Jumaat, 14 Ogos 2015

Hari 3 (Delhi & Agra, India - 30 April hingga 05 Mei 2015) - Keretapi India, Pengalaman Berharga.

Dari Hari 2.

Jika mahu lihat catatan: 
If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2;
  • Day 3 (this part);
  • Day 4; or 
  • Day 5 & 6. 




02 Mei 2015 (Sabtu)

Aktiviti utama untuk hari ini adalah untuk menaiki keretapi ke Agra. Perjalanan tidaklah lama sangat, sekitar hampir 5 jam, kerana kami menaiki perkhidmatan 11078 Jhelum Ekspress iaitu perkhidmatan keretapi yang berhenti di perhentian yang terhad. Jika menaiki keretapi ekspres, seperti 12001 NLDS Bhopal Shatabdi Express pula hanya akan ambil masa 2 jam 15 minit sahaja kerana dari New Delhi ke Agra tiada berhenti. 

Jadi pada pagi ini, kami mengemas pakaian dan kelengkapan-kelengkapan yang diperlukan ke Agra ke dalam beg yang lebih kecil, kerana kami berada di sana dua hari satu malam sahaja. Bakinya, kami simpan di dalam beg yang lebih besar dan akan di tinggalkan di hotel, kerana apabila pulang ke New Delhi nanti, saya sudah menempah penginapan di hotel yang sama.



Jam 9:15 pagi, kami mendaftar keluar hotel dan meminta untuk menyimpan beg besar kami di hotel. Alhamdulillah, tiada bayaran diminta. Kami berjalan dari hotel ke Stesen Keretapi New Delhi. Di dalam perjalanan, saya singgah di kedai telefon untuk menambah kredit nombor telefon India saya, sebagai persediaan jika kuota data hampir habis digunakan. Kami sampai di depan pintu barat stesen 20 minit kemudian.



Agak ramai juga orang di stesen ini. Mungkin kerana terdapat banyak keretapi akan berlepas dari stesen ini pada pagi ini. Hendak sampai ke bangunan stesen pun kena meredah parkir kereta dan juga teksi-teksi, auto-auto dan kereta-kereta yang berhenti di hadapan bangunan. Jika mengelak orang-orang yang lalu-lalang.


Sampai di bangunan, ternampak papan tanda arah menunjukan ke International Tourist Bureau di tingkat 1. Amat jelas, jadi tidak perlu ikut rayuan orang yang tidak berkenaan. Namun kami tidak pergi ke situ kerana sudah ada tiket. Tiket yang diberikan ClearTrip oleh boleh digunakan terus tanpa perlu menukar tiket. Semasa kami di sana, tiada pula tout atau ulat yang cuba membuat scam atau penipuan kepada kami. Melainkan kalau berjalan di luar kawasan keretapi, lebih tepat di kawasan Main Bazar, Pahar Ganj. Di sana banyak agensi perlancongan yang terpampang tertulis perkhidmatan mereka diluluskan kerajaan dan pelbagai tektik yang mengelirukan. Tidak perlu menggunakan khidmat mereka, terus sahaja ke International Tourist Bureau di stesen keretapi untuk membeli tiket kuota pelancong asing.


Kami melihat papan kenyataan mengenai jadual perjalanan keretapi dan platformnya. Kena ingat, di Stesen Keretapi New Delhi ini, terdapat 16 platform! Jadi jangan keliru. Di situ, terpapar 11078 Jhelum Express akan berhenti di platform 4. Jadi kami terus ke platform. Dalam perjalanan, dapat kelihatan ramai orang selamba duduk baring di lantai bangunan stesen ini.


Sebelum memasuki platform, pemeriksaan keselamatan akan dibuat oleh pihak polis. Beg kita akan diimbas di mesin pengimbas x-ray, dan kita juga akan diperiksa badan kita. Memang agak ketat juga. Di India ini, banyak tempat ada pemeriksaan sebelum memasuki tempat tersebut. Cuma, polis tersebut tidak memeriksa tiket keretapi. Jadi bermakna, kita boleh gunakan kawasan dalam stesen sebagai jalan pintas untuk ke bangunan sebelah timur stesen ini seterusnya ke luar, di mana stesen MRT New Delhi dan stesen MRT ke lapangan terbang terletak. Cuma waktu malam sahaja ia ditutup sebagaimana ketika kami baru sampai ke New Delhi tempohari.


Setelah itu, kami menaiki jejantas untuk ke platform. Kiranya platform di stesen keretapi ini adalah ruangan terbuka, kecuali terdapat bumbung di platform. Kalau tengok keadaan memang tidak berapa moden walaupun stesen ini merupakan stesen agak baru berbanding stesen-stesen lain di Delhi ini. Kalau kita, nampak seperti kelam-kabut. Di platform, terdapat juga gerai-gerai menjual makanan dan minuman. Juga terdapat juga papan kenyataan untuk menampal senarai nama penumpang bagi perkhidmatan keretapi berkaitan. Cuma bagi Jhelum Express ini, tiada pula senarai tersebut.


Kami pun berdiri di platform 4 sambil melihat gelagat-gelagat orang-orang sekitar platform 4 dan berdekatan. Hendak duduk, kerusi sudah habis digunakan, bukan sahaja untuk duduk, malah baring. Hendak duduk di lantai seperti beberapa orang lain, lantai agak berdebu, hehehe. Jadi berdirilah kami.


Akhirnya pukul 10:00 minit, keretapi 11078 Jhelum Express, sebagaimana diumumkan di pembesar suara (agak kurang jelas) dan paparan di tepi gerabak keretapi sampai dari Shabzi Mandi (perhentian sebelumnya). 11078 Jhelum Express ini sebenarnya bermula dari stesen Jammu Tawi di Jammu Kashmir dan stesen terakhirnya adalah di Pune, berhampiran Mumbai di negeri Maharasta, iaitu perjalanan sejauh 2176 km mengambil masa hampir 2 hari!

Kami mencari gerabak kami dan kemudian tempat duduk kami. Ruangan sebelah atas kosong tetapi ruangan bawah, alamak ada orang duduk. Bagi saya tidak mengapa kerana saya hendak duduk je. Ruangan ini sebenarnya adalah tempat tidur jadi bolehlah tiga orang duduk. Jadi tidak mengapa jika mereka hendak tumpang, saya pun bukan hendak baring.


Ruangan kami adalah sebelah tingkat, hanya ada dua ruangan, atas dan bawah. Terdapat juga jenis lain di sebelah kami di mana terdapat 6 orang duduk dan ruangan baring di atas dan tengah. Yang tengah itu dilipat bagi membolehkan yang bawah dijadikan tempat duduk, di mana ia menjadi alas belakang orang yang duduk. Bermakna dua tingkat bahagian kami dan tiga tingkat bahagian satu lagi.


Gambar di atas adalah keadaan dalam gerabak keretapi komuter di New Delhi yang saya ambil dari tingkap ketika keretapi komuter itu berhenti di platform sebelah. Sudahlah tiada pendingin hawa, gelap pula tu. Lain padang, lain belakang. Bersyukur menjadi rakyat Malaysia. Tepat jam 10.15 pagi, keretapi kami pun berlepas dari stesen.




Akhirnya merasa juga pengalaman menaik keretapi di India. Sebenarnya agak selesa juga, Malah di koc ini terdapat suis elektrik. Jadi dapatlah saya mengecaj telefon bimbit saya. Saya juga dapat melihat suasana sepanjang tepi landasan keretapi. Masih banyak lagi rumah yang agak buruk dan daif. Terdapat juga ladang-ladang yang subur sepanjang perjalanan. Keretapi ini melalui wilayah New Delhi, negeri Haryana dan negeri Uttar Pradesh. Agak laju juga keretapi ini dibawa sehinggakan terasa nyaman. Cuma ketika sampai di sempadan negeri Uttar Pradesh, terasa bahang lebih panas. Memang dimaklumkan bahawa di Uttar Pradesh Barat memang lebih panas dari Delhi.

Orang yang tidak berkenaan yang duduk di tempat duduk saya telah beredar dan isteri saya turun untuk duduk bersama saya. Dia kata duduk di atas agak panas. Tatkala dia sudah di bawah, ada pula orang lain duduk di tempatnya tadi. Sebenarnya kemungkinan mereka ini mempunyai tiket di gerabak lain, kemungkinan besar di kelas 3. Tidak mengapalah, itu budaya mereka. Mana tahu, satu hari nanti kalau kita menolong mereka, kita pula akan ditolongkan. Ada sahaja pemeriksa tiket datang memeriksa bersama polis pula tu, tapi tidak dikuatkuasakan pun sebenarnya. Ada hikmahnya.


Sepanjang perjalanan, terdapat pekerja-pekerja keretapi membawa makanan dan minuman untuk jualan. Harga pun tidak jauh beza dengan di tempat biasa. Kebanyakannya dijual dengan ₹10 (+- RM0.60). Saya pun mencuba kacang kuda dimasak berempah (gambar di atas). Air minuman botol (air mineral) dan ais krim (gambar di bawah) dijual pada ₹20 (+- RM1.20). Cuma kagum dengan mereka yang menjual, tahan tangan mereka membawa makanan & minuman sepanjang gerabak-gerabak yang bukan pendek. Keseronokan itu menyebabkan saya tidak tidur sepanjang perjalanan.



Akhirnya setelah 4 jam setengah iaitu pada pukul 2:45 petang, sampailah keretapi kami ke Stesen Keretapi Agra Cantonment atau biasa ditulis Agra Cantt. Di sini lagi selamba orang-orangnya, boleh baring di tengah-tengah orang lalu lalang. Tiba-tiba kami merasakan orang agak ramai dan sesak di sini. Mungkin masa ini adalah masa puncak di stesen ini. Kami segera mencari jalan keluar dari kawasan stesen. Memang agak kelam kabut. 





Ketemu juga kami dengan pintu masuk/keluar utama stesen ini. Memang terasa bahang panas di sini. Kami mencari auto untuk ke hotel kami yang terletak di pintu selatan Kompleks Taj Mahal. 


Sebenarnya terdapat ramai ulat-ulat teksi dan auto di stesen keretapi Agra Cantt. ini. Cuma untuk langkah selamat agar tidak tertipu, boleh ke kaunter teksi pra bayar yang sebelah kanan setelah keluar dari pintu utama stesen ini. Kaunter ini dikendalikan oleh Polis Uttar Pradesh (negeri di mana Agra terletak). Harga di sini sudah ditetapkan di mana untuk ke pintu selatan Taj Mahal, perlu membayar ₹200 (+- RM12.00) untuk teksi atau ₹120 (+- RM7.20) untuk auto. Kami pun mengambil auto untuk ke hotel kami yang terletak tidak jauh dari pintu selatan Taj Mahal.

(Namun sebenarnya ada cara lebih murah iaitu berjalan ke jalan utama iaitu setelah keluar dari stesen keretapi, ambil arah kiri dan susur jalan sehingga sampai ke jalan utama. Di situ boleh bertanya mana-mana auto atau teksi dan berusaha untuk tawar-menawar. Kawan saya mendapat ₹70 (+- RM4.20) untuk ke pintu selatan Taj Mahal.)


Pemandu auto kami ini baik orangnya. Terus membawa kami ke tempat tujuan tanpa membelok ke arah lain. Mungkin agaknya pasal saya membuka aplikasi Google Maps di telefon saya. Memang saya jenis membeli kad SIM berdata, kerana ini antara penyelamat saya mengelak pelbagai scam dan tout di pelbagai negara sebelum ini. Tapi dia (namanya Devi Singh bernombor telefon +91 80 57519754) memang baik. Siap bagi penerangan bangunan sepanjang jalan. Malah tidak mempromosikan perkhidmatan sampingan sebagai mana pemandu auto di Agra yang kami gunakan selepas itu (menyebabkan kami tidak ambil nombor telefon, walaupun pemandu Islam).


Terdapat banyak tugu-tugu wira-wira zaman silam sepanjang jalan dari stesen keretapi Agra Cantt. Kebanyakannya tugu-tugu pemerintah-pemerintah dan wira-wira Islam dari Dinasti Mughal seperti Aurangzeb, Shah Jahan dan sebagainya.


Selepas 15 minit, maka sampailah kami di kawasan pintu selatan Taj Mahal, membayar ₹120  kepada Devi Singh dan berjalan sedikit untuk sampai ke Hotel Raj Bed & Breakfast. Tidak jauh sebenarnya. Malah kalau jalan lebih sedikit, sudah sampai ke pintu masuk ke Taj Mahal. Suasana pun agak meriah di sini dengan pelbagai jualan cenderahati.



Urusan daftar masuk selesai dan kami terus di bawa ke bilik kami. Bilik kami betul-betul di kawasan hadapat hotel, yang mempunyai akses ke beranda. Kemudahan agak baik dengan tuala, sabun, tisu, tv kabel, peti ais dan penghawa dingin serta kipas. Tapi biasalah, pendingin hawa di India jenis lama, yang sudah kurang dipakai di Malaysia. Bilik agak bersih cuma kurang terjaga dari segi keuzurannya. Jadilah, yang penting kedudukan strategik.


Hotel ini agak baik sebenarnya, tapi kurang selenggaraan, satu yang biasa di India. Walaupun bersih namun perlu pakai selipar kerana berdebu. Setelah meletakan beg dan mengemas apa yang patut, kami pun keluar semula untuk jalan-jalan sekitar kawasan hotel. Hari ini kami tidak mahu masuk lagi ke Taj Mahal.


Kawasan sekitar Tajganj (iaitu kawasan tempat hotel kami) agak berselerak dan tidak teratur, lebih kurang sama sahaja dengan Paharganj dan Chadni Chowk di Delhi. Kemudahan untuk membeli barangan makan agak mudah tetapi jika membeli air berbotol, sila pastikan penutupnya ditutup dengan baik (sealed) oleh kilang. Terdapat juga yang menjual air minuman berbotol berjenama tetapi sebenarnya ia diisi semula sendiri, jadi hati-hati. Sebenarnya kawasan Tajganj ini banyak juga dihuni oleh penduduk Islam.

Setelah berjalan-jalan dalam setengah jam, kami menahan sebuah auto yang kebetulan pemandunya beragama Islam. Saya meminta untuk ke restoran makanan halal, jadi mudahlah dia memahami dan membawanya terus. Saya buat tawaran dan akhirnya dapat membayar ₹100 (+- Rm6.00) untuk perjalanan pergi balik.


Kami di bawa ke restoran Indianan, yang agak popular. Perjalanannya tidaklah jauh mana, tapi jika berjalan kaki agak jauh juga. Saya sudah fikirkan, agak mahal juga restoran ini, tapi apakan daya, saya masih risau hendak makan street food di India, maka masuk sahajalah, perut pun keroncong ni.


Kami memesan nasi putih dua pinggan (beras basmati, tidaklah putih sangat, cuma harga sepinggan ₹50 (+- RM3.00)!), air minuman botol sebotol (walaupun ada air dalam jag yang percuma), 2 keping roti nan kecil dan hidangan utama, Rohan Josh Kambing, sejenis kari yang terkenal di Kashmir. Saya pernah makan Rohan Josh di Malaysia, bagi saya kari terbaik, jadi saya ingin cuba di India pula.


Makanan pun sampai, dan apa lagi, makanlah pasal sudah tidak tahan, huhuhu. Tapi makan dengan tertib ye, kena jaga imej orang Malaysia. Agak sedap juga. Cuma makanan cepat sejuk pasal pendingin hawa yang agak kuat. Perlu juga kuat, pasal di luar amat panas lah katakan, 47 darjah Celsius!

Setelah selesai makan, walaupun tidak banyak, kami pun minta bil. Jumlah kena bayar adalah ₹1010 (+- RM60.60) (walaupun di dalam bil di bawah berjumlah ₹980 (+- RM58.80) kerana jurukira lupa memasukan roti nan kecil yang diminta kemudian). Saya memang dah agak, agak mahal di sini. Tapi memang sesuailah, memang Rohan Josh terbaik pernah saya rasa.



Keluar sahaja, kami terus ke auto kami. Autonya ada tapi pemandunya tiada, nasib baik tiada kunci, kalau tak mahu kami bawa balik auto tu buat cenderahati, hahaha. Sempatlah berposing sikit. Iyalah antara identiti India lah katakan. Hendak cerita pasal auto, rata-rata auto yang digunakan berjenama Bajaj (disebut Bajaj), iaitu jenama India sendiri. Tidak hairanlah kenderaan sama di Indonesia dipanggil Bajaj (disebut Bajai) walaupun di Thailand dipanggil tuktuk (tetapi bukan model Bajaj tapi model Suzuki Jepun). Auto di Agra tiada mempunyai meter.

Jadi saya perlu ke bilik rehat pemandu yang disediakan pemilik restoran. Sabar menanti juga pemandu auto ini kepada kami. Nasib baik kami makan sekejap je. Jadi kami pun pulang kembali ke hotel. 



Dalam perjalanan, ternampaklah pelbagai jenis haiwan menjadi kenderaan di bumi Agra ini. Semua ini berkongsi dengan kenderaan bermotor di jalan raya di Agra. Antaranya, lembu, kerbau, kuda, keldai malah terdapat unta jua (seperti gambar di bawah). Itu belum kata kambing, anjing, ayam, itik, kucing lagi (kucing agak kurang di bumi India sebenarnya berbanding anjing). Sudah jadi masa safari pun ada juga huhuhu...


Cuma yang tidak seronoknya, pemandu itu tidak habis-habis mempromosi macam-macam kepada kami. Huh, tidak sabar hendak sampai ke hotel. Nasib baik dekat sahaja.


Akhirnya kami sampai hotel. Kami pun duduk lepak sahaja di hotel. Taj Mahal tutup pada pukul 6:00 petang iaitu waktu matahari terbenam (sebenarnya pukul 5:45 petang terbenam, tapi mungkin untuk memudahkan pengunjung dan pentadbiran agaknya), namun suasana agak hidup di lorong ke pintu selatan Taj Mahal ini. Sampai pukul 10:00 malam masih ada jualan. Kami pun berehat sementara untuk memasuki Taj Mahal keesokan harinya.

Bersambung ke Hari 4.


Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2;
  • Day 3 (this part);
  • Day 4; or 
  • Day 5 & 6. 

Selasa, 28 Julai 2015

Hari 2 (Delhi & Agra, India - 30 April hingga 05 Mei 2015) - नमस्ते दिल्ली (Namastē (Apa Khabar) Delhi).

Dari Hari 1.

Jika mahu lihat catatan: 
If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2 (this part);
  • Day 3;
  • Day 4; or 
  • Day 5 & 6. 




01 Mei 2015 (Jumaat)

Saya telah set pada telefon bimbit saya waktu solat Subuh di New Delhi, kira-kira pukul 4:30 pagi. Sebenarnya, saya tidak boleh tidur nyenyak. Mungkin kerana teruja sampai ke negara baru. Selepas kami usai solat Subuh (secara berasingan kerana isteri saya terlelap jadi saya bagi dia tidur lama sikit), kami sambung tidur. Namun saya tidak boleh lena. Jadi saya pun mandi dan pakai baru yang segar, turun ke bawah untuk jalan sekitar hotel. Saya menelusuri Jalan D.B. Gupta ini.




Pukul 6:15 pagi, matahari mula menunjukan sinarannya di muka bumi Delhi ini. Namun, jalan-jalannya tidak sesibuk tidak seperti keadaan pagi hari bekerja di Kuala Lumpur. Agaknya masa operasi di Delhi ini agak lambat agaknya. Suasananya agak berdebu, dan agak kelam kabut sedikit susun atur bangunan dan kaki limanya. Gambar di atas adalah gambar hotel kami menginap.


Dapat juga saya melihat suasana pagi dan kerenah penduduk Delhi ini pada pagi hari. Menariknya, di Delhi ini ada banyak pengangkutan awam selain teksi dan bas, terdapat juga auto (kalau di Thailand dipanggil tuktuk) dan juga beca (tricycle). Tenang sikit pada pagi ini. Cuma masih kelihatan orang-orang tidur di kaki lima jalanan.



Setelah kira-kira setengah jam saya berpusing-pusing sekitar hotel, saya kembali ke bilik dan dapat melihat dalam banyak keadaan yang kurang moden di Delhi ini, lif di hotel saya, walaupun sempit (cukup muat untuk 4 orang sahaja), namun sistem paparan butang tingkatnya agak moden. Kalau lif-lif di Malaysia.


Sampai di bilik, saya mengajak isteri saya untuk bersarapan di kafe hotel yang terletak di tingkat paling atas (bumbung) hotel ini. Kafe untuk kami terletak di dalam dan mempunyai pintu pemisah dengan ruangan terbuka. Difahamkan, ruangan tertutup ini untuk pelancong dan golongan kasta tinggi dan ruang makan terbuka adalah untuk kasta rendah sahaja. Pintu hendaklah sentiasa tertutup, walaupun pendingin hawa tidak dibuka. Agak berkuap juga masa itu. Nasib baik bukan waktu tengahari.




Di bumbung hotel ini, dapatlah saya melihat keadaan di kawasan Pahar Ganj, New Delhi yang tidak dapat dilihat dari aras tanah. Malah dapat melihat langit di New Delhi dengan lebih jelas. Pada pagi ini kelihatan langit di sini tiada berawan dan terdapat burung-burung helang berterbangan.



Saya juga dapat melihat bagaimana persiapan memasak bagi golongan kasta rendah. Dapur bagi kafe (yang tertutup) adalah berasingan. Jika dilihat, rasanya ramai yang tidak sanggup untuk makan makanan yang dimasak oleh tukang masak bagi golongan kasta rendah, faham-faham sahaja lah, dari keadaan tempat memasak, dengan memasak dalam keadaan berlenggeng dan sebagainya. Namun bagi saya ia adalah satu perisa kehidupan...




Cuma kami bernasib baik kerana keadaan dapur kafe yang tertutup tidak begitu. Kami pun cuba memesan makanan, namun banyak yang kurang difahami di dalam menu. Jadi kami pun main pesan sahaja. Dalam 15 minit sampailah pesanan makanan kami bersama air teh susu. Rupanya bahagiannya agak sikit, menyebabkan kami menambah pesanan. Pesanan pertama adalah percuma, jadi untuk pesanan tambahan, perlu bayar. Namun saya rasakan bayaran kami tidak berbaloi dengan apa yang kami makan. Jadi esoknya, kalau tak cukup tahan dan makan di tempat lain.




Setelah selesai makan, kami pun pulang ke bilik kami. Kami dimaklumkan bahawa bilik sebenar kami telah siap, dan kami berpindah ke bilik yang sepatutnya kami masuk sejak awal lagi. Huh, bagus juga, malah seperti mewah pula melebihi bayaran yang diberikan. Kemudahan amat baik termasuk bilik airnya. Jadi untuk menghilangkan mengantuk saya, saya pun tidur dan isteri saya layan melihat siaran televisyen kabel yang agak banyak.


Pada pukul 10:45 pagi, setelah bersiap, kami pun keluar dari hotel untuk bersiar-siar di sekitar New Delhi dan Old Delhi. Barulah nampak kehidupan di Delhi ini. Kenderaan mula bersimpang-siur di jalan-jalan. Semua berkongsi jalan yang sama. Auto memang mendominasi, tetapi dalam bandaraya ini, masih terdapat kenderaan kuno masih digunakan seperti kereta lembu (gambar di atas). Menariknya, kereta lembu ini menggunakan laluan tengah, tetapi pemandu-pemandu kenderaan lain tidak pula membunyikan hon untuk memarahinya. Atau mungkin saya keliru, kerana bunyi hon memang seperti irama dan lagu di Delhi ini. Mereka membunyikan hon untuk memberitahu kehadiran mereka, bukan tanda marah macam kita di Malaysia.


Kami berjalan menyusuri jalan-jalan di Pahar Ganj ini. Melalui tepi pintu masuk barat Stesen Keretapi New Delhi, kami terus berjalan menuju ke Connaught Place atau sekarang menggunakan nama Hindi iaitu Rajiv Chowk. Jika tadi di Pahar Ganj, susunan bangunan agak kelam-kabut dan tidak berapa bersih, namun di Connaught Place agak terjaga dan bersih sedikit. Connaught Place ini bukan kawasan baru, tapi peninggalan penjajah British sebenarnya. Memang ia dahulunya dikira kawasan perniagaan kelas tinggi dan eksklusif, peranannya masih agak kekal, cuma tidaklah menjadi eksklusif, cuma kedai-kedai di sini kebanyakannya berjenama terkenal antarabangsa dan tempatan.


Di tengah-tengah kawasan Connaught Place terdapat sebuah taman yang mempunyi bendera besar India. Kami cuba mencari jalan untuk masuk tapi tidak jumpa. Kami cuma jumpa laluan ke stesen Metro di bawah tanah sahaja. Kami meneruskan perjalanan untuk ke India Gate pula. Semasa dalam perjalanan, saya menghubungi Airtel (syarikat telekomukasi yang saya beli kad SIMnya di lapangan terbang semasa tiba ke Delhi) untuk mengaktifkan. Payah juga nak aktifkan, kena hubungi, sahkan maklumat, baru boleh guna. Sudahlah operator yang menjawab panggilan mempunyai slanga Hindi yang pekat. Apa-apa pun alhamdulillah, sudah boleh online.


Kiranya kawasan selepas Connaught Place ini agak teratur susunan bangunan dan infrastrukturnya. Malah agak bersih. Banyak saya lihat rumah dan bangunan adalah milik jabatan  atau agensi kerajaan termasuk tentera. Ada juga yang dimiliki oleh kerajaan atau syarikat asing. Jika ada orang perseorangan, mungkin mereka adalah penjawat awam berpangkat kanan atau orang yang kaya. Dalam perjalanan, saya melihat sebarisan auto tersusun di tepi jalan. Rupanya, mereka ini sedang makan tengahari, dengan ada sebuah gerai kecil yang agak simple (hanya ada dapur masak dan beberapa bekas makanan sahaja). Mungkin di sini murah. Baru teringat, bahawa hari ini hari Jumaat. Saya rasa sudah masuk waktu Jumaat, tapi tidak nampak masjid. Akhirnya saya ambil keputusan untuk berniat jamak sahaja, kerana kamikan bermusafir (nak dekat 4000 km dari rumah kan).



Setelah lebih setengah jam berjalan, akhirnya sampai juga kami di kawasan taman sekitar India Gate. Agak ramai orang juga. Tatkala kami menghampiri ke tugu India Gate ini, terdapat seorang wanita dengan selamba menyucukan secebis kertas kecil di baju saya dan isteri. Rupanya kertas kecil itu adalah bendera lama India (gambar di atas). Dia menyucukan bendera kecil itu pada hampir setiap orang yang dia jumpa. Tidak lama kemudian, dia kembali kepada kami dan meminta sumbangan ikhlas, katanya untuk tabung pendidikan di sebuah sekolah. Nasib baik saya mengasingkan wang mengikut nilai, lalu saya mengambil ₹10 (+- RM0.60) untuk diberikan. Alhamdulillah, diambil tanpa banyak soal.


Agak ramai juga di India Gate ini, walaupun mahatari memancar teruk di tengahari musim panas di New Delhi ini. Langit kelihatan memang tiada awan langsung, yang ada banyak adalah sekawanan burung helang terbang bertebaran.


India Gate ini adalah tuga peringatan untuk tentera India yang gugur di medan perang mempertahankan India. India Gate ini sebenarnya adalah rekaannya diambil dari India Gate yang asal di Mumbai (masih ada lagi di situ), cuma saiz yang di New Delhi ini lebih besar. Terdapat bendera ketiga-tiga perkhidmatan tentera India iaitu bendera Tentera Darat, Tentera Laut dan Tentera Udara. Juga kedapatan pengawal tentera yang menjaga tugu ini berserta sebuah nyalaan api di bawah tugu ini.


Dari India Gate ini, melihat terus ke barat, terdapat jalan besar terus menuju ke arah Istana Presiden India atau dalam bahasa Hindi disebut Rashtrapati Bhavan. Jalan besar ini dinamakan Rajpath di mana setiap tahun pada Hari Republik India iaitu pada 26 Januari, akan ada perarakan di jalan ini. Jarak dari India Gate ke Istana Presiden agak jauh juga untuk berjalan kaki, iaitu dalam 4 km,  lebih kurang jarak hotel kami ke India Gate malah jauh lagi, jadi kami ambil keputusan untuk tidak ke Istana Presiden. Untuk pengetahuan, berhampiran dengan Istana Presiden, terletak juga Parlimen India juga bangunan-bangunan pejabat kerajaan India serta institusi-institusi kerajaan India seperti Muzium dan sebagainya.


Pada masa kami di India Gate, Zhafran Omar, salah seorang pengikut page Facebook KembaraGD, menghubungi saya melalui aplikasi WhatsApp. Kebetulan pada masa ini dia berada di New Delhi. Dia menanyakan kami di mana. Akhirnya kami berjanji untuk berjumpa di pintu 1 (selatan) Jama Masjid iaitu di kawasan Chadni Chowk di Old Delhi, satu kawasan yang agak terkenal. Kami pun keluar dari kawasan India Gate dan mencari auto untuk ke Jama Masjid. Harga permulaan diberikan kepada kami adalah ₹200 (+- RM12.00), saya cuba menawar. Akhir sekali dapat juga pada harga ₹120 (+-RM7.20) walaupun sasaran saya untuk dapat kurang dari ₹100 (+- RM6.00).



Inilah pertama kali saya menggunakan auto di India. Kalau tuktuk ke bajaj ke sudah banyak kali namun untuk isteri saya ini pertama kali untuk kenderaan seangkatannya. Sebenarnya kalau menggunakan meter lebih murah katanya, namun kami tidak tahu jalan di Delhi ini, silap-silap mahu kena tipu dengan di bawa pusing-pusing. Jadi dengan menawar, dapat kami terus ke destinasi. Kelakar juga melihat telatah isteri saya ketika berada di dalam auto ini. Faham-fahamlah, dengan kecil comel, auto ini ligat cilok-mencilok celah-celah kenderaan. Akhirnya sampai juga kami di Chadni Chowk setelah hampir 15 minit berada dalam auto.



Kami tiba betul-betul setelah selesai solat Jumaat. Kalau datang lebih awal, mungkin saya boleh bersolat Jumaat di sini. Memang kawasan ini kawasan muslim, malah makanan di sini kesemuanya halal. Kedai menjual daging dan makanan semua sebelah menyebelah.

Zhafran masih belum sampai, jadi kami ambil kesempatan untuk menunaikan solat Zohor (dan dijamak-qasarkan dengan Asar) di dalam masjid. Terdapat pengawal (atau polis, saya pun tidak pasti) mengawal kemasukan dengan mesin pengesan logam di pintu masuk. Namun ketika itu seperti tiada kawalan sangat. Jadi kami terus masuk tanpa membayar apa-apa. Jika ikutkan maklumat yang diperolehi, perlu membayar sedikit amaun (jika tidak silap dalam ₹100 (+- RM6.00) bagi pengunjung bukan warganegara India, katanya bertujuan untuk tabung masjid. Tapi seperti tiada pula yang memintanya. 

Isteri saya ke tandas untuk membuang hajat tetapi perlu membayar ₹5 (+- RM0.30). Saya terus ke atas kerana difahamkan tempat mengambil wuduk di dalam katanya. Rupanya tempat mengambil wuduk adalah kolah di tengah-tengah kawasan lapang masjid. Walaupun dikatakan masjid ini adalah masjid terbesar di India, namun bahagian tertutupnya kecil sahaja. Ketika saya berada di dalam masjid ini masih ada kain atau permaidani yang menutup lantai ruang terbuka di masjid. Saya ada terpijak lantai yang tiada bertutup, aduh, panasnya, rasa hampir melecur tapak kaki saya. Jadi saya ke kolah dengan memijak kain atau permaidani yang ada. Pada masa sama, kain dan permaidani serta bumbung khemah sedang dalam proses dibuka.


Kolah ini adalah tempat wuduk uniseks, iaitu untuk lelaki dan wanita. Tiada pemisah atau perlindung bagi memisahkan lelaki dan wanita. Jadi jemaah wanita terpaksa mengambil wuduk dengan aurat terdedah di hadapan jemaah lelaki. Warna air dalam kolah pun agak hujau seperti ada lumut atau algae di dalamnya. Isteri saya setelah selesai dari tandas, menemui saya di kawasan kolah, jadi setelah melihat keadaan kolah, dia ambil keputusan untuk mengambil wuduk dengan spray yang kami bawa sahaja. Dia juga mengatakan tandas pun agak kurang bersih dengan lubang tandas terdapat pad wanita yang telah digunakan. Begitulah keadaan Masjid Jama ini.


Kami menunai solat di ruangan tertutup, di mana tiada pemisah antara lelaki dan wanita. Memang tiada kawasan khas untuk wanita bersolat di sini (malah juga di kebanyakan masjid di India yang pernah saya masuki). Setelah usai bersolah, kami pun keluar kembali ke pintu yang kami masuk tadi. Di sini lebih banyak kelihatan di langitnya, burung-burung helang berterbangan.

Jama Masjid ini merupakan masjid yang diperintah bina oleh Shah Jahan, iaitu Maharaja Moghal dari Agra di antara tahun 1644 dan 1656. Shah Jahan ini adalah orang yang sama yang mengarahkan pembinaan Red Fort yang berdekatan, Agra Fort dan Taj Mahal di Agra. Untuk mengetahui lanjut mengenai Jama Masjid ini boleh layari maklumatnya di Wikipedia.


Kebetulan, ketika itu saya menerima panggilan telefon dari Zhafran (saya mengantar mesej nombor telefon India saya kepadanya). Dia mengatakan bahawa dia sudah sampai. Jadi kami terus keluar dan berjumpa dengannya.



Zhafran mengajak kami untuk makan (seperti tahu sahaja yang kami ini lapar, kerana makanan kami di dalam perut, hanyalah pratha semasa sarapan tadi). Tidak jauh dari pintu 1 (selatan) Jama Masjid terdapat beberapa restoran halal yang popular di Delhi (tidak kira di New Delhi atau Old Delhi) antaranya, Karim dan Jawahar. Terdapat banyak cawangan di serata Delhi dan di Chadni Chowk inilah tempat asalnya. Malah di sini terdapat cawangan-cawangannya yang amat berdekatan. Kali ini kami mencuba di Jawahar dahulu.



Kami memesan Biryani Kambing dan Ayam Tandoori. Terdapat air kosong disediakan dengan percuma, namun memandang kami di India, maka kami pesan air minuman berbotol, sebagai langkah berjaga-jaga. Risau jika berlaku sakit perut atau cirit-birit. Ada beberapa hari lagi di India ini. Rasa makanannya amat terbaik. Biryani yang tersedap pernah saya makan. Di Delhi ini, makanan berasaskan kambing lebih murah berbanding ayam. Makanan berasaskan lembu pula amat jarang di lihat. Kambingnya pula tidak berbau. 


Pekerja-pekerja restoran tidak semua mahir berbahasa Inggeris, jadi kena terangkan kepada mereka apa kita mahu. Selepas nampak kami hendak habis makan, salah seorang pekerja menghidangkan sepinggan yang mempunyai penyungkil gigi, jintan putih muda dan gula kuib kecil. Kami hairan juga, dan menanyakan bagaimana hendak makan ini. Pekerja itu tidak faham, lantas saya buat isyarat menunjuk pinggan tersebut dan juga isyarat makan. Lantas dia memberi isyarat ambil jintan putih itu dan gula, dicampurkan dan dimakan. Barulah faham. Rupa-rupanya ini adalah petua untuk mengurangkan rasa dan bau rempah selepas makan. Sedap juga campuran jintan putih muda dan gula ini apabila dikunyah.

Ketika kami hendak bayar, Zhafran kata dia belanja kami. Segan pula kami, sudahlah ambil lebih daripadanya. Terima kasih Zhaf.



Seterusnya, kami berjalan-jalan di sekitar Chadni Chowk ini untuk melihat suasana persekitaran tempatan. Memang seperti kebanyakan tempat di benua India, kawasan muslim memang tempat aktiviti perniagaan. Malah inilah dahulunya pusat bandar Delhi. Tempat ini juga adalah Old Delhi.


Memang segalanya menarik perhatian kami. Terutamanya sistem pendawaian elektrik. Berselirat sehingga tidak tahu yang mana satu hujung pangkal wayar terbabit. Kira paling berselirat sekali berbanding negara-negara lain. Malah ada yang bertiangkan kayu yang lebih layak digelar galah. 


Boleh dikatakan apa sahaja boleh didapati di kawasan Chadni Chowk ini, dan harganya agak murah. Buah-buahan jangan cakaplah, ada saiz lebih besar dari biasa kita nampak di Malaysia seperti mangga dan betik. Masa kami di sini sudah masuk pukul 3.00 petang lebih, dan masih aktif lagi. Difahamkan perniagaan dibuka sehingga lewat malam.


Sedang kami berjalan-jalan, Zhafran hendak cuba minum cai iaitu teh susu. Kami pun samalah hendak merasa, kerana hendak merasa benda tempatan dan dibelanja orang. Teh ini dibuat di depan mata kami. Malah agak lama juga menunggu, dekat 5 minit, kerana air dimasak sehingga mendidih, begitu juga dengan susu. Susu yang digunakan adalah susu kerbau. Kira kalau masak sehingga mendidih tu dan dihidangkan segera kira selamatlah dari keracunan makanan, itulah keyakinan kami, huhuhu. Harga secawan pun murah, ₹10 (+- RM0.60) secawan.


Kami minum sambil berjalan, kerana cai itu agak panas. Maka kena hirup sedikit-sedikit. Kalau teguk, mahu melecur tekak, maklumlah baru sahaja mendidih. Sambil itu dapat melihat persekitaran. Memang menarik kerana kehidupan amat berbeza dengan kehidpan kita. Malah sempat juga saya ambil gambar kambing yang dilayan seperti haiwan peliharan, yang ditambat di tepi sebuah kedai. Manja betul kambing ni. Siap suka betul bila orang mengusap-usapnya.


Asyik kami berjalan, rupanya sudah tembus ke jalan besar. Maka kami pun menanya dari satu ke satu auto untuk tahu bayaran ke Main Bazaar, Pahar Ganj, tempat di mana hotel Zafran duduk. Rupanya tidak berapa jauh hotel Zhafran dengan kami. Kami mengikut Zhafran kerana dia berkata terdapat kedai menjahit pakaian yang boleh membuat suit (kot + seluar) juga kemeja dengan cepat dan murah. Setelah mendapat auto yang sanggup ke sana dengan harga termurah, maka kami pun naik.



Sampailah kami di depan jalan di antara Pahar Ganj dan pintu barat Stesen Keretapi New Delhi, auto itu berhenti dan berkata, hanya hantar sampai situ. Zhafran meminta untuk masuk ke Jalan Main Bazar, tapi ditolak. Hendak tak nak, kenalah jalan sikit ke kedai jahit itu.  Perjalanan ke kedai jahit itu, kami dapat lihat, Main Bazar ini banyak hotel dan kedai-kedai yang menjual banyak barang termasuk pakaian dan cenderahati. Jadi kami sudah jumpa tempat untuk kami beli cenderahati pada hari akhir nanti. Memang meriah juga di sini. Lagipun tidak berapa jauh dari hotel kami, dan memang untuk pergi ke lapangan terbang, kami akan lalu sini.


Sampai di kedai terbabit (maaf, saya terlupa untuk mengambil gambar) memang betul, ia boleh menyiapkan pakaian dalam masa agak cepat iaitu dalam masa 2 hari bagi suit. Lagi menarik, harganya agak murah iaitu cuma dari ₹2500 (+- RM150.00) bagi sepasang suit (kot & seluar). Seluar slack cuma dari ₹1000 (+- RM60.00) dan kemeja juga sama. Kualiti amat bagus, jadi apa lagi saya pun tempahlah. Cuma saya perlu bayar deposit sebanyak ₹7000 (+- RM420.00) kerana jumlah tempahan saya adalah ₹14 000 (+- RM840.00) (2 pasang suit, 2 pasang seluar dan sehelai kemeja), oleh kerana saya hanya mempunyai tunai yang sudah saya bajet, maka saya perlu keluarkan duit  tunai di mesin ATM. 




Terdekat dengan kedai tersebut adalah ATM Citibank. Malangnya jumlah maksimum yang boleh dikeluarkan adalah ₹4000 (+- RM240.00) sahaja bagi setiap pengeluaran, dengan dicaj RM10 oleh CIMB Malaysia dan ₹20 (+- RM1.20) oleh Citibank India, jadi saya ambil keputusan untuk membayar baki ₹3000 (+- RM180.00) dengan kaedah kad debit.


Setelah selesai, maka kami pun beredar dari kedai itu. Memang berpuas hati, kerana agak murah. Zhafran bertanya, apa perancangan kami untuk hari-hari seterusnya, saya pun berkata kami akan ke Agra esok dan hanya akan masuk Taj Mahal pada hari seterusnya. Saya pun mengajaknya, setelah berfikir sejenak, dia pun berminat turut serta cuma akan sampai di Agra pada hari kami hendak masuk ke Taj Mahal. Dia berkata bagaimana hendak beli tiket, saya berkata, alang-alang hotel kita hampir dengan Stesen Keretapi New Delhi, apa kata ke sana dan pergi ke International Tourist Bureau di tingkat 1, kerana jika pergi ke kaunter biasa, biasa sudah habis. Mungkin ada kuota pelancong di sana. Selepas itu kami pun berpisah, saya dan isteri pun pulang ke hotel.


Apabila kami pulang ke hotel, saya pun semak, rupanya lebih untung mengeluarkan wang di ATM, kemudian menggunakan kad debit/kredit. Menukar wang dari RM ke Rupee India adalah paling kurang untung antara ketiga-tiga kaedah.


Kami pun membersihkan diri, berehat dan melayan televisyen sepanjang malam. Esok hendak guna tenaga sikit untuk menghadapi cabaran pengalaman menaiki keretapi India (huh, macam banyak sangat guna tenaga, huhuhu).

Bersambung ke Hari 3.

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2 (this part);
  • Day 3;
  • Day 4; or 
  • Day 5 & 6.