Khamis, 15 Oktober 2015

Petua - Permohonan Visa China di Kuala Lumpur.

Click here if want to read in English version.




China merupakan sebuah negara yang memerlukan pemegang pasport Malaysia untuk membuat visa, jika ingin memasuki negaranya atas apa sahaja urusan. Menariknya, kalau ke Hong Kong atau Macau, pemegang pasport Malaysia tidak perlu visa sehingga 30 hari (Macau) atau 90 hari (Hong Kong) walaupun kedua-dua wilayah itu berada di dalam China. Ini kerana China mengamalkan dasar satu negara dua sistem, di mana Hong Kong dan Macau, kedua-duanya merupakan Wilayah Pentadbiran Khas yang diberikan kuasa autonomi yang luas kecuali dasar luar negara dan pertahanan yang dikawal oleh kerajaan pusat China.




SEBELUM PERMOHONAN

Terdapat beberapa langkah untuk kita memohon visa China. Pertama, sila layari laman web Pusat Perkhidmatan Permohonan Visa China di Malaysia (Chinese Visa Application Service Center at Malaysia), untuk maklumat berkaitan permohonan visa China. Melalui laman web ini, kita boleh mengisi borang secara dalam talian (online) di borang permohonan Visa China Dalam Talian (Online). Sila berikan maklumat yang diminta. 


Laman utama laman sesawang Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Malaysia.

Setelah itu, borang tersebut boleh disimpan dalam format .dat (sila hingga ke hujung proses untuk tujuan ini), di mana kita simpan di dalam penstoran kita sendiri, supaya kita boleh mengisi di masa yang lain. Selain itu, melalui format .dat itu, kita boleh menggunakannya untuk permohonan akan datang, cuma ubah beberapa maklumat berkaitan. Setelah selesai semua data diisi, boleh disimpan di dalam bentuk format .pdf, untuk kita cetak, dan cetakan ini dihantar semasa permohonan di Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China nanti. Sila rujuk Kategori Visa China untuk mengetahui jenis visa yang perlu dimohon.


Selain itu, jika anda jenis kurang selesa atau sukar sikit dengan cara tersebut, anda boleh memuat naik borang tersebut dan cetaknya melalui link borang dalam format pdf. Cuma selepas dicetak, anda boleh isi sendiri dengan menggunakan pen hitam atau biru secara manual (old school). Juga borang ini juga terdapat nanti di Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China, jadi tidak perlu risau jika tidak mengisinya sebelum ke pusat tersebut.

Di dalam borang tersebut, kita boleh pilih untuk kekerapan kemasukan dari sekali, dua kali atau banyak kali. Namun kemasukan banyak kali agak sukar diberikan, melainkan jika terdapat rekod anda pernah ke China sebelum ini.Biasanya visa China akan diberikan tempoh sah laku selama tiga bulan dari tarikh permohonan, terutama bagi sekali atau dua kali kemasukan. Kita perlu masuk ke China pada tempoh tersebut. Kemasukan di luar masa tiga bulan tersebut tidak sah kerana visa telah tamat tempoh. Setiap kemasukan pula adalah maksimum berada di China selama 30 hari sahaja.



Borang Permohonan Visa China (muka surat 1).

Borang Permohonan Visa China (muka surat 2).

Borang Permohonan Visa China (muka surat 3).

Borang Permohonan Visa China (muka surat 4).

Di sini saya kongsikan permohonan untuk visa jenis L iaitu untuk pelancongan. Di bawah saya berikan dokumen sokongan bagi permohonan visa China jenis L (pelancongan):

1.  Borang yang telah siap diisi;


2.  Pasport asal yang masih mempunyai tempoh laku sekurang-kurangnya 6 (enam) bulan dari tarikh tamat tempoh. Pasport tersebut juga perlu mempunyai 2 muka surat kosong sebelah-menyebelah;


3.  Sekeping salinan fotostat pasport iaitu pada muka surat maklumat dan gambar peribadi;


4.  Dua keping (mulai 01 Ogos 2016 - kemaskini 15 Oktober 2016, sebelum ini cuma sekepinggambar bersaiz pasport dengan latar belakang berwarna putih. Contoh format gambar adalah seperti di bawah;

Format Gambar Peribadi.


5.  Satu salinan itinerari penerbangan atau tiket penerbangan pergi balik;

6.  Satu salinan bukti penempahan hotel (kini ia adalah pilihan sahaja, kalau ada bawa, mana tahu pihak pusat visa meminta pula) atau surat jemputan individu/organisasi dari China (ini pula hanya untuk visa jenis lain selain jenis L-melancong).

7. Kesemua pasport lama yang telah tamat tempoh, untuk disemak. Jika tiada (hilang atau sebagainya), perlu mendapatkan laporan polis bagi kehilangan pasport berkenaan. (Mulai 01 Ogos 2016, kemaskini 15 Oktober 2016). Sudah tidak perlu lagi (kemaskini 21 Oktober 2016).

Semua dokumen di atas tidak dipulangkan setelah dihantar permohonannya, maka fotostat siap-siap terlebih dahulu bagi mana dokumen berkaitan.



PROSES PERMOHONAN VISA.

Setelah siap kesemua keperluan tersebut, bolehlah ke Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China yang terdekat. Terdapat dua Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Malaysia iaitu di Kuala Lumpur dan di Kuching. Jadi saya kongsikan permohonan bagi Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Kuala Lumpur. Kita boleh mendapat maklumat mengenai pusat ini terutama lokasi, alamat, maklumat perhubungan dan waktu perniagaan. Selain itu, di bawah, terdapat pamflet Pusat Visa China di Malaysia bagi Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, juga terdapat peta menggunakan Google Maps bagi kedudukan Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Kuala Lumpur.


Pamflet Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Malaysia versi Bahasa Melayu (bahagian luar).

Pamflet Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Malaysia versi Bahasa Melayu (bahagian dalam).

Pamflet Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Malaysia versi Bahasa Inggeris (bahagian luar).

Pamflet Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Malaysia versi Bahasa Inggeris (bahagian dalam).


Peta ke Pusat Visa China KL.

Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di Kuala Lumpur terletak di Hampshire Place Office, Jalan Mayang Sari off Jalan Ampang/Jalan Tun Razak. Bangunan ini terletak sebelah kompleks pejabat Megan Phileo Promanade dan tidak jauh dari pejabat lama pusat ini di Plaza RHB Investment Bank (dahulu Plaza OSK) di Jalan Ampang.


Permandangan bangunan Hampshire Place Office dari Jalan Tun Razak (bawah jejambat).

Jika memandu dari Jalan Tun Razak / Jalan Ampang sila ambil simpang berhampiran Ampang Park. Sila ambil simpang ke Kampung Baru. Sama juga jika dari arah selatan, sila ambil susur Menara Tabung Haji untuk ke simpang Ampang Park. Perlu jalan terus di simpang tersebut. Manakala jika dari arah Hospital Kuala Lumpur / PWTC, sila ambil susur di Perpustakaan Negara dan jalan terus sehingga bertemu dengan Menara Intermark / hotel Double Tree by Hilton di sebelah kiri (kira-kira 3 simpang lampu isyarat), kemudian sila ambil pusingan U di hadapan bangunan tersebut. Ok di sini merupakan titik pertemuan semua arah yang saya sebutkan di atas. Teruskan perjalanan, dan sila cepat-cepat menyusur ke kiri jalan. Kemudian akan nampak bangunan ini pada susur pertama sebelum simpang ke Jalan Yap Kwan Seng. Sila ambil susur pertama itu.

Permandangan bangunan Hampshire Place Office dari Jalan Mayang Sari off Jalan Ampang.

Stesen LRT dan perhentian bas terdekat adalah di Ampang Park. Jadi dari situ perlu berjalan sehingga melepasi Plaza RHB Investment Bank (yang berada seberang jalan dengan Bangunan Citibank dan Wisma MCA). Selepas itu terdapat sebatang jalan, sila berjalan menyelusuri jalan tersebut. Dalam kira-kira 150 meter akan terjumpa bangunan Hampshire Place Office ini di sebelah kiri jalan, sebelum bertemu dengan Jalan Tun Razak. 

Petunjuk Urusan Mengikut Tingkat.

Untuk membuat urusan permohonan visa ini, sila ke tingkat 5. Bagi pembayaran dan kutipan pasport beserta visa yang telah siap, sila berurusan di tingkat 6. Tingkat 6 juga urusan bagi permohonan visa China oleh syarikat agen pelancongan.

Masa Perniagaan Bahagian Permohonan Individu Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di KL.

Masa urusan bagi pusat ini adalah pada 9.00 pagi sehingga 3.00 petang untuk permohonan, iaitu di tingkat 5 pada hari Isnin hingga Jumaat. Bagi urusan pembayaran dan kutipan di tingkat 6, ia dibuka sehingga pukul 4.00 petang. Pusat ini ditutup pada cuti am Malaysia sahaja, maka pada cuti am di negara China, ia tetap dibuka melainkan ia juga jatuh pada cuti am Malaysia.

Barisan di depan pejabat Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di KL sebelum pukul 9:00 pagi.

Jika anda datang awal sebelum pukul 9.00 pagi, anda akan mendapati situasi seperti di atas, iaitu orang beratur untuk menunggu pusat ini dibuka. Hanya waktu ini sahaja pusat ini sesak. Waktu lain, pusat ini agak selesa untuk berurusan, kebiasaannya. 

Kaunter pemeriksaan borang permohonan visa China.

Jika anda telah siap mengisi borang dan mempunyai dokumen-dokumen sokongan yang disenaraikan di atas, maka sila terus ke kaunter pemeriksaan dokumen untuk diperiksa dokumen dan jika lengkap, anda akan diberikan nombor. Jika borang belum diisikan, di kaunter ini atau juga terdapat beberapa meja tulis di sekitar pusat ini, disediakan borang dan pen untuk pengisian borang. Apabila sudah selesai, boleh kembali ke kaunter pemeriksaan dokumen untuk diperiksa dokumen dan pengambilan nombor giliran.

Kaunter perkhidmatan tambahan.

Jika terdapat beberapa dokumen yang tidak lengkap atau tertinggal, terdapat kaunter perkhidmatan tambahan yang menyediakan perkhidmatan fotostat, mengambil gambar dan percetakan. Namun ia agak mahal kerana bagi fotostat dokumen (seperti salinan muka surat maklumat diri di pasport) ia dicaj 50 sen/keping. Bagi perkhidmatan pengambilan gambar, berharga RM18 dan percetakan dicaj RM2.00 bagi setiap keping. Jadi sebaik-baiknya, sediakan awal-awal dokumen yang telah dimaklumkan di atas.

Kadar harga perkhidmatan tambahan (maaf gambar tidak jelas).

Nombor giliran.

Setelah borang dan dokumen-dokumen sokong lengkap, nombor akan diberikan dan sila tunggu di tempat duduk yang disediakan.

Kaunter permohonan visa China.

Nombor telah dipanggil.


Biasanya nombor giliran anda akan dipanggil dalam tempoh yang tidak lama, bermakna anda tidak menunggu lama untuk dilayan. Memang perkhidmatan di sini agak efisyen. Keadaan di pusat ini juga agak selesa. Apabila nombor anda dipanggil, sila ke kaunter yang dimaklumkan. Serahkan pasport, borang dan dokumen-dokumen sokongan kepada kerani di kaunter tersebut. Di sini borang anda akan diperiksa sekali lagi bersama pasport anda. 

Anda boleh memilih untuk pemprosesan permohonan visa anda sama ada pemprosesan biasa (4 hari bekerja), pemprosesan ekspres (3 hari bekerja) atau pemprosesan cepat (2 hari bekerja). Namun bayarannya berbeza, iaitu lebih cepat lebih mahal. Cajnya boleh dirujuk pada Kadar bayaran atau Jadual Bayaran di bawah. Maklumkan kepada staf yang bertugas di kaunter pilihan tempoh pemprosesan yang dipilih.


Jika semuanya tiada masalah, maka anda akan diberikan slip borang kutipan seperti di bawah untuk diserahkan semasa kutipan pasport bervisa yang telah siap nanti. Jangan hilangkan slip ini, jika hilang, anda tidak boleh mengutip pasport anda! Di dalam slip ini terdapat nombor rujukan bagi permohonan anda. Dengan nombor rujukan ini, kita boleh melihat status permohonan melalui dalam talian. Untuk pengetahuan anda, pembayaran visa tidak dibuat semasa proses permohonan ini, tetapi ia akan dibuat semasa proses kutipan pasport nanti.



Slip Borang Kutipan.



KUTIPAN PASPORT.


Selepas dua atau tiga atau empat hari bekerja, bergantung pada pemilihan perkhidmatan pemprosesan, maka pasport bervisa anda sudah boleh diambil. Jadi terus ke pejabat kutipan Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di KL ini di tingkat 6 di bangunan yang sama. Sila bawa sekali slip borang kutipan, bagi tujuan ini.

Waktu perniagaan bagi Perkhidmatan Pembayaran dan Kutipan Pusat Visa Perkhidmatan Permohonan China di  Kuala Lumpur

Apabila sampai ke kaunter pertanyaan, berikan slip borang kutipan kepada staf yang bertugas untuk diberikan nombor giliran. 

Kaunter Pertanyaan di tingkat 6.
Kaunter pembayaran dan kutipan di sebelah kanan dan kaunter permohonan oleh ejen pelancongan di sebelah kiri.

Kawasan Kaunter Permohonan oleh Ejen Pelancongan (sebelah kiri).

Kawasan Kaunter Pembayaran dan Kutipan (sebelah kanan).

Nombor giliran untuk urusan pembayaran dan kutipan.

Apabila dapat nombor sila ke kanan kerana di situ terletak kawasan kaunter pembayaran dan kutipan. Sila duduk di tempat duduk di sediakan. Kawasan ini sama seperti di kaunter permohonan di tingkat 5, agak selesa. Tunggu sehingga nombor giliran dipanggil. Kaunter-kaunter pembayaran adalah dari kaunter 32 ke kaunter 34.


Kaunter masih belum dibuka.

Semasa saya sampai pada pukul 8:55 pagi, kaunter pembayaran dan kutipan masih belum buka. Kiranya, kaunter pengambilan nombor dibuka 5 minit lebih awal sebelum waktu operasi.

Kaunter dibuka.

Kemudian tepat jam 9:00 pagi kaunter-kaunter berkenaan dibuka. Perkhidmatan agak sistematik dan pantas juga. Apabila nombor sila ke kaunter pembayaran yang ditetapkan. Bayar dahulu mengikut kadar bayaran yang ditetapkan sebagai mana jadual di bawah, di kaunter pembayaran. Di sini barulah dapat diketahui permohonan anda berjaya atau sebaliknya. Namun kedua-dua keputusan tetap perlu membayar bagi mendapatkan pasport semula.



Jadual Bayaran Perkhidmatan Permohonan Visa China di Malaysia.


Pembayaran boleh dilakukan dengan tunai, kad debit atau kad kredit. Resit akan diberikan sebaik sahaja pembayaran dibuat.

Resit pembayaran permohonan visa China.

Setelah pembayaran dibuat, sila ke kaunter 35 ke kaunter 37 untuk mengutip pasport yang siap bervisa dengan memberikan slip borang kutipan kepada staf yang bertugas. Sila tunggu kerana proses ini tidak lama. Tidak lama kemudian, pasport bervisa China anda telah siap sudah sedia untuk diberikan. Sila semak pasport dan visa anda sebelum meninggalkan kaunter. 


Contoh pelekat visa China.

Jadi kini proses permohonan visa China telah selesai, semoga selamat dalam perjalanan ke sana. Insya Allah.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Selasa, 6 Oktober 2015

Petua: Pengurup Wang di Jalan Tun Sambanthan (Brickfields) & Nu Sentral, Kuala Lumpur.

Click here if want to read in English version.


Sebelum kita berjalan ke luar negara, antara perkara yang wajib kita lakukan adalah menukar wang kepada wang yang digunakan di negara berkenaan. Sebelum ini saya ada berkongsi petua mengenai pengurup wang di kawasan Masjid India dan di dalam kompleks Ampang Park, kali ini saya berkongsi mengenai pengurup-pengurup wang yang ada di satu lagi kawasan tumpuan utama yang ada banyak pengurup wang, iaitu di kawasan Brickfields atau Jalan Tun Sambanthan serta kompleks membeli belah yang ada di kawasan itu, Nu Sentral.


Jalan Tun Sambanthan, Kuala Lumpur.

Kawasan Jalan Tun Sambanthan ini amat mudah dikunjungi kerana kompleks pelbagai mod pengangkutan di Kuala Lumpur iaitu KL Sentral terletak di kawasan ini. Jadi jika kita hendak ke luar negara sama ada melalui KLIA atau menggunakan keretapi, boleh menukar wang asing di kawasan ini, tetapi bukan setiap waktu, hanya pada waktu perniagaan pengurup wang tersebut.


Jika di Jalan Tun Sambanthan, bertentangan dengan pejabat Poslaju, terdapat sebuah pengurup wang, iaitu KL Remit Xchange. Di sini juga menawarkan perkhidmatan pengiriman wang ke negara-negara tertentu seperti Indonesia dan India.


Betul-betul di kaki tangga / eskalator menaiki ke jejantas untuk ke Nu Sentral, berhampiran dengan stesen Monorel KL Sentral, di dalam sebuah kedai emas, terdapat sebuah pengurup wang iaitu Global Millennium Trading atau GMT. 



Memasuki kompleks membeli-belah Nu Sentral, yang mana ia bersambung antara stesen Monorel KL Sentral dengan KL Sentral itu sendiri, terdapat tiga buah pengurup wang yang terletak di aras LG iaitu searas dengan Jalan Tun Sambanthan. Aras G bagi KL Sentral adalah searas dengan aras G KL Sentral.

Panduan Nu Sentral (bahagian pengurup wang).

Kita menuruni jejantas di tangga / eskalator sebelah luar Nu Sentral, kemudian apabila tiba di bawah, sila ke kanan untuk memasuki pintu yang ada di situ.

Pintu masuk berhampiran tangga/eskalator jejantas.

Memasuki pintu tersebut, apabila pandang di sebelah kiri, akan terlihat pejabat Malindo Air. Jadi jika terdapat apa-apa urusan berkaitan dengan Malindo Air, boleh ke sini.

Pandangan kiri selepas pintu masuk.

Selang dua kedai selepas itu, terdapat sebuah pengurup wang iaitu dari sebuah cawangan syarikat Jalinan Duta. Di dalam kompleks KL Sentral, terdapat sebuah lagi cawangan pengurup wang ini.



Kembali semula ke pintu tadi, jika kita berjalan terus, selang sebuah kedai di sebelah kanan iaitu kedai serbaneka myNews.com, terdapat sebuah lagi pengurup wang, iaitu GMT, di mana ia adalah cawangan bagi Global Millennium Trading tadi.


Bagusnya, di hadapan pengurup wang GMT ini, terdapat pusat mesin ATM, yang mana ketika ini hanya mesin ATM CIMB Bank sahaja yang beroperasi.


Kita pergi ke kawasan ruang legar utama, iaitu di tengah-tengah pusat membeli belah Nu Sentral ini, di kawasan tersebut terdapat sebuah pengurup wang yang memang jelas kewujudannya iaitu pengurup wang Spectrum Forex.




Secara keseluruhannya, kadar di kawasan Jalan Tun Sambanthan dan Nu Sentral ini lebih kurang sama dengan kawasan Masjid India atau Ampang Park. Cuma dalam pemerhatian saya, kadar di dalam Nu Sentral lebih baik dari pada di luar (Jalan Tun Sambanthan). Untuk rujukan lebih baik, boleh melihat laman web (sila klik link pada nama pengurup wang) untuk melihat kadar terkini matawang asing. Namun kadarnya berbeza antara satu cawangan dengan cawangan yang lain.

Semoga perkongsian ini dapat memberikan manfaat bagi yang merancang perjalanan ke luar negara atau yang ingin melabur secara wang fizikal matawang asing ini.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Isnin, 5 Oktober 2015

Narathiwat, Thailand - 02 hingga 03 Oktober 2015 - Menziarah Saudara.

If want to read in English.



02 Oktober 2015 (Jumaat).

Pada hari ini, saya mengambil cuti kecemasan kerana ingin menziarah saudara yang duduk di Tanyongmat (Tanjung Mas) yang juga dikenali sebagai Rangae, Narathiwat, Thailand. Saya dan keluarga bergerak dari rumah pada pukul 10:30 pagi di mana kami singgah ke sekolah anak lelaki saya untuk mengambil dia di sekolah. Jadi dia pulang awallah. Lagipun jerebu di Kuala Lumpur ini menyesakan pernafasan apa lagi permandangan. Jadi, sebenar-benarnya, kami mula bergerak dari kawasan perumahan kami pada pukul 11:30 pagi.


Masjid Keputeraan, Paloh, Gua Musang, Kelantan.

Kami melalui Lebuhraya Kuala Lumpur - Karak. Di lebuhraya ini, sudah melaksanakan pembayaran elektronik sahaja, iaitu memakai Touch n Go atau SmarTAG sahaja. Kami meneruskan melalui bandar Bentong dan Raub. Kami singgah di Raub untuk makan tengahari. Setelah selesai, kami teruskan perjalanan dan berhenti seketika mengisi minyak di Kuala Lipis, kerana saya tidak mengisinya awal-awal tadi. Seterusnya diteruskan, dah selepas Padang Tengku, alhamdulillah, jalan baru bertaraf lebuhraya telah siap. Jadi selesa sikit perjalanan sehingga Sungai Yu, berhampiran Merapoh. Jadi sudah jimat lebih sejam perjalanan dan 50 km.

Selepas Sungai Yu, diteruskan melalui jalan lama, kerana bahagian ini belum siap lagi. Diteruskan perjalanan melalui Gua Musang dan kemudian berhenti untuk solat di Masjid Keputeraan di Paloh, Gua Musang. Usai solat, kami meneruskan perjalanan kerana tidak mahu sampai di sempadan ketika waktu sudah malam. Kami melalui Kuala Krai, Machang, Tanah Merah, Bukit Panau dan akhirnya sampai di Rantau Panjang pada jam 5:45 petang. Saya mengisi minyak sepenuhnya agar tidak perlu mengisi minyak di Thailand yang harganya lebih setengah kali ganda lebih mahal. Ingatkan selepas mengisi minyak ingin meneruskan perjalanan tetapi anak-anak saya ingin memakan KFC yang terletak di sebelah stesen minyak. Layan sahajalah...

Pintu keluar Malaysia di Kompleks ICQS Rantau Panjang, Kelantan
(selepas pemeriksaan imigresen/kastam).

Jadi pada jam 6:30 petang, barulah kami bergerak menuju ke pintu sempadan. Kami melihat-lihat juga jika ada kedai-kedai yang membolehkan kami menukar duit Bath Thai dan insurans kereta Thailand, tapi semua kedai sudah tutup termasuk di dalam pekan Rantau Panjang. Jadi kami redha sahaja untuk masuk ke sempadan tanpa sebarang duit Baht. Maklumlah, perjalanan ini pun tiada rancangan. Kami pun memasuki kaunter imigresen (pandu lalu), alhamdulillah tiada masalah.

Pintu masuk Thailand di Sungai Kolok, Narathiwat, Thailand
(sebelum pemeriksaan imigresen/kastam).

Orang agak ramai juga di kedua-dua hala, tetapi yang menghala ke Malaysia lebih ramai lagi, malah sehinggakan kenderaan beratur di atas Jambatan Persahabatan Malaysia-Thai. Kami memarkirkan kereta kami di hadapan pejabat pintu sempadan sebelah Thailand untuk urusan imigresen dan kastam.

Hadapan pejabat pos sempadan Thailand di Sungai Kolok, Narathiwat, Thailand.

Huh, keadaan di kawasan pejabat imigresen agak ramai! Saya pun cuba meminta borang imigresen Thailand (biasa dipanggil white form) untuk diisi di kaunter imigresen, namun disuruh untuk pergi ke dalam pejabat kesihatan untuk tujuan tersebut. Rupanya ada "penulis" borang dengan "tauliah oleh pegawai imigresen situ" yang akan menuliskan borang kami. Jadi saya berikan pasport kami. Pasport pun kena beratur. Akhirnya selepas hampir setengah jam menunggu sambil berdiri, selesailah penulisan borang tersebut dengan upah RM9.00 bagi 4 borang!

Kaunter imigresen Thailand.

Setelah itu, kami pun segera beratur di hadapan kaunter imigresen untuk proses yang sepatutunya. Agak berjalan lancar dan cop masuk Thailand pun diberi tanpa sebarang permintaan bayaran walaupun masa tersebut sudah pukul 6:30 petang waktu Thailand (7:30 malam waktu Malaysia).

Cop masuk imigresen Thailand.

Kaunter kastam Thailand.

Selesai urusan di imigresen, kami ke kaunter kastam di sebelah pula untuk urusan membawa masuk kereta ke Thailand. Untuk prosedur bawa kereta ke Thailand boleh rujuk artikel Petua: Bagaimana Untuk Membawa Masuk Kenderaan Ke Thailand Melalui Pintu Masuk Darat di dalam blog ini. Ini pertama kali kereta isteri saya dibawa masuk. Sebelum ini, kami masuk dengan menggunakan kereta saya. Urusannya agak mudah dan cepat juga. Kerani kastam yang bertugas menawarkan untuk membeli insurans kereta Thailand dengannya pada harga RM35 bagi sebulan. Agak mahal sebenarnya, kerana kami hanya masuk dalam dua hari sahaja, cukuplah insurans untuk seminggu (minimum). Tapi tiada dijual untuk seminggu, minimum sebulan, katanya (dalam bahasa Melayu ye). Oleh kerana risau kedai-kedai di sebelah Thai sudah tutup maka isteri saya bersetuju untuk membelinya. Jadi borang membawa masuk kereta dan polisi insurans diberikan kepada kami.

Gambar Insurans Thailand.

Setelah selesai, kami kembali semula ke kereta dan menuju ke kaunter pandu lalu imigresen dan kastam. Di kaunter imigresen (sudah tidak aktif kerana urusan perlu ke pejabat tadi), saya sempat mengambil gambar bayaran "yuran lebih masa" imigresen Thailand untuk rujukan. Cuma nasib baik kali ini kami tidak perlu bayar. Biasanya "yuran" ini tidak mengikut kadar yang disebutkan tetapi kadar tetap antara RM1.00 ke RM2.00. Memang biasa pihak imigresen Thailand di pintu sempadan Malaysia-Thailand ini mengambil "yuran" tidak rasmi ini. Kecuali di pintu masuk Ban Prakob (sebelah Kota Putra (Durian Burung), Kedah), Buketa (sebelah Bukit Bunga, Kelantan) dan di Tak Bai (Pengkalan Kubor, Kelantan), pada pengalaman saya tidak meminta "yuran" ini dan juga dalam kes tertentu macam di Sungai Kolok ini, meminta borang ditulis oleh orang yang "ditauliahkan" sahaja.

Kadar "bayaran yuran lebih masa" imigresen Thailand.

Saya memandu terus sehingga memarkirkan kenderaan selepas kaunter kastam untuk menyerahkan borang membawa masuk kereta kami kepada pegawai kastam untuk disahkan. Nasib baik pegawai tersebut mempunyai mood baik, menyatakan kami tidak perlu bayar "caj lebih masa". Aik, kastam pun dah mula minta. Saya pun ucapkan terima kasih kerana tidak perlu bayar. Setelah disahkan, kami pun beredar dari kawasan pintu sempadan. Kelihatan kenderaan dari Thailand beratur untuk memasuki pejabat pintu sempadan Thailand bagi memasuki Malaysia.

Peringatan kastam Thailand mengenai denda lebih tempoh bawa kenderaan ke Thailand.

Kami pun memasuki bandar Sungai Kolok (Sungai Golok sebenarnya, tapi bahasa Thai tiada huruf G). Kedai-kedai sudah tutup, kecuali kedai 7-Eleven. Walaupun dibuka namun kedai 7-Eleven hanya terima duit Baht sahaja tidak seperti kedai lain yang terima Baht dan RInggit Malaysia. Jadi kami memang gamble meneruskan perjalanan tanpa duit Baht, talian telefon dan internet (bagi tujuan peta di telefon bimbit). Saya pun terlupa untuk memuat naik peta offline Selatan Thai sebelum ini. Cuma hanya bergantung pengalaman saya melalui jalan-jalan tersebut sebelum ini. Destinasi kami adalah untuk ke Rangae. Jadi kami ikutlah papan tanda, mula-mula kami ikut ke Sungai Padi, kemudian ke Narathiwat kerana di tengah-tengah perjalanan, seingat saya terdapat papan tanda ke Rangae.


Semasa dalam perjalanan, terdapat banyak halangan jalan yang tiada staf baik dari polis mahupun tentera. Ada juga banyak juga yang mempunyai staf bertugas. Jika dari polis, memang tidak ditahan untuk ditanya tetapi jika askar, kami ditahan untuk pertanyaan. Memamg betul, di waktu malam, kawalan agak ketat sikit. Malah kami ditahan sebanyak 5 kali di mana 4 kali perlu diberikan pasport untuk pengenalan. Malah diambil gambar kami dan kereta kami. Cuma perlu diingatkan, setiap kali melalui halangan jalan berstaf, perlu matikan lampu hadapan kerata atau menggunakan lampu kecil dan hidupkan lampu dalam kereta. Alhamdulillah, kami berjaya melepasi semuanya dengan selamat walaupun hati ini agak berdebar.

Kami sampai di sebuah kampung dekat Rangae, di mana kami singgah di sebuah kedai. Isteri saya berjumpa dengan pemilik kedai untuk bertanya jalan dan pemilik tersebut menawarkan untuk menggunakan telefon. Alhamdulillah dapat juga, dan terdapat dua orang pelanggan yang sudi menunjukkan jalan dengan motorsikal. Kami dibelanja minum dahulu sebelum dibawa ke kampung saudara itu. Kalau ikutkan kami mahu beli sahaja makanan (nasi kerabu asli) tetapi mereka sudah tidak terima Ringgit Malaysia, jadi simpan sahaja hasrat.

Akhirnya pada pukul 9:00 malam waktu Thailand, sampailah kami ke kampung saudara kami. Dua orang yang membawa kami tidak menerima duit kami kerana mereka ikhlas. Alhamdulillah, selesai misi "sukar" kami. Kami pun berehat dan berbual dengan saudara kami dan menjelang tengah malam, kami pun merehatkan diri.


03 Oktober 2015 (Sabtu)

Tidur di rumah saudara kami ini agak sejuk, maklumlah kawasan kampung dan dekat dengan kawasan bukit pula. Suka betul anak-anak kami duduk kampung. Siap main kejar-kejar dengan ayam itik dan kucing lagi. Cuma kami tidak boleh lama di sana. Kalau ikut hati hendak sahaja duduk lama di kampung tu, tapi kami ada hal lain pada hari Ahad.

Jam 9:30 pagi waktu Thailand, kami meninggalkan kampung saudara kami itu. Destinasi pertama kami adalah bandar Narathiwat. Tidak berapa jauh mana pun, dalam 20 kilometer dari pekan Rangae (30 kilometer jika dari kampung saudara kami). Kami pusing-pusing sahaja di bandar ini.

Seterusnya kami ke Tak Bai pula. Di sini dapat lihat Malaysia di Pengkalan Kubor, Kelantan. Saya pernah ke Tak Bai dari Pengkalan Kubor menaiki feri. Jadi ia terus ke pejabat pos sempadan Thailand. Harga tambang dalam 60 sen sahaja.

Sebelum ini juga saya mencari jeti bot penambang. Cuma jumpa jeti bot pancung sahaja yang tambangnya RM5.00 sehala perjalanan. Kali ini saya dapat mencari jeti bot penambang dari Tak Bai ke Pengkalan Kubor pula. Jumpa juga. Banyak juga orang yang guna perkhidmatan ini. Jeti ini agak terselindung sikit.


Jeti bot penambang Tak Bai.

Kaunter bayaran tambang bot penambang Tak Bai.

Tambang bot penambang ini cuma RM1.20 atau ฿10 sahaja. Biasalah di bandar-bandar sempadan ini boleh sahaja pakai Ringgit Malaysia apatah lagi Baht. Bot penambang ini akan menunggu penumpang sehingga penuh barulah ia berlepas dari jeti.

Bot penambang Tak Bai.

Di Tak Bai atau nama Melayunya Tabal atau dalam dialek Kelantan atau Pattani, Taba, kami membeli belah sedikit kerana harga barang di sini lebih murah dan di sini juga lebih mudah untuk membeli belah berbanding di Sungai Kolok, kerana sukar sikit dalam mencari parkir. Setelah selesai membeli belah, kami pun makan tengahari di sini dengan hidangan tom yam, sup perut tembusu (sup bulat kata orang Tak Bai), kailan ikan masin dan telur dadar. Minuman pula biasalah air teh o beng (teh o ais), memang lebih sedap berbanding Malaysia. Harga pun cuma RM24.00 sahaja.

Selesai makan, kami pun pulang menuju ke Buketa melalui Sungai Kolok. Kiranya kami melalui sipi-sipi dua pos sempadan. Sengaja saya melalui Buketa, pasal nak tahu apa perkembangan pembangunan di sana, di samping melengkapkan keluar dan masuk semua pintu sempadan Malaysia-Thailand. Rupanya di Buketa sudah mula ada kedai-kedai yang menjual barangan sebagaimana jirannya di Malaysia, Bukit Bunga. Cuma Bukit Bunga lebih meriah.

Cop keluar imigresen Thailand

Urusan imigresen dan kastam (pemulangan kembali borang kemasukan kereta) berjalan dengan lancar. Selesai urusan di situ, kami pun melintasi Jambatan Persahabatan Malaysia-Thailand II. Di tengah-tengah jambatan dapat lihat garisan berkembar di tengah jalan bertukar dari kuning (Thailand) kepada putih (Malaysia).

Pintu keluar Thailand / masuk Malaysia 
di Buketa, Narathiwat, Thailand / Bukit Bunga, Kelantan, Malaysia.


Sampai di Malaysia pun macam biasa lagi lancar. Tidak sampai 2 minit semua selesai. Dengan kastam pula kami cuma cakap kami hanya beli sedikit, terus dilepaskan. Lagi bagus Bukit Bunga ini tiada halangan jalan dari pihak Unit Pencegah Penyeludupan (UPP). Jadi selepas keluar dari komplek ICQS Bukit Bunga pada jam 2:00 petang, kami pun terus pulang ke Kuala Lumpur.


Cop masuk imigresen Malaysia

Kami hanya singgah di sebuah stesen minyak di Machang untuk bersolat, di sebuah stesen minyak di R&R Gua Musang untuk mengisi minyak dan singgah makan kari kepala ikan di Restoran Ratha di bandar Raub yang saya tulis aritikelnya di blog SantapanGD. Kami juga singgah di R&R Gombak untuk solat juga.



Akhirnya kami sampai di rumah pada pukul 9:00 malam. Alhamdulillah selesai perjalanan kali ini. Saya memohon maaf kerana posting kali ini saya kurang mengambil gambar. Cuma tujuan posting kali ini adalah untuk berkongsi pengalaman sahaja. Insya Allah selepas ini akan berkongsi dalam perjalanan lain pula.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



If want to read in English.

Khamis, 1 Oktober 2015

Kuala Lumpur, Malaysia - 01 Oktober 2015) - Bas Dua Tingkat RapidKL.

Click here if want to read in English version.

01 Oktober 2015 (Khamis)

Assalamualaikum kepada pembaca semua. Kali ini saya mengambil kesempatan dalam keadaan Kuala Lumpur (KL) yang pulih sedikit dari jerebu. Jerebu pada ketika ini umpama biskut Chipsmore, kejap ada, kejap pulih sikit, tidak lama kemudian jerebu balik. Oleh kerana RapidKL iaitu penyedia pengangkutuan awam utama di KL memperkenalkan semula bas dua tingkat (double decker) ke ibu kota Malaysia ini.

Sudah lama juga bandaraya KL ini tidak mempunyai perkhidmatan bas henti-henti dua tingkat. Boleh ketepikan bas ekspres dua tingkat kerana ia adalah bas ekspres dan bas Hop On Hop Off KL (yang saya naikinya sebelum ini), kerana ia lebih kepada untuk perlancongan. 

Saya masih ingat kali terakhir KL mempunyai bas dua tingkat adalah pada tahun 1990 hingga 1991 dengan syarikat Pengangkutan Bas Sri Jaya Sdn Bhd dengan laluan nombor 2 dari Sentul Pasar ke Kota Raya. Saya sentiasa ingin menaikinya terutama balik dari sekolah agama di Sentul Pasar atau dari sekolah biasa di Sentul untuk balik ke rumah. Setiap kali menaikinya, pasti akan menyanyikan lagu iklan makanan ringan "Double Decker". Kemudian ia ditamatkan perkhidmatan selepas tahun 192, atas pelbagai alasan, antaranya rosak akibat terlanggar ranting/dahan pokok, vandalisme, tidak efektif secara kos dan sebagainya. Jadi kembalikah Kuala Lumpur dengan bas setingkatnya.


Kini, bas-bas di Kuala Lumpur dan juga Lembah Klang (KV - Klang Valley) semakin moden, antara termoden di Asia. Pada akhir tahun 2014, RapidKL menyatakan bahawa mereka ingin membawa kembali perkhidmatan bas dua tingkat kembali semula ke KL dan KV, saya amat teruja. Akhirnya bas dua tingkat RapidKL memulakan perkhidmatan di laluan U80 dari Hub Pasar Seni ke Seksyen 2, Shah Alam pada bulan awal bulan September 2016.

Tidak lama kemudian, saya mendapat tahu laluan U30 dari Lebuh Ampang ke Sri Nilam, Ampang menggunakan bas dua tingkat juga walaupun tidak semua bas-bas laluan tersebut adalah dua tingkat. Jadi pada hari ini, saya mencuba bas laluan U30 ini untuk merasai dan merindui kenangan menaiki bas dua tingkat.


Saya menaiki bas ini dari Lebuh Ampang di mana saya menunggu kira-kira 20 minit, setelah tiga buah bas setingkat laluan U30 melepasi perhentian ini. Apabila bas dua tingkat ini sampai, saya menaikinya dan meminta untuk ke Ampang Park (kerana saya kebetulan ingin memeriksa kadar pertukaran wang asing kerana saya akan ke Macau, Hong Kong dan Wilayah Guangdong (yang terdapat bandaraya Shenzhen dan Guangzhou), China pada awal November 2015 nanti. Lagipun ia hanya berada dalam zon yang sama iaitu zon 1, jadi harga tiket cuma RM1.00 sahaja. Jika saya lajak ke Amp Walk yang ke hadapan sedikit, sudah masuk zon 2, jadi perlu bayar tambang 2 zon (RM1.50).


Bas ini menggunakan badan bas dan enjin dari pembuat bas dari United Kingdom (UK), Alexander Dennis atau biasa dipanggil jenama Dennis sahaja. Memang kebanyakan bas dua tingkat di bandaraya London merupakan dari jenama Dennis. Bas ini memang dibina di sana (CBU - complete built unit) dan dibawa terus ke Malaysia, tapi hanya beberapa unit awal, namun terdapat perjanjian untuk membina unit-unit seterusnya di Malaysia melalui kaedah CKD (complete knock down - komponen-komponen yang terpisah dipasang kemudiannya di kilang Malaysia).


Mungkin kerana bas baru, tapi bagi saya bas ini paling selesa berbanding bas-bas setingkat dari jenama lain (MAN, Scania, Mercedes Benz, Volvo dan beberapa jenama China bagi bas bersaiz midi) yang dikendalikan oleh RapidKL. Terdapat juga bas setingkat berjenama Dennis yang dikendalikan RapidKL cuma saya belum merasainya lagi. Suasana apabila masuk pun sudah agak selesa, malah lebih selesa berbanding menaiki bas HOHO KL tempohari.



Saya menaiki tingkat atas bas ini, dan keadaannya memang sesuai. Terdapat 55 buah tempat duduk di tingkat atas, dan tiada penumpang berdiri disediakan di tingkat atas kerana tiada palang disediakan. untuk penumpang yang berdiri berpegang. Ini kerana peraturan oleh pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), tidak membenarkan penumpang berdiri di tingkat atas. Namun jika berdiri, boleh menampung lagi 25 orang penumpang. Bagus juga berdiri. Jadi keseluruhannya sebanyak 108 penumpang boleh di bawa kerana di tingkat bawah boleh mengisi 23 tempat duduk dan 30 orang berdiri.



Hal-hal keselamatan di tingkat atas juga dititik beratkan di mana terdapat alat pemadam api disediakan dan di tempat duduk paling hadapan terdapat tali pinggang kaledar. 



Terdapat juga di beberapa tempat di kedua-dua tingkat terutama di tingkat atas, skrin paparan yang memberi makluman kepada penumpang. Buat masa ini, paparannya lebih kepada "Selamat Datang" dan bilangan tempat duduk yang masih ada di tingkat atas. Mungkin pihak RapidKL ada rancangannya untuk mengoptimakan penggunaan skrin-skrin ini. 


Dapat dilihat, kedudukan bas yang lebih tinggi, membuat pandangan penumpang lebih tinggi, satu pengalaman yang sudah lama tiada (kecuali yang menaiki bas HOHO KL, namun boleh dibilang warga kota / warganegara Malaysia yang menaiki bas tersebut). Bagi saya, RapidKL boleh menggunakan jaringan perkhidmatan bas yang meliputi hampir 70% kawasan Lembah Klang (jika di kira KL, Ampang Jaya, Petaling Jaya dan Serdang, ia sudah hampir 90%), ia boleh dijadikan produk menarik pelancong terutama adanya bas dua tingkat ini. Mungkin boleh perkenalkan pas khas untuk pelancong terutama pada waktu luar puncak. Lagipun bas-bas RapidKL amat selesa.



Akhirnya saya sampai juga ke Ampang Park setelah 10 minit menaiki bas ini. Jadi sempat saya ambil gambar bas ini dari tepi. Memang lawa. 



Setelah beberapa ketika di Ampang Park dan sempat membeli beberapa keping wang Dollar Hong Kong (HK$) dan  Renmenbi (Yuan) China (RMB), malangnya stok Pataca Macau (MOP) tiada (mereka memang tidak jual MOP kot), saya pun pulang semula ke Lebuh Ampang di mana saya meletak motorsikal saya.



Kali ini saya duduk di tingkat bawah pula. Mungkin kerana ketika saya menaiki ini merupakan luar waktu puncak, jadi tidak ramai orang, dan amat selesa. Tempat duduknya juga amat selesa, kerana bukan kerusi plastik keras semata-mata tetapi terdapat span yang dibaluti fabrik telap air atau kulit (saya pun tidak pasti). Terdapat juga beberapa tempat duduk yang menghala ke belakang bas (seperti gambar bawah). Di tempat duduk- tempat duduk ini disediakan tali pinggang kaledar untuk keselamatan.


Bas-bas jenama Dennis ini agak selesa, namun saya yang tidak ada pengetahuan dan pengalaman dalam bidang bas ini, agak risau, kerana kemungkinan kos penyelenggaraan bas jenama yang tidak berapa biasa di Malaysia ini akan menjadi lebih mahal terutama alat ganti yang sukar didapati dipasaran selain perlu diimport terus dari pengeluar di UK. Sejarah pun pernah menyatakan pada masala lepas Intrakota dan Naiela pernah menggunakan bas jenama Dennis ini dan mengalami bebas kos tinggi dan kesannya syarikat-syarikat ini rugi dan muflis sehingga terpaksa diselamatkan oleh kerajaan Malaysia (dalam kes Intrakota oleh Prasarana). Lagipun penyedia-penyedia pengangkutan awam di negara berdekatan yang menggunakan bas dua tingkat seperti Singapura dan Hong Kong (dibina di Malaysia oleh Masdef, hairan juga Prasarana boleh beli bas CBU terus dari UK) menggunakan bas dua tingkat jenama Volvo! Manakala bas HOHO KL dan Pulau Pinang serta bas-bas ekspres di Semanjung Malaysia mengunakan bas jenama Scania dan MAN. Tapi mungkin pihak RapidKL atau Prasarana mempunyai kaedah yang sesuai untuk perkara ini (maaf topik serius pula).


Akhirnya sampai juga bas ini ke Lebuh Ampang pada masa sepuluh minit juga. Bas - bas dua tingkat RapidKL ini juga agak kurang berayun seperti mana yang dirasai ketika menaiki bas HOHO KL. Mungkin badan bas Dennis ini agak stabil.


Secara kesimpulannya, saya berharap perkhidmatan bas dua tingkat RapidKL ini dapat diperluaskan. Banyak pembaikan telah dibuat malah bagi saya bas dua tingkat jenama Dennis ini lebih selesa berbanding bas setingkat yang dipunyai RapidKL/Prasarana yang lain. Malah tidak segan saya katakan, ia lebih baik dari bas dua tingkat di Singapura. Jika dibuat pas atau plan khas untuk pelancong, saya pasti ia akan lebih menarik pelancong ke KL dan Lembah Klang, di mana lebih banyak tempat-tempat menarik boleh dilawati. Ini kerana kerana saya anak dan warga kota KL merasakan KL jika sebulan pun tidak cukup untuk melawat semua tempat menarik.


I <3 KL.




Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...


Click here if want to read in English version.