Sabtu, 27 Februari 2016

Bandar Sunway, Subang Jaya, Selangor, Malaysia - 17 Februari 2016 - BRT Laluan Sunway.

Click here if want to read in English version.


Bas elektrik yang digunakan dalam sistem BRT Laluan Sunway.

Pada 02 Jun 2015, pihak Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) melalui RapidKL Bus telah memperkenalkan perkhidmatan BRT Laluan Sunway. Projek BRT Laluan Sunway ini merupakan sebuah projek yang dilaksanakan melalui kerjasama kerajaan Persekutuan dan swasta di mana ia dibiayai sebanyak 70% oleh Prasarana (yang merupakan sebuah syarikat 100% milik Kementerian Kewangan Diperbadankan), 15% oleh pihak Sunway Berhad (Sunway) (pemaju utama Bandar Sunway di Petaling Jaya/Subang Jaya) dan baki 15% oleh kerajaan Persekutuan Malaysia melalui Unit Kerjasama Awam Swasta, Jabatan Perdana Menteri (UKAS).

Projek BRT Laluan Sunway ini sebenarnya projek BRT yang pertama di Malaysia. Menariknya juga, ia juga merupakan perkhidmatan BRT yang menggunakan jalan bertingkat khas yang berasingan dari jalan raya biasa yang pertama di Asia Tenggara. Sebelum ini saya pernah menggunakan perkhidmatan BRT di Jakarta Indonesia iaitu TransJakarta sebagai mana catatan perjalanan saya ke Jakarta pada bulan Februari 2015.

BRT yang merupakan singkatan dari Bus Rapid Transit sebenarnya adalah salah satu konsep perkhidmatan awam yang menggunakan bas di mana ia berbeza sedikit berbanding perkhidmatan bas henti-henti bandar yang biasa. Melalui BRT ini memerlukan laluan khas sama ada menggunakan jalan raya biasa (perlu ada pengasingan antara bas-bas BRT dan kenderaan lain) seperti yang digunakan oleh sistem TransJakarta atau jajaran jalan baru atau menggunakan jalanraya bertingkat khas untuk kegunaan BRT sahaja sepert BRT Laluan Sunway dan BRT Xiamen di China. Kos pembangunan BRT adalah lebih rendah berbanding pembinaan pengangkutan berasaskan rel lain seperti LRT, MRT atau Monorel. Maklumat lanjut tentang BRT boleh membacanya di Wikipedia.

Perkhidmatan BRT Laluan Sunway ini sebenarnya telah membuat promosi pengenalan dengan perkhidmatan percuma pada dua bulan pertama perkhidmatannya. Saya pun banyak kali menggunakan perkhidmatan ini semasa ia membuat perkhidmatan percuma. Namun mulai 01 Ogos 2015, perkhidmatan BRT pertama di Malaysia ini mula mengenakan tambang kepada pengguna-penggunanya.

Waktu operasi bagi perkhidmatan BRT Laluan Sunway ini adalah dari pukul 6:00 pagi sehingga pukul 12:00 tengah malam setiap hari. Kekerapan yang dijanjikan adalah setiap 4 minit bagi waktu puncak dan 8 minit bagi bukan waktu puncak.

Tujuan perkhidmatan BRT Laluan Sunway ini diperkenalkan adalah bagi mengurangkan kesesakan jalan raya di kawasan sekitar Bandar Sunway ini. Selain itu, perkhidmatan ini akan menghubungkan kawasan Bandar Sunway dengan perkhidmatan pengangkutan awam rel yang mana perkhidmatan-perkhidmatan rel seperti KTM Komuter dan RapidKL Rel (LRT) Laluan Kelana Jaya tidak melalui kawasan Bandar Sunway tetapi melalui kawasan berhampiran seperti Setia Jaya dan USJ7. Dengan adanya laluan khas, maka bas-bas yang digunakan dalam sistem BRT Laluan Sunway ini tidak akan melalui jalan biasa, maka ia akan memudahkan perjalanan kedua-dua laluan.


Laluan masuk ke jejantas untuk ke Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya 
dan Stesen KTM Komuter Setia Jaya.

Saya mencuba sekali lagi perkhidmatan ini pada 17 Februari 2016 lepas untuk review khas untuk catatan blog ini. Saya meletakan kenderaan saya di Pangsapuri Makmur berhampiran dengan perhentian BRT Laluan Sunway Mentari dan kemudian berjalan kali ke perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya yang tidak berapa jauh dari situ.


Jejantas ke Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya 
dan Stesen KTM Komuter Setia Jaya.


Aras bawah Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya.

Bagi ke perhentian BRT Sunway-Setia Jaya, kita perlu melalui jejantas yang dibina bagi menghubungkan pusat komersil Leisure Commerce Square dengan stesen KTM Setia Jaya. Malangnya pada ketika ini, sistem tiket antara perkhidmatan KTM Komuter dan sistem pengangkutan awam rel dan BRT di bawah RapidKL belum disepadukan lagi, jadi perlu membeli tiket secara berasingan bagi kedua-dua perkhidmatan. Mungkin pada masa akan datang kedua-dua sistem ini boleh disepadukan bagi memudahkan pengguna. Mungkin di kawasan Setia Jaya ini, kaunter dan mesin tiket boleh diletakan di pintu masuk jejantas ini. Namun perlu buat pengasingan laluan bagi kawasan berbayar dan tidak berbayar (untuk kemudahan pejalan kaki biasa yang mahu ke perhentian bas di Lebuharaya Persekutuan.


Stesen KTM Komuter Setia Jaya dari jejantas.

Ruang legar Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya.

Saya mengambil laluan ke Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya dan seterusnya ke aras 1 (atas) untuk ke ruang legar perhentian BRT ini. Saya membeli tiket di mesin tiket automatik yang terletak di ruang legar ini. Selain itu juga terdapat kaunter khidmat pelanggan merangkap kaunter tiket manualdi ruang legar ini. Selain eskalator, terdpaat juga tangga biasa dan lif di semua perhentian BRT.

Jadual tambang BRT Laluan Sunway.

Token tiket BRT Laluan Sunway.

Bagi saya, tambang perkhidmatan BRT Laluan Sunway ini agak mahal berbanding lain-lain mod perkhidmatan awam, di mana tambang terendah adalah RM1.60 bagi perjalanan tidak sampai 1 kilometer. Bagi perjalanan paling jauh iaitu antara Perhentian Sunway-Setia Jaya ke USJ7, ia semahal RM5.40 untuk perjalanan cuma hampir 7 kilometer (6 stesen sahaja) dengan perjalanan tidak sampai 20 minit. Lebih mahal dari tambang termahal sistem LRT terjauh di KL. Jadi saya ambil tiket untuk ke Mentari sahaja, namun saya akan ke USJ7 terlebih dahulu dan kemudian baru ke Mentari tanpa keluar dari sistem. Tiket yang digunakan menggunakan token bagi perjalanan sehala yang mana ia serupa dengan token yang digunakan sistem berel RapidKL yang lain (LRT Laluan Kelana Jaya, LRT Laluan Ampang/Sri Petaling dan Monorel). Kad prabayar MyRapid dan Touch'nGo juga boleh digunakan.

Bas sedang menghampiri platform Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway-Setia Jaya.

Setelah saya membeli tiket, saya terus melalui pintu khas dengan mengimbas token saya beli itu bagi memasuki zon berbayar. Kawasan menunggu bas BRT terletak betul-betul selepas pintu ini. Bagi saya, kawasan menunggu ini agak kecil, dan rasanya ia tidak dapat menampung jumlah penumpang yang ramai jika berlaku kesesakan. Namun pihak pengurusan BRT Laluan Sunway ini mengatakan ia sesuai kerana kekerapan bas adalah setiap 3 ke 10 minit sekali. Disamping itu, bangku yang disediakan juga agak sedikit. Sistem keselamatan juga agak kurang kerana tiada kaedah yang dapat memisahkan penumpang dengan jalan raya kecuali di perhentian USJ7.

Bas elektrik yang digunakan dalam sistem BRT Laluan Sunway.

Di perhentian Sunway-Setia Jaya, saya dan beberapa penumpang lain hanya menunggu tidak sampai 2 minit untuk bas. Bas-bas yang digunakan adalah bas eletrik yang dibina oleh BYD, sebuah syarikat dari Shenzhen, China yang terlibat dalam pengeluaran bateri untuk peralatan elektronik dan juga pembuatan kenderaan elektrik. Model yang dibekalkan untuk sistem BRT Laluan Sunway ini khas untuk sistem ini dan berbeza dari model BYD K9 yang dibuat untuk bas eletrik komersil BYD.

Ruang dalaman bas BRT Laluan Sunway.

Susun atur dalaman bas ini agak berbeza dari susun atur biasa bas-bas henti-henti di Malaysia. Tempat duduknya disusun secara bersisi ke dinding, sebagaimana susunan tepat duduk di sistem pengangkutan rel di Kuala Lumpur kecuali KTM Komuter. Ini mungkin bagi memaksimakan ruang penumpang di dalam bas ini. Juga, ia juga bagi membolehkan sel-sel bateri diletakan secara lebih optima. Kerusi yang digunakan juga agak selesa dan bukan jenis keras.

Papan petunjuk laluan BRT Laluan Sunway.

Di dalam bas-bas sistem BRT ini juga terdapat 3 paparan LCD, yang mana dua darinya berupa seperti set televisyen yang mana terdapat maklumat laluan juga paparan iklan disiarkan padanya. Di ruang pintu masuk (hanya terdapat satu pintu masuk bagi setiap bas, namun ruang pintunya agak luas, lebih luas dari bas biasa) juga terdapat satu paparan skrin LCD yang lebih kecil yang menunjukan laluan bas BRT dan kedudukan bas pada masa kini. Suasana dalamnya agak selesa dengan berhawa dingin dan dalaman yang bersih. Perjalanan bas juga agak baik dan lancar. Saya dapat perhatikan permandangan kawasan Bandar Sunway terutama di kawasan sekitar Sunway Hotel, Pusat Perubatan Sunway dan kampus Sunway Universiti (Sun U) dan Monash University kampus Malaysia.

Kompleks Parkir Bertingkat BRT dan pejabat BRT Laluan Sunway berhampiran Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway U-Monash.

Berdekatan dengan Perhentian Sun U-Monash, terdapat satu bangunan yang menempatkan kompleks parkir bertingkat untuk pengguna-pengguna berkenderaan sendiri untuk parkir dan kemudian menggunakan sistem BRT Laluan Sunway melalui kaedah Park 'n Ride. Bayaran parkir yang dikenakan adalah RM4.00 per kemasukan per hari. Kompleks parkir ini dihubungkan terus dengan Perhentian Sun U-Monash. DI kompleks ini juga terletak pejabat pengurusan sistem BRT ini dan juga depoh bagi bas-bas BRT ini.

Platform di Perhentian BRT Laluan Sunway USJ7.

Setelah melalui juga kawasan USJ 1 (yang terdapat pasaraya besar Mydin dan Giant) dan sebelumnya melintasi Lebuhraya Shah Alam, akhirnya sampai juga ke Perhentian USJ7. Bas agak perlahan ketika menghampiri platform, mungkin untuk menyelaraskan dengan pintu platform, juga bagi mengelakan kerosakan pada bas dan platform (mungkin kerana kelemahan rekabentuk). Saya dan penumpang lain pun keluar kerana dimaklumkan bahawa bas ini akan ke depoh.

Ruang legar Perhentian BRT Laluan Sunway USJ 
yang juga Stesen LRT Laluan Kelana Jaya USJ7.

Peta Transit Berintegrasi Lembah Klang.

Saya mengambil kesempatan dalam menunggu bas seterusnya untuk melihat kawasan Perhentian USJ7 ini yang mana ia bersambung dengan Stesen LRT USJ7. Intrastruktur stesen LRT memang sudah siap, malah, pintu keluar perhentian BRT adalah berkongsi juga dengan stesen LRT. Cuma menunggu sahaja perkhidmatan LRT sambungan dari Laluan Kelana Jaya sedia ada yang dijangkakan akan mula beroperasi pada suku ketiga tahun 2016 ini.

Papan makluman ketibaan bas BRT Laluan Sunway 
di Perhentian BRT Laluan Sunway USJ7.

Ketika saya leka bersiar-siar sekitar perhentian/stesen USJ7 ini, saya terlepas bas seterusnya yang datang 5 minit selepas bas yang saya turuni. Jadi perlu menunggu bas seterusnya. Namun saya dan ramai penumpang lain menunggu agak lama, kira-kira hampir setengah jam juga. Ini kerana terdapat tiga buah bas tidak mengambil penumpang kerana hendak ke depoh dan tiada bas yang mengantikannya. Sambil itu, saya dapat perhatikan, terdapat sistem paparan maklumat bas seterusnya di platform perhentian sistem BRT ini, cuma kecewa bas yang datang tidak dapat mengambil kami. Akhirnya pada bas keempat, barulah bas ini mengambil kami untuk kembali ke arah Sunway-Setia Jaya.

Permandangan Hotel Sunway dari Perhentian BRT Laluan Sunway Sunway Pyramid.

Aras tengah (aras 1) Perhentian BRT Laluan Sunway Mentari.


Saya pun kembali menuju ke arah perhentian Sunway-Setia Jaya. Akhirnya, saya sampai ke Perhentian Mentari. Di perhentian ini, saya dapat perhatikan platform bagi perhentian-perhentian selain Perhentian Sunway-Setia Jaya dan Perhentian USJ7 adalah berplatform sisi berlawanan. Nampak sahaja dekat tetapi penumpang tidak dibenarkan untuk menyeberangi jalan raya untuk ke platform berlawanan. Malangnya, penumpang perlu keluar sistem dan terpaksa turun dan naik semula serta perlu membeli token lain untuk menyeberang platform. Bagi saya ini adalah satu kesilapan rekabentuk bagi perhentian-perhentian ini. Memandangkan setiap perhentian dibina 3 aras, maka sepatutnya aras tengah perlu diperuntukan untuk ruang legar dan aras atas hanya untuk ruang paltform sahaja sebagai mana di stesen-stesen LRT. Sewajarnya pihat Rapid Bus perlu menilai semula rekabentuk ini dan untuk projek seterusnya seperti projek BRT Kuala Lumpur - Klang dan BRT Kota Kinabalu tidak mengulangi kesilapan ini.


Perhentian BRT Laluan Sunway Mentari.

Secara kesimpulannya, sistem BRT Laluan Sunway ini amat baik dijalankan bagi memudahkan pengguna-pengguna perkhidmatan awam di sekitar Bandar Sunway dan USJ malah ia dapat mempromosikan kawasan tarikan pelancong di sekitar seperti Sunway Lagoon & Sunway Pyramid. Pengguna juga tidak perlu membawa kereta, sekaligus mengurangkan kesesakan lalu lintas.

Projek BRT Laluan Sunway ini agak moden berbanding sistem yang sama di bandaraya lain di dunia. Namun, dengan kos pembangunan lebih RM630 juta agak merugikan dengan kelemahan-kelemahan ini disamping ia hampir sama sahaja kosnya dengan pembinaan sistem rel. Mungkin konsep ini baru tapi untuk akan datang ia dapat diperbaiki terutama bagi projek BRT mendatang di Malaysia. 

Paling utama, harga tambang perlu dikaji semua, kerana ia agak mahal, dan tidak berbaloi dengan perkhidmatannya yang bagi saya lebih teruk berbanding sistem rel RapidKL yang mana lebih sistematik dan lebih dipercayai. Dengan jadual masa yang tidak mengikut kekerapan seperti dijanjikan, sewajarnya pihak pengurusan BRT Laluan Sunway dapat memperbaiki perkhidmatan mereka agar lebih baik lagi, sekaligus, pengguna tidak merasa rugi menggunakan perkhidmatan BRT ini, menyebabkan lebih ramai yang akan menggunakan perkhidmatan ini. Tidaklah ia menjadi projek gajah putih sahaja. 

Terdapat juga teguran yang yang saya berikan sebelum ini (di atas) yang perlu diperbaiki oleh pihak pengurusan BRT Laluan Sunway agar dapat meningkat kualiti dan juga menaikan penarafan Gangsa bagi Piawaian BRT yang diberikan oleh Institut Dasar Pengangkutan dan Pembangunan (Institute of Transportation and Development Policy - ITDP) agar boleh dinaikan menjadi Perak, Emas atau Platinum seperti yang sepatutnya.

Selain daripada itu, sistem BRT Laluan Sunway ini amat baik dan amat wajar sekali dilaksanakan. Semoga dengan ada perkhidmatan ini, pengangkutan awam di Kuala Lumpur dan Malaysia menjadi lebih baik. Paling penting, setiap tempat di Lembah Klang ini dapat diliputi oleh pengangkutan awam yang lebih dipercayai (reliable). Ini membantu lagi Kuala Lumpur dan Lembah Klang untuk menjadi bandaraya bertaraf dunia.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Sabtu, 13 Februari 2016

Shah Alam, Selangor, Malaysia - 10 Februari 2016 - Bas Percuma Bas Selangorku Shah Alam (MBSA).

Click here if want to read in English version.

Bas Selangorku Shah Alam.

Sebelum ini, saya telah mencuba beberapa bas-bas percuma di sekitar Lembah Klang seperti di Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Klang, Ampang Jaya (Ulu Klang) dan Kajang. Pada kali ini, saya mencuba bas percuma Bas Selangorku Shah Alam (Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)) pula.

Perkhidmatan ini adala inistiatif Kerajaan Negeri Selangor melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) MBSA untuk memudahkan perhubungan penduduk di dalam kawasan PBT berkenaan. Perkhidmatan ini dimulakan pada 01 Julai 2015 bersama-sama perkhidmatan yang sama di Subang Jaya dan Klang di bawah jenama Bas Selangorku. Maklumat hebahan mengenai perkhidmatanini terdapat di dalam laman web MBSA di bawah bahagian berita Pelancaran Bas Selangorku Shah Alam dan juga hebahan media Pelancaran Bas Selangorku Shah Alam.

Bas-bas ini sama ada Bas Selangorku atau Bas SMART Selangor sememangnya percuma dan kos operasinya ditanggung oleh Kerajaan Negeri Selangor.Bagi jenama Bas SMART Selangor yang dimulakan pada 01 Januari 2016, terdapat dua lagi kawasan yang diliputi iaitu Kajang dan Ampang Jaya (Ulu Klang).

Stesen KTM Komuter Shah Alam dari perhentian bas Bas Selangorku Shah Alam.

Pada 10 Februari 2016, saya telah ke Stesen KTM Komuter Shah Alam untuk mencuba perkhidmatan ini. Apabila sampai di hadapan stesen tersebut, kelihatan sederetan bas-bas Bas Selangorku berhenti di perhentian khasnya yang terletak di seberang jalan berhadapan dengan stesen keretapi ini.

Bas-bas Bas Selangorku Shah Alam yang sedang berhenti 
di perhentiannya di hadapan Stesen KTM Komuter Shah Alam.


Bas Selangorku Shah Alam pandangan hadapan.

Bas Selangorku Shah Alam pandangan belakang.

Di perhentian ini terdapat tiang perhentian bas khas untuk Bas Selangorku Shah Alam ini yang terdapat carta laluan bas padanya. Cuma di perhentian ini, tidak mempunyai tempat menunggu berbumbung, bermakna ia terbuka kepada cuaca panas dan hujan.

Tiang perhentian bas dan carta laluan Bas Selangorku Shah Alam.

Bas Selangorku Shah Alam ini beroperasi dari pukul 6:00 pagi sehingga 9:00 malam dan mempunyai kekerapan setiap lima belas minit ke dua puluh minit. Terminal atau hub utamanya adalah di Stesen KTM Komuter Shah Alam dan ia akan melalui Seksyen 19, Seksyen 14 (pusat bandaraya Shah Alam, iaitu di Dataran Bandaraya), kemudian akan memasuki kawasan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), seterusnya ke Seksyen 5, 6, 4, 3 dan 2. Bas ini meneruskan perjalanan melalui Jalan Institusi yang mempunyai dua instutusi pengajian tinggi iaitu Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Universiti Selangor (UniSel) untuk ke kawasan Seksyen 7 Shah Alam. Bas ini akan singgah di beberapa tempat utama di Seksyen 7 dengan hentian terakhir di Hospital Shah Alam (HSA). Setelah sampai di HSA, bas ini akan kembali mengikut jalan yang sama untuk kembali ke Stesen KTM Komuter Shah Alam.

Carta laluan Bas Selangorku Shah Alam.

Pelan jajaran laluan Bas Selangorku Shah Alam.

Bas-bas yang digunakan adalah daripada armada bas Prasarana Malaysia Berhad yang mana ia mempunyai konfigurasi yang sama dengan bas-bas RapidKL. Bas yang digunakan adalah dari jenis bas 12 meter dan berjenama MAN.

Keadaan dalaman Bas Selangorku Shah Alam.

Di dalam bas ini juga terdapat perkhidamatan WiFi berinternet percuma yang boleh digunakan semasa menggunakan Bas Selangorku Shah Alam ini. Cuma sepanjang saya menggunakan perkhidmatan ini, ada beberapa tempat di Shah Alam ini, liputan internet melalui WiFi ini tidak begitu stabil. Masa untuk memuat turun kandungan internet juga agak lama.

WiFi percuma Bas Selangorku Shah Alam.

Saya mencuba perkhidmatan bas ini pada pukul 2:00 petang iaitu selepas waktu makan tengahari. Namun agak banyak juga penumpang yang menaiki bas ini pada ketika itu. Hampir penuh semua tempat duduk yang ada di dalam bas ini. Kebetulan pada hari itu, sekolah-sekolah kecuali sekolah agama di Shah Alam (bahkan seluruh Malaysia) ditutup seminggu sempena perayaan Tahun Baru Cina. Jadi tidak banyak didapati pelajar-pelajar menaiki bas ini.

Bangunan Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah atau
Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor.

Sepanjang laluan ini, meliputi banyak sekolah-sekolah selain dua institusi pengajian tinggi utama di Shah Alam. Selain itu ia juga melalui pusat bandaraya Shah Alam yang mempunyai beberapa kawasan tumpuan utama seperti Kompleks PKNS, Wisma MBSA dan sebagainya dengan perhentian Dataran Bandaraya menjadi perhentiannya.

Laluan ke kawasan Bangunan SUK hanya akan dilalui pada waktu bekerja biasa iaitu dari pukul 6:30 pagi ke 6:30 petang untuk hari Isnin hingga Jumaat kecuali hari kelepasan am. Selain dari waktu tersebut, bas ini tidak akan memasuki kawasan Bangunan SUK sebalik akan terus ke Seksyen 6 melalui Persiaran Pegawai.


Pemberitahuan masa Bas Selangorku Shah Alam melalui Bangunan SUK.


Peta: Laluan Bas Selangorku Shah Alam.


Bas ini kemudian melalui kawasan Seksyen 7 yang mana kawasan ini agak padat dengan perumahan dan juga kawasan komersil baru Shah Alam. Ia juga agak dekat untuk ke i-City iaitu pusat tarikan utama di bandaraya Shah Alam.

Palinng penting, bas ini meliputi juga Hospital Shah Alam yang baru siap, sekali gus memudahkan warga bandaraya Shah Alam untuk mendapatkan rawatan di situ.


Bunting mengenai perkhidmatan Bas Selangorku Shah Alam 
di Stesen Bas Seksyen 2 Shah Alam.

Pemerhatian yang dibuat, tidak seperti perkhidmatan sama di Klang, Kajang dan Ampang Jaya, hampir kebanyakan perhentian Bas Selangorku Shah Alam ini mempunyai pondok menunggu yang berbumbung kecuali di beberapa tempat sahaja yang tidak mempunyainya seperti di Stesen KTM Komuter Shah Alam. 

Memandangkan bandaraya Shah Alam ini mempunyai banyak sekolah, perkhidmatan ini juga dapat memudahkan pelajar-pelajar untuk ke sekolah. Selain itu, bas ini melalui pejabat-pejabat kerajaan dan premis swasta, memudahkan bukan sahaja warga Shah Alam tetapi semua orang untuk berurusan.

Perkhidmatan bas ini juga melalui beberapa kawasan tarikan pelancongan seperti i-City dan Taman Tasik Shah Alam serta beberapa tempat-tempat lain, sekali gus dapat mempromosikan Shah Alam sebagai salah satu destinasi perlancongan. Ini amat memudahkan pengunjung-pengunjung datang tanpa perlu membawa kenderaan sendiri.

Sememangnya perkhidmatan Bas Selangorku di Shah Alam ini, selain menjimatkan pengguna-penggunanya kerana ia percuma, malah ia menjadi pemangkin kepada pelbagai kegiatan ekonomu yang dapat memajukan kawasan Shah Alam dan paling penting, sistem pengangkutan di Shah Alam dapat dimajukan lagi.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Rabu, 3 Februari 2016

Kajang, Selangor, Malaysia - 01 Februari 2016 - Bas Percuma Bas Smart Selangor Kajang (MPKj).

Click here if want to read in English version.

Bas SMART Selangor Kajang.

Pada 01 Februari 2016 lepas, saya mengambil kesempatan untuk mencuba perkhidmatan bas percuma Bas SMART Selangor Kajang yang baru beroperasi pada 01 Januari 2016. Majlis Perasmisan Bas SMART Selangor Kajang boleh dilihat dengan mengklik link tersebut. Sebelumnya pada hari yang sama, saya mencuba perkhidmatan yang sama di Ampang Jaya.

Perkhidmatan ini adala inistiatif Kerajaan Negeri Selangor melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) untuk memudahkan perhubungan penduduk di dalam kawasan PBT berkenaan. Pihak MPKj telah memilih kawasan Bangi, Sungai Chua dan bandar Kajang untuk laluan pertama perkhidmatan tersebut.

Perkhidmatan bas di Kajang ini adalah yang kelima bagi perkhidmatan bas percuma yang ditanggung bajetnya oleh kerajaan negeri dari lima perkhidmatan yang ada. Sebelum ini, di bawah jenama Bas Selangorku, perkhidmatannya diliputi masing- masing satu laluan di Subang Jaya, Shah Alam dan Klang. Bagi jenama Bas SMART Selangor, selain satu laluan di Kajang ini, satu lagi laluan terdapat di kawasan pentadbiran Majlis Perbandaran Ampang Jaya iaitu di kawasan Ulu Klang.

Terdapat juga dua laluan bas percuma di Petaling Jaya di bawah jenama PJ City Bus tetapi ia ditanggung bajetnya oleh pihak Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Hentian Bas Kajang.

Saya ke Hentian Bas Kajang untuk mencuba perkhidmatan ini yang mana ia bermula dari sini. Kepada yang belum tahu, Hentian Bas Kajang yeng terletak hampir 4 kilometer dari bandar Kajang di Jalan Reko dalam kawasan Taman Tenaga (Seksyen 5 Bandar Baru Bangi), merupakan terminal bas untuk bas ekspres di Kajang. Namun banyak bas henti-henti juga ke sini untuk menurun dan mengembil penumpang.

Platform 1 Hentian Bas Kajang.

Bas SMART Selangor Kajang ini menggunakan platform 1 di Hentian Bas Kajang ini sebagai terminal operasinya. Ia bersebelahan dengan kaunter atu bit stesen bagi RapidKL di hentian ini. Selain itu, terdapat bunting mengenai perkhidmatan ini di platform ini untuk hebahan umum.

Untuk perhatian, waktu operasi Bas SMART Selangor Kajang adalah dari pukul 6:00 pagi ke 10:00 malam setiap hari termasuk hari Sabtu dan Ahad serta hari kelepasan am. Laluan pertama Bas SMART Selangor Kajang ini menggunakan nombor KJ01. Bas-bas ini dijangkakan berkekerapan setiap lima belas ke dua puluh (15 ke 20) minit.

Bunting Laluan Bas SMART Selangor Kajang.

Terdapat juga tiang perhentian bas dan carta laluan didirikan di hadapan platform bagi menandakan ia merupakan hentian bagi perkhidmatan ini. Terdapat nama hentian di sebelah atas carta laluannya. Di perhentian-perhentian lain juga terdapat tiang perhentian bas ini bagi menandakan perhentian Bas SMART Selangor ini. 

Tiang perhentian bas dan carta laluan Bas SMART Selangor Kajang.

Peta di bawah ini (dalam format Google Maps) dapat memberikan gambaran lebih jelas laluan perkhidmatan ini.



Peta: Laluan Bas SMART Selangor Kajang.

Pandangan sisi kiri Bas SMART Selangor Kajang.

Ketika sampai, tiada bas yang ada di platform. Saya perlu menunggu 20 minit, barulah bas ini sampai, namun ia tidak jalan terus, sebaliknya pemandu bas ini memberhentikan enjin bas, dengan alasan masa perjalanan belum tiba. Sedangkan piagam pelanggan mengatakan bas ini akan beroperasi dengan kekerapan  setiap 15 ke 20 minit. Jadi sempat juga saya mengambil beberapa keping gambar bas dalam masa menunggu itu.

Pandangan sisi kanan Bas SMART Selangor Kajang.

Pandangan belakang Bas SMART Selangor Kajang.

Alhamdulillah, selepas sepuluh minit kemudian, pemandu pun menghidupkan enjin bas, dan bas pun berjalan semula. Sebagaimana perkhidmatan bas-bas percuma di Selangor lain, Bas SMART Selangor Kajang ini juga mempunyai khidmat WiFi berinternet secara percuma. Cuma semasa saya menggunakannya ketika di dalam bas ini, kelajuannya agak kurang laju, dengan masa untuk memuat turun laman web agak lama. Mungkin kadar liputan internet di sini agak kurang stabil.

WiFi percuma Bas SMART Selangor Kajang.

Bas yang digunakan adalah bas henti-henti bandar 12 meter daripada RapidKL yang dipunyai Prasarana Malaysia Berhad, daripada pada jenama MAN. Ia mempunyai penghawa dingin dan mempunyai satu layar paparan di sebelah hadapan. Namun ia agak kecil, jika duduk di belakang agak kurang nampak.

Keadaan dalaman Bas SMART Selangor Kajang.


Video: Suasana di dalam bas.

Perjalanan yang diambil ke bandar Kajang, melalui Seksyen 7 dan 8 Bandar Baru Bangi serta Sungai Chua mengambil masa hampir 1 jam, kerana kebanyakan jalan yang digunakan mengalami kesesakan. Kebetulan semasa saya menaiki bas ini, merupakan masa pelajar-pelajar sekolah menengah pulang dari sekolah, maka ia seperti menjadi bas sekolah pula.

Salah satu perhentian bas.

Semasa melalui bandar Kajang, ia juga mengambil masa juga, kerana ia sesak. Rasanya, bagi mengurangkan kesesakan ini, mungkin perkhidmatan Bas SMART Selangor Kajang ini perlu ditambah atau diperbanyakan laluan agar ramai tidak lagi menggunakan kenderaan persendirian di bandar Kajang ini.

Perjalanan pulang ke Hentian Bas Kajang juga melalui jalan yang sama dan ia hanya mengambil masa 20 minit sahaja.

Sesungguhnya, inisiatif kerajaan negeri Selangor ini amat membantu banyak warga Kajang khususnya dan semua orang dalam menghubungkan tempat-tempat utama di bandar Kajang. Ia juga dapat membantu pengguna-pengguna bas ekspres untuk ke bandar Kajang yang mempunyai mod pengangkutan lebih banyak seperti bas henti-henti, keretapi KTM Komuter, keretapi KTM ETS, keretapi KTM Antarabandar dan akan datang MRT dengan kadar percuma. 

Cuma yang perlu diperbaiki adalah dengan membina perhentian-perhentian bas yang berbumbung kerana ketika ini, kebanyakan perhentian bas Bas SMART Selangor Kajang ini tiada berbumbung. Satu lagi laluan yang digunakan sememangnya jalan yang selalu sesak. Diharapkan pihak berwajib perlu menaik taraf jalan atau memperbaiki lalu lintas di laluan bas ini.

Mungkin akan datang, dengan adanya perkhidmatan bas percuma Bas SMART Selangor Kajang ini, orang ramai dan pelancong-pelancong akan lebih datang ke Kajang yang memang terkenal dengan hidangan satenya dengan pengangkutan awam sahaja. Semoga perkhidmatan ini dapat diteruskan demi kebaikan semua.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.

Selasa, 2 Februari 2016

Ampang Jaya, Selangor, Malaysia - 01 Februari 2016 - Bas Percuma Bas SMART Selangor Ampang Jaya (MPAJ.

Click here if want to read in English version.

Pandangan sisi Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Hari ini (01 Februari 2016) merupakan hari cuti bagi Wilayah Persekutuan. Jadi saya mengambil kesempatan untuk mencuba satu perkhidmatan bas baru dan PERCUMA yang berhampiran dengan bandaraya Kuala Lumpur iaitu perkhidmatan Bas SMART Selangor Ampang Jaya. Perkhidmatan ini mula beroperasi pada 01 Januari 2016, bermakna baru beroperasi selama sebulan ketika saya mencubanya.

Lembaran (pamphlet) Bas SMART Selangor Ampang Jaya (luar).

Lembaran (pamphletBas SMART Selangor Ampang Jaya (dalam).

Perkhidmatan ini adala inistiatif Kerajaan Negeri Selangor melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) untuk memudahkan perhubungan penduduk di dalam kawasan PBT berkenaan. Pihak MPAJ telah memilih kawasan Ulu Kelang / Bukit Antarabangsa yang kebetula merupakan kawasan yang diwakili oleh Dato' Menteri Besar Selangor semasa ini iaitu Yang Amat Berhormat Tuan Azmin Ali yang merupakan Ahli Dewan Negeri Selangor bagi kawasan Bukit Antarabangsa dan juga Ahli Parlimen Malaysia bagi kawasan Gombak.

Perkhidmatan bas di Ampang Jaya ini adalah yang keempat bagi perkhidmatan bas percuma yang ditanggung bajetnya oleh kerajaan negeri dari lima perkhidmatan yang ada. Sebelum ini, di bawah jenama Bas Selangorku, perkhidmatannya diliputi masing- masing satu laluan di Subang Jaya, Shah Alam dan Klang. Bagi jenama Bas SMART Selangor, selain satu laluan di Ampang Jaya iaitu di Ulu Klang ini, satu lagi laluan terdapat di kawasan pentadbiran Majlis Perbandaran Kajang.

Terdapat juga dua laluan bas percuma di Petaling Jaya di bawah jenama PJ City Bus tetapi ia ditanggung bajetnya oleh pihak Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).


Pandangan sisi Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Jadi saya terus ke perhentian permulaan perkhidmatan ini iaitu di Hub Ukay Perdana yang terletak di Jalan Ukay Perdana berhampiran dengan Pangsapuri Sri Puteri. Terminal atau hub ini juga merupakan terminal bagi bas RapidKL nombor T222.

Untuk perhatian, waktu operasi Bas SMART Selangor Ampang Jaya adalah dari pukul 6:00 pagi ke 10:00 malam setiap hari termasuk hari Sabtu dan Ahad serta hari kelepasan am. Laluan pertama Bas SMART Selangor Ampang Jaya ini menggunakan nombor AJ01. Bas-bas ini dijangkakan berkekerapan setiap lima belas ke dua puluh (15 ke 20) minit.


Hub Ukay Perdana dan Bukit Tabur di belakangnya.

Tiang perhentian bas dan carta laluan Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Setiap perhentian bas yang mana bas ini akan mengambil dan menurunkan penumpang, akan mempunyai tiang perhentia bas khas yang menunjukan perhentiannya. Carta laluan bas bagi perkhidmatan ini adalah seperti di bawah:

Gambarajah laluan Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Juga lebih terperinci, peta laluan ada saya berikan seperti di bawah ini untuk rujukan semua:


Peta: Laluan Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Seperti perkhidmatan bas percuma lain di bandar-bandar di Selangor yang lain, perkhidmatan Bas SMART Selangor ini juga menawarkan perkhidmatan WiFi berinternet secara percuma. Kelajuan internet dengan menggunakan WiFi ini juga agak laju dan stabil semasa bas ini bergerak, sepanjang semasa saya menaiki bas ini.

WiFi percuma di dalam Bas SMART Selangor Ampang Jaya.

Bas yang digunakan untuk perkhidmatan bas ini menggunakan armada bas daripada RapidKL yang baru. Bas yang digunakan adalah dari jenama Alexender Dennis Limited (ADL) dari model Enviro 300. Memang agak selesa bas ini. Selain itu juga terdapat dua paparan LCD berserta siaraya yang memaklumkan perhentian yang akan berhenti serta stesen seterusnya. Selain itu, paparan itu juga memaklumkan maklumat yang berkaitan dengan MPAJ dan kawasan sekitar Ulu Klang.

Keadaan di dalam Bas SMART Selangor Ampang Jaya.


Perjalanan dari Ukay Perdana ke Taman Melawati mengambil masa kira-kira dua puluh minit untuk pergi dan lima belas minit untuk pulang semula ke Ukay Perdana. Ini mungkin kerana ketika ini, kurang berlaku kesesakan lalu lintas, tambahan pula laluan yang digunakan memang agak kurang mengalami kesesakan kecuali di beberapa kawasan tertentu seperti di Persimpangan MRR Sungai Sering sahaja.


Video: Suasana di dalam bas.

Juga di perhatikan, perkhidmatan ini amat membantu penduduk Ulu Klang terutama yang ingin ke pasaraya Giant di Taman Permata. Selain itu, ia memudahkan pelajar-pelajar sekolah untuk ke sekolah mereka. Memandangkan ia percuma, ia dapat mengurangkan perbelanjaan harian mereka sekaligus dapat menggunakan ke perbelanjaan yang lebih utama.

Cuma yang perlu diperbaiki adalah dengan membina perhentian-perhentian bas yang berbumbung kerana ketika ini, kebanyakan perhentian bas Bas SMART Selangor Kajang ini termasuk terminal bas ini di Hub Ukay Perdana tiada berbumbung. Fasiliti yang lebih baik perlu dibina.

Sesungguhnya, perkhidmatan bas percuma ini memang dialu-alukan. Ia dapat membantu penduduk tempatan malahan juga dapat menaikan kegiatan ekonomi tempatan. Mungkin ia juga dapat memperkenalkan kawasan Ulu Klang menjadi kawasan pelancongan. Semoga perkhidmatan ini dapat diperluaskan kepada beberapa laluan lain di kawasan Ampang Jaya ini, dan juga di seluruh Selangor dan Malaysia.



Kembara GD - Terokai Dunia, Kenali Kehidupan...



Click here if want to read in English version.