jawapannya adalah "Anyo (Tidak)", hahaha... Saya tanya, "Kenapa K-Pop (nyanyian)? Pasal saya ni lebih minat K-Wave (lakonan) dari K-Pop.". Mereka kata nama samaran saya GD (sila baca pengenalan blog ini jika hendak tahu kenapa nama samaran saya GD)! Pulak dah...


Long Johns UniQlo.

Sambil-sambil itu, saya mencari pakaian-pakaian panas yang lama saya simpan. Alhamdulillah jumpa juga, cuma yang tidak pernah saya ada, long johns dan baju dalam yang muat-muat saiz badan, bagi mengekalkan kepanasan badan. Padan la selama ini saya ke negara empat musim, apabila tiba musim bunga, luruh dan sejuk (saya tidak pernah ke musim panas lagi), ada masanya, rasa sejuknya menggigil, rupanya saya tidak memakai pakaian dalam tambahan. Perlu juga long johns sepasang ini. Saya telah pergi ke beberapa kedai seperti Universal Traveller, UniQlo, Kedai Pakaian Musim Sejuk Kok Kong di Jalan Loke Yew, Kuala Lumpur dan beberapa tempat lagi. Akhirnya saya membeli long johns di UniQlo, kerana bahan fabriknya terbaik bagi saya dan harganya berpatutan kebetulan semasa saya beli itu ada tawaran potongan harga. Dapatlah sepasang dalam RM69.80 (harga asal RM99.80), saya beli dua pasang (RM139.60, jimat RM60!).


₩1000 = +-RM3.50


₩5000 = +-RM17.50


₩10 000 = +-RM35.00


₩50 000 = +-RM175.00

Kadar pertukaran Won Korea (KRW atau ₩ atau 원 simbol (dalam bahasa Korea)) memang sentiasa diperhatikan, maklumlah terdapat masa enam bulan tarikh penempahan. Jadi, untuk bagi mendapat harga purata, saya menukarnya secara berdikit-dikit selama empat bulan sebelum perjalanan, kerana dua bulan awal saya kena tumpukan perjalanan saya ke Macau - Hong Kong - Shenzhen - Guangzhou, jadi selepas kembara saya itu, baru saya dapat menumpukan kembara saya ke Korea Selatan ini dan menukar RM kepada ₩. Saya mendapat pertukaran dengan kadar bagi ₩1000 antara RM3.48 hingga RM3.65. Untuk memudahkan pengiraan, saya membundarkan pengiraan kepada ₩1000 bersamaan RM3.50.


Passport/Wallet iOS untuk Hotels.com bagi tempahan di 
Gong Gam House, Jongro, Seoul.

Saya menempah penginapan kami di Seoul, Korea Selatan di hostel 
Gong Gam House, Jongro, melalui perkhidmatan Hotels.com pada 23 November 2015, dengan harga RM1433.20 untuk dua buah bilik berempat bagi empat malam. Jadi harga bagi sebuah bilik berempat ini untuk semalam adalah RM179.15 termasuk cukai. Ini bermakna, setiap orang membayar RM179.15 bagi empat malam atau RM44.79 untuk semalam.


Promosi Discover Korea Your Way 2016.

Pada 18 Januari 2016, saya dimaklumkan melalui kumpulan Facebook mengenai pengembaraan, bahawa Pertubuhan Pelancongan Korea (Korea Tourism Organization - KTO) cawangan Malaysia, telah mula membuat promosi Discover Korea Your Way 2016. Pada tahun 2015, KTO Malaysia juga telah membuat promosi yang sama, jadi ia diteruskan pada tahun ini. Melalui promosi ini, KTO Malaysia akan memberikan beberapa hadiah berupa kad T-Money (fungsi seperti kad Touch 'n Go Malaysia atau kad MyRapid Kuala Lumpur) dan voucer-voucer kepada pengembara/pelancong yang akan pergi ke Korea Selatan atas pengurusan sendiri (bukan melalui agensi pelancongan). 


Booklet Promosi Discover Korea Your Way 2016.

Bagi mendapat hadiah-hadiah ini, mereka perlu menjadi ahli Kaki Korea dan kemudian menjawab soal selidik yang diberikan. Selepas selesai menjawab soalan, satu kod akan di berikan. Kod ini diperlukan semasa mengambil hadiah-hadiah itu nanti bersama itinerari penerbangan dimana ia perlu ditulis emel yang digunakan untuk mendaftar Kaki Korea dan username Kaki Korea. Saya menjawabnya dan memaksa semua kawan-kawan yang turut serta ke Korea Selatan nanti untuk menjawab juga. Akhirnya, semua menjawabnya. 



Jadi 22 Januari 2016, saya telah pergi ke pejabat KTO Malaysia yang juga dikenali sebagai Korea Plaza di Menara Hap Seng, Jalan P Ramlee, Kuala Lumpur untuk mengambil hadiah-hadiah yang diberikan hasil daripada menjawab kaji selidik tersebut. Jadi kuranglah sikit perbelanjaan, kerana ada voucer yang ada juga perkhidmatan yang akan dapat secara percuma di Korea Selatan nanti, disamping kad T-Money.


Hadiah-hadiah yang diperolehi dari KTO Malaysia.

Pada 11 Februari 2016, saya membaca posting-posting dan komen-komen di dalam group Facebook Backpack Buddies Malaysia dan terbaca salah satu posting yang mengatakan bahawa pihak Korea Train eXpress (KTX), yang membuat pameran di pusat membeli belah Nu Sentral, sedang memberikan voucer percuma dengan syarat membawa  sekali tiket kapal terbang atau itinerari penerbangan yang mempunyai nama kita.


Pusat pameran KTX (Korea Train eXpress) di Nu Sentral, Kuala Lumpur.

Apa lagi, saya ke Nu Sentral dengan menaiki bas GoKL Laluan Merah dan terus ke aras 1 di mana pameran mengenai KTX ini sedang berlangsung. Saya terus ke kaunter bertanyakan mengenai voucer tersebut. Alhamdulillah, masih ada. Saya cuba bertanyakan sama ada boleh mengambil untuk sahabat-sahabat saya yang lain. Pada mulanya katanya hanya maksima 6 keping voucer sahaja, namun setelah berbincang dengan pengurusnya, saya boleh mengambil kelapan-lapan keping voucer untuk setiap ahli kembara. 


Voucer tiket keretapi KoRail.

Pada 21 Februari 2016, saya telah mendaftar masuk melalui aplikasi AirAsia di dalam iPhone untuk penerbangan pergi ke Seoul dan mendaftar masuk untuk penerbangan pulang pada 25 Februari 2016, melalui cara yang sama. Jadi, pas pelepasannya saya cetak segera agar memudahkan urusan di lapangan terbang. 


Pas pelepasan Air Asia.

Pada 21 Februari 2016 juga, saya telah menghantar e-mel makluman kehadiran kami di Korea Selatan kepada pihak  Kedutaan Malaysia di Seoul. Pendaftaran melalui e-Konsular juga dilakukan pada masa yang sama.


E-mel saya ke Kedutaan Malaysia di Seoul.


Saya membeli sepasang sarung tangan yang boleh menyentuh skrin telefon agar saya tidak perlu membuka sarung tangan saya setiap kali ingin menggunakan telefon bimbit saya di kedai Daiso di dalam pusat membeli-belah Aeon Setiawangsa AU2 pada harga RM5.30 pada 29 Februari 2016. Pada masa sama, saya membeli sebungkus set pek pemanas pada harga sama, kerana difahamkan, di Seoul, pada ketika kami akan sampai di sana, masih lagi sejuk hingga di bawah paras beku. Jadi perlu ada persediaan.

Sepasang sarung tangan yang boleh sentuh skrin telefon 
dan satu set pek pemanas yang saya beli dari Daiso di Aeon Setiawangsa AU2.

Pada 01 Mac 2016, saya telah membeli International World Traveller Care Takaful dari eTiQa Takaful, di mana saya mengambil plan Platinum bagi individu untuk perjalanan 1 hingga 5 hari ke zon 2 iaitu negara-negara Asia yang terpilih (kebanyakan negara Asia termasuk Korea Selatan) berharga RM52.50 sahaja (sebelum saya tolak komisen saya kerana perniagaan saya, HidayahWEALTH, merupakan ejen korporat bagi eTiQa Takaful). Ada pilihan lebih murah iaitu plan Emas yang berharga RM38.00 dan plan Perak berharga RM26.00, tetapi saya memilih plan Platinum pada kali ini kerana inginkan perlindungan yang komprehensif. Jika anda atau kawan-kawan anda ingin mendapatkan takaful tersebut atau lain-lain takaful, boleh mesej saya melalui Facebook saya atau kaedah-kaedah lain. Ini bagi persediaan jika berlaku apa-apa diluar jangka, sekurang-kurangnya ada "kusyen".


Nota perlindungan takaful kembara yang diambil untuk perjalanan kali ini.

Rasanya persediaan ke Korea ni rasanya sudah hendak lengkap. Semoga perjalanan kami ke sana memberikan kesan positiflah. Insya Allah.

Bersambung ke Hari 1.

Jika mahu lihat: 

If want to read in English: 
  • Pre Journey (this part); 
  • Itinerary; 
  • Day 1; 
  • Day 2; 
  • Day 3 Part 1; 
  • Day 3 Part 2; 
  • Day 4; or 
  • Day 5.

Ahad, 28 Februari 2016

Subang Jaya, Selangor, Malaysia - 17 Februari 2016 - Bas Percuma Bas Selangorku Subang Jaya (MPSJ).

Click here if want to read in English version.

Bas Selangorku Subang Jaya (MPSJ).

Sebelum ini, saya telah mencuba beberapa bas-bas percuma di sekitar Lembah Klang seperti di Kuala LumpurPetaling JayaKlangAmpang Jaya (Ulu Klang)  Kajang dan Shah Alam. Pada kali ini, saya mencuba bas percuma Bas Selangorku Subang Jaya (Majlis Perbandaran Subang Jaya  (MPSJ)) pula.

Perkhidmatan ini adala inistiatif Kerajaan Negeri Selangor melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) MPSJ untuk memudahkan perhubungan penduduk di dalam kawasan PBT berkenaan. Perkhidmatan ini dimulakan pada 01 Julai 2015 bersama-sama perkhidmatan yang sama di Shah Alam dan Klang di bawah jenama Bas Selangorku.

Bas-bas ini sama ada Bas Selangorku atau Bas SMART Selangor sememangnya percuma dan kos operasinya ditanggung oleh Kerajaan Negeri Selangor.Bagi jenama Bas SMART Selangor yang dimulakan pada 01 Januari 2016, terdapat dua lagi kawasan yang diliputi iaitu Kajang dan Ampang Jaya (Ulu Klang).


Stesen LRT Laluan Kelana Jaya USJ7.

Pada 17 Februari 2016, selepas saya mencuba perkhidmatan BRT Laluan Sunway sebagai mana di dalam catatan ulasan saya mengenainya di blog KembaraGD, saya mencuba pula perkhidmatan Bas Selangorku Subang Jaya pula. Asalnya saya ke hadapan kompleks Bangunan MPSJ di Persiaran Bakti, USJ6 melalui carian yang saya perolehi di dalam Google. Namun rupanya sejak permulaan lagi, terminal permulaan perkhidmatan bas ini terletak di perhentian Stesen LRT USJ7. Sewajarnya ini perlu diperbetulkan kerana semua maklumat termasuk di laman web RapidKL (laluan SJ01) juga menunjukan terminal permulaan adalah di USJ6!

Perhentian bas di Stesen LRT Laluan Kelana Jaya USJ7.

Bas Selangorku Subang Jaya (MPSJ).

Saya terus ke perhentian Stesen LRT USJ7 untuk menaiki bas ini. Apabila tiba di sana, terdapat beberapa bas yang sedang berhenti di perhentian ini. Perhentian ini memang betul-betul di bawah Stesen LRT/Perhentian BRT USJ7. Memang memudahkan pengguna-pengguna kedua-dua perkhidmatan itu kerana Bas Selangorku Subang Jaya ini terus boleh didapati sejurus keluar dari stesen.

Banner Promosi Bas Selangorku Subang Jaya 
di perhentian bas Stesen LRT Laluan Kelana Jaya USJ7.

Diperhatikan juga, terdapat beberapa banner promosi Bas Selangorku Subang Jaya didapati walaupun banner-banner ini sebenarnya sudah usang. Buat masa ini, hanya terdapat satu perkhidmatan Bas Selangorku Subang Jaya ini yang menggunakan nombor SJ01.

Banner pelancaran Bas Selangorku Subang Jaya 
di perhentian bas Stesen LRT Laluan Kelana Jaya USJ7.

Carta Laluan Bas Selangorku Subang Jaya di dalam bas tersebut.

Saya menaiki sebuah bas yang kebetulan sudah hendak bergerak pada masa itu. Saya duduk di tempat duduk belakang tempat duduk pemandu bas dan terdapat carta laluan di papan kenyataan yang terletak di belakang tempat duduk pemandu bas tersebut. Ketika itu, masa menunjukkan pukul 2:30 petang.


Peta: Laluan Bas Selangorku Subang Jaya.

Keadaan dalaman Bas Selangorku Subang Jaya.

Keadaan dalam bas ini sama sahaja dengan perkhidmatan bas percuma lain di Selangor, di mana terdapat skrin paparan LCD di ruang hadapan bas ini. Susun atur juga sama seperti bas RapidKL yang lain kerana pihak RapidKL atau lebih tepat Rapid Bus sdn Bhd yang mendapat kontrak mengendali perkhidmatan bas ini. Bas yang digunakan juga sama iaitu daripada model bas henti-henti bandar dari jenama MAN atau Scania.

Paparan LCD di ruang hadapan dalam Bas Selangorku Subang Jaya.

Jaringan WiFi di dalam Bas Selangorku Subang Jaya.

Di dalam bas ini juga terdapat perkhidmatan WiFi percuma untuk kegunaan pengguna-pengguna bas ini.

Salah satu perhentian bas Bas Selangorku Subang Jaya sepanjang laluannya.

Memandangkan waktu yang saya menggunakan perkhidmatan ini, pelajar-pelajar sekolah rata-rata sudah pulang atau sudah sampai di sekolah, namun terdapat juga beberapa orang pelajar yang menggunakan perkhidmatan ini. Selain itu, banyak juga penduduk terutama dari kawasan USJ dan Subang Jaya Seksyen 18 dan 19 menggunakan bas ini untuk ke kawasan Seksyen 15 Subang Jaya yang terdapat banyak komplek membeli belah seperti Subang Parade, Empire dan Aeon Big. Juga banyak juga pengguna-pengguna KTM Komuter yang menggunakan bas ini bagi untuk ke atau dari Stesen KTM Subang Jaya. Di perhatikan juga, laluan sambungan LRT sedang disiapkan, maka perkhidmatan Bas Selangorku Subang Jaya ini akan menjadi perkhidmatan sokongan utama bagi perkhidmatan LRT sebagi bas pengantara.

Namun kebanyakan perhentian Bas Selangorku Subang Jaya ini tiada kemudahan lengkap sebagai perhentian bas. Kebanyakannya termasuk di USJ6 (depan Bangunan MPSJ) dan Stesen KTM Subang Jaya tiada berbumbung dan tempat duduk. Cuma perhentian di Stesen LRT USJ7 sahaja yang agak lengkap kemudahannya. Sewajarnya, pihak MPSJ dan Kerajaan Negeri Selangor perlu membina perhentian bas yang lengkap bagi kemudahan yang lebih baik.

Kesimpulannya, perkhidmatan ini amat baik diwujudkan namun terdapat beberapa kelemahan yang perlu diatasi. Semoga perkhidmatan ini dapat di kekalkan dan dikembangkan ke tempat lain selain yang telah ada perkhidmatan ini (Petaling Jaya, Shah Alam, Subang Jaya, Klang, Kajang dan Ampang Jaya) serta menambahkan lagi perkhidmatan bagi tempat-tempat yang sudah ada perkhidmatan ini, demi kemudahan rakyat. Juga, inisiatif ini perlu dicontohi oleh pihak berkuasa tempatan atau kerajaan negeri lain.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Sabtu, 27 Februari 2016

Bandar Sunway, Subang Jaya, Selangor, Malaysia - 17 Februari 2016 - BRT Laluan Sunway.

Click here if want to read in English version.


Bas elektrik yang digunakan dalam sistem BRT Laluan Sunway.

Pada 02 Jun 2015, pihak Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) melalui RapidKL Bus telah memperkenalkan perkhidmatan BRT Laluan Sunway. Projek BRT Laluan Sunway ini merupakan sebuah projek yang dilaksanakan melalui kerjasama kerajaan Persekutuan dan swasta di mana ia dibiayai sebanyak 70% oleh Prasarana (yang merupakan sebuah syarikat 100% milik Kementerian Kewangan Diperbadankan), 15% oleh pihak Sunway Berhad (Sunway) (pemaju utama Bandar Sunway di Petaling Jaya/Subang Jaya) dan baki 15% oleh kerajaan Persekutuan Malaysia melalui Unit Kerjasama Awam Swasta, Jabatan Perdana Menteri (UKAS).

Projek BRT Laluan Sunway ini sebenarnya projek BRT yang pertama di Malaysia. Menariknya juga, ia juga merupakan perkhidmatan BRT yang menggunakan jalan bertingkat khas yang berasingan dari jalan raya biasa yang pertama di Asia Tenggara. Sebelum ini saya pernah menggunakan perkhidmatan BRT di Jakarta Indonesia iaitu TransJakarta sebagai mana catatan perjalanan saya ke Jakarta pada bulan Februari 2015.

BRT yang merupakan singkatan dari Bus Rapid Transit sebenarnya adalah salah satu konsep perkhidmatan awam yang menggunakan bas di mana ia berbeza sedikit berbanding perkhidmatan bas henti-henti bandar yang biasa. Melalui BRT ini memerlukan laluan khas sama ada menggunakan jalan raya biasa (perlu ada pengasingan antara bas-bas BRT dan kenderaan lain) seperti yang digunakan oleh sistem TransJakarta atau jajaran jalan baru atau menggunakan jalanraya bertingkat khas untuk kegunaan BRT sahaja sepert BRT Laluan Sunway dan BRT Xiamen di China. Kos pembangunan BRT adalah lebih rendah berbanding pembinaan pengangkutan berasaskan rel lain seperti LRT, MRT atau Monorel. Maklumat lanjut tentang BRT boleh membacanya di Wikipedia.

Perkhidmatan BRT Laluan Sunway ini sebenarnya telah membuat promosi pengenalan dengan perkhidmatan percuma pada dua bulan pertama perkhidmatannya. Saya pun banyak kali menggunakan perkhidmatan ini semasa ia membuat perkhidmatan percuma. Namun mulai 01 Ogos 2015, perkhidmatan BRT pertama di Malaysia ini mula mengenakan tambang kepada pengguna-penggunanya.

Waktu operasi bagi perkhidmatan BRT Laluan Sunway ini adalah dari pukul 6:00 pagi sehingga pukul 12:00 tengah malam setiap hari. Kekerapan yang dijanjikan adalah setiap 4 minit bagi waktu puncak dan 8 minit bagi bukan waktu puncak.

Tujuan perkhidmatan BRT Laluan Sunway ini diperkenalkan adalah bagi mengurangkan kesesakan jalan raya di kawasan sekitar Bandar Sunway ini. Selain itu, perkhidmatan ini akan menghubungkan kawasan Bandar Sunway dengan perkhidmatan pengangkutan awam rel yang mana perkhidmatan-perkhidmatan rel seperti KTM Komuter dan RapidKL Rel (LRT) Laluan Kelana Jaya tidak melalui kawasan Bandar Sunway tetapi melalui kawasan berhampiran seperti Setia Jaya dan USJ7. Dengan adanya laluan khas, maka bas-bas yang digunakan dalam sistem BRT Laluan Sunway ini tidak akan melalui jalan biasa, maka ia akan memudahkan perjalanan kedua-dua laluan.


Laluan masuk ke jejantas untuk ke Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya 
dan Stesen KTM Komuter Setia Jaya.

Saya mencuba sekali lagi perkhidmatan ini pada 17 Februari 2016 lepas untuk review khas untuk catatan blog ini. Saya meletakan kenderaan saya di Pangsapuri Makmur berhampiran dengan perhentian BRT Laluan Sunway Mentari dan kemudian berjalan kali ke perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya yang tidak berapa jauh dari situ.


Jejantas ke Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya 
dan Stesen KTM Komuter Setia Jaya.


Aras bawah Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya.

Bagi ke perhentian BRT Sunway-Setia Jaya, kita perlu melalui jejantas yang dibina bagi menghubungkan pusat komersil Leisure Commerce Square dengan stesen KTM Setia Jaya. Malangnya pada ketika ini, sistem tiket antara perkhidmatan KTM Komuter dan sistem pengangkutan awam rel dan BRT di bawah RapidKL belum disepadukan lagi, jadi perlu membeli tiket secara berasingan bagi kedua-dua perkhidmatan. Mungkin pada masa akan datang kedua-dua sistem ini boleh disepadukan bagi memudahkan pengguna. Mungkin di kawasan Setia Jaya ini, kaunter dan mesin tiket boleh diletakan di pintu masuk jejantas ini. Namun perlu buat pengasingan laluan bagi kawasan berbayar dan tidak berbayar (untuk kemudahan pejalan kaki biasa yang mahu ke perhentian bas di Lebuharaya Persekutuan.


Stesen KTM Komuter Setia Jaya dari jejantas.

Ruang legar Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya.

Saya mengambil laluan ke Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya dan seterusnya ke aras 1 (atas) untuk ke ruang legar perhentian BRT ini. Saya membeli tiket di mesin tiket automatik yang terletak di ruang legar ini. Selain itu juga terdapat kaunter khidmat pelanggan merangkap kaunter tiket manualdi ruang legar ini. Selain eskalator, terdpaat juga tangga biasa dan lif di semua perhentian BRT.

Jadual tambang BRT Laluan Sunway.

Token tiket BRT Laluan Sunway.

Bagi saya, tambang perkhidmatan BRT Laluan Sunway ini agak mahal berbanding lain-lain mod perkhidmatan awam, di mana tambang terendah adalah RM1.60 bagi perjalanan tidak sampai 1 kilometer. Bagi perjalanan paling jauh iaitu antara Perhentian Sunway-Setia Jaya ke USJ7, ia semahal RM5.40 untuk perjalanan cuma hampir 7 kilometer (6 stesen sahaja) dengan perjalanan tidak sampai 20 minit. Lebih mahal dari tambang termahal sistem LRT terjauh di KL. Jadi saya ambil tiket untuk ke Mentari sahaja, namun saya akan ke USJ7 terlebih dahulu dan kemudian baru ke Mentari tanpa keluar dari sistem. Tiket yang digunakan menggunakan token bagi perjalanan sehala yang mana ia serupa dengan token yang digunakan sistem berel RapidKL yang lain (LRT Laluan Kelana Jaya, LRT Laluan Ampang/Sri Petaling dan Monorel). Kad prabayar MyRapid dan Touch'nGo juga boleh digunakan.

Bas sedang menghampiri platform Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya.

Setelah saya membeli tiket, saya terus melalui pintu khas dengan mengimbas token saya beli itu bagi memasuki zon berbayar. Kawasan menunggu bas BRT terletak betul-betul selepas pintu ini. Bagi saya, kawasan menunggu ini agak kecil, dan rasanya ia tidak dapat menampung jumlah penumpang yang ramai jika berlaku kesesakan. Namun pihak pengurusan BRT Laluan Sunway ini mengatakan ia sesuai kerana kekerapan bas adalah setiap 3 ke 10 minit sekali. Disamping itu, bangku yang disediakan juga agak sedikit. Sistem keselamatan juga agak kurang kerana tiada kaedah yang dapat memisahkan penumpang dengan jalan raya kecuali di perhentian USJ7.

Bas elektrik yang digunakan dalam sistem BRT Laluan Sunway.

Di perhentian Sunway-Setia Jaya, saya dan beberapa penumpang lain hanya menunggu tidak sampai 2 minit untuk bas. Bas-bas yang digunakan adalah bas eletrik yang dibina oleh BYD, sebuah syarikat dari Shenzhen, China yang terlibat dalam pengeluaran bateri untuk peralatan elektronik dan juga pembuatan kenderaan elektrik. Model yang dibekalkan untuk sistem BRT Laluan Sunway ini khas untuk sistem ini dan berbeza dari model BYD K9 yang dibuat untuk bas eletrik komersil BYD.

Ruang dalaman bas BRT Laluan Sunway.

Susun atur dalaman bas ini agak berbeza dari susun atur biasa bas-bas henti-henti di Malaysia. Tempat duduknya disusun secara bersisi ke dinding, sebagaimana susunan tepat duduk di sistem pengangkutan rel di Kuala Lumpur kecuali KTM Komuter. Ini mungkin bagi memaksimakan ruang penumpang di dalam bas ini. Juga, ia juga bagi membolehkan sel-sel bateri diletakan secara lebih optima. Kerusi yang digunakan juga agak selesa dan bukan jenis keras.

Papan petunjuk laluan BRT Laluan Sunway.

Di dalam bas-bas sistem BRT ini juga terdapat 3 paparan LCD, yang mana dua darinya berupa seperti set televisyen yang mana terdapat maklumat laluan juga paparan iklan disiarkan padanya. Di ruang pintu masuk (hanya terdapat satu pintu masuk bagi setiap bas, namun ruang pintunya agak luas, lebih luas dari bas biasa) juga terdapat satu paparan skrin LCD yang lebih kecil yang menunjukan laluan bas BRT dan kedudukan bas pada masa kini. Suasana dalamnya agak selesa dengan berhawa dingin dan dalaman yang bersih. Perjalanan bas juga agak baik dan lancar. Saya dapat perhatikan permandangan kawasan Bandar Sunway terutama di kawasan sekitar Sunway Hotel, Pusat Perubatan Sunway dan kampus Sunway Universiti (Sun U) dan Monash University kampus Malaysia.

Kompleks Parkir Bertingkat BRT dan pejabat BRT Laluan Sunway berhampiran Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway U-Monash.

Berdekatan dengan Perhentian Sun U-Monash, terdapat satu bangunan yang menempatkan kompleks parkir bertingkat untuk pengguna-pengguna berkenderaan sendiri untuk parkir dan kemudian menggunakan sistem BRT Laluan Sunway melalui kaedah Park 'n Ride. Bayaran parkir yang dikenakan adalah RM4.00 per kemasukan per hari. Kompleks parkir ini dihubungkan terus dengan Perhentian Sun U-Monash. DI kompleks ini juga terletak pejabat pengurusan sistem BRT ini dan juga depoh bagi bas-bas BRT ini.

Platform di Perhentian BRT Laluan Sunway USJ7.

Setelah melalui juga kawasan USJ 1 (yang terdapat pasaraya besar Mydin dan Giant) dan sebelumnya melintasi Lebuhraya Shah Alam, akhirnya sampai juga ke Perhentian USJ7. Bas agak perlahan ketika menghampiri platform, mungkin untuk menyelaraskan dengan pintu platform, juga bagi mengelakan kerosakan pada bas dan platform (mungkin kerana kelemahan rekabentuk). Saya dan penumpang lain pun keluar kerana dimaklumkan bahawa bas ini akan ke depoh.

Ruang legar Perhentian BRT Laluan Sunway USJ 
yang juga Stesen LRT Laluan Kelana Jaya USJ7.

Peta Transit Berintegrasi Lembah Klang.

Saya mengambil kesempatan dalam menunggu bas seterusnya untuk melihat kawasan Perhentian USJ7 ini yang mana ia bersambung dengan Stesen LRT USJ7. Intrastruktur stesen LRT memang sudah siap, malah, pintu keluar perhentian BRT adalah berkongsi juga dengan stesen LRT. Cuma menunggu sahaja perkhidmatan LRT sambungan dari Laluan Kelana Jaya sedia ada yang dijangkakan akan mula beroperasi pada suku ketiga tahun 2016 ini.

Papan makluman ketibaan bas BRT Laluan Sunway 
di Perhentian BRT Laluan Sunway USJ7.

Ketika saya leka bersiar-siar sekitar perhentian/stesen USJ7 ini, saya terlepas bas seterusnya yang datang 5 minit selepas bas yang saya turuni. Jadi perlu menunggu bas seterusnya. Namun saya dan ramai penumpang lain menunggu agak lama, kira-kira hampir setengah jam juga. Ini kerana terdapat tiga buah bas tidak mengambil penumpang kerana hendak ke depoh dan tiada bas yang mengantikannya. Sambil itu, saya dapat perhatikan, terdapat sistem paparan maklumat bas seterusnya di platform perhentian sistem BRT ini, cuma kecewa bas yang datang tidak dapat mengambil kami. Akhirnya pada bas keempat, barulah bas ini mengambil kami untuk kembali ke arah Sunway-Setia Jaya.

Permandangan Hotel Sunway dari Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway Pyramid.

Aras tengah (aras 1) Perhentian BRT Laluan Sunway Mentari.


Saya pun kembali menuju ke arah perhentian Sunway-Setia Jaya. Akhirnya, saya sampai ke Perhentian Mentari. Di perhentian ini, saya dapat perhatikan platform bagi perhentian-perhentian selain Perhentian Sunway-Setia Jaya dan Perhentian USJ7 adalah berplatform sisi berlawanan. Nampak sahaja dekat tetapi penumpang tidak dibenarkan untuk menyeberangi jalan raya untuk ke platform berlawanan. Malangnya, penumpang perlu keluar sistem dan terpaksa turun dan naik semula serta perlu membeli token lain untuk menyeberang platform. Bagi saya ini adalah satu kesilapan rekabentuk bagi perhentian-perhentian ini. Memandangkan setiap perhentian dibina 3 aras, maka sepatutnya aras tengah perlu diperuntukan untuk ruang legar dan aras atas hanya untuk ruang paltform sahaja sebagai mana di stesen-stesen LRT. Sewajarnya pihat Rapid Bus perlu menilai semula rekabentuk ini dan untuk projek seterusnya seperti projek BRT Kuala Lumpur - Klang dan BRT Kota Kinabalu tidak mengulangi kesilapan ini.


Perhentian BRT Laluan Sunway Mentari.

Secara kesimpulannya, sistem BRT Laluan Sunway ini amat baik dijalankan bagi memudahkan pengguna-pengguna perkhidmatan awam di sekitar Bandar Sunway dan USJ malah ia dapat mempromosikan kawasan tarikan pelancong di sekitar seperti Sunway Lagoon & Sunway Pyramid. Pengguna juga tidak perlu membawa kereta, sekaligus mengurangkan kesesakan lalu lintas.

Projek BRT Laluan Sunway ini agak moden berbanding sistem yang sama di bandaraya lain di dunia. Namun, dengan kos pembangunan lebih RM630 juta agak merugikan dengan kelemahan-kelemahan ini disamping ia hampir sama sahaja kosnya dengan pembinaan sistem rel. Mungkin konsep ini baru tapi untuk akan datang ia dapat diperbaiki terutama bagi projek BRT mendatang di Malaysia. 

Paling utama, harga tambang perlu dikaji semua, kerana ia agak mahal, dan tidak berbaloi dengan perkhidmatannya yang bagi saya lebih teruk berbanding sistem rel RapidKL yang mana lebih sistematik dan lebih dipercayai. Dengan jadual masa yang tidak mengikut kekerapan seperti dijanjikan, sewajarnya pihak pengurusan BRT Laluan Sunway dapat memperbaiki perkhidmatan mereka agar lebih baik lagi, sekaligus, pengguna tidak merasa rugi menggunakan perkhidmatan BRT ini, menyebabkan lebih ramai yang akan menggunakan perkhidmatan ini. Tidaklah ia menjadi projek gajah putih sahaja. 

Terdapat juga teguran yang yang saya berikan sebelum ini (di atas) yang perlu diperbaiki oleh pihak pengurusan BRT Laluan Sunway agar dapat meningkat kualiti dan juga menaikan penarafan Gangsa bagi Piawaian BRT yang diberikan oleh Institut Dasar Pengangkutan dan Pembangunan (Institute of Transportation and Development Policy - ITDP) agar boleh dinaikan menjadi Perak, Emas atau Platinum seperti yang sepatutnya.

Selain daripada itu, sistem BRT Laluan Sunway ini amat baik dan amat wajar sekali dilaksanakan. Semoga dengan ada perkhidmatan ini, pengangkutan awam di Kuala Lumpur dan Malaysia menjadi lebih baik. Paling penting, setiap tempat di Lembah Klang ini dapat diliputi oleh pengangkutan awam yang lebih dipercayai (reliable). Ini membantu lagi Kuala Lumpur dan Lembah Klang untuk menjadi bandaraya bertaraf dunia.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.