Sabtu, 9 April 2016

Hari 3 Bahagian 2 (Seoul, Korea Selatan - 06 hingga 10 Mac 2016) - Menjejak Kaki di DMZ, Perbatasan Dua Negara Bersaudara Bersengketa.

Bersambung dari Hari 3 Bahagian 1.

Jika mahu lihat catatan: 

If want to read in English: 
  • Pre Journey; 
  • Itinerary; 
  • Day 1; 
  • Day 2; 
  • Day 3 Part 1 (this part)
  • Day 3 Part 2; 
  • Day 4; or 
  • Day 5. 

Saya di halaman Terowong Ketiga di DMZ.

Hari 3 (08 Mac 2016 - Selasa) Bahagian 2.

Selepas dari Kampung Tongilchon, bas membawa kami ke Terowong Ketiga DMZ, setelah masuk dan keluar beberapa kem askar (sebenarnya tidak perlu pun untuk masuk kem-kem askar ini, tapi kenapa entah bas ini melalui kem-kem pun tidak difahami, huhuhu), akhirnya sampai juga ke kawasan terowong ini.

Kami turun diminta untuk menyimpan segala beg-beg yang ada di ruang penyimpanan khas yang mana terdapat kunci tersendiri di setiap ruang penyimpanan. Jadi selepas meletakan beg, kunci ruangan tersebut dan kemudian kita simpan kunci itu untuk dibawa bersama. Kemudian, kami diminta untuk memakai topi keselamatan seperti yang dipakai oleh pekerja binaan atau pekerja lombong.


 Bersedia untuk memasuki Terowong Ketiga. Topi keselamatan wajib dipakai untuk langkah-langkah keselamatan.


Selepas itu, kami disuruh untuk menaiki monorel khas (rasanya bukan monorel kerana menggunakan landasan selari biasa) di mana perlu duduk bertiga-tiga (kecuali kalau empunya badan mempunyai siaz yang agak besar), walaupun agak sempit juga. Setelah semua mengambil tempat, monorel ini pun bergerak menuju ke sebuah terowong. Suasana kemudian agak gelap dan kemudian terasa monorel ini bergerak secara condong ke bawah.

 Bergerak dengan monorel memasuki Terowong Ketiga.


Terowong yang monorel lalui ini semakin lama, semakin dalam dan ada bahagian agak sempit. Nasib baik kami diwajibkan memakai topi keselamatan, kerana ada beberapa kali, ramai penumpang yang terhantuk dinding atau bumbung terowong. Monorel ini membawa kami menembusi bumi sejauh lebih sikit dari 300 meter dengan kedalaman lebih 75 meter dari aras tanah iaitu dari mula kami memasuki terowong tadi.

 Suasana dalam perjalanan di dalam terowong.

Rupanya, terowong yang monorel lalui itu merupakan terowong baru yang dibina khas untuk laluan monorel ini sahaja, bukannya terowong asal. Terowong asal adalah di terminal di mana monorel ini berhenti. Bermakna Terowong Ketiga DMZ ini terletak pada kedalaman lebih 75 meter dari aras tanah!

Suasana dalam perjalanan di dalam terowong.


Terowong Ketiga DMZ ini sebenarnya adalah antara terowong-terowong yang dikorek oleh pihak tentera Korea Utara bertujuan untuk menakluki Korea Selatan. Kesemua terowong-terowong ini termasuk Terowong Ketiga ini dikorek menuju ke bandaraya Seoul. Terowong Ketiga ini merupakan terowong yang ketiga dijumpai oleh pihak keselamatan Korea Selatan dari empat terowong yang didedahkan dijumpai. Tidak tahulah sebenarnya berapa banyak terowong yang dijumpai sebenarnya, juga berapa banyak yang telah dikorek oleh pihak Korea Utara sebenarnya.

 Terdapat petunjuk kedudukan di dalam terowong.

Terowong yang ketiga ini dijumpai pada 17 Oktober 1978, semasa dijumpai, ia telah dikorek sejauh 1600 meter dari kawasan DMZ belah Korea Utara. Jika terowong ini berjaya dikorek sehingga ke Seoul, bermakna terowong ini akan mencapai sejauh 60 kilometer! Luas terowong ini adalah secara puratanya 2 meter x 2 meter, antara yang terluas di antara keempat-empat terowong. Dikatakan, jika siap, seramai 10 000 orang anggota tentera boleh dihantar menerusinya dalam masa 2 jam sahaja!

 Monorel yang membawa kami dari pemukaan ke stesen bawah tanah.


Dikatakan jika terowong pertama dan kedua siap, ia lebih panjang dari pada terowong ketiga dengan kepanjangan melebihi 100 kilometer! Bila mendengar kesungguhan pihak Korea Utara mengorek terowong ini, demi untuk menakluki Korea Selatan demi penyatuan Korea ala mereka, rasa gerun pun ada, juga rasa kagum pun ada.

 Berjalan kaki di dalam Terowong Ketiga sebenar.

Di terowong asal, kami perlu berjalan sejauh hampir 400 meter juga. Keadaan terowong ini ada bahagiannya agak sempit dan ada bahagian agak rendah. Beberapa kali juga antara kami terhentak kepala pada siling atau dinding terowong yang terdiri daripada batu granit! Sampaikan ada tempat perlu menelengkan kepada, ada juga yang perlu membengkokan lutut. Agaknya kalau tiada topi keselamatan, berdarah atau berlubang atau kemek juga kepala kami. Macam manalah hendak ke hospital, kena naik terowong lagi dan berkejar ke hospital terdekat tang terletak di luar kawasan DMZ.

 Kebanyakan tempat memerlukan untuk menundukan kepada atau menelengkan kepala.

Kalaulah terowong ini siap, memang hormatlah semangat tentera-tentera yang akan dikerahkan melalui terowong ini. Saya walaupun ada latar belakang ketenteraan pun rasa kagum dan sedikit mengah, apatah lagi yang tiada. Sepanjang terowong, ada kawasan agak kering dan ada kawasan agak basah. Dikatakan, semasa ditemui, sebahagian terowong ini digenangi dengan air. Memang nampak juga air-air mengalir perlahan di dinding terowong.

Kami menyusuri terowong ini bersama seorang tentera darat Korea Selatan sejauh hampir 400 meter. Itu pun ketika dihujung perjalanan yang dibenarkan, masih ada lagi 300 meter untuk ke Garisan Penandaan Tentera (Military Demarcation Line - MDL) yang menjadi sempadan de facto bagi kedua-dua Korea Selatan. Kami berada di dalam terowong ini hampir 20 minit sebelum kembali semula ke terminal bawah monorel ke atas kembali.

 Tayangan mengenai Perang Korea dan keadaan pasca perang.

Selepas sampai semula di atas, kami memulangkan semula topi keselamatan dan kemudian mengambil semula beg-beg kami yang kami tinggalkan di ruang penyimpanan khas tadi. Kemudian kami dibawa ke dewan teateret untuk tayangan video khas. Semasa di dewan teateret, kami perlu menunggu semua batch kami sampai baru tayangan boleh dimulakan. 

Ketika itu, layar belum diturunkan dan terdapat sepasang pintu yang terbuka di ruang belakang layar jika layar diturunkan. Ia agak memberikan satu perasaan ingin tahu kepada kami terutama pada salah seorang pengunjung juga (telahan saya dia merupakan warga Korea sendiri, namun salah seorang rakan saya mengatakan dia adalah pelancong dari tanah besar China), sehinggakan dia berjalan terus menuju ke ruang tersebut. Betul-betul tiba di situ, tiba-tiba pintu tersebut tertutup dan layar diturunkan. Dia terperangkap di dalam ruang yang telah menjadi bilik itu. Tergelak semua penonton-penonton yang sudah duduk kesemuanya. Memang dia tidak dapat masuk kembali ke dewan teateret tersebut. Itulah, terlampau ingin tahu sehingga tidak sabar, ambil kau, hahaha.

Oh, lupa pula, sebelum masuk ke dewan teateret tadi, kepada pengunjung bukan berbangsa Korea, akan diberikan headphone yang merupakan pengalih bahasa mengikut bahasa yang ada seperti Bahasa Inggeris, Bahasa Cina Mandarin dan Bahasa Jepun, kerana tayangan akan menggunakan Bahasa Korea sepenuhnya. Tayangan dimulakan dengan menceritakan tentang Perang Korea, perkembangan selepas perang termasuk penemuan terowong-terowong tersebut. Pengisiannya bagi saya lebih merupakan propaganda Korea Selatan untuk menyalahkan Korea Utara juga (mungkin kalau kita melawat DMZ sebelah Korea Utara, saya percaya, kandungan maklumat juga berbaur propaganda menyebelahi Korea Utara). Pada pengakhiran tayangan, menunjukan bahawa kawasan DMZ kini menjadi kawasan perlindungan alam sekitar dan harapan untuk menyatukan kedua-dua Korea.

 Tugu Penyatuan Korea di Terowong Ketiga.

 Plak mengenai Tugu Penyatuan Korea.

Selepas tayangan yang mengambil masa hampir 25 minit, kami keluar semula dan mengambil beberapa gambar di beberapa buah tuju di halaman Terowong Ketiga ini sementara menunggu bas kami bersedia. Dalah satu tugu yang ada berupa sebuah sfera yang terbelah kepada 2 hemisfera yang mana terdapat beberapa orang cuba menolak kedua-dua hemisfera untuk bersatu kembali. Di setiap muka hemisfera tersebut terdapat acuan timbul (male) setiap Korea dan baki negara Korea lain yang tengelam (female). Mungkin maksudnya adalah dunia berusaha untuk menyaksikan penyatuan Korea.

 Hemisfera yang mempunyai acuan Korea Selatan.

 Hemisfera satu lagi yang mempunyai acuan Korea Utara.

Satu lagi yang wajib di ambil gambar terutama secara selfie adalah tugu berupa huruf-huruf D, M dan Z yang terdapat sedikit retakan pada huruf M dan terdapat sekuntum bunga di sebelahnya. Selain itu terdapat juga tugu berupa replika bola Supernova yang bola tersebut merupakan bola rasmi yang digunakan semasa Piala Dunia FIFA (Bola Sepak) 2002 yang mana Korea Selatan menjadi tuan rumah bersama dengan Jepun. Tugu replika ini adalah bersama-sama juga replika Piala Dunia.


Saya di halaman Terowong Ketiga di DMZ.

 Kami semua bergambar di pintu masuk Taman Keamanan Dorasan.

Kemudian kami menaiki bas dan kami menuju ke destinasi terakhir pakej kami iaitu ke Taman Keamanan Dorasan (Dorasan Pece Park). Bas kami menurunkan kami di sini dan memaklumkan bahawa kami perlu berjalan kaki untuk ke Stesen Dorasan yang berdekatan. Kami bertujuh sempat bergambar bersama-sama di depan pintu masuk ke taman ini.

 Salah satu arca yang ada di Taman Keamanan Dorasan.

 Taman kipas  berwarna-warni.

Taman ini mempunyai banyak arca dan simbol yang mempunyai maksud tersirat. Contohnya taman kipas berwarna-warni mungkin bermaksud mereka meraikan kehidupan yang ceria yang berwarna-warni seperti kipas ini yang kelihatan cantik setiap kali angin berhembusan. Selain itu ada juga taman rusa di dalam taman ini.

 Taman rusa.

 Kereta Perisai Pengangkut Anggota-anggota Keselamatan Amfibia Tentera Marin 
Republik Korea (Korea Selatan) model LVT-P7A1 buatan Amerika Syarikat.

Di sudut belakang, terdapat dua kenderaan tentera Korea Selatan yang diletakan kan untuk tatapan umum. Dalam pemikiran saya, ini mungkin bermaksud, dalam setiap keamanan, akan ada orang (tentera) yang sedia berkorban, sedia berperang, demi mempertahankan keamanan ini.

 Kereta kebal M48A2C Tentera Darat Republik Korea (Korea Selatan) buatan Amerika Syarikat.

Akhir sekali di Taman Keamanan Dorasan ini, kami melawat ke Pusat Pameran Taman Keamanan Dorasan yang memamerkan kehidupan-kehidupan liar yang ada di dalam DMZ ini. Kita boleh melihat tayangan secara dimensi 3D, seolah-olah kita sendiri bersama dengan hidupan liar terbabit.

 Pusat Pameran Taman Keamanan Dorasan.

 Stesen Keretapi Dorasan.

 Dalaman Stesen Keretapi Dorasan.

Setelah selesai mengelilingi Taman Keamanan Dorasan ini, kami semua pulang semula ke Stesen Dorasan dengan berjalan kaki. Sebenarnya bukan dekat sangat pun, kira-kira dekat 1 kilometer juga kami berjalan kaki. Sudahlah cuaca pun agak sejuk. Kami tiba dalam pukul 2:30 petang di stesen itu, bermakna terdapat lagi sejam setengah untuk keretapi berlepas kembali untuk pulang ke Stesen Seoul. Dalam masa menunggu tersebut, terdapat seorang petugas memberikan taklimat, namun taklimatnya dalam Bahasa Korea, walaupun majoriti penumpang adalah pelandong dari luar Korea.

Oleh kerana tidak faham, maka saya pun berpusing-pusing sekitar stesen ini. Agak besar juga stesen ini, malah terdapat tersedia kemudahan pemeriksaan imigresen dan kastam bermakna stesen ini memang tersedia kemudahan sebagai pintu gerbang antarabangsa. Selepas itu, saya ke kedai cenderahati pula. Lebih kurang sama sahaja dengan kedai-kedai cenderahati yang ada di DMZ yang lain. 



Helaian cop kenangan-kenangan Stesen Dorasan bersama cop-copnya.

Saya berjalan-jalan ke kaunter informasi, terlihat ada cop kenangan, maka saya pun mengeluarkan buku nota saya untuk mengambil cop-cop ini. Melihat saya mengambil cop ini, petugas di kaunter ini kemudian memberikan saya helaian untuk saya gunakan untuk mengambil cop. Cuma ingatan, memang ada yang mengecop cop-cop ini pada pasport, ia sebenarnya tidak digalakan. Biarlah pasport dicop dengan cop pas masuk/keluar imigresen dan visa sahaja, jika ada cop-cop lain, dirisaukan akan terdapat masalah dikemudian hari, terutama jika kita berkehendak untuk memasuki Korea Utara pula nanti, contohnya.

Setelah beberapa ketika, oleh kerana saya merasakan menunggu itu satu penyiksaan, maka saya pun mengambil wuduk untuk bersolat. Berpandukan kompas di dalam telefon bimbit, saya bersolat jamak qasar Zohor Asar di bumi DMZ ini. Walaupun tiada surau, namun Stesen Dorasan ini agak besar dan boleh sahaja memilih di mana-mana untuk bersolat. Usai solat, rupanya penumpang-penumpang telah dimaklumkan bahawa kami boleh untuk masuk ke platform menuju ke keretapi. Saya orang kedua terakhir masuk ke platform. Rupanya, tentera-tentera Korea Selatan dan staf KoRail memang menghitung setiap seorang penumpang. Mereka akan mencari mana yang tertinggal, mungkin risau tertinggal di DMZ.

Tiket keretapi DMZ dari Stesen Dorasan ke Seoul.

 Sekitar kawasan Platform Penyatuan.

Tiba di platform, saya ingatkan kesemua penumpang termasuk kawan-kawan saya sudah memasuki keretapi, rupa-rupanya sibuk mengambil gambar monumen-monumen yang ada di platform. Terdapat pameran yang memaparkan kemajuan pembinaan Stesen Dorasan ini dan tugu wawasan untuk menyambungkan sistem keretapi Korea Selatan ke jaringan keretapi Trans Siberia sehingga ke Eropah.

Selain itu, terdapat juga sebuah gerabak keretapi bagi tujuan perkhidmatan am yang di tinggalkan oleh Tentera Darat Amerika Syarikat (United States Army) yang kini menjadi salah satu tugu yang ada di Stesen Dorasan ini.

 Gerabak Keretapi Tentera Darat Amerika Syarikat.

 Memasuki kawasan awam biasa setelah keluar dari DMZ.

Akhirnya kami semua menaiki keretapi dan apabila semua penumpang telah ada, keretapi ini bergerak kembali menuju ke Stesen Seoul mengikut jadual. Semasa perjalanan pulang, sempat juga saya mengambil beberapa keping gambar, tempat-tempat berkaitan dengan Perang Korea yang tidak kami lawati, kerana ia berada di luar DMZ iaitu di Imjingang, seperti tinggalan lokomotif terakhir meninggalkan kawasan DMZ sebelum ia dikuatkuasakan dan juga Tugu Peringatan Korea Selatan - Amerika Syarikat. Oh, sebenarnya di DMZ kami juga tidak dapat ke kawasan JSA (Joint Security Area - Kawasan Kawalan Keselamatan Bersama) iaitu tempat di mana pihak Tentera Korea Selatan, Tentera Korea Utara dan Tentera Pengaman Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) termasuk Tentera Amerika Syarikat berkawal. JSA ini terletak di Panmunjum. Mungkin kerana demi keselamatan kami.

 Kawasan Tugu Peringatan Korea Selatan - Amerika Syarikat.

Gambar kenangan yang diambil oleh staf Keretapi DMZ.


Muka depan poskad kenang-kenangan keretapi DMZ.

Semasa perjalanan pulang, kami diambil gambar oleh pramugari keretapi DMZ ini dan kemudian ketika hendak sampai ke Stesen Seoul, gambar-gambar kami ditayangkan di layar televisyen. Gambar-gambar ini boleh didapati salinannya dengan memberikan alamat emel kepada pramugari ini di kaunter di kantin. Juga di kaunter kantin ini terdapat poskad di mana ia boleh ditulis mesej dan digantungkan di kawasan kantin untuk tatapan penumpang pada masa akan datang. Saya tidak menulis mesej tersebut, tetapi mengambilnya untuk dicop dengan cop-cop khas keretapi DMZ sebagai kenangan disamping saya mengecop di buku nota saya.

Selain itu, di kantin ini juga terdapat jualan cenderahari berupa model kertas keretapi pelancong KoRail berharga ₩4000 (+- RM14.00) dan sekotak pensil khas keretapi-keretapi pelancong KoRail berharga ₩2000 (+- RM7.00). Cuma masa itu model kertas keretapi ini hanya yang ada adalah keretapi pelancong A-Line sahaja, keretapi yang lain termasuk keretapi DMZ tiada. Apa-apa pun berharga ₩6000 (+- RM21.00) telah dihabiskan membeli cenderahati ini.



Muka belakang poskad kenang-kenangan keretapi DMZ dengan cop-cop kenangannya.


Kepala keretapi kelajuan tinggi KTX sedang keluar dari Stesen Seoul.

Sahabat-sahabat sedang merasa pelbagai kimchi di dalam Lotte Mart, Seoul Station.

Akhirnya kami sampai juga ke Stesen Seoul. Kami bersiar-siar dahulu di Lotte Outlet (gedung pakaian) dan kemudiannya Lotte Mart (pasaraya) di sebelah stesen ini. Di Lotte Mart, mencuba pelbagai jenis kimchi yang disediakan untuk dibua, seperti kimchi kobis biasa, kimchi sotong, kimchi ikan bilis dan sebagainya. Sampai dekat habislah kimchi-kimchi tu, huhuhu. Kami kemudian membeli keperluan-keperluan yang sudah habis, disamping kami membeli susu pisang di sini. Harga di sini lebih murah berbanding di tempat lain. Kami membeli 6 botol pada harga cuma ₩5500 (+- RM19.30) sahaja. Saya beli sekali kimchi kobis dan rumpai laut kering di sini.



Peta: Perjalanan Keretapi dan Metro Seoul dari Dorasan ke Jongno 5(o)-ga.

Selepas itu, kami menaiki tren Metro Seoul Laluan 1 untuk ke Stesen Jongno 5(o)-ga (melalui sebanyak 3 stesen dengan tambang ₩1250 (+- RM4.40)), untuk ke Pasar Gwanjang. Pasar ini adalah antara pasar tradisi yang masih kekal di Seoul. Secara amnya, pasal ini terletak berhampiran dengan kawasan Dongdaemun di dalam kawasan Jongro, kiranya, dekat juga dengan penginapan kami. Tujuan kami di sini, adlaah untuk membeli kain-kain, kerana ada kawan-kawan saya sibuk suruh saya mencari tempat membeli kain, katanya untuk hadiah kepada orang rumah. Terpaksalah saya bawa mereka ke sini (sambil memikirkan duit saya yang akan terbang, huhuhu, risau, bajet sudah hendak memcapai 0).

Pintu gerbang utara Pasar Gwanjang.

Dari Stesen Jongno 5(o)-ga, kita boleh mengambil pintu keluar 7 untuk ke pintu timur pasar ini atau pintu keluar 8 untuk ke pintu utara pasar Gwanjang ini. Kami mengambil pintu 8 dan saya amat mengesyorkannya kerana di pintu timur adalah terdapatnya kawasan menjual makanan panas, di mana ia kurang sesuai dilalui oleh orang yang tidak biasa lalu atau fobia di kawasan makan tidak halal, kerana akan menjumpai pelbagai bahagian haiwan najis mughallazah termasuk ekor springnya dan hidung tonyoknya, huhuhu.

Suasana Pasar Gwanjang.


Sampai di pintu masuk utara, sudah nampak banyak benda tempatan yang boleh dibeli, malah ia lebih murah dari lain-lain tempat seperti pasar malam Myeondong, pasar Dongdaemun, pasar Namdaemun dan sebagainya. Saya memang kalau ke tempat negeri asing ini, suka ke pasarraya moden seperti Lotte Mart kerana dapat harga murah dan juga pasar tradisi seperti Pasar Gwanjang ini kerana dapat melihat budaya dan kehidupan sebenar warga tempatan.


Kad perniagaan kedai kimchi di Pasar Gwanjang.

Sampai di persimpangan di tengah-tengah pasar, terlihat pula kedai-kedai kimchi berbaris. Maka kami pun buat perkara yang sama di Lotte Mart ini. Menariknya, pemilik kedai ini agak sporting bagi je apa yang nak dicuba. DI sini kimchinya lebih sedap, kerana ia dibuat segar dan banyak jenis. Rempahnya pun rasa seperti seimbang (cheh, dah macam orang Korea pula!). Jadi bebrapa antara kami termasuk saya terbelilah kimchi-kimchi ini.  Harga pun murah, lebih murah dari Lotte Mart, dengan kimchi kobis biasa sekilo dalam ₩10000 (RM35.00) sahaja) dan kimchi sotong dalam 500 gram pada harga yang sama.


Kedai menjual pelbagai jenis kimchi di dalam Pasar Gwanjang.

Kami kemudian terus ke belakang (sekitar kawasan berhampiran pintu selatan) untuk mencari kain, namun memandangkan pada masa itu sudah hampir pukul 7:00 malam, maka kedai-kedai kain pun hampir dan sudah tutup. Nampak gaya kena datang lagi esoknya.


Sungai Cheonggyecheon pada waktu malam.

Seterusnya kami keluar melalui pintu selatan Pasar Gwanjang ini dan kemudian melusuri Sungai Cheonggyecheon yang betul-betul mengalir di depan pintu selatan Pasar Gwanjang. Cantik juga permandangan di sungai ini pada waktu malam. Kami berjalan-jalan menuju ke kawasan utama Dngdaemun dalam cuaca yang amat sejuk (ketika itu saya melihat telefon bimbit saya, suhu mencapai -2oC!).

Saya bergambar di hadapan Gerbang Dongdaemon.

Di kawasan Dongdaemun ini, saya dapat perhatikan, setiap blok bangunan menjual pelbagai jenis pakaian. Manariknya setiap blok mempunyai tema iaitu seluruh bangunan itu akan menjual  jenis pakaian yang sama contohnya seluruh bangunan akan menjual hanya pakaian wanita sahaja, bangunan sebelahnya pula hanya menjual pakaian dalam sahaja. Bermakna, setiap kedai hanya menjual sejenis pakaian sahaja dan di dalam setiap bangunan terdapat banyak kedai.

Dalam perjalanan berjalan-jalan dalam sejuk ini, saya ternampak Gerbang Dongdaemun nya, iaitu pintu kota lama Seoul sebelah timur, bersesuaian dengan namanya, Dong (동) bererti timur, Dae () bererti besar dan Mun () bererti pintu jadi Dongdaemun bererti Pintu Besar Timur, lebih kurang macam Bahasa Cina Mandarin juga (Dōngdàmén - 东大门 atau 東大門) bunyinya. Apa lagi tangkaplah gambar kenang-kenangan. Di hadapan pintu gerbang besar ini terdapat Hotel JW Marriot yang agak mewang juga. Insya Allah di lain masa akan meginap di sini pula.


Pusat Rekebentuk Dongdaemon
(Bangunan ini adalah di antara rekaan arkitek terkenal Zaha Hadid (kebanyakan rekaannya adalah rekaan komtemporari yang telah meninggal dunia pada 31 Mac 2016 yang lepas).

Seterusnya kami ke aras Taman Sejarah dan Kebudayaan Dongdaemun pula, kerana dikhabarkan terdapat pasar malam di situ. Tujuan kami adalah untuk mencari kemeja-t terutama yang ada ciri-ciri Korea Selatan atau ada I love Seoul atau I love Korea. Kalau di pasar malam Myeondong, sehelai dalam ₩10 000 (+- RM35.00). Akhirnya jumpa dan dijual ₩5000 sehelai (di Itaewon juga dijual harga lebih kurang, difahamkan boleh dapat murah di Insadong, cuma kami tidak berkesempatan ke sana). Saya belilah empat helai dan meminta (saja mencuba) untuk menawar dengan bercakap Korea sedikit (ahjuma atau makcik menjual kemeja-t ini tidak boleh berbahasa Inggeris sangat). Tapi cuma dapat diskaun ₩1000 (+- RM3.50). Memang betul harga sudah tetap sebenarnya. Satu lagi percubaan saya untuk mendapat lebih diskaun, kerana kawan-kawan saya sibuk menggangu ahjuma ini bertanya baju itu ada ke, saiz ini ada ke, juga sibuk menawar untuk dirinya  dan sebagainya, tatkala saya tengah buat tawar menawar (dan saya cuba menawar untuk semua sebenarnya). Tidak mengapalah, agaknya mereka tidak faham peraturan membeli belah ini, dimana jangan menggangu tat kala salah seorang sedang tawar menawar. Maafkan mereka, huhuhu.



Peta: Perjalanan Metro Seoul dari 
Dongdaemun History and Culture Park ke Euljiro 3(sam)-ga.

Selesai sahaj di pasar malam Dongdemun, kami pun pulang ke penginapan dengan menaiki Metro Seoul menerusi Laluan 2 dengan satu stesen sahaja (tambang tetap ₩1250 (+- RM4.40) juga). 

Sampai di penginapan, petugasnya mengatakan kami perlu berpindah ke bilik berempat. Kami pun berpindah akhirnya, dan bilik kami bersebelahan dengan bilik yang satu lagi. Bilik yang baru ini ada kebocoran sedikit, tapi saya letak sahaja tuala terpakai untuk menutup kesan titisan. Tapi yang paling seronoknya, terdapat pemanas yang menyerupai kipas angin di dalam bilik ini. Jadi dapatlah kami tidur yang selesa dangan kurang kesejukan. Setelah selesai mengemas dan membersihkan diri, saya pun menonton televisyen dan kemudian televisyen menonton saya pula.

Bersambung ke Hari 4.

Jika mahu lihat catatan: 
If want to read in English: 
  • Pre Journey; 
  • Itinerary; 
  • Day 1; 
  • Day 2; 
  • Day 3 Part 1 (this part)
  • Day 3 Part 2; 
  • Day 4; or 
  • Day 5. 

Jumaat, 8 April 2016

Hari 3 Bahagian 1 (Seoul, Korea Selatan - 06 hingga 10 Mac 2016) - Pengalaman Menaiki Keretapi Ke DMZ.

Bersambung dari Hari 2.

Jika mahu lihat catatan: 
If want to read in English: 
  • Pre Journey; 
  • Itinerary; 
  • Day 1; 
  • Day 2; 
  • Day 3 Part 1 (this part)
  • Day 3 Part 2; 
  • Day 4; or 
  • Day 5. 

Saya berselfie bersama Keretapi DMZ.

Hari 3 (08 Mac 2016 - Selasa) Bahagian 1.

Oleh kerana telah mengetahui bahawa keretapi DMZ hanya akan berlepas dari Stesen Keretapi Seoul pada pukul 9:22 pagi, maka pagi ini kami agak bersantai sedikit. Kami hanya keluar dari penginapan kami pada pukul 8:30 pagi. Perjalanan kami ke Stesen Seoul Station sama dengan perjalanan kami ke sana pada semalamnya.

Tiket keretapi DMZ dari Stesen Seoul ke Dorasan.

Tiba sahaja di Stesen Keretapi Seoul, macam biasa di mana-mana sahaja, kami singgah dahulu di kedai serbaneka Storyline untuk membeli banana uyu. Aduh, sudah ketagih kami. Kami kemudiannya duduk di kawasan menunggu, kerana masih ada setengah jam lagi untuk keretapi berlepas. Kita boleh melihat platform keretapi kita serta waktu yang sepatutnya akan menaiki keretapi sebelum ia berlepas di papan paparan elektronik di atas pintu pelepasan.



Saya di hadapan pintu pelepasan di Stesen Keretapi Seoul.

Keadaan platform-platform di Stesen Seoul.

Tetapi saya merasakan kami sudah boleh pergi ke platform kerana nombor platform sudah diketahui iaitu platform 5, kerana ia sudah dipaparkan. Ini kerana walaupun tiada kerdipan lagi tanda kami boleh segera ke platform untuk menaiki tren berkenaan, tetapi tiada pemeriksaan diadakan di pintu pelepasan. Jadi kami mungkin boleh menggunakan masa ini untuk mengambil gambar platform-platform di Stesen Seoul dan juga gambar tren Keretapi DMZ yang mungkin agak unik.

Secara amnya, keretapi-keretapi di stesen ini bercampur di antara keretapi biasa dan keretapi bekelajuan tinggi seperti ITX dan KTX.

Saya berselfie bersama Keretapi DMZ.

Keretapi DMZ.

Betul telahan saya, Keretapi DMZ sememangnya sudah sedia dan keretapi ini juga unik terutama dari segi paparan luarannya. Keretapi ini merupakan keretapi biasa yang berkuasa diesel. Ia tidak menggunakan lokomotif tetapi lebih kepada sistem modular unit iaitu lokomotif (kepala keretapi) dan gerabak penumpang merupakan satu gerabak. Keretapi ini mempunyai empat buah gerabak kesemuanya. Perkhidmatan keretapi ini juga mempunyai khidmat pramugari, di mana salah seorang pramugari ini menunggu penumpang-penumpanya (iaitu kami) untuk menaiki keretapi ini. Jadi sebelum naik kami mengambil kesempatan untuk bergambar dengan keretapi ini juga bersama pramugarinya yang cantik. Dapat juga saya bergambar dengan wanita Korea yang agak cantik juga, huhuhu.

Saya bergambar dengan salah seorang pramugari Keretapi DMZ.

Keadaan dalaman Keretapi DMZ.

Rajah menunjukan kedudukan destinasi bagi perkhidmatan Keretapi DMZ.

Keadaan dalaman Keretapi DMZ ini dihias agak cantik juga. Terasa seperti ceria sahaja menaiki keretapi ini walaupun sebenarnya keretapi ini menuju ke kawasan konflik iaitu DMZ (DeMilitarized Zone - Zon Tanpa Tentera), iaitu zon sempadan antara Korea Selatan dan Korea Utara, yang secara teknikalnya masih lagi berperang! Sebelum keretapi ini bergerak, sempat juga saya berjalann-jalan ke semua gerabak yang ada. Keretapi ini tidak penuh. Jika penuh rasanya dalam 250 orang boleh dimuat dengan semuanya duduk. Kalau boleh berdiri, jumlah itu boleh digandakan. Tetapi jumlah yang pergi rasanya kurang dari 30 orang sahaja. Ini termasuk pelancong dari Korea Selatan sendiri.

Stesen-stesen hentian Keretapi DMZ.

Keretapi antarabandar ITX sedang berhenti di platform sebelah.

Semasa keretapi ini mula bergerak, sebuah keretapi antarabandar jarak dekat, ITX berhenti di platform sebelah iaitu platform 4. Jadi perlahan-lahan keretapi ini bergerak menuju ke utara meninggalkan Stesen Seoul. Menariknya, pada masa itu, paparan televisyen di dalam gerabak memaparkan gambaran pergerakan keretapi dari depan keretapi. Pada masa sama saya melihat bahawa keretapi ini akan berhenti di empat stesen sebelum tiba di stesen terakhir di Stesen Dorasan yang terletak di dalam zon DMZ.

Borang kemasukan ke DMZ.

Semasa keretapi ini bergerak, di televisyen dipaparkan maklumat yang perlu diketahui oleh penumpang-penumpang seperti perhentian-perhentian, tempat menarik yang akan dilawati di DMZ, prosedur-prosedur berkaitan dan sebagainya. Pramugari juga memberikan kami borang kemasukan ke DMZ yang perlu diisi sebelum masuk ke dalam zon DMZ. Seumpama hendak masuk ke negara lain pula.

Selepas selesai mengisi borang tersebut, saya ke tandas untuk menyahut panggilan alam. Huh, begitu bersih juga tandas di dalam tren ini, sebagaimana tandas-tandas awam lain di Seoul. Selepas keluar, saya ke kantin tren ini, ya tren ini ada kantin cuma menjual makanan dan minuman ringan serta barang cenderahati. Saya hanya akan beli ketika pula nanti kerana kami semua akan kembali semula ke Seoul dengan keretapi ini juga. 

Tandas di dalam Keretapi DMZ.

Turun di Stesen Imjingang.

Stesen Imjingang. 

Setelah sejam lima belas minit keretapi ini meluncur di landasannya dan setelah berhenti di tiga buah stesen, maka keretapu ini tiba di Stesen Imjigang, iaitu stesen terakhir di tanah awam sebelum masuk ke dalam zon DMZ. Semua penumpang dikehendaki untuk turun, kerana kami perlu menjalani pemeriksaan keselamatan. Kami juga perlu membawa borang kemasukan ke DMZ yang kami isi tadi.

Sedang menanti giliran pemeriksaan keselamatan oleh Tentera Korea Selatan di Stesen Imjingang. 

Kami semua di bawa ke bangunan Stesen Imjingang, di mana kami di sini perlu beratur dan kami diperiksa seorang demi seorang oleh pihak tentera darat Korea Selatan. Apabila tiba giliran saya, saya memberikan borang tersebut kepada tentera yang bertugas. Ditanya tentang kewarganeraan saya, dan saya menjawab Malaysia. Terdapat juga beberapa soalan lain cuma saya lupa, yang penting kita perlu jawab dengan tenang, yakin dan tegas. Selepas itu, kami diberikan satu keratan borang kemasukan (terdapat dua keratan) dan sekeping tag pas khas penumpang Keretapi DMZ ini yang perlu dipakai pada sebilang masa (alamak terguna istilah tentera pula, huhuhu) sepanjang berada di DMZ.

Pas khas penumpang Keretapi DMZ diberikan selepas pemeriksaan.

Memasuki kawasan DMZ.

Sedang bergerak di atas jambatan keretapi baru sambil melihat puing-puing jambatan lama.

Permandangan Sungai Imjin dan sebatang tiang jambatan keretapi lama.

Kami kemudian kembali menaiki keretapi DMZ semula untuk meneruskan perjalanan ke stesen terakhir di Stesen Dorasan. Selepas melepasi Stesen Imjingang, memang jelas memasuki kawasan memang dikawal ketat oleh tentera. Pagar besi dan kawat berduri tidak putus dari pandangan. Selang beberapa saat, keretapi ini melalui jambatan besi yang menjadi pengantara antara zon awam dan zon DMZ. Jambatan ini melintasi Sungai Imjin yang sungainya agak berlumpur. Dapat juga dilihat adalah puing-puing tiang-tiang jambatan keretapi yang lama yang dimusnahkan semasa Perang Korea 1950-53.

Taman tugu peringatan tentera-tentera antarabangsa.

Hampir sampai Stesen Dorasan.

Selepas sampai ke tebing sungai yang satu lagi, maka secara lahiriah, kami memasuki kawasan DMZ. Terdapat sebuah taman peringatan tentera-tentera antarabangsa yang bertujuan untuk memperingati tentera-tentera negara-negara yang terbabit di dalam Perang Korea 1950-1953. Tidak jauh dari situ, kami hampir sampai ke Stesen Dorasan. 

Pos kawalan sebelum sampai 

Depoh keretapi di Stesen Dorasan.

Walaupun DMZ ini singkatan dari DeMilitarized Zone atau dalam Bahasa Melayunya adalah Zon Tanpa Tentera, tapi sebenarnya kawasan inilah paling banyak tentera sebenarnya. Pergi mana-mana ada sahaja tentera. Pos kawalan memang berdekatan antara satu sama lain sampai tidak boleh dikira.


Peta: Perjalanan Metro Seoul & Kererapi Ko-Rail dari Euiliro 3(sam)-ga ke Dorasan.

Antara monumen yang ada di Platform Penyatuan di Stesen Dorasan.

Sampai sahaja kami di Stesen Dorasan, kami pun turun dari keretapi dan berjalan menuju ke bangunan stesen. Sebelum ke bangunan, dapat banyak juga monumen-monumen yang ada. Oleh kerana pihak tentera dan staf keretapi KoRail di Stesen Dorasan ini asyik meminta kami segera ke bangunan stesen, maka kami tinggalkan monumen-monumen tersebut. Rasanya balik nanti boleh lihat dengan lebih lanjut.

Platform Penyatuan di Stesen Dorasan.

Pintu ketibaan di Stesen Dorasan.

Memang bangunan Stesen Dorasan dibina dengan begitu moden dan agak besar juga. Ini sebenarnya merupakan propaganda oleh pihak Korea Selatan yang mana mereka memang bersedia untuk menyatukan kedua-dua Korea sebagai satu negara, tetapi perlu mengikut acuan mereka. Secara halus, mereka mengatakan bahawa Korea Utara lah yang menghalang mereka dari menyatukan kedua-dua Korea ini. Di stesen ini, salah seorang kawan saya sempat mengambil gambar tentera darat Korea Selatan walaupun sebenarnya tidak boleh diambil gambar tentera-tentera ini.

Gambar salah seorang anggota tentera Republik Korea (Korea Selatan).

Tiket pakej lawatan DMZ dari Stesen Keretapi Dorasan.

Sampai di dalam banguan stesen, kami semua termanggu-manggu apa yang hendak dibuat. Rupanya kami perlu beratur di kaunter tiket untuk membeli pakej lawatan DMZ. Terdapat dua pilihan, iaitu pakej lawatan ke empat tempat dan akan berjalan kaki di dalam Terowong Ketiga DMZ berharga ₩8800 (+- RM30.80). Satu lagi pakej, itinerari yang sama, cuma di Terowong Ketiga DMZ akan menaiki monorel berharga ₩12 200 (+- RM42.70). Kami semua mengambil pakej kedua, kerana kesemua penumpang mengambil pakej kedua.


Bas yang membawa kami dalam sesi lawatan DMZ.

Selepas selesai membeli tiket, kami perlu segera menaiki bas yang sedia menunggu di hadapan stesen. Apabila sampai di pintu bas, kami perlu memberikan tiket untuk diperiksa, keratan borang kemasukan DMZ untuk disimpan oleh pemandu dan pemandu pula memberikan kami satu lagi tas pas khas yang menjadi penanda pengguna pakej lawatan dan juga menjadi nombor tempat duduk di dalam bas.


Pas khas yang menjadi penanda pengguna pakej lawatan dan 
juga menjadi nombor tempat duduk di dalam bas.

(Maaf kabus) Kawasan tanpa bangunan dipagari dengan kawat berduri 
dan makluman bahaya periuk api.

Setelah semua penumpang menaiki bas sebagaimana jumlah tiket yang dijual, maka bergeraklah bas ini menuju ke destinasi pertama iaitu Kawasan Tinjauan Dora (Dora Observation). Dalam perjalanan, saya ternampak di kawasan tiada bangunan, akan dipagari dengan kawat berduri. Rupanya, di kawasan-kawasan ini tertanam banyak periuk api sehinggakan kawasan ini dikenali sebagai kawasan paling banyak periuk api di dunia. Selain itu, terdapat banyak berek-berek tentera didirikan sepanjang perjalanan. Perjalanan ini pada mulanya menggunakan lebuharaya selebar enam lorong, kemudian memasuki jalan kecil dan kemudiannya menaiki bukit yang agak curam.

Antara berek-berek tentera di DMZ.

Saya di hadapan Kawasan Tinjauan Dora, di DMZ.

Akhirnya setelah lima belas minit perjalanan, sampailah kami di Kawasan Tinjauan Dora. Di sini kami di bawa ke dewan persembahan untuk mendapat taklimat tentang perbatasan di kawasan sekitar Dorasan ini.

Memasuki dewan persembahan di Kawasan Tinjauan Dora.

Peta kawasan DMZ.

Sedang mencari tempat duduk di dalam dewan persembahan.

Taklimat diberikan oleh dua orang iaitu satu bagi Bahasa Korea dan satu lagi bagi Bahasa Inggeris. Kami tidak dibenarkan untuk mengambil gambar apa lagi mengambil video sepanjang taklimat ini dan juga di kawasan sekitar bangunan Kawasan Tinjauan ini. Taklimat ini adalah merupakan taklimat tentang apa yang ada di dalam kawasan Korea Selatan dan juga sebelah Korea Utara. Memang jelas juga. Oh lupa hendak maklum, DMZ ini merupakan kawasan pemampan sejauh 2 kilometer ke dalam setiap negara Korea dari Garisan Penandaan Tentera (Military Demarcation Line - MDL) yang merupakan sempadan de facto bagi kedua-dua Korea. Namun bagi saya, taklimat ini sebenarnya lebih berat kepada kepentingan Korea Selatan, pendek kata lebih kepada propaganda mereka.

Tirai di buka, terbentang kawasan DMZ sebelah Dorasan serta sebahagian Bandaraya Gaeseong (Kesong), Korea Utara.

Panorama kawasan DMZ kawasan Dorasan dari Kawasan Tinjauan Dora.

Selepas taklimat, kami dibawa keluar dari dewan taklimat dan dapat melihat dengan lebih jelas di kawasan tinjuan utama. Terdapat juga teropong disediakan namun perlu memasukan wang syiling sebanyak ₩500 (+- RM1.75) untuk 3 minit sahaja. Di sini juga tidak boleh mengambil gambar, namun saya mencuri-curi ambil gambar panorama ketika tiada anggota tentera menjaga. Namun ketika hendak selesai mengambil gambar tersebut, saya ditegur. Nasib baik tidak diambil telefon bimbit saya, kerana saya segera menyelesaikannya dan meminta maaf dalam Bahasa Inggeris dan Korea (Mian, Mian). 

Selepas itu, kami kembali ke bas kami. Memandangkan ada masa lagi, kami mengambil gambar di kawasan yang dibenarkan dan ke kedai cenderhari untuk membeli cenderhari. Seperti biasa saya membeli magnet peti ais di sini. Hendak beli benda lain, agak mahal juga. Tepat pukul 12:00 tengahari, kami pun menaiki bas dan bergerak menuju ke Kampung Tongilchon untuk makan tengahari.

Kawasan tinjau di Dora Observation.

Bas berhenti di sebuah restoran untuk makan tengahari. Nasib baik makan tengahari ini tidak termasuk dalam pakej, di mana perlu beli sendiri. Sudahlah tidak halal, kerana terdapat hidangan berasaskan daging merah (tidak tahu jenis apa), jadi kami hanya duduk di luar walaupun keadaan agak sejuk. Suasana di Kampung Tongilchon ini lebih sejuk dari Seoul. Kampung Tongilchon ini merupakan satu-satunya kampung berpenduduk di sepanjang kawasan DMZ (bukan hanya di kawasan Dorasan tetapi sepanjang DMZ dari pantai barat ke pantai timur sejauh 250 kilometer) di sebelah Korea Selatan. 

Nasib baik kami ada membawa sedikit makan berupa roti, serunding daging dan air minuman. Semasa kami makan, terdapat seekor anjing juga berminat untuk makan. Anjing ini tidak seperti anjing di Malaysia suka menyakat orang, anjing di sini agak takut-takut. Kami bagilah makan sikit, tidak sangka makan roti Gardenia dan serunding daging. Terdapat seorang pelancong Jepun juga berminat dengan serunding daging kami.

Muzium Kampung Tongilchon di dalam kawasan DMZ.

Setelah setengah jam di situ, bas kami membawa kami puna ke Muzium Kampung Tongilchon . Muzium ini menceritakan lebih lanjut mengenai Kampung Tongilchon dari segi sejarah, budaya, kehidupan, ekonomi dan sebagainya.

Model Kampung Tongilchon.

Melihat kawasan DMZ dan Korea Utara dari Kampung Tongilchon.

Setelah itu, sebelum kami menaiki bas, saya sempat mengambil gambar sekitar kampung dan juga kawasan DMZ serta Korea Utara. Memang dekat sangat. Selanjutnya bas membawa kami ke Terowong Ketiga DMZ pula.

(Ketika kami mengadakan lawatan di DMZ ini sebenarnya pihak Korea Utara telah melancarkan serangan roket di tempat lain di Korea Selatan. Ini pun kami perolehi ketika menonton berita pada waktu malam dan perkembangan semasa di laman sosial. Keesokannya perkhidmatan keretapi DMZ ini dihentikan seketika. Tidak hairanlah pada ketika lawatan kami terdapat banyak tentera Korea Selatan dan Amerika Syarikat yang kebetulan membuat eksersais ketenteraan. Jadi kita perlu berhati-hati jika mahu ke DMZ ini. Pastikan memaklumkan kepada pihak kedutaan negara anda terlebih dahulu).

Bersambung ke Hari 3 Bahagian 2.

Jika mahu lihat catatan: 
If want to read in English: 
  • Pre Journey; 
  • Itinerary; 
  • Day 1; 
  • Day 2; 
  • Day 3 Part 1 (this part)
  • Day 3 Part 2; 
  • Day 4; or 
  • Day 5.