Selasa, 6 Januari 2015

Hari 2 (Sumatera Utara, Aceh & Riau, Indonesia - 20 hingga 25 Disember 2014) - Brastagi, Pergunungan Batak.

Bersambung dari Hari 1 Bahagian 2.


Jika ingin membaca catatan: 

If want to read in English: 
  • Pre Journey
  • Itinerary; 
  • Day 1 Part 1 
  • Day 1 Part 2; 
  • Day 2 (this part); 
  • Day 3; 
  • Day 4; 
  • Day 5; or  
  • Day 6.


21 Disember 2014 (Ahad)

Pagi ini kami bangun dan merancang untuk ke Brastagi. Dikhabarkan di sini banyak perkara yang menarik dan barang-barang agak murah. Ingat di hati hendak pergi awal tapi Pak Darwis kata, pukul 8:00 pagi baru ada pengangkutan ke sana.



Kami bertolak dari rumah Pak Darwis dengan dihantar oleh Pak Darwis dan anaknya ke stesen bas di kawasan bernama Pinang Baris pada jam 7:45 pagi. Jadi kami berpisah dan mengucapkan terima kasih kepada keluarga Pak Darwis atas segala layanan baik yang telah diberikan.



Pinang Baris ini tidak berapa jauh dari rumah Pak Darwis. Dalam masa 20 minit, termasuk masa bersesak di simpang utama, kami sudah sampai di situ. Terus menaiki bas mini atau di sini dikenali sebagai mikrolet. Mikrolet ini tiada pendingin hawa. Nasib baik kami mendapat tempat duduk yang agak selesa, kerana susun atur tempat duduknya begitu sempit. Dalam sepuluh minit kemudian, mikrolet kami pun bergerak menuju ke Padang Bulan, yang merupakan simpang jalan utama menuju ke Brastagi, Kabanjahe dan Danau Toba dari Medan.



Semasa dalam perjalanan, tiba-tiba mikrolet kami mengalami kerosakan. Hampir-hampir berhenti di tengah simpang, namun ia berjaya digerakan ke tepi jalan. Jadi kami menunggu apa tindakan seterusnya. Mikrolet ini tidak dapat berjalan kerana aci pandu (drive shaft)nya patah. Memang tidak boleh berjalan lagi. Alhamdulillah, pemandu mikrolet ini (yang merupakan seorang berketurunan Batak, mendengar dari bahasa pertuturannya) telah menghubungi mikrolet ganti. Dalam 10 minit kemudian sampailah mikrolet gantian, dan lagi satu rezeki, ia lebih selesa dari mikrolet asal.



Dalam perjalanan menuju ke Padang Bulan dan seterusnya ke Brastagi, kami dapat melihat aktiviti penduduk di sini. Antaranya, apabila di simpang jalan, ada yang mengemis, ada yang berjualan seperti rokok, koran (surat khabar) dan sebagainya, malah ada yang menjual labi-labi (seperti gambar di atas), tidak tahulah sama ada untuk peliharaan atau sebagai makanan.



Di Medan mahupun di Sumatera Utara ini khususnya dan Indonesia amnya, kita tidak boleh selesa dengan hal makanan halal. Di Sumatera Utara ini, terdapat beberapa suku kaum dari kaum Batak yang masih tidak Islam, jadi makanan utama mereka termasuk babi. Jadi tidak hairan jika banyak kali terlihat restoran menjual makanan yang haram dimakan oleh orang Islam di sini, sebagaimana yang ditunjukan di gambar di atas ini. Lagipun orang Batak di sini kelihatan sama sahaja dengan orang Melayu, Jawa atau Minang, malah ada yang bersongkok. Jadi berhati-hatilah di sini. Langkah selamat adalah makan di restoran Minang (Nasi Padang).



Perjalanan ke Brastagi sepatutnya hanya mengambil masa kira-kira 2 jam sahaja. Namun kali ini perjalanan kami mengambil masa lebih sedikit 4 jam. Ini kerana terdapat beberapa kemalangan yang menghalang jalan kami. Tapi pada masa itu saya, dapat melihat keindahan alam pergunungan Sumatera dan aktiviti penduduknya. Secara amnya sepanjang jalan, penduduknya majoriti adalah orang Batak yang menganut agama Kristian kerana banyak gereja di dapati sepanjang jalan. Juga terdapat juga warong makan yang ada tertulis B1 dan B2. Saya cuba tanyakan apa maksudnya pada salah seorang penumpang tempatan, dia memaklumkan bahawa B1 itu adalah anjing dan B2 adalah babi. Huh, termanggu sebentar saya. Memang betul kerana tidak lama kemudian di pekan Bandar Baru, terdapat sebuah restoran yang tertulis B1 panggang dan ada gambar anjing di sebelahnya, huhuhu...

Perjalanan kami ini melalui beberapa pekan seperti Karo dan Bandar Baru sebelum sambai ke Brastagi. Permandangan alam semula jadi juga amat indah dengan sungai pergunungan dan kabus yang menyelubungi. Kawasan dalam perjalanan kami juga terkenal dengan air pergunungan yang diambil dan kemudian dijual semula di Medan dan bandar-bandar lain, malah ke seluruh Indonesia. Tapi jalan menuju ke Brastagi adalah menaiki Banjaran Barisan, jadi ada tempat yang memang selekohnya amat tajam. Tambahan pula hujan renyai-renyai turun semasa perjalanan. Di satu tempat, dapat melihat permandangan bandar Medan dari pergunungan dan juga Selat Melaka.


Stesen Pengangkutan dan Pasar Brastagi.

Akhirnya pada jam 12:15 tengahari, kami pun sampai di Brastagi, di kawasan yang menempatkan stesen pengangkutan mikrolet, yang mana teletak di depan pasar utama di Brastagi. Memang ini tempat utama di Brastagi. Kami membayar tambang mikrolet yang hanya Rp10ribu (+- RM3.00) sahaja seorang.

Siput Sungai.

Barang yang dijual dijual di pasar Brastagi ini segar-segar dan murah pula. Sayangnya, tidak dapat beli pasal perjalanan kami di Sumatera masih jauh lagi. Kalau beli nanti, selain beg akan berat, kena uruskan kesegaranya, silap gaya boleh busuk.

Barisan gerai bunga segar.


Oleh kerana perut kami lapar, maka kami pergi ke sebuah restoran di depan pasar itu. Saya dan Azmi makan Soto Medan di sini, Pak Nasir pula hanya makan kuih lopes sahaja. Sambil itu sempat juga saya tangkap gambar antara tarikan di Brastagi, kereta kuda. 



Namun nasib tidak menyebelahi kami. Semasa kami makan di restoran ini, hujan turun dan ia berterusan agak lama. Asal kami ingin berjalan-jalan, terutama ke kawasan tugu yang menjual barangan cenderahati dan juga mercu tanda utama Brastagi, tapi apakan daya. Jadi sehingga pukul 2:30 petang, hujan masih tidak nampak surutnya, maka kami ambil keputusan untuk pulang ke Medan kerana risau terlepas bas ke Banda Aceh pada pukul 9:00 malam. Kerana kami ke Brastagi dari Medan pun sudah empat jam, jadi kami membuat pengiraan, jika jalan masih sesak, jika kami dari Brastagi pukul 3:00 petang, kami akan sampai ke Medan, yang mana kami tidak tahu di mana kami diturunkan, mungkin di Padang Bulan agaknya, pada jam 7:00 malam, dan ada sisih masa 2 jam untuk mencari pengangkutan ke terminal bas Kurnia lagi yang mana kami tidak tahu keadaan lalu lintas Medan yang memang sesak. Jadi kami pun meredah hujan kembali ke stesen mikrolet untuk menaiki bas ke Medan semula. Alhamdulillah, terus mendapat bas dan pada jam 2:45 petang kami meninggalkan Brastagi yang masih hujan itu dengan ralatnya.


Perjalanan balik ke Medan agak lancar dengan keadaan cuaca kejap hujan dan kejap teduh. Yang menariknya, perjalanan hanya ambil masa kurang 2 jam di mana kami sampai di Padang Bulan pada jam 4:30 petang. Semasa perjalanan turun saya tertidur di separuh perjalanan kerana mungkin kerana merasa sejuk sedikit akibat cuaca yang agak sejuk. Semasa turun dari mikrolet, saya terpandang sebuah kedai yang membuat papan ucapan (sila rujuk gambar di atas) yang banyak terdapat di Medan dan tempat-tempat lain di Indonesia. Memang budaya di sini mengucapkan tahniah atau apa-apa yang baik melalui cara ini. Rupanya inilah kedai yang membuatnya. Mereka menggunakan bahan seperti kelopak bunya palsu untuk hiasan tersebut. Amat menarik.

Simpang Jejambat Jamin Ginting, terletak di Padang Bulan, tempat berkumpul mikrolet ke Brastagi.

Oleh kerana masih ada masa, asalnya kami merancang untuk ke Istana Maimun, untuk membeli cenderahati, namun macam mencemburui kami, hujan tutun pula. Hujan turun lebih daripada sejam setengah. Jadi kami berteduh di salah satu kedai di kawasan berdekatan. Selepas hujan teduh, kami yang belum bersolat Zohor dan Asar, mencari masjid terdekat untuk menunaikan kewajipan. Kami bersolat di Masjid Shuhada, di Kelurahan Beringin, Kecamatan Selayang.



Usai solat, kami mengambil keputusan untuk ke terminal bas Kurnia, kerana keadaan cuaca dan ketidak tentuan lalu lintas yang tidak menyebelahi kami. Lalu kami cuba mencari pengangkutan ke sana. Di sini kami dapat melihat banyak angkot (van) cuma kami tidak tahu laluannya. Jadi kami mencuba menahan becak motor atau betor untuk ke sana. Betor ini seperti beca di negara kita, cuma ia tidak menggunakan basikal, tetapi motorsikal sebagai pendorongnya.



Kami dihantar oleh Samuel, penunggang betor ini ke kaunter bas Kurnia di Jl Gajah Mada. Walaupun sebenarnya kami meminta untuk ke terminal bas Kurnia. Lain disuruh lain yang dibuat. Menarik sekali, 3 orang lelaki dengan beg galas yang besar boleh duduk di dalam betor ini. Sempit dengan Azmi duduk macam tak duduk sahaja. Namun rupanya dari kaunter bas ini akan ada angkot khas yang menjadi shuttle ke terminal bas. Kami membayar Rp40ribu (+- RM 13.40) kepadanya. Dari perbualan kami, rupanya pendapatan purata sehari bagi penunggang betor adalah cuma Rp60ribu (+- RM20) sahaja. Jadi kami sahaja sudah berikan 2/3 dari pendapatan hariannya. Begitulah payahnya mencari sesuap nasi di Indonesia.


Semasa dalam perjalanan ke kaunter bas Kurnia di Jl Gajah Mada, saya terlihat satu restoran ini mempunyai berlonggok durian. Setelah tiba di kaunter bas, Pak Nasir bertanyakan saya sama ada saya berminat untuk merasai durian tersebut. Oleh kerana semasa perjalanan pergi dan balik ke Brastagi, saya melihat banyak durian, terasa pula ingin merasa durian Sumatera pula. Berjalanlah kami ke restoran tersebut yang tidak begitu jauh dari situ.


Restoran itu bernama Ucok Durian, yang terletak di Jl KH Wahid Hashim dan Jl Sei Tuntung. Keadaan restoran ini saya teringat gerai durian di Taman Seri Rampai di Kuala Lumpur dan SS2 di Petaling Jaya, kira lebih kurang. Pesan sahaja durian berapa biji terus diberikan kepada kami. Di meja terdapat air minuman percuma dan juga pulut yang dibungkus dengan daun pisang.



Sambil itu, di situ juga terdapat sebuah gerai sate padang. Jadi saya pesan 2 set untuk kami. Selepas setengah jam di situ, kami pun membayarnya. Tiga biji durian berharga Rp100ribu (+- RM30) dan sate padang berharga Rp36ribu (+- RM12). Bermakna sebiji durian RM10 dan sate padang satu set RM6. Agak mahal juga. Selepas itu kami pulang semula ke kaunter tiket bas Kurnia. Sampai sahaja, Azmi berkata shuttle baru sahaja berlepas namun ada lagi (ketika itu baru pukul 6:00 petang).



Kaunter tiket bas Kurnia ini agak strategik. Di hadapannya terdapat sebuah kedai serbaneka Indomaret, iaitu kedai seperti 7-Eleven. Sepanjang kembara ini saya tidak menjumpai satu pun kedai 7-Eleven tetapi banyak kedai Indomaret dan juga AlfamartJuga banyak kedai dan mesin ATM di sini.

Di kaunter ini juga terdapat kemudahan-kemudahan seperti surau, tandas dan bilik mandi. Kami mengambil kesempatan untuk mandi namun perlu membayar Rp5000 (+- RM1.50) untuk mandi dan menggunakan tandas, huhuhu. Tidak mengapalah, badan pun dah berlengas. Setelah lega dapat mandi dan bersolat, maka sampailah shuttle giliran pukul 7:00 malam punya. Kami pun naiklah shuttle tersebut dengan kira-kira 15 orang termasuk barang-barang dan ia tiada penghawa dingin.


Setelah 45 minit berada di dalam shuttle, sampailah kami di terminal bas Kurnia di Jl Lintas Sumatera juga dikenali sebagai Jl Medan-Binjai tidak berapa jauh dari Kampung Lalang. Dalam setengah jam kemudian, Pak Darwis dan anaknya sampai di situ untuk mengucapkan kami selamat jalan dan ingin menitipkan barang kepada anaknya yang satu lagi di Banda Aceh nanti. Uniknya bas di Sumatera ini, cermin hadapannya mempunyai gerigi besi yang bertindak sebagai perisai bagi mengelakkan dibaling batu agar tidak pecah. Di sekitar terminal ini juga mempunyai banyak gerai makan dan juga ada kedai khas menjual kek. Terdapat satu hidangan yang saya ingin rasa iaitu Bika Ambon. Bilalah dapat merasanya.




Akhirnya pada jam 8:45 malam, pengumuman mengatakan bas kami sedia untuk menerima penumpang, dan kami pun menaikinya. Menarik juga, terdapat selimut dibekalkan. Pada jam 9:10 malam, maka berjalanlah bas kami. Kami melambai kepada Pak Darwis dan anaknya. Di atas bas kami diberikan bekal yang mempunyi secawan air minuman, dua biji gula-gula penaja (Hexos) dan yang paling tidak sangka, bika Ambon. Alhamdulillah. rupanya sedap juga bika (atau di Malaysia dipanggil bingka atau bengkang) Ambon ini. Memang berbeza rupa dan rasa berbanding bingka di Malaysia.


Teg beg bas ekspres Kurnia.

Bermulalah perjalanan selama 12 jam dari Medan ke Banda Aceh. Memang selesa cuma tidak seselesa bas di Malaysia. Cuma satu yang saya tidak berkenan, di dalam bas yang berhawa dingin ini, selamba sahaja pemandu dan beberapa penumpang menghisap rokok, bukan sekadar rokok biasa, tetapi rokok kretek. Mahu sahaja ditegur, tapi takut disuruh turun. Hendak tidak hendak, terpaksa berselubung dengan menggunakan selimut  untuk mengurangkan bau rokok tersebut. Satu lagi, tiada plastik atau beg untuk muntah disediakan, kena cari kaedah sendiri. Sambil itu saya cuma memaksakan diri saya untuk tidur. Bunyi hon bas yang boleh dikatakan selang seminit, memang pemandu bas ini suka menekan hon. Kalau di Malaysia, mahu dah bergaduh dah. Di luar hujan membasahi bumi Sumatera ini sepanjang perjalanan.


Akhirnya saya pun dapat tidur.

Akan bersambung ke Hari 3.


Jika ingin membaca catatan: 

If want to read in English: 
  • Pre Journey
  • Itinerary; 
  • Day 1 Part 1 
  • Day 1 Part 2; 
  • Day 2 (this part); 
  • Day 3; 
  • Day 4; 
  • Day 5; or  
  • Day 6.

Isnin, 5 Januari 2015

Hari 1 Bahagian 2 (Sumatera Utara, Aceh & Riau, Indonesia - 20 hingga 25 Disember 2014) - Mengimbau Kegemilangan Kesultanan Deli & Langkat.

Bersambung dari Hari 1 Bahagian 1.


Jika ingin membaca catatan: 

If want to read in English: 
  • Pre Journey
  • Itinerary; 
  • Day 1 Part 1 
  • Day 1 Part 2 (this part); 
  • Day 2; 
  • Day 3; 
  • Day 4; 
  • Day 5; or  
  • Day 6.


20 Disember 2014 (Sabtu)

Usai solat Zohor, kami semua berjalan kaki menuju ke Istana Maimun, yang tidak begitu jauh dari situ, kira-kira 500 meter sahaja. Namun di perkarangan Masjid Raya al-Mashun, telah menanti ramai pengemis yang mencuba nasib mereka. Pesan orang Indonesia, jangan dibiasakan memberi sedekah ini, namun iakan dah jadi budaya orang Malaysia, memberi. Tapi jika kita memberikan seorang, maka yang lain akan mengejar kita agar diberikan juga kepada mereka. Jadi untuk kebaikan diri, diikutkan sahaja pesan beberapa orang Indonesia tersebut.



Sampai je ke Istana Maimun ini, di tempat letak kereta, sudah sampai anak Pak Darwis dengan jip Isuzunya. Namun ingatkan hendak meletak beg di dalam kereta tapi sebenarnya itu langkah berbahaya. Dirisaukan kereta akan dipecahkan dan beg-beg kami akan diambil (dirompak). Huhuhu... Di situ terdapat juga jualan cenderahati, namun agak mahal contohnya baju T dijual Rp50ribu (+- RM15) sehelai dan magnet peti ais atau rantai kunci sebanyak Rp100ribu (+- RM30) bagi 10 buah. Pak Nasir adalah membeli sedikit, dan saya tidak membelinya kerana berniat untuk membeli di Brastagi keesokan harinya.


Kami meneruskan lawatan kami dengan pergi ke pameran Meriam Puntung di perkarangan Istana Maimun. Terdapat seorang petugas dan meriam ini sebenarnya dibuatkan rumah. Untuk masuk perlu membayar Rp3000 (+- RM1.00) seorang walaupun dikatakan sumbangan ikhlas. Cerita meriam ini dikatakan jelmaan salah seorang kerabat Kerajaan Deli yang bernama Mambang Khayali, berubah menjadi meriam yang mana ia berterusan menembak semasa perang. Akibatnya, meriam tersebut panas dan terpecah dua di mana pangkalnya kekal di kawasan Istana Maimun (ketika itu belum dibina istana lagi) dan hujung satu lagi melayang agak jauh ke kecamatan (mukim) Tanah Karo.


Waktu lawatan Istana Maimun.

Lambang kebesaran Kerajaan Melayu Deli.

Seterusnya, kami melawat Istana Maimon pula. Istana ini dibina juga oleh Sultan Maimun ar-Rashin Perkasa Alamsyah iaitu Sultan Deli ke-9 tetapi lebih awal iaitu pada tahun 1888. Di istana ini masih merupakan istana yang aktif dimana Kesultanan Deli masih ada namun tidak mempunyai kuasa memerintah. Ia lebih kepada simbolik dan kesinambungan Melayu Deli. Di istana ini juga terdapat keluarga kerabat yang masih tinggal, yang mana kawasan yang mereka duduk ini tidek dibenarkan untuk melawat. Tiket masuk ke istana ini adalah Rp5000 (+- RM1.50) setiap orang.


Sultan Maimun ar-Rashin Perkasa Alamsyah (Sultan Deli ke-9)

Singgahsana Kerajaan Kesultanan Deli (tidak boleh diduduki).

Sultan Deli ke-10.

Sultan Deli ke-11.

Sultan Deli ke-13. 
Baginda merupakan seorang pegawai tentera Indonesia dan mangkat pada usia muda kira-kira 35 tahun.

Sultan Deli ke-14 iaitu yang terkini.

Di istana ini menyimpan banyak alat istiadat dan juga sejarah kegemilangan Kesultanan Deli. Untuk pengetahuan Sultan Dili yang terkini bergelar Sultan Mahmud Lamanjiji Perkasa Alamsyah, masih berusia 13 tahun ketika ini. Baginda dimasyhurkan ketika usia 4 tahun pada tahun 2005. Setiap tahun, baginda akan ke Istana Maimun untuk upacara mengadap oleh semua kaum kerabat. Ketika ini, baginda tinggal di Makassar bersama bonda baginda.

Di sini juga, kita boleh bergambar menjadi kerabat diraja Dili dengan menyewa baju dengan harga Rp10ribu (+- RM3). Kami tidak menyewanya, cukuplah bergambar di replika takhta seperti gambar di bawah.

Jika hendak mengetahui lanjut tentang Kesultanan Deli boleh baca di sini.


Bergambar di depan singgahsana.

Bergamber di depan tangga Istana Maimun.


Salahsilah Kesultanan Dili.


Seterusnya kami lalu sahaja di hadapan banglo orang Cina pertama di Medan, iaitu Tjong A Fie (dibaca Chong Ah Fi). Kami tidak masuk kerana ia seperti rumah baba nyonya di Melaka, lagipun bayaran masuk dikenakan. Juga kami tidak berhenti di Kesawan Square selepas itu, kerana kami merancang untuk ke Tanjung Pura untuk melihat tinggalan Kerajaan Kesultanan Langkat pula. Takut tidak sempat, kiranya mungkin kami akan singgah selepas ini (tidak singgah juga).

Bekas BangunanDewan Bandaraya Medan, yang kini menjadi sebuah hotel. Berdekatan dengan Lapangan Merdeka, Medan.


Kami singgah di Lapangan Merdeka yang menjadi tempat tumpuan utama warga Medan jika terdapat upacara atau majlis-majlis seperti sambutan Tahun Baru dan sebagainya. Di sekitarnya terdapat beberapa bangunan yang menunjukan bahawa di sini merupakan kawasan pentadbiran lama penjajah Belanda, kerana terdapat bangunan Dewan Bandaraya lama, Bangunan Pejabat Pos yang masih digunakan dan stesen keretapi Medan.

Di sini juga terdapat banyak restoran-restoran yang menjadi tempat warga Medan berehat. Kami merehatkan diri di sebuah restoran untuk minum petang sahaja. Cuma minum sahaja. Saya mencuba minuman limau kelapa (limau di sini bermaksud buah limau manis, jika yang masam, ia dipanggil jeruk), dan rasanya memang sedap, kenapa di Malaysia tidak buat minuman sebegini. Kami di sini dalam setengah jam sahaja.


Di Sumatera ini masih ada jambatan besi.

Kami seterusnya ke Tanjung Pura untuk tujuan seterusnya, kerana kami mendapat maklumatnya di Istana Maimun tadi. Di sini kami sedar kerana anak Pak Darwis agak lama hendak sampai mengambil kami tadi. Memang keadaan lalu lintas di Medan ini bagi saya agak kelam kabut. Sesaknya tidak boleh digambarkan. Jalan dua lorong boleh menjadi lima atau enam lorong. Semua kenderaan dari sekecil-kecil basikal dan beca hingga sebesar-besar lori penuh. Tapi ironiknya, tiada kemalangan berlaku. Hendak dijadikan cerita, perjalanan hanya 60 kilometer mengambil masa lebih tiga jam untuk sampai ke Tanjung Pura. Ini selepas tolak 15 minit masa membeli tiket bas kami ke Bandar Medan keesokan harinya di depoh/terminal bas Kurnia. Harga tiket bas ke Banda Aceh adalah sebanyak Rp200ribu (+- RM66) seorang sehala dengan dikhabarkan perjalanan mengambil masa 13 jam.



Akhirnya pada jam 4:30 petang, sampai juga kami ke Masjid Azizi, Tanjung Pura, Kabupaten Langkat, Sumatera Utara. Di sini terletaknya makam-makam kerabat-kerabat Kesultanan Langkat. Masjid ini dinamakan Masjid Azizi oleh Sultan Haji Musa yang merupakan Sultan Langkat ke-7.

Reka bentuk masjid ini mengingatkan saya kepada Masjid Zahir di bandaraya Alor Setar, Kedah. Rupanya, memang masjid ini menjadi inspirasi pereka bentuk Masjid Zahir. Jadi kami bersolat Asar di masjid ini.


Mimbar dan Mihrab Masjid Azizi.

Makam Sultan-sultan Langkat.


Perkuburan kerabat-kerabat dan juga Pahlawan Nasional Indonesia, Tengku Amir Hamzah.


Setelah usai solat, saya berjalan-jalan ke sekeliling masjid ini. Terdapat juga sebuah makam kerabat diraja Langkat di mana salah satunya merupakan makam Pahlawan Nasional Indonesia, Tengku Amir Hamzah. Tengku Amir Hamzah ini merupakan seorang budayawan yang mana beliau telah menulis banyak karya-karya. Malah terdapat sebuah gedung di sebelah masjid ini yang dinamakan Balai Pustaka Tengku Amir Hamzah. Namun beliau telah gugur semasa menentang penjajah Belanda (ada yang mengatakan beliau dibunuh oleh orang-orang Langkat sendiri). Semasa saya ke makam beliau, terdapat anak-anak remaja yang secara tiba-tiba kononnya membawa kami ke makam beliau. Selepas jumpa, dengan tidak segan silu meminta wang jajan atau upah. Saya buat tidak endah sahaja. Mungkin budaya mereka begitu. Tidak lama kemudian, saya melihat mereka merokok, baguslah saya tidak memberikan mereka wang, nanti dibazirkan ke aktiviti tidak berfaedah itu.

Juga terdapat di perkarangan masjid ini, makam veteran tentera Indonesia seperti yang ditunjukan di gambar di bawah ini.


Sayangnya, istana Kesultanan Langkat dan lain-lain simbol kerajaan Kesultanan Langkat telah tiada. Istana Kesultanan Langkat telah musnah terbakar semasa awal kemerdekaan Indonesia atas dasar revolusi. Alangkah ruginya. Bukannya mereka juga berjuang menentang penjajah juga. Sebab itulah kenapa Indonesia kerap dilanda musibah, kerana lupa perjanjian antara Malim Lebar Daun dengan Sang Sapurba (sila rujuk kitab sejarah Silatus Silatin).

Pekan Tanjung Pura.

Setelah selesai dengan lawatan kami, kami pulang melalui pekan Tanjung Pura. Hampir seluruh bangunan di pekan ini dicat dengan warna kuning dan sedikit hijau. Singgah sebentar kerana Pak Nasir hendak membeli CD lagu-lagu Melayu Deli, katanya.


Seterusnya kami pulang ke rumah Pak Darwis. Saya, Pak Nasir dan Azmi tertidur, mungkin kerana kami kepenatan. Kami sampai ke rumah Pak Darwis di Kampung Lalang yang berada di pinggir sebelah barat bandar Medan pada jam 7:00 malam. Di sini dapat dilihat bagaimana di sini mencari rezeki tidak kira apa cara sekali pun halal ataupun haram. Salah satunya, persimpangan jalan menuju ke rumah Pak Darwis dahulunya terdapat lampu isyarat, namun dimatikan malah dicabut oleh pihak tertentu. Bukan di situ malah terdapat beberapa tempat lain juga. Jadi untuk masuk ke jalan tersebut, akan terdapat seorang yang menjadi "polis trafik" jadian, dipercayai dibelakangi oleh kumpulan tertentu. Jadi setiap kali hendak keluar atau masuk ke jalan menuju rumah Pak Darwis, perlu memberikan "upah" sekurang-kurangnya Rp2000 kepada "polis trafik" jadian ini. Begitulah Indonesia.

Sebelum sampai ke rumah Pak Darwis, sempat juga saya dan Pak Nasir membeli pek kad SIM Telkom simPATI untuk internet dan telefon. Lagipun kami ingin mengejar untuk melihat perlawanan akhir pusingan kedua Piala AFF Suzuki antara Malaysia lawan Thailand, namun rupanya perlawanan itu tiada siarannya di saluran televisyen Indonesia. Keluarga Pak Darwis pun tidak melanggan saluran Fox Sport. Jadi kami hanya mendapat khabar dari Azmi sahaja yang dapat keputusannya dari dalam Facebooknya. Kami pun tidak dapat berinternet, kerana terdapat masalah aturan (setting) agaknya. Hendak ke kedai yang kami belinya, mungkin sudah tutup. Nak buat macam mana, nasib-nasib.


Sementara menunggu keputusan, kami pun berborak dengan ahli keluarga Pak Darwis. Pak Darwis memaklumkan bahawa dia merupakan pesara daripada Kementerian Ketenagakerhaan dan Transmigrasi Republik Indonesia, dan telah menetap di Medan sejak zaman belajar, kerana beliau belajar di Universitas Sumatera Utara. Beliau berasal dari Kerinchi, provinsi Jambi. Selepas berborak, kami pun makan malam bersama. Akhirnya dapat keputusannya, walaupun Malaysia menang 3-2 namun agregat tidak menyebelahinya, 3-4. Tidak mengapalah, asalkan ke perlawanan akhir pun sudah baik.

Kami pun tidur kerana kepenatan tidak lama kemudian.


Akan bersambung ke Hari 2.

Jika ingin membaca catatan: 

If want to read in English: 
  • Pre Journey
  • Itinerary; 
  • Day 1 Part 1 
  • Day 1 Part 2 (this part); 
  • Day 2; 
  • Day 3; 
  • Day 4; 
  • Day 5; or  
  • Day 6.