Sabtu, 11 Mac 2017

Hari 3 (Hanoi & Ha Long, Vietnam - 23 hingga 26 Februari 2017) - Menyelusuri Teluk Ha Long.

Bersambung dari Hari 2.

Jika mahu lihat catatan: 


If want to read in English: 

  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2;
  • Day 3 (this part);
  • Day 4;
  • Travel Guide - Hanoi; or
  • Travel Guide - Ha Long. 



Perairan Teluk Ha Long.

Petunjuk: Waktu di Vietnam adalah UTC +7 iaitu sejam lebih lewat dari waktu Malaysia (UTC +8). Contohnya jika di Malaysia pukul 12:00 tengahari, di Hanoi pula pukul 11:00 pagi.

Hari 3 (25 Februari 2017 - Sabtu).

Setelah bersolat Subuh, masing-masing mengemaskan beg masing-masing kerana kami akan daftar keluar hotel dahulu dan kemudian akan ke Jeti Tuan Chao untuk berlayar di perairan Teluk Ha Long. Memandangkan hotel ini tidak menyediakan sarapan pagi, maka kami turun dahulu untuk bersarapan di kafe terdekat. Kami mengambil kafe yang betul-betul di hadapan hotel ini. 

Kami memesan kopi Vietnam secawan setiap orang. Sambil-sambil itu, kami memerhatikan kedai kafe ini. Pemiliknya, iaitu orang yang mengambil pesanan tadi, seorang yang berusian lebih separuh abad, sendiri yang membancuh kopi tersebut. Saya dapat melihat pemilik ini menggantung gambar-gambar dirinya dan keluarganya di luar negara termasuk sebuah gambar dirinya dan isteri berlatar belakangkan Menara Berkembar Petronas KLCC. Juga gambar lama dirinya juga. Mungkin dirinya seorang yang suka menggamit memori lalu.

Kopi panas pun sampai. Gelasnya kecil sahaja, namun diletakan di dalam sebuah mangkuk kecil yang berisi air panas. Saya pun terfikir, kaedah baru ke atau kami pun kena minum air dalam mangkuk ini. Rupanya kaedah ini adalah untuk mengekalkan kehangatan kopi di dalam cuaca sejuk ini. Kopinya agak pekat dan susunya juga agak manis, jadi kami meminta air panas untuk mencairkan kopi kami. Memang pekat, rasanya setelah diletak air panas, baru kena dengan selera kami, kira-kira tiga kali ganda dari sukatan asal. Untuk makan, kami mencicah roti yang abang Din beli semalam. Nikmat betul minum kopi panas sambil cicah roti dalam cuaca sejuk.

Setelah lebih dua puluh minit menikmati kopi Vietnam di pagi sejuk itu, kami pun kembali ke hotel untuk membawa keluar beg-beg kami ke lobi hotel. Saya pun buat proses mendaftar keluar dan sempat juga saya bergambar dengan petugas hotel ini. Kami menunggu bas yang akan membawa kami yang dijangka akan mengambil kami pada pukul 7:15 pagi. 

Pada pukul 7:15 pagi, terdapat seorang datang ke lobi hotel kami, mengatakan bahawa dia dari syarikat pengangkutan ke Teluk Ha Long. Lalu kami mengikutnya menuju ke hadapan agensi yang kami beli pakej semalam. Ramai juga yang menunggu di situ. Sambil-sambil itu, sempat juga saya mengambil gambar seekor kucing yang comel sambil-sambil menunggu bas.

Akhirnya bas pun sampai pada pukul 7:40 pagi dan semua orang di situ menaiki bas tersebut termasuk kami. Sebelum menaiki bas, saya tanyakan tentang pengangkutan pulang ke Hanoi, sambil menunjuk tempahan kami. Petugas tersebut berkata, perkara ini pihak hotel telah memaklumkan kepada mereka, jadi jangan risau, ia akan diuruskan, cuma maklumkan pada petugas di Jeti Tuan Chao nanti. Legalah juga mendengar jawapan begitu. Jadi kami pun dibawa ke Jeti Tuan Chao selepas itu.


Kami sedang minum kopi Vietnam di kafe berdekatan hotel di Ha Long.

Saya dan staf Starlight Hotel Ha Long sebelum meninggalkan hotel tersebut.

Seekor kucing di pejabat agensi perlancongan,
tempat kami menunggu bas ke Jeti Tuan Chao.

Pintu masuk ke Pulau Tuan Chao, Ha Long, Vietnam.



Peta: Perjalanan bas dari Starlight Hotel, Ha Long ke Terminal Feri Tuan Chao, Ha Long.


Bas kami tiba di perkarangan Jeti Tuan Chao pada pukul 8:00 pagi. Kelihatan ramai juga orang pada masa itu, mungkin disebabkan hari tersebut adalah hari Sabtu. Kami semua di bawa masuk ke dalam bangunan jeti ini dan melepasi kawasan ruang legar yang mana terdapat kaunter jualan tiket dan terus ke kawasan jeti. Masa di ruang legar, dapat saya perhatikan bahawa terdapat paparan skrin tentang jadual tentang harga tiket dan ternampak harga tiket untuk sesi 4 jam berlayar di perairan Teluk Ha Long adalah 190 000₫ (+- RM38.00). Terdapat harga pakej lain cuma tidak sempat. Juga terdapat harga-harga bagi perkhidmatan tambahan (add on), tapi tidak sempat juga hendak melihat mahupun mengambil gambar.

Kami pun tiba di kawasan jeti, di mana petugas-petugas ini mengira bilangan kami dan kemudian memberikan taklimat ringkas tentang perkara-perkara yang patut diketahui mula-mula di dalam Bahasa Vietnam dan kemudian di dalam Bahasa Inggeris pula. Setelah itu, kami diberikan dua tiket di mana tiket berharga 20 000₫ (+- RM4.00) adlaah untuk bayaran penumpang bagi Jeti Tuan Chao dan tiket 170 000₫ (+- RM34.00) untuk perkhidmatan bot dan juga sebagai tiket masuk ke tempat-tempat yang akan disinggahi nanti. Tiket ini perlu dijaga, kerana jika hilang, kita tidak dapat masuk ke tempat tersebut, malah jika hilang tiket 20 000₫, kita tidak boleh masuk ke dalam bot.

Pada ketika itu, terdapat persembahan boneka air di tengah-tengah kawasan Jeti Tuan Chao ini. Lama juga persembahan itu, jadi dapatlah mengubat hati kerana tidak dapat menonton persembahan yang sama di Hanoi tempoh hari.


Jeti Tuan Chao, Ha Long, Vietnam. Jeti bot pelancongan ke Teluk Ha Long.

Suasana di dalam bangunan Jeti Tuan Chao.


Tiket Bayaran Penumpang Bot Ha Long Bay.

Tiket Masuk Tarikan Ha Long Bay.


Suasana di Jeti Tuan Chao.

Terdapat pentas wayang patung air di dalam kawasan Jeti Tuan Chao.

Video : Di Jeti Tuan Chao, Ha Long, Vietnam sebelum berlayar ke perairan Teluk Ha Long. 


Betul-betul selepas persembahan boneka air selesai, kami pun di bawa untuk masuk ke kawasan berbayar dengan tiket 20 000₫ diperiksa. Setelah semua penumpang diperiksa, kami dibawa kepada bot yang akan menjadi pengangkutan kami untuk tempoh hampir empat jam nanti. Pastikan kita ambil gambar bot atau mengingat nama bot tersebut, kerana kita perlu naik bot yang sama sepanjang perjalanan. Lagipun kita akan turun naik ke tempat persinggahan perlu sangat langkah ini. Jika tidak, kita akan ditinggal atau tersalah bot nanti.

Semasa sedang menaiki bot, saya menegur salah seorang penumpang bot satu-satunya berkulit putih di kalangan kami. Dia adalah Valentin Crowe atau nama keluarga sebenarnya Witte yang berasal dari Berlin, Jerman. Dia memang agak fasih berbahasa Inggeris, tidak kedengaran telo Jermannya. Jadi, sejak itu, kami memang duduk bersama-sama. Memang banyak benda yang dikongsikan dan saya memang asyik mempromosikan Malaysia terutamanya Kuala Lumpur.

Bot ini sebenarnya agak besar dan agak selamat, jadi memang tepat bagi kami untuk membawa beg kami sekali. Pada pukul 8:30 pagi, maka bot kami mula berlayar meninggalkan Jeti Tuan Chao menuju ke pulau-pulau di perairan Teluk Ha Long. Ada saya membuat satu siaran video live Facebook.


Bot yang menjadi kenderaan kami berlayar di Teluk Ha Long.

Suasana di dalam bot.

Perairan Teluk Ha Long.


Video : Berada di atas bot di perairan Teluk Ha Long. 


Angin agak kuat juga diperairan Teluk Ha Long ini. Apatah lagi dengan kesejukan pagi yang agak sejuknya, tetapi ia menyegarkan juga. Akhirnya sudah rasmi saya mencapai ke New 7Wonders bagi Alam Semulajadi kedua saya dan New 7Wonders keseluruhan yang keenam (dari 21 kesemuanya) saya. Gembira pula rasa hati.

Destinasi pertama adalah di Pulau Thien Cung di mana terdapat sebuah gua di situ. Kami semua turun di sini dan mendengar penerangan mengenainya. Bagi memasuki gua ini, pintu masuknya perlu memanjat tangga kira-kira 200 anak tangga. Agak tinggi juga. Ketika ini, masih berjalan, kerja-kerja menaik taraf kemudahan yang ada di sekitar kawasan ini termasuk tangga. Namun kemudahannya walaupun dalam pembinaan, ia agak baik juga.

Gua ini sebenarnya tidaklah mempunyai keistimewaan sangat, tetapi binaan staglamit dan staglatit nya agak berbeza dari gua-gua di Asia Tenggara yang pernah saya masuki. Kebanyakannya berupa seperti obor-obor, namun ada juga yang ada bentuk lain, mengikut imiginasi kita. Gua ini dipancarkan cahaya lampu yang pelbagai warna, jadi tidaklah gelap di dalamnya. Siar pejalan kakinya juga agak teratur, ini memudahkan pengunjung melawat di dalamnya. Kami di dalam gua ini sekitar 25 minit juga, dengan orang yang agak ramai di dalamnya. 

Keluar dari pintu keluar gua, memang cantik permandangan, dengan boleh nampak bandar Ha Long dan juga jeti bot di bawahnya yang berbaris bot-bot menunggu para penumpangnya. Terdapat juga beberapa buah gerai menjual cenderahati di perjalanan turun balik ke jeti bot, cuma harganya agak mahal. Kami terus menuju dan menaiki bot dan selepas semua penumpang menaikinya, bot ini meneruskan perjalanan setelah lebih 45 minit di Pulau Thien Cung ini.



Papan maklumat tentang Gua Thien Cung.

Papan maklumat tentang perkara-perkara menarik di Teluk Ha Long.

Suasana di dalam Gua Thien Cung.

Antara suasana di dalam Gua Thien Cung.

Lagi suasana di dalam Gua Thien Cung.

Tambahan suasana di dalam Gua Thien Cung. (kredit abang Din).


Video : Di dalam Gua Thien Cung (terletak di dalam sebuah pulau di Teluk Ha Long). 


Seterusnya, bot ini membawa bersiar-siar ke sekitaran perairan Teluk Ha Long ini lagi. Pada satu masa, kami dimaklumkan terdapat satu batuan berbentuk seperti seekor anjing sedang menyalak di sebelah kiri bot. Bot ini sebenarnya menuju ke Perkampungan Air Pha Hang. Memang cantik permandangan ini. Sebelum sampai di perkampungan air itu, kami dimaklumkan bahawa salah satu pulau yang dilihat merupakan imej yang terdapat pada matawang 200 000₫, iaitu Pulau Setanggi (Incence Sticks Burn Island).



Permandangan Teluk Ha Long (bandar Ha Long di hujung gambar)
dari pintu keluar Gua Thien Cung.

Batuan berbentuk seperti seekor anjing.

Antara permandangan Teluk Ha Long.


200 000 (polimer)= +- RM40.00


Video : Perairan Teluk Ha Long sebelum ke Perkampungan Terapung Phang Hang, Teluk Ha Long, Vietnam. 


Bot kami pun singgah di jeti terapung di perkampungan terapung ini. Tadi semasa bot ini baru meninggalkan Jeti Tuan Chao, petugas bot ini bertanya kepada kami bertiga sama ada kami hendak menaiki kayak atau bot tradisi, di mana pakej kami tidak termasuk perkara tersebut. Padanlah harganya murah, pasal tidak masuk semuanya (not all in). Macam Valentin, dah memang masuk kerana pakejnya dibeli pada harga 500 000₫ (+- RM100.00)! Jika hendak menaiki kayak atau bot tradisi, kami perlu menambah 150 000₫ (+- RM30.00) dan dibayar kepada petugas tersebut. Abang Din sahaja yang membeli tiket dan memilih bot tradisi, saya dan abang Zul memilih untuk duduk di atas bot sahaja.

Jadi apabila sampai di perkampungan air, penumpang yang mempunyai pakej kayak atau bot tradisi diberikan tiket bot tersebut. Tiket tersebut berharga 30 000₫ (+- RM6.00) sahaja. Banyak betul harga di"mark up"! Jadi kami duduklah di atas bot melayan suasana di sekitar. Kami sebenarnya boleh sahaja untuk turun cuma tidak boleh menaiki perkhidmatan kayak dan bot tradisi sahaja. Kami di situ dalam dekat sejam juga lah. Jadi sebelum habis waktu itu, maka pulanglah penumpang yang menaiki bot tradisi (tiada siapa yang memilih kayak pada ketika itu).

Nasib baik ada abang Din yang pergi menaiki bot tradisi. Semasa dia menaiki kembali bot kami saya menanya pengalamannya. Dia mengatakan bahawa bot tradisi tersebut didayungi oleh orang tempatan, membawa mereka ke sekitar dan memasuki gua-gua kecil yang ada di situ. Perkara sama juga diberikan oleh Valentin kerana dia bersama abang Din atas bot yang sama.



Tiket untuk menaiki bot tradisi di Perkampungan Air Pha Hang.

Kelihatan pengunjung menaiki bot tradisi di Perkampungan Air Pha Hang.

Jeti bot tradisi di Perkampungan Air Pha Hang.

Bot tradisi di Perkampungan Air Pha Hang.
 (kredit abang Din).

Antara permandangan ketika menaiki bot tradisi (kredit abang Din).

Pengunjung yang menggunakan bot tradisi sedang bergambar (kredit abang Din).


Video : Abang Din sedang menaiki perahu tradisional di perairan Teluk Ha Long (kredit Abang Din). 


Setelah selesai di Perkampungan Air Pha Hang ini, bot ini pun meneruskan perjalanan melihat pulau-pulau yang ada sebelum pulang kembali ke Jeti Tuan Chow. Antara pulau yang diziarahi (tidak turun) adalah Pulau Ayam Menyabung (Fighting Cocks Island) yang diabadikan di dalam logo pihak berkuasa bandar Ha Long. Selepas berlayar kira-kira 45 minit maka kami sampai semula ke Jeti Tuan Chau. Maka berakhirlah pelayaran kami di Teluk Ha Long ini.



Video : Permandangan Teluk Halong (kredit Abang Din). 


Video : Permandangan Teluk Halong (kredit Abang Din). 


Selepas usai pelayaran, kami turun dari bot dan kembali ke tempat bas parkir. Cuma kami diuruskan untuk ke tempat lain. Maka kami pun berpisah dengan Valentin di situ. Kami kemudian di bawa ke sebuah kedai untuk menunggu bas di situ. Bagi yang lain termasuk Valentin, mereka menaiki bas tadi untuk kembali ke Bai Chay.

Selepas menunggu kira-kira 30 minit, pada pukul 12:45 tengahari, maka sampailah bas yang membawa kami ke Hanoi. Bas ini akan terus ke Old Quarter kerana ia lebih kepada bas pelancong sebenarnya. Penumpang yang menaikinya kesemuanya pelancong luar Vietnam, majoritinya daripada Eropah atau Amerika Utara atau Australia.

Perjalanan kami ini mengikut jalan biasa tidak melalui lebuhraya. Pada pukul 2:45 petang, bas ini berhenti di sebuah restoran yang terletak selepas pekan Sao Do. Semasa masuk, kita tidak jumpa pun restoran di mana ia lebih seperti gedung membeli-belah atau kedai bebas cukai. Terdapat jualan coklat, rokok, arak dan cenderahati. Juga terdapat juga jualan pakaian dan ubat-ubatan tradisi seperti ginseng. Terdapat juga petugas-petugas premis ini yang sedang membuat tenunan kain yang membuat tenunan berdasarkan imej lukisan. Memang lawa hasil usaha kain tenunannya, jadi harganya memanglah mahal.

Di bahagian belakang barulah ternampak restoran dan di bahagian luar terdapat kedai menjual buah-buahan dan makanan ringan. Saya tidak membeli apa-apa pasal harganya agak mahal juga. Jadi selepas ke tandas, saya menunggu bas sahaja (ketika itu terlupa untuk solat jamak pula).

Setelah setengah jam berhenti di situ dan semua penumpang telah menaiki bas, maka bas ini pun bergerak menuju ke Hanoi. Kami sampai di kawasan Old Quarter Hanoi kira-kira pukul 5:20 petang dan diberhentikan berhampiran dengan hotel kami. Maka kami pun berkejaran untuk ke hotel untuk daftar masuk dan berharap agar dapat masuk lebih awal kerana waktu Asar makin luput. Hanya sempat buat solat hormat waktu sahaja di dalam bas kerana lupa mengambil air wuduk (saya lupa saya membawa spray wuduk bersama pada ketika itu).


Bas yang membawa kami pulang ke Hanoi dari Ha Long.

Beberapa orang pekerja yang sedang menekat kain yang dijual sebagai cenderahati di tempat bas kami berhenti berehat (kredit abang Din).



Peta: Perjalanan bas dari Terminal Feri Tuan Chao, Ha Long ke Camel City Hotel, Hanoi.

Alhamdulillah, proses daftar masuk di Camel City Hotel Hanoi agak cepat juga. Cuma kami diberikan bilik di tingkat 4 dan tiada lif di hotel ini. Maka mendaki jugalah kami ke tingkat 4 itu. Setelah kami masuk, terus kami menyusun katil dan membuat ruang untuk solat. Alhamdulillah, sempat juga dalam waktu.


Kad perniagaan Camel City Hotel, Hanoi.


Bilik kami di Camel City Hotel, Hanoi.


Setelah semua selesai bersolat, kami pun semua keluar menuju ke Masjid An-Noor yang terletak kira-kira 700 meter dari penginapan kami ini. Ini kerana hendak mengejar waktu solat Maghrib. Kami pun berjalan dan dalam perjalanan, nampak pula gerai-gerai pasar malam sedang didirikan. Insya Alla, kami akan pergi ke situ kemudian.

Setelah 10 minit berjalan, kami pun sampai di masjid tersebut, dan sempat juga kami solat Maghrib berjemaah bersama jemaah di masjid ini.



Peta: Perjalanan berjalan kaki dari Camel City Hotel ke Masjid An-nour, Hanoi.


StreetviewMasjid An-nour, Hanoi.


Pintu masuk ke Masjid An-Noor, Hanoi.

Ruang solat di Masjid An-Noor.

Usai bersolat Maghrib, kami pun ke sebelah sahaja masjid ini, yang mana terdapat sebuah kedai makan halal iaitu Halal Food Hanoi. Kedai ini kecil sahaja dengan hanya terdapat tiga buah meja makan. Kebetulan memang rezeki kami, terdapat sebuah meja yang kosong. Memang sesuai denga perut kami yang kosong pada ketika itu.

Harga makanan di kedai makan ini amat murah jika dibandingkan harga tempat makanan lain di Hanoi ini. Harga dari serendah 70 000₫ (+- RM12.00) untuk makanan dan 10 000₫ (+- RM2.00) bagi minuman. Air kosong diberikan percuma, alhamdulillah. Ada pelbagai hidangan berasaskan nasi dan juga mee. Abang Din memilih nasi dengan kebab kambing (80 000₫ (+- RM16.00)) dan air kopi panas (20 000₫ (+- RM4.00)), abang Zul memilih nasi dengan ayam masak manis masam (70 000₫ (+- RM14.00) dengan air kosong dan saya memilih nasi dengan daging lembu masak dengan cendawan (70 000₫ (+- RM14.00)) dengan air kosong.

Dalam tengah-tengah menunggu makanan, abang Din dan saya sempat menegur sekeluarga yang sedang makan di bahagian belakang kedai, yang lelakinya merupakan seorang pekerja di sebuah kilang di Hanoi. Mereka dari Surabaya dan sudah 3 tahun duduk di Hanoi. Kami berborak sampai makanan tiba (dalam masa 10 minit) dan ketika itu juga mereka meminta diri.

Sambil-sambil makan, abang Din melihat menarik dengan makanan abang Zul dan memesan untuk membungkus sebungkus hidangan tersebut untuk dibawa pulang. Abang Zul pula melihat makanan saya lebih menarik. Jadi saya menawar untuk abang Zul mengambil sebahagian lauk saya dan saya mengambil sikit lauk abang Zul.

Kala itu juga kami menegur sekumpulan empat orang wanita muda di bahagian hadapan kedai. Oh rupanya orang Malaysia. Mereka ini rupanya satu penerbangan datang dengan kami dan juga baru pulang dari Ha Long, tetapi mereka menginap di atas bot. Pada masa itu, mereka sebenarnya hendak ke lapangan terbang untuk menaiki penerbangan ke Bandaraya Ho Chi Minh (Saigon) bagi meneruskan perjalanan mereka. Sempat juga kami berkongsi tip-tip di sana. Mereka kemudian meminta diri dan nampaknya akan menggunakan Uber atau Grab untuk ke lapangan terbang.

Berbalik kepada Kedai Halal Food Hanoi, kedai ini menghidangkan makanan Vietnam dan juga Asia Tenggara dengan halal. Waktu operasinya adalah dari pukul 11 pagi sehingga 8 malam sahaja. Memang kedai ini mendapat persijilan halal daripada pihak perkuasa dalam persijilan halal di Vietnam. Makanannya pun sedap sampai masih terimbau rasanya di bayangan saya.

Setelah hampir 45 minit di situ, kami pun selesai makan dan membayarnya masing-masing dengan sendiri.

Papan tanda Kedai Halal Food Hanoi.

Restoran Halal Food Hanoi.

Menu Restoran Halal Food Hanoi.

Menu Restoran Halal Food Hanoi.

Nasi dan daging masak cendawan di Restoran Halal Food Hanoi.

Sijil pengesahan halal oleh pihak berkuasa Islam Vietnam.

Waktu operasi Restoran Halal Food Hanoi.

Selepas itu kami pun ke yang terletak di sepanjang Jalan Hang Ngang dari bawah landasan keretapi (simpang Jalan Pho Gam Cau) sehingga ke bulatan dekat Tasik Hoan Kiem. Di sini peniaga-peniaga yang kebanyakan yang meniaga di pasar Dong Xuan, yang meniaga sepanjang jalan Hang Ngang dan juga peniaga-peniaga lain meniaga di malam minggu (hari Sabtu malam Ahad). Barang-barang di sini agak murah juga terutama cenderahari. Jika kita berada di Hanoi pada malam minggu lebih baik membeli cenderahati di pasar malam ini.

Pasar malam ini agak jauh juga. Walaupun agak murah, saya cuma membeli air tebu (10 000₫ (+- RM2.00)) dan buah-buahan sahaja.  Abang Din dan abang Zul ada juga membeli beberapa jenis barangan juga.

Apabila sampai di perkarangan Pasar Don Xuan, terdapat sebuah persembahan nyanyian lagu rakyat Vietnam. Kami singgah sebentar untuk menyaksikan persembahan tersebut. Selepas itu kami berjalan di pasar malam ini dari hujung ke hujung.

Setelah itu, kami pun berjalan-jalan sekitar kawasan utara Tasik Hoan Kiem. Kami sempat membeli air kopi ais Vietnam yang murah di kedai serbeneka Circle K yang hanya berharga 8000₫ (+- RM1.60) sahaja segelas. Selepas itu, abang Din dan abang Zul singgah di sebuah kedai untuk membeli baju sejuk. Saya pula ke kedai yang dua malam sebelum itu saya membeli penutup muka 10 000₫ (+- RM2.00) sepasang. Asalnya hendak membeli 3 pasang sahaja, penjual itu menyuruh saya mengambil lagi dua pasang untuk mencukupkan 50 000₫ (+- RM10.00).

Selepas selesai membeli belah, kami pulang melalui Jalan Ta Hien, kononnya ia jalan terdekat dengan hotel. Namun rupanya jalan itu terdapat banyak restoran dan ketika itu, restoran-restoran ini telah menyusun bangku-bangku dan meja kecil di tengah-tengah jalan sampai ruang pejalan kaki kecil sahaja, jadi jalan menjadi sesak. Kami berjalan beransur-ansur dan selepas 20 minit barulah sampai ke hotel.



Peta: Pasar Malam Dong Xuan (Old Quarter), Hanoi.



StreetviewPasar Dong Xuan, Hanoi.



Pasar Malam di depan Pasar Dong Xuan, Hanoi.


Video : Persembahan Lagu Rakyat Vietnam di Pasar Malam Dong Xuan, Old Quarter, Hanoi, Vietnam. 


Video : Persembahan Lagu Rakyat Vietnam di Pasar Malam Dong Xuan, Old Quarter, Hanoi, Vietnam (kredit Abang Din). 

Resit Circle K (belian kopi ais Vietnam).


Peta: Perjalanan berjalan kaki dari Circle K Tasik Hoan Kiem ke Camel City Hotel.

Pengunjung beberapa buah restoran di Jalan Ta Hien, Old Quarter, Hanoi yang sedang duduk di jalanan menikmati makanan dan minuman masing-masing.


Sampai di bilik, saya mula mengemas beg saya agar saya dapat tidur lama sikit, kerana esok kami akan pulang ke Malaysia. Setelah selesai, saya pun tidur, rasanya pada pukul 11:00 malam.


Bersambung ke Hari 4.

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2;
  • Day 3 (this part);
  • Day 4;
  • Travel Guide - Hanoi; or
  • Travel Guide - Ha Long. 

Jumaat, 10 Mac 2017

Hari 2 (Hanoi & Ha Long, Vietnam - 23 hingga 26 Februari 2017) - Petang di Ha Long.

Bersambung dari Hari 1.

Jika mahu lihat catatan: 


If want to read in English: 

  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2 (this part);
  • Day 3;
  • Day 4;
  • Travel Guide - Hanoi; or
  • Travel Guide - Ha Long. 


Permandangan perairan Teluk Ha Long dari bandar Ha Long (sebelah Ho Gai).

Petunjuk: Waktu di Vietnam adalah UTC +7 iaitu sejam lebih lewat dari waktu Malaysia (UTC +8). Contohnya jika di Malaysia pukul 12:00 tengahari, di Hanoi pula pukul 11:00 pagi.

Hari 2 (24 Februari 2017 - Jumaat).


Pagi ini, kami bersiap untuk bergerak selepas waktu Subuh. Selepas solat kesemuanya, dalam pukul 6:00 pagi, kami keluar dari bilik dan pergi ke kaunter di bawah untuk daftar keluar. Memang awal kami di situ, kerana petugas-petugas masih tidur. Jadi dalam masih terkebil-kebil, mereka pun bangun mengemas tempat tidur masing-masing. Salah seorangnya membuat proses daftar keluar dan selesai. Cuma dia tanya, kami tidak mahu bersarapankan, kerana tempahan kami termasuk sarapan. Saya menjawab tidak perlu kerana kami perlu kejar bas awal ke Ha Long. 

Sambil itu, saya bertanya, stesen bas mana yang lebih baik untuk mengambil bas ke Ha Long, sama ada dari Stesen Bas Gia Lam atau My Dinh? Dijawabnya, lebih baik di Gia Lam kerana ia berada di timur Hanoi berbanding di My Dinh yang berada di barat bandaraya Hanoi. Jadi saya mengambil untuk menerima saranannya walaupun kalau baca di Wikitravel Ha Long Bay ia sebaliknya.

Kami pun kemudian berjalan kaki ke perhentian bas yang lebih dekat dari Stesen Bas Long Bien yang kami turun semalam. Perhentian bas ini memang bas-bas ke timur Hanoi merentasi Jambatan Cau Chuong Duong akan berhenti kerana ia berada sebelum persimpangan ke jambatan tersebut. Jadi kurang sikit bilangan tapak kaki yang akan diambil.


Peta: Perjalanan berjalan kaki dari Atrium Hotel Hanoi ke perhentian bas Long Bien.



Streetview: Perhentian bas Long Bien.

Dari perhentian ini sebenarnya, memang banyak bas yang ke Gia Lam, sama ada ke stesen basnya atau lalu berhampirannya. Ini kerana Stesen Bas Gia Lam bukan terletak di Jalan Nguyen Van Cu, tapi agak dekat juga dari jalan tersebut. Agak banyak juga perkhidmatan (nombor) bas yang ke Stesen Bas Gia Lam ini. Jika dilihat di dalam aplikasi Google Maps ketika itu bas seterusnya ke Stesen Bas Gia Lam secara terus adalah bas nombor 3 (jika ikut jadual), namun saya lihat juga, terdapat bas nombor 34 ke sana (malah di dalam Wikitravel Hanoi juga mencadangkan bas 34 untuk ke Stesen Bas Gia Lam) sampai dulu, jadi kami naiklah bas tersebut. Pada masa itu kira-kira pukul 6:15 pagi.

Tambang bagi bas nombor 34 ini adalah 7000₫ (+- RM1.40). Lupa hendak dimaklumkan bahawa tambang bas henti-henti dalam bandar Hanoi adalah sama tidak mengira jarak perjalanan. Tambang biasa dipamerkan di tepi badan atau cermin bas berdekatan dengan pintu depan. Jadi perlu tengoklah ia, kerana walaupun destinasi yang sama dengan jarak yang sama, tapi tambang berbeza (macam iklan Trivago pula) mengikut nombor perkhidmatan bas. macam bas nombor 34 ini tambangnya 7000₫ tetapi bas nombor 17 (yang semalam kami naiki dari Lapangan Terbang) tambangnya adalah 9000₫ (+- RM1.80).

Perjalanan bas nombor 34 ini dari perhentian bas yang kami naiki tadi sehingga ke Stesen Bas Gia Lam melalui Stesen Keretapi Gia Lam mengambil masa kira-kira 15 minit sahaja. Mungkin kerana keadaan jalan kurang sesak agaknya.


Tiket bas bandar Hanoi nombor 34 
(Stesen Bas Long Bien ke Stesen Bas Gia Lam).



Peta: Perjalanan bas dari perhentian bas Long Bien ke Stesen Bas Gia Lam.

Sampai di stesen, kelihatan banyak gerai-gerai kecil orang menjual roti terutamanya roti baguette ala Vietnam (jika roti baguette atau roti perancis biasa, ia panjang tetapi kecil tetapi roti versi Vietnam, ia pendek tetapi lebar) yang agak murah juga. Selain itu, roti lain pun ada. Harga yang dijual pun agak murah, serendah 2000₫ (+- RM0.40), yang temopat lain sukar nak jumpa harga itu. Rata-rata harga dalam 5000₫ (+- RM1.00) macam roti baguette Vietnam itu (harga di Old Quarter dari 10 000₫ (+- RM2.00).

Masuk ke dalam stesen bas, terpandang sebelah bahagian kiri dewan stesen bas, terdapat banyak motorsikal diparkir di dalam kawasan tertutup. Tidak pasti bahawa itu parkir atau motorsikal yang dititipkan untuk dihantar ke tempat lain. Kemudian pandang ke hadapan dan terdapat banyak kaunter, saya perlu tengok destinasi yang hendak pergi. Tsaya mencari perkataan Ha Long atau Bai Chay kerana itu destinasi kami. Bai Chay kiranya seperti satu kawasan di Ha Long, di mana di situ hotel kami menginap di Ha Long terletak.

Saya nampak kaunter yang tertulis Bai Chay, di mana Ha Long memang tidak kelihatan (atau saya tidak perasan sebenarnya), dan saya pun ke situ untuk membeli tiket. Sekeping tiket berharga 180 000₫ (+- RM36.00), jadi saya belikan untuk tiga orang (kedua-dua abang akan bayar saya kemudian). Selepas membelinya, petugas kaunter itu memberikan tiket dan kemudian kami diiringi oleh seorang petugas yang kemudian mengambil tiket tersebut (tidak sempat saya hendak mengambil gambar tiket tersebut) dan segera membawa kami ke bas yang akan membawa kami ke Ha Long itu. Memang pasti bas tersebut, kerana terdapat paparan elektronik yang terpapar Ha Long di bahagian depan bas tersebut.


Kaunter-kaunter tiket bas di Stesen Bas Gia Lam.

Motorsikal yang di parkir di dalam Stesen Bas Gia Lam.

Bas yang membawa kami dari Gia Lam ke Ha Long.

Keadaan di dalam bas.

Bas berkenaan kemudian mulai bergerak pada pukul 7:50 pagi, namun berhenti kira-kira 10 minit sebelum pintu keluar dari stesen itu. Agaknya staf bas ini (terdapat 3 orang, yang mana masing-masing boleh menukar peranan daripada pemandu kepada konduktor) membuat urusan pelepasan agakna. Selepas itu, bas ini bergerak perlahan, bukan apa mereka mencari penumpang untuk memenuhkan bas. Lama juga ia berjalan perlahan malah bila sampai lebuhraya pun masih perlahan. Sabar sahajalah.

Semasa perjalanan boleh dikatakan, setiap perhentian bas, setiap pekan atau setiap jambatan akan diperlahankan bas untuk melihat jika ada penumpang yang hendak naik bas. Bas yang kami naiki ini menggunakan lebuhraya ke Hai Phong, jalannya luas, majoritinya terdapat sekurang-kurangnya dua lorong setiap hala malah ada bahagian lebih lagi. Cuma seperti lebuhraya di Thailand, terdapat simpang berlampu isyarat di sesetangah tempat walaupun ada juga persimpangan yang mempunyai persimpangan bertingkat. 

Walaupun begitu, bas ini bagi saya agak perlahan juga, pasal mereka mencari penumpang. Ada kala laju, kalau perjalanan pada masa itu melalui kawasan yang kurang perpenduduk.

Pada pukul 9:00 pagi, kira-kira 2 jam perjalanan, ketika di pekan Hai Duong, bas ini berhenti berehat di sebuah restoran bernama Nha Hang 559. Di sini saya cuma buang hajat sahaja pasal rasa was-was hendak makan makanan dijual. Ada pho, bun cha dan sebagainya. Ada juga gerai menjual buah-buahan, cuma tidak rasa hendak makan buah, kerana perut saya sebenarnya sudah terisi dengan dua buku roti baguette yang jadi bekalan saya bersama air kosong. Jadilah makanan untuk pengembara.

Setelah kira-kira 20 minit, bas ini pun berjalan semula dan kemudian memasuki jalan biasa (bukan lebuhraya) selepas pekan Hai Duong ini. Di sini perjalanan menjadi lebih perlahan dengan ada penumpang yang turun dan naik. Jalan pun agak sempit dan kenderaan pun agak banyak.

Selepas dua jam lebih perjalanan sejak meninggalkan kawasan rehat tadi, bas yang dinaiki menghampiri sebuah plaza tol menandakan hampir sampai dengan bandar Ha Long. Menariknya, plaza tol ini mempunyai logo UNESCO (United Nation Education, Scientific and Cultural Organization - Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu) yang agak besar. Sinis juga di hati saya berkata di tengah-tengah jalan biasa bukan lebuhraya pun ada plaza tol di Vietnam ini. Satu lagi, bukan ini sahaja Tapak Warisan Dunia UNESCO di Vietnam, tapi Ha Long ini memang menggunakan logo UNESCO sebaik-baiknya.

Selepas itu, dari jalan raya, kita akan nampak permandangan pulau-pulau di Teluk Ha Long (Ha Long Bay) di sebelah kanan kita. Melihat pulau-pulau itu, rasanya tidak sabar untuk ke sana. Semasa perjalanan juga sebenarnya bas ini ada berhenti di hadapan bulatan jalan masuk ke Pulau Tuan Chao untuk memberhentikan orang. Di pulau ini sebenarnya terdapat Jeti Tuan Chao yang merupakan jeti bagi bot-bot pelancongan yang membawa pelancong-pelancong ke perairan Teluk Ha Long ini. Pada masa itu kami memang tidak tahu di situ sebenarnya tempatnya. Jadi kami terus menaiki bas ini.

Dalam lima minit kemudian, bas ini berhenti di sebuah simpang jalan dan menyatakan di situ adalah Bai Chay, maka kami perlu turun di situ. Kemudian bas itu meninggalkan kami dan meneruskan perjalanannya. Di sebelah kami turun itu, terdapat beberapa teksi berhenti. Di seberang jalan adalah Stesen Bas Ha Long nya. Pemandu-pemandu teksi ini pun cuba untuk memancing kami untuk menjadi pengangkutan untuk ke kawasan Bai Chay, yang di lihat dari dalam aplikasi Google Maps, kira-kira 6.5 kilometer! Bila bertanya harganya, 100 000₫ (+- RM20.00), kami tawar dan akhir sekali dapat 75 000₫ (+- RM15.00) sahaja, walaupun kami minta 60 000₫ (+- RM12.00). Jadi memang kami tidak ambil. Lalu kami tekat hati berjalan dan kemudian terdapat teksi menghon kami. Kami tanya berapa untuk ke Bai Chay, dan dia kata menggunakan meter, jadi kami pun naiklah.

Sampai di hotel kami iaitu Starlight Hotel, Ha Long, tambang yang dikenakan pada meter adalah 68 000₫ (+- RM13.60), dan pemandu itu genapkan menjadi 70 000₫ (+- RM14.00).

Tempat bas berehat sebentar di Hai Duong.

Bas menghampiri plaza tol Ha Long. (Terdapat logo UNESCO pada plaza tol ini).

Permandangan pulau-pulau Teluk Ha Long dari jalan raya.


Peta: Stesen Bas Gia Lam ke Starlight Hotel, Ha Long.

Selepas membayar tambang teksi, kami pun mencuba diri untuk mendaftar awal hotel tersebut walaupun pada masa itu baru pukul 12:20 tengahari. Alhamdulillah, kami dapat mendaftar masuk dan masuk ke bilik lebih awal tanpa sebarang bayaran. Pada masa itu juga, petugas kaunter hotel ini mempromosikan pakej bot untuk ke Teluk Ha Long. Saya sombong pada masa itu kerana kami hendak pergi sendiri katanya. Jadi tidaklah mengambil pakej tersebut dengannya. 

Selepas selesai urusan daftar masuk, petugas itu juga menawarkan perkhidmatan bas untuk balik ke Hanoi dengan harga 150 000₫ (+- RM30.00) seorang! Jadi saya berbincang sekejap dengan kedua-dua abang saya dan kami setuju mengambilnya. Lebih murah dari harga bas kami dari Hanoi ke situ. Malah tidak perlu bayar apa-apa tambang pengangkutan ke stesen bas kerana pengangkutan tersebut adalah dari hotel. Jadi saya pun bayarlah untuk bas tersebut pada masa itu untuk tiga orang.

Kami pun ke bilik kami yang berada di tingkat 1, tidak jauh dari kaunter daftar masuk tadi, cuma perlu naik sedikit tangga sahaja. Apabila kami masuk ke  dalam bilik kami, saya baru tersedar bahawa saya menempah bilik berdua bukan bertiga. Jadi kami terpaksa mencantumkan dua katil single untuk menjadi katil bersaiz king. Saya pun meminta maaf kepada kedua-dua abang saya itu atas kesilapan saya. Alhamdulillah mereka berkata tidak mengapa.

Pada ketika itu, abang Din berasa tidak berapa sihat sikit dan meminta ubat panadol daripada saya. Saya memaklumkan bahawa saya pun tertinggal terlupa bawa, namun abang Zul membawanya. Abang Din kemudiannya meminta untuk berehat dan tidur sebentar. Kami pun pada masa itu mengemas beg-beg kami dan membersihkan diri serta bersolat selepas itu. Selesai semuanya, kami pun berehat sebentar. 

Saya sempat melihat pengangkutan yang ada ke Jeti Tuan Chao dari kawasan Bai Chay, terdapat Uber juga namun keretanya tidak banyak dan caj paling minima ke sana adalah kira-kira 350 000₫ (+- RM70.00) per hala, agak mahal juga. Jika menaiki teksi dari stesen bas pun sudah 70 000₫ (+- RM14.00), sudah tentu menaiki teksi lebih lagi mahal lagi, biasanya akan lebih mahal dari Uber. Terdapat bas henti-henti di kawasan Ha Long ini tapi saya tidak pasti perkhidmatannya ada di Bai Chay ini walaupun ternampak beberapa perhentian bas. Mungkin masanya tidak kerap. Jadi pilihan kami ada untuk ke Teluk Ha Long adalah menggunakan perkhidmatan agensi pelancongan yang ada banyak di Bai Chay ini.

Starlight Hotel, Ha Long, Vietnam.


Kadar walk-in Starlight Hotel.

Bizkad Starlight Hotel Ha Long.

Resit tempahan bas ke Hanoi daripada Starlight Hotel Ha Long.

Peta Ha Long Starlight Hotel Ha Long (depan).

Peta Ha Long Starlight Hotel Ha Long (belakang).


Keadaan bilik kami di Starlight Hotel.

Pada pukul 1:30 petang, kami pun keluar untuk berjalan-jalan dan melihat sama ada kami masih berkesempatan untuk pergi ke Teluk Ha Long. Kami bersiar-siar di sekitar kawasan Bai Vhay ini. Kawasan pesisir pantai kini sebahagian besarnya telah ditambak menjadikan garisan pantai lebih ke hadapan kira-kira 100 ke 200 meter. Di hadapan bulatan Bai Chay ini telah dibina beberapa lot kedai dan juga sebuah taman tema yang siap mempunyai beberapa buah tarikan permainan dan juga roller coaster! Malah kelihatan juga taman tema air juga.

Selain itu, terdapat juga sebuah stesen kereta kabel dengan sebuah dari kereta kabelnya yang agak besar, dua tingkat dengan kira-kira 60 orang maksima boleh menaikinya pada satu-satu masa (maaf baru saya sedar yang saya tidak mengambil gambarnya). Kereta kabel ini menuju destinasi bahagian bandar Ha Long di bertentangan seberang sungai, kawasan Hong Gai. Ini bermakna, tidak perlu menyeberang jambatan kabel seperti Jambatan Pulau Pinang yang menghubungkan kedua-dua belah bandar Ha Long ini. Cuma untuk menaiki kereta kabel ini perlu membeli pakej termasuk bayaran masuk taman tema, iaitu sebanyak 300 000₫ (+- RM60.00)! Stesen di sebelah Hong Gai berada di atas bukit, jadi kereta kabel ini akan menaik curam dengan tiang telah dibina begitu tinggi sekali.

Setelah penat bersiar-siar kira-kira setangah jam, kami pun kembali ke kawasan pekan Bai Chay ini untuk pergi ke beberapa syarikat agensi pelancongan yang ada di situ. Tujuannya untuk menyelidiki adakah pakej ke Ha Long pada petang ini, apakah jenis pakej yang ada dan berapa harganya. Kebanyakannya menyediakan pakej ke perairan Teluk Ha Long dari 4 jam lawatan, 8 jam lawatan malah ada sampai 2 hari. Bilangan masa itu adalah mengikut berapa banyak pulau yang dilawati. 

Kami cuba tanya harga untuk lawatan 4 jam kerana itu paling minima dan rasanya cukup masa untuk petang ini, rata-rata agensi-agensi yang ada memberikan harga dari 450 000₫ (+- RM90.00) ke atas. Cuma pakej ini memang tiada makan tetapi termasuk kos pengangkutan ke Jeti Chao pergi balik. Tetapi kebanyakan agensi mengatakan bahawa memang kalau untuk petang ini memang tidak sempat di mana waktu pengambilan pengangkutan adalah pukul 12:30 tengahari, jika mahu pun perlu menaiki pengangkutan khas ke Jeti Tuan Chao dan kemudian menaiki bot peribadi khas untuk kami sahaja yang berharga dari  750 000₫ (+- RM150.00)! Kalau macam tu lebih baik ambil pakej 1 hari dari Hanoi di Old Quarter Hanoi sahaja yang mana cuma US$35 (+- RM157.50) sahaja! Tidak perlulah macam itu sekali.

Akhirnya abang Din mendapat pakej 4 jam dengan harga 330 000₫ (+- RM66.00)/orang, tetapi untuk awal pagi esok jadi kami pun ke agensi tersebut. Kami pun mengambil pakej itu. (Boleh baca catatan Hari 3, kenapa harganya menjadi begitu, ada cerita sebaliknya, dan hanya diketahui pada keesokan harinya, sewaktu lawatan). Cuma masalahnya, pengangkutan balik ke Hanoi adalah pada pukul 12:00 tengahari, takut kami tidak sempat untuk pulang ke hotel untuk menaikinya. Pihak agensi mengatakan mereka boleh tolong uruskan untuk bas mengambil dari Jeti Tuan Chao, kerana syarikat pengangkutan mereka dan hotel kami (di mana tempahan bas ke Hanoi di buat) adalah syarikat yang sama. Baiklah, nanti saya akan maklumkan dan mendapat pengesahan dari pihak hotel. Jadi kami terima pakej itu dan membayar wang untuknya.

Abang Din juga sebenarnya membuat tawar menawar tentang sewaan motor. Biasanya sewaan motorsikal adalah mengikut hari di mana harganya adalah 150 000₫ (+- RM30.00)/hari sebuah motorsikal. Ia tidak termasuk petrol juga, yang mana biasanya kita akan dapat motorsikal yang mempunyai tangki yang hampir kosong. Biasanya tidak boleh menyewa kurang dari masa itu. Abang Din tawar menawar dengan staf agensi ini dan akhirnya mendapat 90 000₫ (+- RM18.00) sebuah untuk digunakan sehingga waktu pejabat agensi ini tutup (9:00 malam). Jadi kami sewa dua buah motorsikal jadi jumlahnya 180 000₫ (+- RM36.00) dan dikongsi setiap orang 60 000₫ (+- RM12.00). 

Kami kemudian dibawa ke kedai yang menyewa motorsikal tersebut, kira-kira dua kilometer dari pejabat agensi pelancongan terbabit. Sampai di sana, kami diberikan dua buah motorsikal dan juga mengambil topi keledar gaya Vietnam, yang seumpama topi kura-kura. Kami ambil gambar motorsikal berkenaan untuk mengambil bukti sebagai langkah persediaan jika berlaku perkara tidak diingini di kemudian hari. Motorsikal tersebut memang hanya diberikan minyak petrol agak sikit, rasanya cukup-cukup ke stesen minyak terdekat, kira-kira 200 meter dari kedai terbabit.

Lalu kami terus membawa motorsikal ke stesen minyak tersebut. Diingatkan, lalu-lintas (trafik) di Vietnam tidak sama dengan di Malaysia, di mana kita akan menunggang/memandu di sebelah kanan jalan (di Malaysia kita menunggang/memandu di sebelah kiri jalan). Sampai di sana, akan terdapat atendan pam minyak yang akan mengisi minyak ke dalam tangki motorsikal kita. Saya menyuruh untuk mengisi sebanyak 10 000₫ (+- RM2.00) tetapi dia tidak mendengarnya, diisinya sampai 40 000₫ (+- RM8.00). Hendak tidak hendak, bayar sahajalah. Saya lupa untuk mengambil harga minyak pada ketika itu. Abang Din mengisi minyak sebanyak 10 000₫. Abang Zul membonceng motorsikal dengan saya.




Agensi perlancongan yang kami dapatkan pakej lawatan Teluk Ha Long.

Kad perniagaan agensi pelancongan di Ha Long.

Resit Pakej Ha Long Bay.


Kedai kami mengambil motorsikal sewa.

Destinasi seterusnya, kami membawa motorsikal kami ke kawasan Hong Gai di seberang sebelah timur. Jadi kami menunggang motorsikal menuju ke Jambatan Cau Bai Chay untuk ke sana. Jambatan ini sebenarnya dibina dengan kerjasama pembiayaan daripada kerajaan Jepun. Sampai dihujung jambatan, kami pun sampai di kawasan Hong Gai. Kawasan ini lebih rancak kegiatan hariannya, di mana ramai penduduk tempatan di sini dan suasana lebih sesak dengan manusia dan kenderaan. Kiranya Bai Chay adalah bandar pelancong dan Hong Gai adalah bandar warga tempatan.

Setelah kami bersiar-siar di sekitar bandar ini, kami pun singgah di pesisir pantai, di mana abang Din hendak ke pusat membeli-belah Vincom Plaza yang berdekatan. Jadi saya dan abang Zul mengambil gambar pesisir pantai berlatar belakangkan pulau-pulau di perairan Teluk Ha Long dan juga sampan-sampan nelayan tempatan. Angin bertiup agak kuat juga, menyebabkan suhu agak sejuk di situ. Saya sempat buat satu live Facebook semasa di sini. Semasa di situ, kami terlihat di satu sudut di timur, terdapat bangunan berbentuk ikan paus. Musykil juga.

Kemudian abang Din kembali bersama kami, dan kami terus berjalan-jalan ke jalan pesisir pantai. Di sini dapat dilihat pembangunan pesat dengan beberapa buah hotel dan pusat perniagaan dibina. Memang setelah mendapat status salah satu dari New 7Wonders dalam alam sekitar pada tahun 2011 lepas, bandar Ha Long ini semakin membangun. Malah bangunan Muzium dan Perpustakaan Quang Ninh juga berbentuk moden. Kami tidak masuk ke situ bukan sebab mahal atau apa, cuma tiada rasa hendak masuk sahaja. Bayaran masuk adalah 30 000₫ (+- RM6.00).

Tidak jauh dari itu, baru kami ternampak, bangunan berupa seperti ikan paus itu adalah Pusat Konvensyen dan Pameran Teluk Ha Long. Bangunan ini sebenarnya baru siap dan belum lagi dibuka kepada umum. Sempat jugalah saya buat live FacebookKami di situ seberapa seketika dan kemudian meneruskan perjalanan kami berjalan-jalan dengan menunggang motorsikal.

Dalam tengah-tengah berjalan, motorsikal abang Din hampir kehabisan minyak. Jadi saya melihat dalam aplikasi Google Maps untuk melihat stesen minyak. Jadi saya membawanya ke stesen tersebut dan abang Din mengisi 30 000₫ (+- RM6.00). Sempat juga saya mengambil gambar untuk mengetahui harga minyak di Ha Long ini. Bagi petrol RON 92 berharga 18 090₫ (+- RM3.62)/liter manakala petrol RON 95 pula berharga 18 940₫ (+- RM3.88)/liter. Selepas itu kami pun menyambung perjalanan dan kemudian kembali ke Bai Chay setelah hampir dua jam setengah berjalan-jalan. Kami kembali ke pusat bandar Bai Chay kerana cuaca semakin sejuk tatkala hari semakin gelap.

Saya menaiki motorsikal di Ha Long.

Permandangan perairan Teluk Ha Long dari bandar Ha Long (sebelah Ho Gai).

Saya dan permandangan perairan Teluk Ha Long.

Lagi permandangan dari pesisir. (Di hujung ganbar, terdapat bangunan berupa "ikan paus").

Bangunan berbentuk "ikan paus" ini adalah Pusat Konvensyen dan Expo Ha Long.

Harga minyak petrol di stesen Petromex, Ha Long. 
RON 92 berharga 18 090 (+- RM3.62)/liter & RON 95 berharga 18 940₫ (+- RM3.79)/liter.



Peta: Perjalanan bersiar-siar dengan motorsikal kami di sekitar kedua-dua bahagian bandar Ha Long.

Oleh kerana hari semakin sejuk, dan kami sebenarnya tidak makan lagi sejak petang semalam kecuali roti yang dimakan untuk alas perut. Mencari makanan halal memang agak sukar. Puas juga kami berpusing-pusing mencari makan, akhirnya kami mengambil keputusan untuk makan makanan laut sahaja di restoran yang berdekatan dengan hotel di pusat bandar Bai Chay.

Hidupan laut seperti ikan, udang, sotong malahan yang eksotik seperti belangkas, kima besar, udang lipan dan sebagainya adalah masih hidup, bermakna ia segar. Kami bertanya harga dan ia ditimbang sebelum dimasak. Jadi kami memilih sejenis ikan dan juga kerang yang masing-masing dipanggang sahaja, agar kami rasa selesa dengan kandungan masakannya, kerana kalau dibuat lain, rasanya akan masuk ramuan yang kami ragu-ragu. Kalau dah ragu-ragu bermakna sudah tidak boleh makan.

Setelah lima belas minit, siap kedua-dua makanan dengan kami juga memesan nasi juga. Memang masa sampai semuanya masih panas, maka sedap di makan di masa cuaca sejuk ini. Namun ia tidak lama, selang beberapa minit semua yang panas menjadi sejuk. Rasa makanan pun agak sedap dengan ikan dipanggang dengan bawang, jadi rasa ikan agak manis. Kami minum kopi Vietnam bersama makan malam kami itu.

Setelah makan, maka kami pun membayar apa yang kami makan untuk makan malam tersebut. Harganya adalah 620 000₫ (+- RM124.00) semuanya, bermakna setiap kami membayar kira-kira 210 000₫ (+- RM42.00). Agak mahal juga, tapi kena makan juga.


Suasana Bai Chay di waktu senja.

Restoran Hai Duong, Bai Chay, yang menjadi tempat makan malam kami.

Pelanggan boleh memilih belangkas sebagai hidangan.

Atau siput kima besar,

Ikan panggang antara hidangan kami.

Resit Makan Makanan Laut di Ha Long.

Gambar permandangan kawasan Hong Gai dari Bai Chay waktu malam.

Selepas makan malam, kami bersiar-siar lagi, permandangan malam agak cantik juga dengan permandangan jambatan dan roda Ferris yang berwarna-warni lampunya. Tapi setakat itu sahaja. Ingatkan mahu ke pasar malam Bai Chay, namun cuaca agak sejuk mencapai 14oC (namun yang sebenar lebih sejuk lagi dipengaruhi angin sejuk malam). Jadi kami balik ke hotel saya. 

Saya yang tadi agak tahan sejuk berbanding kedua-dua abang saya, kini menjadi sebaliknya. Kedua-duanya duduk di lobi hotel namun saya terus naik ke bilik, membersihkan diri, bersolat, menonton televisyen dan terus tertidur walaupun malam masih awal lagi.

Bersambung ke Hari 3.

Jika mahu lihat catatan: 


If want to read in English: 
  • PreJourney;
  • Itinerary;
  • Day 1;
  • Day 2 (this part);
  • Day 3;
  • Day 4;
  • Travel Guide - Hanoi; or
  • Travel Guide - Ha Long.